karpertjes in aquarium


Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

08-10-2012 09:04

Volgens mij wordt er bij de aanschaf van een koi niet op gelet of het een man of vrouw is. Ik zelf let er in ieder geval niet op. Maar mochten ze een keer gaan paaien lijkt het me wenselijk dat er meer vrouwtjes dan mannetjes in zitten. :)
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2012 09:33

Haha, de koikweker zoekt mannetje bij vrouwtje. De koihouder koopt een aantal mooie vissen. De regel van 7 in een school is nieuw voor mij. De kweker selecteert een paartje voor het nageslacht, zet deze apart, en zet daarna de bevruchte eitjes apart. Anders wordt alles opgegeten. Zijn "kanibalen". :wink: De koihouder bepaalt het aantal met het oog op de grote van de vijver.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-10-2012 11:10

Was toch echt bedoeld als een grapje van me. Was ook naar aanleiding van de opmerking over de 7 karpertjes. Stuur anders wel een of meer van deze jongens of meisjes jullie richting uit zij lusten ook karpertjes of karpervissers:lol:

Groetjes,
Peter

Afbeelding
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-10-2012 19:35

Haha, dat vermoeden had ik al een beetje, echter........... toen ik het las dacht ik ook meteen: dat is best een goede vraag eigenlijk.


In de vijver- en aquariumwereld wordt heel vaak rekening gehouden met het geslacht en samenstellingen. Dat kan heel belangrijk zijn. Dus misschien bij karpers ook wel. Rick hierboven, geeft al aan dat bij paai het beter zou zijn als er meer vrouwtjes zijn. Dus zo gek is dit onderwerp niet hoor Otte.


Kees, dat koppelen, hoe gaat dat in zijn werk? Gewoon man en vrouw samen doen, en dan gaat het vanzelf goed? Of kiezen koi hun eigen partner uit?

Die 7, dat wordt zo een beetje als minimum gezien bij scholenvissen. De karper is een scholenvis. Het gedrag wordt steeds natuurlijk hoe groter de school is. Ik kan me zo voorstellen dat hele grote karpers wat minder schuw zijn ''uit'' school.

Als je huisdieren neemt, dan moet je overal rekening mee houden vind ik. Dit hoort er ook bij vind ik.


Tsja, sorry Pj, maar ik vind toch dat je een heel interressant onderwerp hebt ingebracht, ;-).



EDIT !!!!!

Heb wat gezocht op een koi forum.


Nou, ook al wil je rekening houden met samenstelling, het kan niet. Want jonge karper kan je niet zien welk geslacht het heeft. Vanaf een jaar of 2 pas bij sommige soorten.


Dus ok, bij jonge karper hoef je hier geen rekening mee te houden.


Nog even zoeken of de samenstelling uit maakt bij oudere dieren....
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-10-2012 20:59

Kweken van koi is selectie. Dat begint met het uitkiezen van een voor het type geschikt ouderpaar. Ik denk niet dat de voorkeur van de koi zelf er iets toe doet. Maar wellicht hebben sommige kwekers mooie verhalen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

18-10-2012 19:28

Ik ben het hierin met kees eens, denk niet dat een vrouwtje veel keus heeft aangezien zij haar kuit los laat waarna het bevrucht word door een of meerdere mannetjes. Het is niet zoals bv bij ons dat er penetratie plaatsvind (correct me if i'm wrong).

Daarbij denk ik dat de meeste koi houders het liefste vrouwtjes hebben omdat deze over het algemeen een mooiere bouw hebben. (het tonnetje) de mannetjes zijn vaak meer torpedo's.
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

21-10-2012 15:02

Ik las dat vrouwtjes ook duurder waren dan mannetjes. Ik weet niet of dat is omdat ze mooier worden, of omdat die voor nageslacht kan zorgen.


Er wordt zelfs mee gesjoemeld, de volle prijs voor een vrouw betalen en dan blijkt het een man te zijn. Ach ja.......... er is geld mee gemoeid he, dan kan je eigenlijk al wel aan nemen dat er mensen zijn die hier ''handig'' op in spelen.
Zit hier wel vis?