Alles voor de foto...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-08-2012 12:54

De camera thuis laten.
Scheelt enorm in karperkwellerij en zeverij, je hebt immers geen zak meer nodig en het beestje kan zo terug haar element in.
Zelfs het fotomapje met meerwaarde kan op den duur thuisblijven. Je zal dan wel moeten uitzien naar een ander fenomeen waar je piemeltje strak van gaat staan.

Stoppen met vissen wanneer je niet wil zakken? Dat gaat me wat ver, ik viste al toen ik 10 jaar was en camera's een zeldzaamheid waren. Hoe en waarom ik toch ging vissen snap ikzelf nu nog niet, ondanks het gemis van dat apparaat.

Bert,
Je moet wel van de grootste onbenulligheid getuigen te denken dat de Pvvd erdoor gestreeld raakt.
Ziet de Pvvd liever de foto's en zakresultaten dan??..

Wanneer beide hersenhelften weer gaan werken, dan ga je weer lekker voor de ontspanning vissen en laat je de egostrelende extraatjes thuis.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

18-08-2012 15:09

Henk hoe oud ben je dan want ik weet niet beter dan dat er foto's gemaakt werden en niet enkel van karpers.

Iemand die zo tegen foto's is en er een in de kantlijn heeft staan, in mijn ogen onbegrijpelijk zal ik maar zeggen ( voorzichtig uitgedrukt).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 15:30

Langszaamaan verzuurt het topic weer, en dat is jammer.

Laten we door gaan met argumenten wisselen ipv op de man te spelen.

--

Ik vind het bijvoorbeeld heel interressant om te lezen dat een vis die gevangen wordt als een onnatuurlijke gebeurtenis wordt gezien.

Ik denk van niet. Jagen en bejaagd worden. In tegenstellng wat Marco zei, dat ik als een mens denk, ben ik het juist met hem eens dat het onderwater niet een gezellig samenkomen van vissen is, lekker baantjes trekken...

Nee, dat is eten en gegeten worden, elke seconde kan de laatste zijn. Ik zie dan ook weinig verschil in een vis die aan een haak naar binnen wordt gedirigeerd, onthaakt en terug gezet, en een snoek die zo een vis net mist.

Voor een prooivis zit daar geen verschil in.

Beide narrow escapes. Wij zijn ook maar dieren, en dat we een hengel gebruiken maakt niet uit, het blijft een jacht van dier op dier.

Volkomen natuurlijk in mijn ogen. En een vis die ontkomt aan een snoek of een visser, dat stressgehalte zal ongeveer hetzelfde zijn.


Een bewaarzak is niet natuurlijk. Dat is iets wat een vis niet kent.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 18-08-2012 15:50, 3 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-08-2012 15:32

De Duiters maakten overal foto's van, dan weet je in welke leeftijdscategorie je Henk kunt inschalen. :lol:

Groet, Peter

ps gelijk terug die vis hé jongens, je kunt beter je eigen zakken vullen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

18-08-2012 15:48

Ik leeg hem liever.... :wink:
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 16:25

De Duitsers waren al 20 jaar naar huis teruggestuurd toen Henk 10 jaar was. Niet iedereen had toen een mobieltje ter vervanging van directe communicatie waarmee je foto's kon maken om op internet te delen met andere mobiele telefoon gebruikers die zich jouw vrienden noemen.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

18-08-2012 17:01

Ik leeg hem liever....


Dan ga jij naar je vriendje toe en gaan wij hier nog ff door :wink:

Een bewaarzak is niet natuurlijk. Dat is iets wat een vis niet kent.


Een vis kent het begrip haak of visser ook niet.

Kennen en herkennen in de zin zoals een mens iets (her)kent is een vis vreemd. Een vis reageert vanuit in het instinct opgebouwde ervaringen. Een vis kan niet beredeneren zoals een mens dat doet, wederom vanwege het gebrekkige brein.

Maar idd; of de opgebouwde stess nu door een visser wordt veroorzaakt of door een roofvis, dat zal voor het beestje idd weinig verschil maken.

Maar wie weet; Misschien "voelt" (ervaart) een karper zo'n bewaarzak wel aan als omsloten worden door waterplanten. Daar liggen ze ook wel eens lekker tussen te soezen. Ik heb in die handvol keren dat ik zo'n zak gebruikt heb iig nog nooit een karper meegemaakt welke door bleef spartelen terwijl deze al in het water hing. De vis werd snel weer rustig.., misschien nog een schotje en dat was 'm wel.

