Kruiskarper Plaag?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

20-10-2012 19:01

Hmmm zoals ik dit verhaal van jou lees, vraag ik mij af of de oude strijders het wel gaan overleven tussen deze veelvraten... Ik heb al veel gelezen over nieuwe uitzettingen waarbij het bestand vervijfvoudigd werd. En in de daarin volgende 2 a 3 jaar de oude strijders dood boven komen drijven. Omdat deze niet meer op kunnen boksen tegen deze snelle veelvraten.

Ik hoop dat ik het hier mis in ben. Maar ik heb er een hard hoofd in, wat wel jammer zou zijn.

Mvg Bas
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

20-10-2012 19:41

Ik weet niet of deze HSV zich goed geïnformeerd heeft, zo ja dan zal er aardig wat kruiskarpertjes zitten.. Geadviseerd wordt om minimaal 200 kg per hectare uit te zetten, dit om ze actief te houden.

Het is dus een leuk watertje geworden voor de witvisser :wink:
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

20-10-2012 20:08

Hier hebben ze ook op het lokale water kruiskarpers uit gezet. Ze bijten hier alleen nog maar op maden ivm de gigantische getale witvissers die kilo's maden en lokvoer het water in dumpen. Maar de gewone karpers vang ik nu in eens wel veel vaker. Eerst was het eens in de 4-5 sessies 1 vis! En nu is het op dit putje iedere keer gewoon raak. Het lijkt er hier ook op dat ze eerst genoeg natuurlijk voedsel hadden en nu door deze kruiskarpers niet anders meer kunnen en pakken wat ze pakken kunnen.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

21-10-2012 18:13

Op zich is kruiskarper natuurlijk geen plaag. En feitelijk is het de bedoeling dat kruiskarper op putjes wordt uitgezet als daar steeds de blankvoorn en brasem (tot zo'n cm of 40) worden opgevreten door aalscholvers. Is dus bedoeld om witvissers de kans te geven weer wat te vangen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

22-10-2012 09:19

Op een aantal kleine watertjes hier in de omgeving zijn ze niet zuinig geweest met uitzetten van kruiskarpers. Ook op wateren waar al een aardig karper/witvisbestand aanwezig is. Ik vraag me af of dat allemaal goed gaat. Is ook weleens mis gegaan. Ik heb een beetje het gevoel dat het uitzetten van die kruiskarpers met iets minder beleid gaat dan uitzet van spiegelkarpers of andere vis.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-10-2012 18:56

Snap heel dat gedoe niet met kruiskarpers, het is gewoon fauna vervalsing.
Als je de witvissers wat te doen wil geven kun je ook zeelt en kroeskarperen, giebels uitzetten en brasem natuurlijk.
Kruiskarpers andere naam kutkarpers.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

22-10-2012 19:28

Christian Litjes schreef:Hier hebben ze ook op het lokale water kruiskarpers uit gezet. Ze bijten hier alleen nog maar op maden ivm de gigantische getale witvissers die kilo's maden en lokvoer het water in dumpen. Maar de gewone karpers vang ik nu in eens wel veel vaker. Eerst was het eens in de 4-5 sessies 1 vis! En nu is het op dit putje iedere keer gewoon raak. Het lijkt er hier ook op dat ze eerst genoeg natuurlijk voedsel hadden en nu door deze kruiskarpers niet anders meer kunnen en pakken wat ze pakken kunnen.


Dat bedoel ik met mijn vorige antwoord. Het natuurlijke voedsel raakt op. :cry: En de fauna is verstoord door een veelvraat. En inderdaad doe er dan zeelt en giebels in, maar dan met mate. De oude strijders kunnen niet op tegen in overvloede aan jonge kruiskarpertjes.
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Christian Litjes
Berichten: 214
Lid geworden op: 10-03-2011 17:49

23-10-2012 08:20

Wat ik hier erg merk is dat niemand het bestand echt goed kent. De vereniging denkt dat er geen karper/brasem/zeelt/giebels op zitten. Maar ze zitten er echt wel met veel pijn en moeite waren ze te vangen. Tot nu, er zijn op een klein putje 200 jonge kruiskarpers uitgezet. Vraag me af hoe lang dit nog goed gaat... Want in eens ziet de vereniging vangste van grote brasems/zeelten/giebels en karper. Ze snappen er niets van, ik zou bijna zeggen vang er een paar van die kruiskapers af!
Daarnaast zit het gigantisch vol met voorntjes. Wij noemen het voorntje tikken. Je vangt er op een dag makkelijk 50-100.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

23-10-2012 19:00

Christian Litjes schreef:Wat ik hier erg merk is dat niemand het bestand echt goed kent. De vereniging denkt dat er geen karper/brasem/zeelt/giebels op zitten. Maar ze zitten er echt wel met veel pijn en moeite waren ze te vangen. Tot nu, er zijn op een klein putje 200 jonge kruiskarpers uitgezet. Vraag me af hoe lang dit nog goed gaat... Want in eens ziet de vereniging vangste van grote brasems/zeelten/giebels en karper. Ze snappen er niets van, ik zou bijna zeggen vang er een paar van die kruiskapers af!
Daarnaast zit het gigantisch vol met voorntjes. Wij noemen het voorntje tikken. Je vangt er op een dag makkelijk 50-100.


Uhm om niet flauw te doen.... Mijn kinderen vangen voorns om de 3 minuten. Misschien moet je bij hun in de leer hahahaha
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

24-10-2012 16:33

Misschien is door het uitzetten van die kutkarpers voedseltekort ontstaan en gaan ze over op wat er is.
Plaats reactie