Alles voor de foto...


Plaats reactie
dave staal

13-08-2012 15:34

@Sabastian

Heeeeel soms zak ik een vis ff in zo'n Armo Safety Retention Sling om mijn camera te pakken en die klaar te zetten .Foto en terug met dat beest.

Als jij vindt dat ik die vis dan niet goed behandel so be it.

En ik ben het met je eens dat het de keuze van de visser is om dat te beslissen.

Gr Dave.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 15:44

dave staal schreef:@Sabastian

Heeeeel soms zak ik een vis ff in zo'n Armo Safety Retention Sling om mijn camera te pakken en die klaar te zetten .Foto en terug met dat beest.

Gr Dave.


Precies zoals ik dat ook bedoel, dat kan weinig kwaad. Het is wat anders als je een vis een halve nacht in een bewaarzak drukt. Die vis zit dan de hele nacht te stressen (en in het geval van bijna alle bewaarzakken: ook in zijn eigen hormonen te dobberen die hij/zij uitscheidt).
Dat is al weer heel iets anders dan even in een zak om je camera neer te zetten.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 16:07

Toegegeven, daar valt niet veel van te zeggen.

Maar Michel, 't is nu eenmaal gebeurd. We kunnen de situatie altijd aangrijpen om er misschien nog een positieve draai aan te geven. Hopelijk steekt iemand er wat van op. Los van dat, de groep mannen die het water beheert is not amused. Tis lastig degene die de mist in is gegaan te achterhalen maar we doen ons best.

Het is trouwens niet het water van de foto. Die plas is altijd openbaar geweest maar er werd wonderbaarlijk genoeg door bijna niemand gevist. Het hoort wel bij het zelfde merencomplex maar op dat water heeft natuumonumenten het sinds twee jaar voor het zeggen. De plas is sindsdien gesloten. Het privewater waar we vroeger mochten vissen huren we nu van de eigenaar. Om beheer en huurkosten te dekken verhuren we de plas voor een week of weekendje.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

13-08-2012 17:00

Ronald Bonestroo schreef:@Sabastian

Heeeeel soms zak ik een vis ff in zo'n Armo Safety Retention Sling om mijn camera te pakken en die klaar te zetten .Foto en terug met dat beest.

Gr Dave.

Precies zoals ik dat ook bedoel, dat kan weinig kwaad. Het is wat anders als je een vis een halve nacht in een bewaarzak drukt. Die vis zit dan de hele nacht te stressen (en in het geval van bijna alle bewaarzakken: ook in zijn eigen hormonen te dobberen die hij/zij uitscheidt).
Dat is al weer heel iets anders dan even in een zak om je camera neer te zetten.


Je loopt nu al een hele tijd te roepen hoe verschrikkelijk een zak wel niet is voor zo'n vis maar ik heb nog geen enkele onderbouwing gezien. Is dit onderzocht, onderbuikgevoel of gewoon your guess is as good as mine? Je stelt het nog sterker door te stellen dat een bewaarzak de vis veel meer stress oplevert dan hem haken en vangen, maar waar haal je die wijsheid vandaan eigenlijk?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 17:21

Ik zeg niet dat het meer stress oplevert, ik zeg dat 1 minuut aan de haak net zoveel stress geeft als 1 minuut in de bewaarzak.

In de Koiwereld is heel veel onderzoek gedaan naar het verpakken en transporteren van vissen. Dat leverde iedere keer hetzelfde resultaat op; vissen die in hun beweging belemmerd worden die maken het stresshormoon cortisol aan. Dit is precies hetzelfde hormoon wat ze ook aanmaken als ze gevangen worden, ook de hoeveelheid hormonen welke ze uitscheiden is gelijk.
Met het verpakken van Koi wordt zelfs het water gecontroleerd en beheerst d.m.v. zakjes met actief kool om ammoniak en hormonen op te nemen. Vaak worden de vissen zelfs licht verdoofd zodat ze het hormoon niet te veel aanmaken en zichzelf "gek" maken.

