Ook dit tref je aan de waterkant...


Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-10-2012 18:13

Die discussie is al geweest.
Oa in je vergunning staat dat je een ernstig zieke vis niet terug moet zetten maar ik kan me voorstellen dat iemand een karper of andere grote vis niet kan/wil doodmaken
Vis is vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-10-2012 18:44

Oftewel geen zin om alles te lezen :wink:
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

25-10-2012 18:49

Buikwaterzucht bij karper
Onlangs werd de Sportvisserij Nederland benaderd door een hengelsportvereniging in Noord-Brabant met een
verontrustende vraag. In het viswater van de vereniging was in het voorjaar een aanzienlijke
karpersterfte gesignaleerd. Een deel van de dode karpers had een sterk opgezwollen buik,
uitpuilende ogen en waterige, wratachtige gezwellen onder de schubben. Overleg met dr. Ir.
Olga Haenen van de afdeling Vis/Schelpdierenziekten van het Instituut voor Dierhouderij en
Diergezondheid BV (ID-Lelystad) leidde tot de conclusie dat hier waarschijnlijk sprake was van
buikwaterzucht.

Wat is buikwaterzucht?
De meeste visziekten zijn moeilijk met behulp van uitsluitend de uiterlijke kenmerken van de
zieke vis te identificeren. Meestal zijn gegevens over het gedrag van de vis noodzakelijk en in
veel gevallen is slechts na pathologisch en/of bacteriologisch onderzoek vast te stellen welke
visziekte(n) is opgetreden. De diagnose 'buikwaterzucht' is op basis van met name de
opgezwollen buik en vaak uitpuilende ogen van de vis relatief eenvoudig te stellen. De schubben
van de vis staan daarbij vaak uit, waarbij waterige wratten of blazen de schubben 'naar buiten
drukken'. De vis voelt waterig of sponzig aan.
Zoals met veel visziekten het geval is, blijkt er bij optredende 'buikwaterzucht' (een klassieke
naam voor deze karperziekte) meestal geen sprake van één ziekteverwekker, maar blijkt een
complex van ziekteverwekkers verantwoordelijk. Hoewel de deskundigen het hier niet allemaal
precies over eens zijn, lijkt de ziekte te worden verwekt door een combinatie van een virale - en
een bacteriële infectie. De ziekte lijkt in eerste instantie te worden veroorzaakt door de virale
infectie. Het virus veroorzaakt onder andere darmontstekingen, bloedingen in de huid, ogen en
kieuwen en de uiterlijk direct opvallende opgezwollen buik en uitpuilende ogen. Hierop volgt
vaak een bacterie-infectie door zogenaamde facultatief ziekteverwekkende bacteriën. Deze
maken alleen verzwakte vis ziek, en completeren het ziektebeeld.

Buikwaterzucht treedt bij karper met name in het voorjaar op. Daarom wordt de ziekte ook wel
voorjaarsviraemie (SVC; Spring Viraemia of Carp) genoemd. De ziekte treedt dan op, omdat het
virus (Rhabdovirus carpio) het meest actief en infectueus is bij een watertemperatuur van ca. 10
tot 15 C. Daarbij is de conditie van de karper (met name na een lange, koude winter) juist in
deze periode het slechtst. Als gevolg daarvan heeft de karper dan de minste weerstand tegen
ziekteverwekkers.

Hoe schadelijk is de ziekte?
Buikwaterzucht kan aanzienlijke sterfte onder karper tot gevolg hebben, afhankelijk van het
verloop van de watertemperatuur en de conditie van de karper. Wanneer de watertemperatuur in
het voorjaar lang tussen de 10 en 15 C blijft schommelen, kan het SVC-virus na een eventuele
infectie langer actief zijn werk doen en zal de schade aan de visstand hoger zijn. Daarbij zal de
schade aan de visstand in wateren met een evenwichtige visstand minder zijn dan in
overbezette wateren. Daar kan de sterfte oplopen van 30 tot meer dan 50 % van het totale
karperbestand.

Hoe wordt buikwaterzucht verspreid?
Zowel het virus als de bacterie zullen vaak al aanwezig zijn in het water zonder direct
aanwijsbare schade aan de visstand te veroorzaken. Beide komen in bijna heel Europa
algemeen voor. Het SVC-virus wordt door zieke vissen uitgescheiden in het water. Vooral in
kweeksituaties, maar ook in het buitenwater, moet worden gewaakt voor het aankopen van
zieke vissen. Het probleem is echter, dat vissen drager van het virus kunnen zijn zonder dat dit
uiterlijk zichtbaar is. Ook is bekend dat bijvoorbeeld bloedzuigers of karperluizen het virus
kunnen overbrengen van vis op vis.

Het SVC virus is latent aanwezig in elk viswater, je materiaal als net en onthaakmat ontsmetten heeft dan ook weinig zin.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

25-10-2012 19:55

nou pablo ik weet niet waar jij last van heb maar dit is nergens voor nodig.
raar ook dat je je vorige bericht heb verwijder/gewijzigd.
wat je vroeg staat allemaal in de dit topic.
zodra ik weer wat weet post ik het hier.
morgen ga ik zelf ook weer even een kijkje nemen bij de plas.

ps: thnx ray
Vis is vis
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

06-11-2012 18:21

Door omstandigheden vis ik even niet meer en dus ook geen tijd om rond te kijken dus ben ik benieuwd hoe het met de plas is. Nog dode vissen gevonden? Weet je al iets van het onderzoek Ben?

Groetjes
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

28-11-2012 16:32

Is er 2 maanden na dato al wat meer bekend Ben? Uitslag van het onderzoek zal toch wel ondertussen terug zijn bij de vereniging/commissie?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

29-11-2012 17:12

he james.
geen ernstige omstandigheden hoop ik.
ik heb na het lezen van dit bericht gelijk gebeld met een bestuurslid maar die kon me nog niet verder helpen en zei dat lab uitslagen soms lang op zich laten wachten.
wel kan ik je vertellen dat er geen nieuwe meldingen zijn geweest over dode vissen en de keren dat ik ben wezen kijken ook niets heb gezien.
via de wandelgangen heb ik wel over vangsten gehoord en waren allen gezond.
zodra ik wat weet hoor je me weer hier.
Vis is vis
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

29-11-2012 21:20

Hoi Ben,

In ieder geval geen nieuwe sterfgevallen, gelukkig maar. Bedankt voor het antwoorden trouwens. Maar nog steeds fingers crossed.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?