Alles voor de foto...


Plaats reactie
dave staal

13-08-2012 11:04

Ronald Bonestroo schreef:Dat de vis kapot gaat door de stress, dat is dus onzin volgens jou?


Zo snel gaat een karper niet kapot aan stress anders zouden er veel vaker karpers dood moeten gaan na de dril en evt zakken.



Zou er haast zelf stress van krijgen 8)
Gebruikersavatar
Erwin Pietersen
Berichten: 244
Lid geworden op: 02-07-2008 23:08
Locatie: Groningen

13-08-2012 11:13

Mooi k*t

Ik ben niet echt fan van bewaarzakken. Mocht je toch je vis willen zakken knoop hier dan een gekleurde fles of jerrycan aan. Wanneer je op een bijzondere manier toch je bewaarzak kwijt raakt dan is deze op het water zo terug te vinden.
't kin nait mizzen, dei veul drinkt mout ook veul pizzen.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 11:53

dave staal schreef:Zo snel gaat een karper niet kapot aan stress anders zouden er veel vaker karpers dood moeten gaan na de dril en evt zakken.



Zou er haast zelf stress van krijgen 8)


Je begrijpt er niets van dus...
Ik zeg dat door onnodig veel stress de vis een opdonder krijgt in zijn weerstand. Niet dat de vis gelijk dood gaat, maar dat deze wel vatbaarder is voor allerlei aandoeningen.
Normaal een vis drillen, onthaken en weer terugzetten is niet zo schadelijk voor de gezondheid van de vis als in een bewaarzak stoppen. Daar gaat het nu om!
Een vis die je uren gaat zitten drillen, dat is ook niet goed, dat geef ik aan. We proberen allemaal het beste met de vis voor te hebben, dan houdt dat in dat je de dril zo kort mogelijk laat duren, de vis z.s.m. weer zijn vrijheid weer teruggeeft en de vis NIET in een bewaarzak doet.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-08-2012 13:17

Ronald heeft wél gelijk. Het komt gelukkig nauwelijks voor dat karper bij de vangst het loodje legt. Maar wat niet vergeten moet worden is dat karper na iedere stress ervaring gedurende een zekere periode overduidelijk meer bevattelijk is voor bacteriën, parasieten of een karpervirus.
dave staal

13-08-2012 13:23

Ronald Bonestroo schreef:We proberen allemaal het beste met de vis voor te hebben,


Ronald Bonestroo schreef:Je begrijpt er niets van dus...


Dat zal best .

Onnodig veel stres begint bij het haken??? dus dan....

Het beste voor de vis en dan karpervissen als hobby ...........Ach laat maar :roll:
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 13:41

dave staal schreef:Dat zal best .

Onnodig veel stres begint bij het haken??? dus dan....

Het beste voor de vis en dan karpervissen als hobby ...........Ach laat maar :roll:


Je draait alles door elkaar heen.
Nu schiet je weer naar het andere uiterste...
Als je het zo beredeneert, dan zou je inderdaad niet moeten vissen. Wij doen het toch, maar hebben desondanks wel het beste met de vissen voor. Dat betekent dat je op alle mogelijke manieren de vis zo min mogelijk moet stressen. Dat is wat ik zeg, niets anders. Dat jij er gelijk van maakt dat ik maar niet meer moet gaan vissen, dat is je eigen kortzichtigheid.
Lees wat er staat en in welke context en ga dan pas reageren in plaats van je eigen zinnen te maken met mijn woorden en daar conclusies aan te verbinden.
dave staal

13-08-2012 13:58

Aart Lokhorst schreef:Maar wat niet vergeten moet worden is dat karper na iedere stress ervaring gedurende een zekere periode overduidelijk meer bevattelijk is voor bacteriën, parasieten of een karpervirus.


Ik beredeneer niks .

Ik vind het gewoon niet met elkaar sporen,

Heel simpel in mijn ogen , jij zegt (als karpervisser) oke karper haken afdrillen scheppen en terugzetten moet kunnen? Toch???