Ook heeft het OVB ruim onderzoek gedaan naar het gebruik van leefnetten en daarin bleek vis ook een hormoonsignaal af te geven, deze hormonen zorgen ervoor dat de vissen in de buurt gealarmeerd worden. Dat is niet geheel toevallig het stresshormoon cortisol ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 17:23

Je snapt hopelijk toch wel dat wanneer je een vis 2x aan zuurstofgebrek bloodsteld (dus vangen, nachtje zakken en weer laten strijden tot ie rustig wordt = eigenlijk 2x vangen) van grotere ivloed is dan vangen, foto en terug. Beide zal niet veel goed doen, maar het een is minder dan het ander.

Weet je wat zuurstoftekort aan hersenweefsel doet (bij sommige weinig :D )..!?
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 13-08-2012 17:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

13-08-2012 17:24

Heb je nou echt een onderzoek nodig om te er achter te komen dat een vis meteen terug zetten vele malen beter is dan zakken?

Denk zelf toch eens fatsoenlijk na man. Zout toch op met die nylon martelkamertjes.
Zit hier wel vis?
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-08-2012 17:30

En dan nog....stel je verbied het gebruik van een bewaarzak. Zal dan iets inn de trand worden dat het bij je hebben van levende vis in welke op welke manier dan ook verboden is. DAN is ook het gebruik van een retaining sling niet meer toegestaan. Immers hoe kan een controleur nu zien of die vis en 5 of 50 minuten in hangt? Gevolg is dat mensen misschien uit angst voor een bekeuring de vis (te) lang op de kant houden voor een foto. Kortom een verbod lost niks op. Tis echt een nederlands fenomeen om na een incident, want dat is het, in de emotie te roepen om extra regels en verboden. Als jullie ECHT iets strucureels willen doen voor de vis, en dode/verminkte vissen willen voorkomen. Vis dan alsjeblieft met een loodsysteem waarbij de vis na lijnbreuk met alleen de onderlijn rondzwemt. Doe je dat niet (om soms begrijpelijke redenen) kom dan niet met de kutsmoes dat de vis na lijnbreuk in ieder geval het lood kwijt is, en je de gevangen vissen niet zakt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-08-2012 17:38

OVB onderzoekt sinds 2002 helemaal niks meer.

Sportvisserij Nederland beperkt zich sinds 2002 hoofdzakelijk tot literatuuronderzoeken.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... etjes.html

m.vr.gr.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 17:46

Michel Hollaar schreef:OVB onderzoekt sinds 2002 helemaal niks meer.

Sportvisserij Nederland beperkt zich sinds 2002 hoofdzakelijk tot literatuuronderzoeken.

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... etjes.html

m.vr.gr.


Wat wil je daarmee zeggen? Dat onderzoek wat voor 2002 gedaan is, waardeloos is?

P.s. de bewegingsruimte is wel een bepalende factor.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 17:54

@Martijn,

Gevolg is dat mensen misschien uit angst voor een bekeuring de vis (te) lang op de kant houden voor een foto.


Denk toch ook dat vissers nu misschien al de vis te lang op de kant houden uit angst voor een slechte foto/film...

Als jullie ECHT iets strucureels willen doen voor de vis, en dode/verminkte vissen willen voorkomen. Vis dan alsjeblieft met een loodsysteem waarbij de vis na lijnbreuk met alleen de onderlijn rondzwemt. Doe je dat niet (om soms begrijpelijke redenen) kom dan niet met de kutsmoes dat de vis na lijnbreuk in ieder geval het lood kwijt is, en je de


Allereerst leuk dat er hier in algemeenheid over jullie gesproken wordt. Ik ben geen anti zakker, zie het nut niet in m'n eigen visserij. En je probeert nog steeds lood te verkopen zie ik :wink: Grapje.., elke gewonnen ziel is er 1tje.

gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-08-2012 17:58

@ Ronald Bonestroo,

Nee Maar de OVB bestaat niet meer sinds 2002, verder zeg ik niks, ik geef een link, lees die eerst eens door.

Staan in die link overigens aardig wat onderzoeken als bron vermeld.

