Wanneer kun je een karper als groot beschouwen?


Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

14-10-2012 15:24

Tja, wat is groot. Ik ben zo langzamerhand een ouwe lul aan het worden maar als je puur naar gewicht kijkt dan begint het voor mij vanaf 10 kilo. Ik merk dat ik steeds minder vaak vissen weeg en/of fotografeer. Het gaat mij steeds meer om het genieten. Dat dikkeberenvisserij is erg, maar dat geneuzel erover nog veel erger. Jeugdige vissers gaan niet naar bepaalde watertjes in stokbroodland omdat daar geen 50 ponders zwemmen. Passie en beleving hebben plaats moeten maken voor kiloknallerij. vang je geen 40 plusser dan kun je niet vissen. Dat een ruim percentage dikkevissenfoto's het bewijs zijn dat er meer mensen naar betaalwateren gaan daargelaten natuurlijk. Maar als je er naar vraagt dan is een ontkenning vaak de bevestiging van een constatering 8) :wink:
Ze doen maar, de eerste karper die mijn zoontje ving was tegen de 8 kilo denk ik. Dik en groot genoeg denk ik.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-10-2012 17:19

Nog effe en een plof karper is helemaal uit. We gaan weer zonder groeihormonen en epo lekker lekker aan de slag :lol:

Mijn hematocriet waarde is rond de 50, hoe is die van jouw?

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

15-10-2012 12:52

Ligt eraan waar je hem vangt.

Niks is meer onderhevig aan inflatie dan een kilo karper...

Op reenbow is een dertigponder een gup.

Op Krijn de Leugenaar na is het nog niemand gelukt om ze groter te vangen dan er rondzwemmen.
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-10-2012 13:29

De vraag van deze topic is gewoon niet te beantwoorden. Begin 70-er jaren was 16 a 18 pond al groot, wat later werd dat 20 tot 30 pond, daarna 20 kg gevolgd door 25, 30 en 40 kg. En zeer waarschijnlijk binnen een jaar of 5 a 10 wordt dat 50 kg. Daarnaast is groot per water verschillend, zit ergens geen 25 kg vis dan kun je hem daar ook niet vangen. Wat als groot is te beschouwen is m.i. dus per water verschillend en in totaal gezien zijn de vissen dus wel steeds groter geworden en dat zal nog wel doorgaan.
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

15-10-2012 17:12

Zou het nog veel verder door kunnen zetten? Vissen worden mede door ons vissers steeds dikker en zwaarder, maar worden ze ook langer?
Hoeveel zwaarder kunnen ze nog worden als ze dezelfde lengte blijven? Werden de torpedoschubs van 20 jaar geleden ook al een meter+?

on topic: Voor mezelf, als elke vis er hetzelfde uit zou zien, weeg ik pas als ik m boven de 20 pond schat.
Dus onbewust is dat mijn ondergrens voor "grote"karper. Maar bijzonder is het allang niet meer.
Een 30 ponder is voor mij bijzonder maar voor een hoop vissers ligt deze grens volgens mij al bij 40 pond.

Bovenstaande maakt mij niet minder blij met een hele mooie spiegel van 12 pond of een vis van 15 pond die een supergevecht geeft, en op de foto gaan ze allemaal
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

15-10-2012 18:38

Ook op echt groot water (b.v. het IJsselmeer/Markermeer met ca. 100.000 ha) zijn de vissen ook steeds groter geworden en dat heeft niks te maken met het beetje voer van die paar karpervissers die op deze 100.000 ha vissen...
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-10-2012 18:39

Denk dat er geen einde is nog voorlopig kwa groei.

Kruising na kruising kweek na kweek,genen en dna veranderd er ook door. Er zwemmen vissen op openbare wateren in de wereld die op eigen houtje 30 kilo zijn geworden en dan praat je over vissen van 10 jaar oud.

tegenwoordig groeien de uitzet spiegels ook behoorlijk hard. De hand van de mens zorgt er het meest voor.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

15-10-2012 18:47

10 jaar oud Leen?

Een vis groeit in lengte tot zijn 15e levensjaar.

