kapot gevoerd!


Plaats reactie
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

09-10-2012 19:40

Nu al!

Op een diep water waar ik graag achter de stokken zit is het de laatste 4 jaar steeds hetzelfde liedje.
Voeren voeren voeren op werkelijk alle mogelijke stekken met de meest uiteen lopende aas soorten , ongeacht het uitblijven van aanbeten blijft men dom storten...

Jammer, en bovendien totaal niet nodig om een karper te kunnen vangen.
Wanneer wordt er nu eens ingezien dat we die beesten lui maken op deze manier.

Stevig voeren kan, maar zorg dat je dan wel enige indicatie hebt wat er gebeurd.

Namens een wintervisser bedankt voor u aandacht..

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
tim nijkamp
Berichten: 174
Lid geworden op: 19-06-2006 23:12
Locatie: Haarle

09-10-2012 20:08

hallo

ik gebruik op zulke wateren meestal een pva stick
op mijn onderlijn vaak een killer op zulke wateren

namelijk omdat ik er van overtuigd ben dat karpers
op zulke wateren grote voersteken mijden door compact
voeren aast de karper sneller op compacte stekken die ze
niet gewend zijn wie een andere menig heeft mag het zeggen

denk dat veel jongeren dit doen door het lezen van bladen
waar gevist word op stuwmeren en veel gevoerd wordt om op
groot water tog sucses te hebben en dit toepassen in hun
doorgaans kleine visserij

groeten Tim
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

09-10-2012 20:19

Niets ten nadelen van Luc de Beats, maar zijn woorden hebben ook voor een groot deel bijgedragen aan het kapotvoersyndroom.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-10-2012 20:25

Valt bij Luc wel mee, denk dan meer aan ene Eddy.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

09-10-2012 20:27

Om het even. Beide mannen hebben voor het syndroom 'emmertje vol -> water rond' gezorgd.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

09-10-2012 20:31

Maar er zijn ook een hoop vissen lekker op gegroeid.
Let op slagboom !
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

09-10-2012 20:52

Ik kan je vertellen dat het redelijk kut is als een paar man de handen ineen slaan en praktisch alle bevisbare stekken aanvoeren, zodat je zelf altijd tussen hun dampende bollen zit te vissen. Dit alles gemotiveerd onder de noemer tactisch naajaarsoffensief. Dat je daarmee op geen enkele wijze rekening houd met andere mensen die hetzelfde water bevissen maakt blijkbaar niet uit. Ach ik vang mijn vissen wel.....
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

09-10-2012 21:03

'Bijna' orde van de dag

@ Dennis, of sommige vissen er gezonder door zijn geworden kun je jezelf ook afvragen??? Ok, de weger kraakt en piept heerlijk... maar...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2012 19:50

Mike Verhoeff schreef:Om het even. Beide mannen hebben voor het syndroom 'emmertje vol -> water rond' gezorgd.


Lees LdB's berekening betreffende het gewicht aan boilies per persoon tijdens het voeren op het KK aub nog even...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-10-2012 19:58

Klopt marco

Echter de meeste mensen lezen niet goed. Daarnaast was hij destijds de enige op dat water , en ze hielden rekening met mensen die daar ook aan het vissen waren.
Tegenwoordig heb je mannen due hun tekort aan enige sexuele activiteit willen compenseren door nog meet emmers bollen erin te tyfen. Onder het motto: als een emmer goed is, zijn 2beter. Tevens vinden sommigen het nodig om werkelijk alle bevisbare stekken te voorzien van enkele handen bollen. Gevolg is dat je altijd tussen die ballen zit te hengelen......
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2012 21:11

Ik heb met 40kg eigenbouw brokken, 5 weken tijd en een goede 60 visuren eens erg leuk op een lokaal putje gevangen (watertje van het Jeroen Neef's artikel in De Karper nr 72).

Da's niet meer dan een gemiddelde van kilotje per dag.