Ik heb nog verder gezocht naar dat OVB onderzoek waar je aan refereerde maar ik kan het niet vinden.

m.vr.gr.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 18:08

Ik heb het destijds redelijk nauw gevolgd, is een onderzoek geweest rond 1990-1995 zo uit het hoofd. Zelf was ik ook al aan het zoeken geslagen maar kan ook niets terugvinden. Dick Enklaar heeft me toen een aantal stukken laten lezen welke erg veel leuke inzichten gaven in de gang van zaken rondom het vissen. Later heb ik er nog wel een keer wat van op internet teruggevonden, ik was toen op zoek naar informatie om op een Koiforum wat te laten zien. Er moet dus wel ergens nog wat te vinden zijn...

Oh ja, een van de uitkomsten van de testen aangaande leefnetten was dat hoe grover de maas en hoe groter de diameter (minimaal 2x de vislengte (wat bij karper amper mogelijk is)) hoe minder stress.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-08-2012 18:27

tuurlijk is het klote en mag eigenlijk gewoon niet gebeuren maar nu schreeuwt iedereen heel hard dat het verboden moet worden en dat is een logische menselijke reaktie maar over een week hoor je er niemand meer over.

zaterdag is er hier in den haag een man van 43 doodgereden door 2 idioten die met 100 aan het straatracen waren.
dit is heel erg natuurlijk en mijn medeleven gaat naar de familie en vrienden maar iedereen schreeuwt nu moord en brand dat er stoplichten op dat punt moeten komen en een verbod zus en een verbod zo.
over een week of 2 hoor je daar ook niemand meer over.
het is triets maar zo gaat het helaas.
Vis is vis
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 18:38

Allereerst leuk dat er hier in algemeenheid over jullie gesproken wordt. Ik ben geen anti zakker, zie het nut niet in m'n eigen visserij.


Maar een verdiepingkje hoger wederom die veralgemening...

En wat beterft een stoplicht na een dodelijk ongeval; Ik ben 1993 op de fiets, met letsel, aangereden bij een grote kruising zonder verkeerslicht. Binnen het jaar nog twee fietsers 't haasje met flink letsel. vervolgens zijn er verkeerslichten geplaatst en buiten wat blikschade tussen auto's is er niets noemenswaardigs meer gebeurd.

Hoe zou dat met een zakverbod gaan gaan..?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 19:23

Dan zal er waarschijnlijk minder gezakt worden. Maar er blijven altijd mensen door rood rijden, zal met een zakverbod net zo gaan. De kans is aanwezig dat een stiekem gezakte vis minder goed weggehangen wordt, om over een markerings boei maar niet te spreken... Of een verbod daadwerkelijk iets oplevert is dus moeilijk te zeggen.

Een andere oplossing? Klaas haalde het op pagina 1 al aan, educatie. Ook hiermee sluit je niets uit maar kwaad kan het nooit :)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 19:46

Hoe zou dat met een zakverbod gaan gaan..?


Sorry, retorische vraag (had evt een uitroeptekentje kunnen toepassen).

Ik geloof overigens best dat er vissers zijn die gedegen kunnen omgaan met een bewaarzak. Mijzelf kan het iig niet bekoren, omdat ik van mening ben, en ook al in een eerder topic vermeld heb, dat het langere tijd zakken van een vis en het wederom uit het water ontrekken naar alle waarschijnlijkheid weer resulteerd in dezelfde zuurstofgebrek als tijdens/na de dril etc.

En een zak verbod; Mag hoor, maar hoeft niet. Ik heb echt niet de illusie dat de gemiddelde "die hard" zakker er mee stopt zolang wetgeving en handhaving er niet in resulteerd dat de hengel set up ingenomen gaat worden. En dan nog (zie buitenlanders in Frankrijk). Gewoon in alle facetten blijven nadenken. 'T is net 't leven, 't is net autorijden he. Dat gaat ook weleens flink fout, terwijl we daar allemaal een papiertje voor gehaald (behoren) te hebben....

Wat betreft dat weegzakverbod op het desbetreffende water en toch deze dode vis in de zak..!? Tja, hoeveel zullen er hier niet hard lopen schreeuwen die zich zelf ook wel eens bezondigen aan een overtreding via een ver weg verstopt verboden derde hengeltje in het riet (ook laat bij de hengels zijn kan een vis ellende opleveren)...