Maar zakken dat kan niet.

Vraag me echt af waar de vis meer 'last' van heeft en hoe dat te meten zou zijn?

Maar jij bezit duidelijk deze wijsheid ,en ik begrijp er niks van. 8)
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

13-08-2012 14:22

Hoef je toch geen geleerde voor te zijn :roll:
Om hem in een zak te krijgen moet je hem eerst haken en drillen, het is gewoon een optelsom waarbij jezelf de uitkomst lager uit kan laten komen.
Dus resumee.
1+1=2
1+1+1=3
2&3 staan dan voor de stressfactor :wink:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 14:23

Haha fijne manier van redeneren heb je Dave. Omdat we toch al de stap nemen een karper op het drogen te halen kun je hem ook maar net zo goed in een bewaarzak duwen? Iedereen is vrij te bepalen hoe ver hij wil gaan in het aantasten van de vis en de risico's die je bereid bent daarbij te nemen. Probeer hier als visser een gezonde balans in te vinden.
dave staal

13-08-2012 14:29

:wink: Ja leuk he.

Waar het om gaat is hoe meer wij ons zelf allerlei beperkingen opleggen hoe dichter wij bij een verbod op onze hobby komen .

Koren op de molen van de dieren partijen e.d .

daar krijg ik stres van.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 14:34

dave staal schreef::wink: Ja leuk he.

Waar het om gaat is hoe meer wij ons zelf allerlei beperkingen opleggen hoe dichter wij bij een verbod op onze hobby komen .

Koren op de molen van de dieren partijen e.d .

daar krijg ik stres van.


Niet correct, hoe meer wij laten zien begaan te zijn met het lot van de dieren, hoe meer de buitenwereld respect krijgt voor de karpervisserij.
dave staal

13-08-2012 14:43

En daar ga je dus de mist in.

Denk je nu echt dat dergelijke partijen/mensen respect voor onze hobby krijgen omdat wij de vissen op een matje leggen een of ander desinfectie middel gebruiken en niet in de zak proppen?

Tis de actie ervoor waar ze tegen zijn ....hoe maar troetelvis hoe lastiger het wordt om onze hobby overeind te houden.

Maar heb zo'n gevoel dat wij niet op een lijn zitten :lol: .

Wou het hier maar bij laten.

Gr Dave
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 14:50

Ja laten we onze vangsten vooral niet al te goed behandelen, dalijk wordt het vissen nog verboden...

Maargoed, discussie loopt inderdaad een beetje spaak zo. Kweet niet wat jullie doen maar ik ga de haan melken, 'tis alweer kwart voor half dinsdag.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 14:54

aangezien het gros van mening is dat je beter maar niet kan vissen als je van dieren houdt, beter maar niet kan vissen als je begaan met de karper bent etc... ga ik mn onthaakmat maar weg doen denk ik,ding is veel te groot en te lomp..
gewoon op het gras, asfalt,kiezels pleuren,waarom eigenlijk nog hengels? denk dat ik ook maar electrisch ga vissen, of gewoon met zelfgemaakte vuurwerkbommen,hopelijk zien ze er nog redelijk uit wanneer ze boven komen drijven zodat ik mn jacht troffee momentje kan hebben.
verder gun ik geen een visser mijn vissen, dus neem ik ze gelijk ook maar mee om op te zetten en als ze onder het troffee gewicht zitten bel ik gewoon mn poolse en chinese vrienden,verdien ik gelijk een zakcentje bij.mochten ze niet openemen zet ik ze anders wel over..
heerlijk dat karpervissen,niks waard die vis.. :roll:


:P
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
dave staal

13-08-2012 14:56

Sebastian Huvenaars schreef:Ja laten we onze vangsten vooral niet al te goed behandelen


Waar heb ik dat gezegd dan ??

Goed behandelen tuurlijk!!!! de volgende wil hem ook graag onbeschadigd kunnen vangen.

