Warm weer in oktober, effect op karper


Plaats reactie
jaap de knegt
Berichten: 27
Lid geworden op: 23-10-2012 08:34
Locatie: Bollenstreek

23-10-2012 08:46

Dag boarders,

Wat is jullie ervaring met de afgelopen warme dagen?

Op een watertje (redelijk klein, tot ca 2 meter diep, veel riet en lelies etc) waar ik de afgelopen weken met de pen wat kleinere karpertjes wist te vangen (10 tot 15 pnd, lekker fel) was er de afgelopen warme dagen werkelijk niks te beleven.

Ik had eigenlijk verwacht op wat meer activiteit met dit warmere weer. Wat is jullie ervaring?
Chris Groenewold
Berichten: 112
Lid geworden op: 04-03-2008 13:47
Locatie: hattem

23-10-2012 10:26

Volgens mij is dit weer niet negatief en blijft de vis actief. Mijn eerste gedachte is dat het alleen maar een voordeel is omdat de vis nu meer mogelijkheden heeft zich goed voor te bereiden op de winter.
Gebruikersavatar
Jeroen Visser
Berichten: 1013
Lid geworden op: 24-09-2009 13:33

23-10-2012 11:05

Niet met je eens Chris. De karper gaat zich denk ik pas voorbereiden op de winter als de temperaturen gaan zakken. Zolang het warm blijft, is de vis daar denk ik nog niet zo mee bezig. Ik weet niet in hoeverre het korten van de dagen een invloed heeft maar ik denk dat het vooral te maken heeft met de temperatuur.
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

23-10-2012 11:22

Ik ben er ook niet kapot van de seizoenen moeten gewoon de seizoenen blijven.
Dit voorjaar was qua roofvis ook dramatisch, paai die werd afgebroken en ze liggen niet meer waar ze horen te liggen.
20 graden in oktober klopt niet en heeft mi alleen maar negatief effect op de natuur, de boel raakt ontregeld.
Oh ja die pleuris muggen worden er wel actiever van :evil: :lol:
mikaël vandevoorde
Berichten: 40
Lid geworden op: 23-02-2012 09:59

23-10-2012 17:37

goede vangsten dus voor dit weekend? is goed want ik kan eindelijk weer vissen :D hoe pakken jullie dit aan veel voeren,niet voeren? boilie,popup of maggot clip?
Olger Glorie
Berichten: 642
Lid geworden op: 02-10-2009 18:57

23-10-2012 18:52

Heb afgelopen nacht gevist, na 1x voorvoeren.
Helaas liep ook deze sessie weer uit op een blank. Ik heb zo het vermoeden dat de relatief hoge temperaturen de vis wel goed hebben gedaan, alleen ben ik bang dat de hoge luchtdruk mij parten heeft gespeeld.
SKP Twentekanaal: Meld uw vangsten terug!!
skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Geert Rooy
Berichten: 66
Lid geworden op: 21-10-2012 19:33

23-10-2012 19:14

Ik dacht al dat ik de enige was die er niets van bakte :-)
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

23-10-2012 19:22

Het is lekker vissen momenteel vind ik, heerlijk weer.

Maar ik vrees een beetje voor een lente-achtige herfst en dat het dan ineens vriest als in Siberie. En die plotse overgang kan wel eens voor problemen zorgen.

Lijkt mij best link voor alles wat er in het water leeft.
Zit hier wel vis?
Sem Boersma
Berichten: 99
Lid geworden op: 10-09-2012 20:22
Locatie: Amersfoort

23-10-2012 20:01

ook 2 blanks afgelopen week. Vrijdag maar weer is proberen :)
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

23-10-2012 20:17

Iedereen kijkt naar buitentemperatuur.. :roll:
Water was hier van 13.5 naar 11 graden in 1.5 week
Ging hard met de vele regenbuien van vorige week.
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

24-10-2012 08:10

Fred Hazenbroek schreef:Iedereen kijkt naar buitentemperatuur.. :roll:
Water was hier van 13.5 naar 11 graden in 1.5 week
Ging hard met de vele regenbuien van vorige week.