Ik zal de eerste steen in deze niet durven werpen (is ook al decennia te laat), al doe ik dat normaal graag. Ik weet voor mijzelf immers heel goed dat ik eens na een stevige dril een vis terugzette welke na 5 minuten weer op z'n flank boven kwam drijven. Of de reanimatie van een halfuurtje, waarna het beestje op eigen kracht wegzwom, uiteindelijk niet alsnog in de dood heeft geresulteerd. Ik zal het nooit weten...

Marco.


Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 13-08-2012 19:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 19:54

Oh, hehe :P Dacht dat je zinspeelde op een positieve uitwerking van 't verbod...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 19:57

De wens is de vader van de gedachte...

Eens was ik naiëf :wink:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2012 08:03

Michel,

Die was icm de leefnetcode. Gepubliceerd in het visblad of Beet

Als je zegt dat je gelijk hebt ben je een eikel, als je bewijst dat je gelijk hebt... vrij naar LdB :wink:

Bewaarzak.... liever niet

En ja ik vis voor de trofee. Een gevangen vis is voor mij een prijs. Een beloning voor mijn poging om er 1 te vangen. Van sommige trofeeën wil ik een foto.

Voorbeeld: Dikke 40er in Nederland. In de nacht. Kan ik zelf gaan kloten met een zelf ontspanner. Of ik zak de vis, loop naar mijn maat en maken een uurtje later een paar foto's

Laatste is en was en blijft voor mij meer in belang van de vis.

Ik heb vissen van 5 kilo gezakt en 19,8 kilo zo zonder foto geretourneerd. Dan kunnen jullie met al jullie familie gaan gillen en doen... je ziet maar.

En wie zegt dat hij niet voor de trofee vist liegt dat hij barst.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

14-08-2012 08:35

Klaas vd Herik schreef:Michel,
En ja ik vis voor de trofee. Een gevangen vis is voor mij een prijs. Een beloning voor mijn poging om er 1 te vangen. Van sommige trofeeën wil ik een foto.

Voorbeeld: Dikke 40er in Nederland. In de nacht. Kan ik zelf gaan kloten met een zelf ontspanner. Of ik zak de vis, loop naar mijn maat en maken een uurtje later een paar foto's

Laatste is en was en blijft voor mij meer in belang van de vis.

Ik heb vissen van 5 kilo gezakt en 19,8 kilo zo zonder foto geretourneerd. Dan kunnen jullie met al jullie familie gaan gillen en doen... je ziet maar.

En wie zegt dat hij niet voor de trofee vist liegt dat hij barst.



Dat is mooi gezegd Klaas, spijtig is echter wel dat voor een deel van de vissers niet de vis maar zij zelf de trofee zijn geworden.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

14-08-2012 09:21

ik vis voor de ontspanning en spanning....
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Philip Du Puy
Berichten: 820
Lid geworden op: 14-04-2006 19:16
Locatie: Zoetermeer

14-08-2012 12:02

Ik vis om mijn bloeddruk te verlagen..
Mijn bloeddruk is hoog omdat ik teveel op dit forum zit! 8)
Brasemkoning!

pdupuy.wordpress.com
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-08-2012 12:23

Ik vis omdat ik anders niet weet wat ik moet doen als ik niet thuis mag komen van het meisje :-).
Zakken, neuh eigenlijk nooit omdat ik toch nooit een visje vang. Begrijp nog steeds niet waar ik de haak moet doen, dus heb ik onderlijnen met alleen een aasje eraan. Runs in overvloed, maar als ik aansla zijn ze er altijd af. Wel handig hoor, nooit een vieze natte mat, geen gedoe met kiezen tussen de kniel en schijthouding.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

14-08-2012 13:05

oooo makkie joh met de wijsheid in pacht. Jou sling doet het zelfde... als ie niet goed vast staat. pfffffffffff

Michel,

Ik denk zelfs dat er een exemplaar in het archief zit. Van Gerwin.
It's okay 2 pay