Houd niet in dat je nog steeds na het zakken, dus om tot fotograferen te komen, dat beest voor een tweede x drilt (in de zak) en weer zuurstof tekort creeërt. En dat is gewoon nogmaals stress!

Objectief bekijken noem je dat.

Ik zal overigens gebruik van een bewaarzak door/voor mijzelf nooit uitsluiten, maar ik heb er gewoon al jaren geen meer bij me tijdens het vissen. Daarom alleen al zal een vis zakken een heel lastig klusje worden :D

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 17:26

Heel veel onderzoeken hebben al lang aangetoond dat vissen kunnen herkennen. Zowel positief als negatief.

Een vis kan ook heel goed geconditioneerd worden, in onze hobby is 1 voorbeeld dressuur. Maar ook met voorvoeren maak je hier gebruik van.


En idd, een haak is ook visvreemd, maar zoals je zegt, een vis denkt niet'' he bah, een haak in mijn bek'', nee die denkt dat ie aangevallen wordt door een jager. Wat eigenlijk dagelijke kost is, puur natuur.

Een bewaarzak kent ie ook niet nee, maar dat is mijn punt niet. Het in een bewaarzak zitten, dat is hem volledig vreemd. Dat komt ie nergens tegen, ook niet tusen de lelies.


Dat een vis zich misschien wel veilig en op zijn gemak voelt in een bewaarzak, dat lijkt mij niet zo. Maar misschien heb je gelijk, maar ik heb hierover vooralsnog een andere mening. En ik laat me graag informeren als het anders zit.

Overigens een vis kan ook in shock raken, is ie wel rustig, maar dat is meestal dodelijk op lange termijn. Zeker de kleine vissen, want die worden binnen no time ''opgeruimd'' door een rover, als ze al niet vanzelf sterven.
Laatst gewijzigd door Josef Stalscu op 18-08-2012 17:59, 4 keer totaal gewijzigd.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-08-2012 17:41

Martijn Nederpel schreef:Ik leeg hem liever.... :wink:

Foto, Martijn? :D

De vergelijking met Duitsers ontgaat me volkomen Peter.
Dat zakken vullen snap ik dan wel weer, iets uit de Duitse tijd zal ik maar zeggen.
Velen , hordes komende uit het gebied ten westen van Utrecht kwamen hier al zakken vullen en kinderwagens vol laden in de hongerwinter, waarschijnlijk komt de uitdrukking daar weer vandaan.
Ze waren er immers erg bedreven in, jammer dat de nakomelingen het nu op alle anders denkende projecteren.

Fotograferen? Ik snap d'r geen zak van.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-08-2012 17:45

Mooiste wat er is joh :)
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-08-2012 18:07

Kees Ouwehand schreef:De Duitsers waren al 20 jaar naar huis teruggestuurd toen Henk 10 jaar was. Niet iedereen had toen een mobieltje ter vervanging van directe communicatie waarmee je foto's kon maken om op internet te delen met andere mobiele telefoon gebruikers die zich jouw vrienden noemen.


Huh, het eerste mobiele netwerk werd in Nederland in 1994 gestart. Dus hij is net uit de luiers begrijp ik. :wink:
Wat is het nou 20 jaar na de Duiters of niet iedereen had een mobieltje?? :roll:

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 18:15

Simplex Peter, geen GSM.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

18-08-2012 21:28

Simplex maar ook wel Duplex Kees, en met repeater desnoods.
Nu laat ik het er weer even bij, anders worden de kids onrustig met als gevolg, een nacht met veel natte pampers.
Groet'n Henk..

still growing Old.
dave staal

18-08-2012 21:35

bert kamp schreef:Je geeft met dit gezever de Pvdd munitie om op ons te schieten(zie je wel, zelfs vissers geven toe dat etc etc).


Henk ter Maat schreef:Bert,Je moet wel van de grootste onbenulligheid getuigen te denken dat de Pvvd erdoor gestreeld raakt.


De Partij voor de Dieren vindt dat de volgende maatregelen genomen moeten worden om het hengelen en het daarmee gepaard gaande dierenleed tegen te gaan: Hengelen wordt ontmoedigd en ingeperkt door middel van voorlichting, het afschaffen van het tasjesvissen, weerhaken, leefnetten en viswedstrijden. Op termijn is een verbod op hengelen gewenst.

Ze zullen het in ieder geval een stap in de goede richting vinden.............
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 22:04

Oei, dat is wel linke soep ja.