Heeft alleen geen effect op eerder genoemde partijen ,personen.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

13-08-2012 15:02

Nu worden Dave zijn woorden wel heel erg verdraait, dat is dus duidelijk niet wat hij stelt, zijn standpunt van hoe hoger je het welzijn van de vis stelt, hoe groter de kans op een algeheel verbod is niet zomaar uit de lucht gegrepen, alles binnen de juiste proporties laten is de gulden middenweg en uiteraard stellen we als karpervisser hoge eisen aan het welzijn van onze vis en balen we van situaties zoals die waarmee deze topic gestart is.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-08-2012 15:10

was was dat ookalweer :wink:
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

13-08-2012 15:16

michel Tja schreef:aangezien het gros van mening is dat je beter maar niet kan vissen als je van dieren houdt, beter maar niet kan vissen als je begaan met de karper bent etc... ga ik mn onthaakmat maar weg doen denk ik,ding is veel te groot en te lomp..
gewoon op het gras, asfalt,kiezels pleuren,waarom eigenlijk nog hengels? denk dat ik ook maar electrisch ga vissen, of gewoon met zelfgemaakte vuurwerkbommen,hopelijk zien ze er nog redelijk uit wanneer ze boven komen drijven zodat ik mn jacht troffee momentje kan hebben.
verder gun ik geen een visser mijn vissen, dus neem ik ze gelijk ook maar mee om op te zetten en als ze onder het troffee gewicht zitten bel ik gewoon mn poolse en chinese vrienden,verdien ik gelijk een zakcentje bij.mochten ze niet openemen zet ik ze anders wel over..
heerlijk dat karpervissen,niks waard die vis.. :roll:


:P


nou Michel, dat was wel een heel echte maandagse maandag vandaag :D
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 15:18

@ Sebastian,

ik vind het wel knap dat je zo rustig overkomt indien het die vis van je avatar was..

echt een van de mooiste spiegels die ik ooit gezien heb. ik zou helemaal gek worden denk ik...
verder ben ik geen voorstander van de "Zak"
enkel weer een extra mogelijkheid dat kan zorgen voor ellende...(vooral als je de reden waarvoor men zakt erbij haalt)
tenminste dit geldt voor de vissers die menen nog even te moeten slapen zodat ze met dag/ochtend licht een foto kunnen maken.
indien je zakt zodat je wat meer tijd hebt je spullen klaar te zetten (waarom staat dit niet al klaar? ) dan kan ik er meer begrip voor opbrengen, maar weer je nest induiken kan ik persoonlijk niet helemaal bij.. :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 15:19

herman hulsman schreef:nou Michel, dat was wel een heel echte maandagse maandag vandaag :D


korreltje steenzout Herman, Korreltje steenzout...... :wink: :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 15:22

dave staal schreef:Goed behandelen tuurlijk!!!!


Om de cirkel dan maar rond te maken, hoe valt het zakken met deze uitspraak te rijmen?

Ik begrijp dat je het beste voor hebt met de vis, misschien dat onze standaard op dit gebied wat van elkaar verschilt. Ik was net zelf notabene degene die predikt de keuze bij de visser zelf te leggen ;)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-08-2012 15:22

daar was je toch ook op tegen michel? :wink:
Vis is vis
Sander Master
Berichten: 13
Lid geworden op: 14-04-2010 10:39

13-08-2012 15:29

Wanneer je gewoon je kop erbij houd en logisch na denkt is het zakken van een vis na mijn mening geen probleem
Ooit is iemand met een karper zien basketballen
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

13-08-2012 15:32

ben scholten schreef:daar was je toch ook op tegen michel? :wink:


niet in spreekwoordelijke zin Ben :wink:

@ Sebastian,

dat water van die avatar spiegel, mocht jij toch alleen vissen en was verder toch verboden om te vissen ?
althans ik kan me herrinneren dat je dat zei ooit in een topic die je had gemaakt over dat water.(erg mooie topic was dat trouwens)

ff 2 foto`s van je gejat,dit water toch ? (foto`s kunnen trouwens niet van mij zijn, want mijn horizon staat altijd scheef :D )

*kwijl* :P

Afbeelding
Afbeelding
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

13-08-2012 15:33

Allen,

Wanneer ik puur naar mijzelf kijk heb ik slechts een hand vol keren een bewaarzak gebruikt (al in een eerder topic aangehaald).