En wanneer er iemand zat, bleef ik aan die kant weg. Zaten er meer dan twee op het putje te vissen, dan sloeg ik een dagje over of liet slechts een paar handjes her en der te water. En het weekend liet ik het meestal voor wat het was (aas wel bij in de auto voor 't geval dat)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-10-2012 21:16

Dan heb jij beter gelezen en meer fatsoen dan een groot deel van de conculega's
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

12-10-2012 21:37

Het werkte, maar was m'n ding niet. De tiende vis, een losser onder de kant en van mij mocht ie, was al een dubbel geweest. En met randzaken (vragen) als; voor welke vis zit je kon ik al helemaal niets :-? ...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

13-10-2012 23:17

Frank,

En zelf doe je er niet aan mee wil je zeggen?

Neem aan als wintervisser dat je er zelf ook wel wat kilotjes in gooit? Is het niet aso veel,maar toch deel je mee aan het kapot voeren aangezien er al volop gestrooid word.

;-)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

14-10-2012 11:02

Ja Leen ik werk er ook aan mee en heb ook boter op mijn hoofd.

Ik schat ook weleens de situatie totaal verkeerd in en mislukt de (te) fors aangevoerde stek totaal!
Miss onderschat ik de grilligheid van de plas weleens en dat noch wel op een water waar je veel tijd in hebt gestoken...vissen he.

Maar waar ik me wel van bewust ben is dat je niet veel voer hoeft te gebruiken om goed te vangen!
Mijn meest memorabele sessies waren instant of met singles..

De drukte neemt overal toe ook hier maar als ik 4 man achter/over elkaar zie voeren op een strook van 150 meter gaat het jeuken.

-Vangsten dramatisch gekelderd.
-Veel meer vissers die ''hier en daar'' wat strooien.
-Gewichten van vissen..vul die zelf maar in.
-Noch nooit een visser met een temp meter gezien.
-Peilen wat is dat.

Het lijkt soms meer op een wedstrijd emmertjes legen!
Deze trend gaat helaas niet meer terugdraaien en vangen we soms hele dikke vissen...

Nachten in jan van 7 vissen zijn over.

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

14-10-2012 19:11

Tjsa, waar is het niet tegenwoordig.

Wie herinnert zich nog dat je in het najaar echt kon "slachten"? Lukt jou dat nu ook nog?

Ik durf te stellen dat dit op druk beviste en dus bevoerde wateren inmiddels al lang geschiedenis is. Met dank aan de voerders en hun najaarsoffensief.

Het is ook wel te begrijpen, als je nou eens echt ergens de ruimte krijgt en je op een goede manier een voerstek aan kan leggen dan is (grote) vissen vangen ineens zo kinderlijk eenvoudig dat je zelfs bij wijze van spreken met een rig van Klaas vd Herik nog een vis kan vangen. (sorry Klaas, kon het niet laten ;))

Wie niet vissen kan zal moeten kunnen voeren.

Ongetwijfeld hebben een hoop "karpervissers" dit ook al eens ondervonden en met dit in het achterhoofd trekken ze er op uit met hun emmer.

Zou ik niet zo ver weg van mijn wateren wonen zou ik het misschien ook wel doen. Maar dan zou ik toch wel eerst even goed kijken wat anderen doen. Kleine nuance met groot verschil.

Aan de andere kant kun je ook wel weer stellen dat een stevig azende vis of zelfs een klein schooltje azende vissen een flinke hap op kunnen. Een half kilo boilies per vis is echt niet zo raar, als je dan een groepje van 5 vissen op je stek krijgt dan zijn die 2,5 kilo boilies wat in ieders ogen een geweldige hoeveelheid lijkt ineens zo veel niet meer.

Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zie jij iemand 2,5 kilo voorvoeren? Voer maar eens 2,5 kilo met de pijp en kijk maar eens hoe lang je hiermee bezig bent.
9 van de 10 keer zal het maximaal een kilootje zijn. Alleen is vaak de ene nog niet weg of de volgende staat alweer op hetzelfde stekje met werppijp en zak bollen. En dan ineens ligt er wel een hele bult voer.