Die gemene pvdd toch, nee, daar moeten we echt bang voor zijn. Ze hoeven nog maar 74 zetels erbij te winnen en dan mogen we nooit meer vissen.

:roll:
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 22:06

In een coalitie Jozef?

Overigens kun je met 1 zetel ook iets als je genoeg anderen mee krijgt.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 22:10

Dream on.

Er is niet 1 partij die hier in mee gaat. Never gonne happen.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 22:16

Het is niet onmogelijk, maar ook niet echt waarschijnlijk op dit moment. Maar er kan een hoop veranderen in een aantal jaar. Je ziet zelfs hier verandering van inzichten. Het pamperen van karpers zoals je nu steeds meer ziet bij jongere karpervissers was 20 jaar terug niet zo aan de orde.

Groet! Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 22:21

Laten we realistisch blijven.

De kans dat NAC kampioen wordt is groter dan dat de pvdd en in het kabinet zit en ook nog eens dit idiote plan er door heen krijgt.

Maar inderdaad, een kans is een kans.

Maar als je daar al bang voor bent, tsja, dan heb je denk een angstig leventje.

Helemaal niet nodig, want NAC wordt toch nooit kampioen, ;-).
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

18-08-2012 22:22

Een coalitie vormen met de pvdd zal geen enkele politieke partij willen omdat de pvdd gewoonweg een one-issuepartij is. Dus een partij die staat voor enkele doelen en zal daarom ook nooit meerderheid verkrijgen.

Ik noem de pvdd een protestpatij die zich probeert hard te maken om debat uren te verkrijgen.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 22:30

Ik ben helemaal niet bang voor de PVDD. De publieke opinie ten opzichte van het omgaan met dieren veranderd. Zelfs bij karpervissers. De PVDD speelt daar op in. Jaren terug was er geen ruimte voor een dergelijke partij. Het bestaan van een dergelijke beweging is slechts een graadmeter voor wat er in de samenleving leeft.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

18-08-2012 22:36

Dat zijn van die hype partijtjes Kees, die komen en gaan. Halen wat zeteltjes, brengen 100 duizend onzinnige moties in, kunnen 1 ding voor mekaar spelen waar iedereen het toch al wel mee eens was, en dan verdwijnen ze weer uit het zicht.

Dont worry, lekker vissen en genieten.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

18-08-2012 22:46

Ik maak mij helemaal geen zorgen. Morgen komt morgen. Ik zeg alleen maar dat je niet automatisch moet aannemen dat morgen niet veranderd ten opzichte van vandaag en signaleer daarbij een trend. Die trend maakt dat ik vandaag nee zeg tegen bewaarzak en onthaakmat regeltjes. Die zullen trouwens ook nog eens weinig bijdragen aan het welzijn van de karper. Vertellen wat de risico's zijn is voldoende om karpervissers op het goede pad te krijgen. De foto die Sebastiaan toont is goed illustratie materiaal bij een voorlichting over de bewaarzak. Dat is alles.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-08-2012 22:47

Heul veul heisa om een gezakte karper die de moord is gestoken. Natuurlijk erg zonde, maar er gaan veel meer karpers dood aan zaken als overbezetting, overbevoering (jaja met "bollies") en iets als met dikke voorslagen vastraken in onderwaterobstakels.

Maar ja, als je je karpers maar niet zakt dan zit het goed, zo lijkt het. Aan de foto's te zien bij "vangsten op datum" kun je dan zien dat alle moraalridders vooral overdag karpers vangen. Ik doe dat vooral 's nachts, maar dat zal wel aan mij liggen. Zakken geen probleem, maar doe het verantwoord en veilig, zoals je dat ook doet met onthaakmatten/voeren/obstakelvissen/materiaalkeuze. Toch?

Ik houd namelijk van mooie foto's, en een nachtfoto valt daar wat mij betreft niet onder.

Met zakkende groet.

Kees
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

18-08-2012 22:47

Sommige voorvechters van dierenwelzijn maken een postbus51 spotje, andere roepen een stichting ("red een cavie" oid) in het leven, weer andere richten een politieke partij op. Een manier van aandacht vragen voor de manier waarop mensen soms met dieren omgaan.

Ik vind het goed dat ze het doen, maar dan moeten ze ons niet de les gaan lezen of verboden opleggen... Awareness kweken en voorlichting geven, prima.

Tegen bewaarzakken zijn, prima. Verbod, doe maar niet. Zolang je maar wel op de hoogte bent, risico's en nadelen kent, weten hoe je een zak zo veilig mogelijk gebruikt.