In hoofdzaak zo weinig omdat ik in m'n begin periode eigenlijk heel weinig solo viste en m'n maat het fototje wel nam. Viste ik wel solo, dan lag de vis op de mat (helaas in den beginne ook op gras of natte jute zak) met een duimstok eronder. De laatste 15 jaar is het 9 van de 10 keer, en ik denk zelfs vaker, man/vis zelfontspanner werk. Eerst gewoon analoog en de laatste 10 jaar digitaal(gemak). Geen gestress of de vis er nog op de juiste plaats in de zak hangt en of de fotograaf de stek wel weet te vinden en/of tijd heeft.

Op menig betaalbaar digitaal toestelletje zijn tegenwoordig ook via de zelfontspanner de diverse bedlichtings en sluitertijden en flitssterkte standen in te stellen. Ook kun je de tijd tussen de foto's en het aantal foto's instellen. Evt. je foto's wat ruimer nemen en later op de computer krapper snijden. En onthoudt het volgende; een iets onderbelichte foto (wat donkerder) is altijd beter na te bewerken en lichter te maken dan een fletse overbelichte foto.

Evt. na de foto's de vis een minuutje in de (floating)weighsling weghangen, mocht de oever dit toelaten, en je foto's checken. Meestal zit er dan echt wel een leuk fototje tussen en kan de vis vervolgens rustig terug.

Wat ik me in deze topic dan ook hoofdzakelijk afvraag is het volgende;

Waarom wordt er wel een dure hengelkit gekocht en vaak zo weinig in camerakennis en een camera geinvesteerd, terwijl de foto voor vele het grote heiligdom is!? Want wat betreft fotografie hoef je tegenwoordig echt geen vakopleiding te volgen om een leuk nachtfototje te schieten. En ook een wat "mindere" foto brengt bij mij ook nog altijd de leuke herinnering aan de dril en vis te weeg...

Ik geloof overigens best dat er vissers zijn die gedegen kunnen omgaan met een bewaarzak. Mijzelf kan het iig niet bekoren, omdat ik van mening ben, en ook al in een eerder topic vermeld heb, dat het langere tijd zakken van een vis en het wederom uit het water ontrekken naar alle waarschijnlijkheid weer resulteerd in dezelfde zuurstofgebrek als tijdens/na de dril etc.

En een zak verbod; Mag hoor, maar hoeft niet. Ik heb echt niet de illusie dat de gemiddelde "die hard" zakker er mee stopt zolang wetgeving en handhaving er niet in resulteerd dat de hengel set up ingenomen gaat worden. En dan nog (zie buitenlanders in Frankrijk). Gewoon in alle facetten blijven nadenken. 'T is net 't leven, 't is net autorijden he. Dat gaat ook weleens flink fout, terwijl we daar allemaal een papiertje voor gehaald (behoren) te hebben....

Wat betreft dat weegzakverbod op het desbetreffende water en toch deze dode vis in de zak..!? Tja, hoeveel zullen er hier niet hard lopen schreeuwen die zich zelf ook wel eens bezondigen aan een overtreding via een ver weg verstopt verboden derde hengeltje in het riet (ook laat bij de hengels zijn kan een vis ellende opleveren)...

Ik zal de eerste steen in deze niet durven werpen (is ook al decennia te laat), al doe ik dat normaal graag. Ik weet voor mijzelf immers heel goed dat ik eens na een stevige dril een vis terugzette welke na 5 minuten weer op z'n flank boven kwam drijven. Of de reanimatie van een halfuurtje, waarna het beestje op eigen kracht wegzwom, uiteindelijk niet alsnog in de dood heeft geresulteerd. Ik zal het nooit weten...

Marco.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 13-08-2012 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).