Alles bij elkaar een situatie die we zelf creëren maar waar we ook zelf last van hebben. Want hoe vaak zijn die vissen zo gretig aan het azen dat ze daadwerkelijk die halve kilo weg schransen? Toch niet zo vaak als we hopen ben ik bang.

Een beetje creatieve karpervisser zal hier best omheen kunnen vissen en alsnog zijn visje vangen maar niet meer in die aantallen als vroeger. Jammer.

Wat kunnen we eraan doen? Afgelopen jaar op Carp 2012 in Zwolle stond er wel zo gruwelijk veel aas dat waarschijnlijk iedereen de indruk heeft dat we niet meer zonder die enorme hoeveelheden kunnen. Ik schat dat er minimaal 25 verschillende boiliebakkers stonden.

Wat moet een beginnende karpervisser daar nu van denken als het zelfs de ervaren karpervisser in verwarring brengt? Is storten dan toch echt het antwoord?

De commercie vind van wel. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

14-10-2012 20:23

die kleine belg niet, die gebruikte het beetje bollen dat ie zelf moest draaien gewoon heel erg nuttig :wink:
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

15-10-2012 11:35

Eus Molewijk schreef:Tjsa, waar is het niet tegenwoordig.

Wie herinnert zich nog dat je in het najaar echt kon "slachten"? Lukt jou dat nu ook nog?

Ik durf te stellen dat dit op druk beviste en dus bevoerde wateren inmiddels al lang geschiedenis is. Met dank aan de voerders en hun najaarsoffensief.

Het is ook wel te begrijpen, als je nou eens echt ergens de ruimte krijgt en je op een goede manier een voerstek aan kan leggen dan is (grote) vissen vangen ineens zo kinderlijk eenvoudig dat je zelfs bij wijze van spreken met een rig van Klaas vd Herik nog een vis kan vangen. (sorry Klaas, kon het niet laten ;))

Wie niet vissen kan zal moeten kunnen voeren.

Ongetwijfeld hebben een hoop "karpervissers" dit ook al eens ondervonden en met dit in het achterhoofd trekken ze er op uit met hun emmer.

Zou ik niet zo ver weg van mijn wateren wonen zou ik het misschien ook wel doen. Maar dan zou ik toch wel eerst even goed kijken wat anderen doen. Kleine nuance met groot verschil.

Aan de andere kant kun je ook wel weer stellen dat een stevig azende vis of zelfs een klein schooltje azende vissen een flinke hap op kunnen. Een half kilo boilies per vis is echt niet zo raar, als je dan een groepje van 5 vissen op je stek krijgt dan zijn die 2,5 kilo boilies wat in ieders ogen een geweldige hoeveelheid lijkt ineens zo veel niet meer.

Want laten we eerlijk zijn, hoe vaak zie jij iemand 2,5 kilo voorvoeren? Voer maar eens 2,5 kilo met de pijp en kijk maar eens hoe lang je hiermee bezig bent.
9 van de 10 keer zal het maximaal een kilootje zijn. Alleen is vaak de ene nog niet weg of de volgende staat alweer op hetzelfde stekje met werppijp en zak bollen. En dan ineens ligt er wel een hele bult voer.

Alles bij elkaar een situatie die we zelf creëren maar waar we ook zelf last van hebben. Want hoe vaak zijn die vissen zo gretig aan het azen dat ze daadwerkelijk die halve kilo weg schransen? Toch niet zo vaak als we hopen ben ik bang.

Een beetje creatieve karpervisser zal hier best omheen kunnen vissen en alsnog zijn visje vangen maar niet meer in die aantallen als vroeger. Jammer.

Wat kunnen we eraan doen? Afgelopen jaar op Carp 2012 in Zwolle stond er wel zo gruwelijk veel aas dat waarschijnlijk iedereen de indruk heeft dat we niet meer zonder die enorme hoeveelheden kunnen. Ik schat dat er minimaal 25 verschillende boiliebakkers stonden.

Wat moet een beginnende karpervisser daar nu van denken als het zelfs de ervaren karpervisser in verwarring brengt? Is storten dan toch echt het antwoord?