Dat zou dus betekenen dat jouw 30 kilo vissen die zonder boilies zo groot zijn geworden zomaar 50 kilo zwaar kunnen worden met boilies. :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Mike Valk
Berichten: 58
Lid geworden op: 30-08-2012 23:40

15-10-2012 23:08

Een grote karper is voor mij eentje die je top lekker krom trekt en een dikke spurt neemt :lol: (daarom heb ik ook 2.0-2.5 lbs hengels gekocht, en vis met peper boilies zodat ze een beetje peper in 'r reet krijgen :D :D)

Nee ff zonder gein

Een grote karper is er eentje waar jij (of ik) trots op mag zijn, ook al is het er eentje van maar 10 cm o.i.d. Ik heb op mijn vakantie in Hongarije een prachtig spiegel karpertje gevangen van 14cm 'klein'? Misschien wel, maar hij was prachtig, daarom ben ik er trots op, eigenlijk trotser dan de 'grootste' schub die ik gevangen heb, waarom vraag je? Omdat het gaat om wat je vangt en niet om de kilo's/ponden... Jammer genoeg zijn er veel mensen die een harde(of twee, in vrouwelijke gevallen) krijgen als ze de hanger van hun weegschaal te keer horen gaan, op naar de zoveel pond. Dan word het niet leuk meer, op een gegeven moment heb je zo'n beetje het grootste gevangen wat kan, in de wateren die je bevist, en dan is het voor die gene al gauw over met de pret, en staat er weer een nieuwe advertentie op internet 'Visspullen te koop, wegens beeindiging hobby'

Als ik soms op een zaterdag ochtend vraag aan verschillende vismaten of ze mee gaan vissen, is het eerste wat ze zeggen 'Waar?' dan zeg ik 'daar en daar' dan hoor je soms, 'nee man, sorry, geen zin, en bovendien is het grootste wat daar ooit gevangen is maar 16 pond (ik zeg maar wat) en mijn record ligt al op 34, wil het verbreken!' dan denk ik 'jammer dat er geen live telefoons bestaan anders had 'ie al een harde aai over zijn bol gehad'. Het gaat toch om genieten en het avontuur die je beleeft, of heb ik het verkeert en gaat het alleen maar om het tellertje dat op de weger staat?
Laatst gewijzigd door Mike Valk op 15-10-2012 23:13, 1 keer totaal gewijzigd.
A bad day of fishing beats a good day at work
Wie 's nachts vist moet overdags zijn netten drogen
Beter 1 karper op de mat, dan 10 in 't water!!

FCDH
'Oh Oh Den Haag'
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-10-2012 02:38

Eus Molewijk schreef:10 jaar oud Leen?

Een vis groeit in lengte tot zijn 15e levensjaar.

Dat zou dus betekenen dat jouw 30 kilo vissen die zonder boilies zo groot zijn geworden zomaar 50 kilo zwaar kunnen worden met boilies. :roll:


Niet mijn karpers Eus. Maar ik zie de mogelijkheid zeker dat de vissen zeker de 50 kilo kunnen bereiken! Wanneer is afwachten maar als er al vissen tussen de 36 en 40 kilo gevangen worden waarom zou de 50 niet kunnen?

Karpers die in wateren voldoende natuurlijk voedsel tot hun beschikking hebben en flink kunnen groeien en zich ook nog eens aan de boilies of andere aas voeden tja,waar ligt dan de grens.

Toch kan ik je gerusstellen Michel. Op de Veluwe Randmeren hebben wij, als KSN regio Zwolle, 5 jaar achtereen (van 2005 t/m 2009) spiegeltjes uitgezet. In totaal betreft dit ca. 6200 ha water.En in die 5 jaar hebben we in totaal 360 gram per ha aan spiegeltjes uitgezet (is dus niet zoveel meer dan wat er bij jullie gaat gebeuren (250-300 gram) in 5 jaar).
En toch ontvangen we redelijk wat terugvangstmeldingen en is vorig najaar al de eerste projectspiegel boven de 40 pond teruggevangen.


Kan dus hard gaan in pak um beet 7 jaar tijd! En dat zal niet alleen door ons aas gekomen zijn.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-10-2012 07:19

Leen, hierbij moet wel opgemerkt worden dat deze spiegel al redelijk 'groot' was bij de uitzetting, was toen al een uitzondering qua grootte...
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

16-10-2012 12:11

De Bolle of de beautyvolle..
Wat als het vrouwen waren.

:D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

16-10-2012 12:23

Fat fetishism is the strong or exclusive sexual attraction to overweight or obese Carp.As well as traditional attraction, the topic also incorporates feederism and gaining, where sexual gratification is obtained via the process of gaining body fat.


:D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

17-10-2012 09:41

Wanneer kun je een karper als groot beschouwen?


Groter dan m'n penis is voor mij groot. M'n vrouw zegt namelijk altijd dat ik een grote lul ben :D ...

Oh.., ben. Niet heb :-?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).