Dat klopt, maar zo'n warme vrijdag als afgelopen week doet snel de toplaag weer toenemen in temperatuur. Mijn ervaring is dan ook dat karper dan vaak wat rondlummelt op half water (polderwater welteverstaan, daar doe ik mijn visding) en moeilijk aan het azen te krijgen is, zeker als er weinig wind is.
Afgelopen vrijdag op een luwe plek die wel aangevoerd werd door de wind dreven er +/- 25 grote brasems net onder de kroosflarden, beetje genieten van het weer, was van geen enkele activiteit sprake. Niet veel verderop paar karpertjes die af en toe de kantjes afstruinden maar allemaal erg traag en ontspannen, nazomeren als het ware.

gr Andries
Gebruikersavatar
Schaper Michael
Berichten: 1016
Lid geworden op: 02-08-2012 22:58
Locatie: Zoetermeer

24-10-2012 13:00

Ik denk dat je hier nog een andere discussie kan voeren met de vraag:
Eet een karper vlak voor de koude periode extra veel om reserves op te bouwen of niet?

Er zijn 2 scenario's te bedenken:
1) de karper eet in de weken/maanden voordat het koud wordt extra veel om een voorraadje te kweken voor de wintermaanden.
2) de karper is koudbloedig en eet als het kouder wordt gewoon minder door een verlaging van activiteit en stofwisseling.

Bij de eerste "plant" de karper dus al van te voren, door intuïtie, om extra actief te gaan eten omdat het dadelijk koud wordt en dan minder eet. Hierdoor bouwt hij reserves op.
Bij de tweede eet de karper gewoon synchroon aan de watertemperatuur en plant daarbij niets. Hij eet naar de behoefte van dat moment.

Ik weet eerlijk gezegd niet wat nou werkelijk gebeurt. Als karpervisser wil ik graag scenario 1 geloven omdat ik dan meer kans heb op vangsten in de periode voor de kou. Eerlijk gezegd denk ik zelf dat scenario 2 meer waarheid is.
Oh, the sea is so full of a number of fish, If a fellow is patient, he might get his wish!
- Dr. Seuss

Veel leesplezier op mijn blog Pendingen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-10-2012 13:33

dat vind ik een mooie omschrijving michael maar hoe verklaar je dan dat grote vissen vaak in de koudere periode op topgeicht zitten?

ik dacht ook afgelopen week te gaan vangen een heerlijke zachte nacht met dikke mist maar helaas een dikke blank.
laatste 2 avonden met de pen op pad geweest en weer niets en ook geen spoor kunnen vinden van karper.
vreemd.
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-10-2012 14:12

ben scholten schreef:dat vind ik een mooie omschrijving michael maar hoe verklaar je dan dat grote vissen vaak in de koudere periode op topgeicht zitten?


Misschien omdat ze zich, vanaf de paai en de groter wordende voedsel voorraad (dus ook visvoer), gewoon weer langszaam vol hebben kunnen vreten!? Daarna gaan ze weer gewoon wat interen en begint de cyclus opnieuw.

Ik denk daarom ook dat niet alleen de 'topvissen' op top gewicht zitten, maar dat dit voor alle vis geldt. Zolang ze de kans maar hebben om langere tijd goed te kunnen eten. Misschien is dit bij grote vis met een grote voedselopname capaciteit beter geregistreerd onder vissers. Ik noem maar wat; op een vis van tien kilo is een kilo gewichts toename bijvoorbeeld te vergelijken met 3 kilo extra op een vis van 25 kilo. Alleen, wie houdt zich bezig met registratie van gewicht toename van de kleinere vis.., misschien een enkeling.

Waar we hier ook aan voorbij gaan is dat ten tijde van schaarser wordend natuurlijk voedsel de vissen automatisch vaker gevangen zullen worden op door ons aangeboden aas. En wij maar denken dat het ware vreetorgiën zijn, maar er is nu eenmaal weinig anders meer...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

24-10-2012 14:19

ja daar heb je ook een punt :D
Vis is vis
Plaats reactie