De commercie vind van wel. ;)


Helemaal mee eens, beter zou ik het niet kunnen verwoorden.
Groetjes Ron
ricardo heijenrath
Berichten: 89
Lid geworden op: 02-07-2006 20:31
Locatie: gulpen(limburg)

15-10-2012 14:17

Eus,

Je verwoord het top!
MIJN blik op het vele voeren:
- vele voeren op een water en komen zelf niet meer dan die ene keer aan het betreffende water(weten dus niet of er al vele vissen gevangen zijn, de vissen niet goed azen of andere dingen spelen)
- voeren te grote hoeveelheden op een te kleine plas.
- voeren op plaatsen waar vissen niet in grote getallen voorbij komen(trekroutes)
- Voeren alleen maar om meer vertrouwen te krijgen , maar vissen vervolgens voor Jan L*L omdat ze geen aandacht schenken aan rigs,lijnen, opstelling enz.
- voeren heel vaak met dezelfde boilie(alleen van andere firma)Hoeveel firma's hebben een robin red bal tegenwoordig?
- het voeren altijd begint einde september/begin oktober,op de kleine wateren is de beste tijd dan al geweest.
- voeren terwijl ze nul rekening houden met andere vissers (als iemand dagelijks op een plaats vist, heeft het weinig zin om op die plek voer erin te gooien)

Je merkt aan het bovenstaande dat ikzelf nogal negatief reageer over het gevoer van sommige.
Ikzelf heb ook afgelopen jaren in diverse periodes gevoerd:
- gevoerd tijdens een periode waarin ik vrijwel alleen aan het water zat
- gevoerd tijdens een periode waarin ik de vissen kon spotten en kon zien dat de vissen er een aantal weken uithingen
- gevoerd voor een 4daagse sessie , waar ik vooraf geen mens heb gezien.
- gevoerd op rivier ( is naar mijn idee compleet iets anders dan stilstaand water)

Mijn bevindingen de afgelopen jaren:
- de grootste vissen worden gevangen op momenten dat je het eigenlijk niet verwacht(gewoon op de bonnefooi gaat zitten)
- dat je beter iets meer kunt voeren als je daadwerkelijk zit te vissen
- Dat voeren soms averechts werkt en er geen beet te forceren valt.
- dat consequent bijvoeren meer resultaat brengt.
- de mooiste vissen meestal ver van een voerplaats aazen

Zo kan ik nog even door gaan, maar ik laat het hierbij.
Zoals men hierboven ziet, voer ik ook! Maar wel in periode dat het ook KAN en NUTTIG is. Voorafgaand heb ik dan geobserveerd en gekeken waar andere mensen zich bevinden.
Afgelopen jaar heb ik geen een keer gevoerd!!
Het was gewoon weg veel te druk aan het water.
Resultaat is achteraf niet slecht te noemen, meer runs gehad dan andere aan het water.

mvg,Ricardo
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

15-10-2012 21:18

Kom al jaren niemand tegen met een emmertje op "mijn" stekken.
Wordt misschien eens tijd om toch eens ergens anders een lijntje nat te maken als je je er zo aan ergert.
Of trekken die dikke vissen zo, die gegroeid zijn van al dat vele voeren :roll:
Frank Meyer
Berichten: 358
Lid geworden op: 24-09-2009 23:23

16-10-2012 18:12

Cees, daar zit wel iets in wat je daar zegt.

Voor mij slaat de weegschaal alleen noch steeds meer uit naar de positieve kant dan andersom, en ja heel eerlijk speelt het bestand voor mij daarin ook een rol, echter niet de alles bepalende. Ik weet van veel grotere vissen, maar die wateren trekken mij persoonlijk niet.

Wat ik alleen constateer is dat er de laatste jaren (rond deze tijd) meer ingaat dan dat er uitkomt en vind dat jammer, that's all.
Het kan natuurlijk ook dat het alleen maar dressuur is, of de wind die telkens uit de verkeerde hoek waait..

Gr
Henk Kat;stel dat Joris stel..
Plaats reactie