Alles voor de foto...


Plaats reactie
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-08-2012 09:19

Leon, ik snap jou standpunt goed, maar het probleem is deze dat alles wat je in het hokje illegaliteit stopt toch gedaan wordt, echter de aandacht punten komen op andere zaken te liggen en gaan ten kostte van het welzijn van de vis.
Lees Klaas zijn reactie goed en we weten allemaal weer waar het over gaat, beter kon je het niet verwoorden Klaas.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2012 09:48

leon van der schelling schreef:Gewoon een verbod op bewaarzakken,blijkbaar zijn er vissers die er niet mee om kunnen gaan,dit
zeg ik zo en zo niet nav deze foto ik vind het zo en zo niet nodig om een vis voor enkele uren te laten zakken en ik heb het persoonlijk ook nooit gedaan,sterker nog ik heb al mijn zakken weggegooid.



Tjah een erg begrijpelijke reactie als je dit ziet. Zeker voor mensen die falikant tegen het gebruik van een bewaarzak zijn, een bevestiging van hun gelijk, voor hetzelfde geld stond hier een foto van een karper die zich met voorslag heeft vestgezommen in de takken. Willen we dan ook een voorslag verbod? Of een voerbot verbod, want het is duidelijk dat er onder te takken is gevist met voerboot.......
Vooropgesteld dat ik dit een erg vervelende foto vind, en het onbegrijpelijk vind dat zoeits gebeurd. Los je niks op met een verbod. Zulke zaken gebeuren door ONKUNDE, enige remedie is en blijft een goede voorlichting. Ik zet overgens bijna al mijn vissen direct terug, maar zak zo heel af en toe wel eens een vis, nog nooit en nimmer problemen mee gehad. HEt gebruik van sommige loodsystemen in bepaalde situatiet baren me meer zorgen, én zijn verantwoordelijk voor meer slachtoffers onder water......maar jah die zie je niet want die zitten inn de meeste gevallen vastgezwommen in een tak onder water.
Weltrusten


ps: Klaas heeft (zoals vaak) gelijk
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2012 10:06

Leon

Lees mijn post eens door, je lost er niks mee op. Dit soort "vissers" laten hun vis vervolgens stuiteren op de mat omdat ze staand op de foto willen. Of varen hun lijn met voerboot tot onder de takken op 100 meter afstand. Vissen met loodsystemen die niet veilig zijn etc etc etc. De ENIGE echte oplossing hebben ze in duitsland....en e dat is een soort examen. Verboden zoals zij voorstelt haalt niks uit, en zorgen voor nog meer regels. En daarnaast waarom zou ik, geen bewaarzak mogen gebruiken omdat een kleine groep er niet mee om kan gaan? Verder werkt het averechts daar ik dan ook geen weighsling met drijvers kan gebruiken. Wat ik vaak doe als ik een mooie vis vang, is onthaken, ff weghangen in de sling. Fotomateriaal opstellen en da fotos maken, dat weghangen is dan ook verboden waardoor de vis onnodig lang op de mat ligt. Maar daar bedenken we dan vast ook een mooie regel voor, de vis mag niet langer dan 3 minuten bove water zijn......wie heeft een stopwatch?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-08-2012 10:34

En daarnaast waarom zou ik, geen bewaarzak mogen gebruiken omdat een kleine groep er niet mee om kan gaan?


Als regels voorschrijven dat je ze daar niet mag gebruiken.

Een ... ben je door je niet aan de regels te houden opzouten die hap. Ga door met je goed praten ons land gaat kapot aan die praatjes! Voorlichting aan me hoe la hoe je ze moet gebruiken voor die zelfbevredigende foto's. Kotsmisselijk van die praatjesmakers op zeeshow stel ego trippers.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-08-2012 11:15

Op het water is gebruik van zakken streng verboden, overtreders worden zonder pardon naar huis gestuurd... En dan toch deze foto...

Hoewel ik voor het verbieden van "de zak" ben had goede voorlichting het leven van deze vis waarschijnlijk gered. Of sterker nog, wanneer wij niet zo streng zouden optreden tegen het zakken, had de visser zich misschien durven melden en waren we met man en macht het water opgegaan om de vis te spotten. Het water is er kraakhelder dus een reële kans op succes was er zeker.

Tja, waarschijnlijk en misschien. Feit blijft dat ik als visser grote verantwoordelijkheid draag voor de dieren die ik lastigval. Of het nu om voorslagen, obstakelvissen of bewaarzakken draait, als het goed gaat is er niets aan de hand. Voorlichting verkleint de kans, maar het risico van een (fataal) ongeluk blijft bestaan.

Dat je dan maar helemaal moet stoppen met vissen lijkt me wat zwart wit gesteld. Er blijft een groot grijs gebied waarin de visser zelf keuzes maakt welke risico's hij/zij wel of niet bereid is te nemen. Wanneer deze keuzes gemaakt worden op basis van goede voorlichting zijn we op de goede weg.

Ik heb zelf ook vissen gezakt, met onveilige voorslag gevist en lijnen verspeeld in obstakels. Ben erg terughoudend geworden op dat gebied. Schade en schande zullen we maar zeggen... en een regelmatig bezoek aan dit forum :)
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

12-08-2012 11:42

Heb nog nooit een vis gezakt en zal dit ook nooit doen!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-08-2012 12:04

Kennen jullie Jan Lul nog?

Het enige wat hij niet meer heeft gedaan sinds 1995 is een vis zakken. Verder? Ach.

Anno 2019 wordt hij voorgedragen voor de NVVS ere penning.

Bojan... verwacht je applaus?

Hoeveel hebben er afgelopen nacht geen foto 's gemaakt van 2 vissen van rond de 15k?


Ben ik dan beter? Nee joh, maar condemnaten is zo simpel
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-08-2012 12:26

HSV Schiedam & Omstreken

NIET TOEGESTAAN:
-Het in bezit hebben in het leefnet of een andere bewaarplek van snoek, zeelt, karper, graskarper of méér dan één. snoekbaars.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

12-08-2012 12:42

Was niet de hoofdreden om in Frankrijk het zakken te verbieden, om het getrek en gesleep met vissen tegen te gaan,
en dan vooral de handel in grote vissen richting privé wateren.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-08-2012 13:06

pj otte schreef:
Als regels voorschrijven dat je ze daar niet mag gebruiken.

Een ... ben je door je niet aan de regels te houden opzouten die hap. Ga door met je goed praten ons land gaat kapot aan die praatjes! Voorlichting aan me hoe la hoe je ze moet gebruiken voor die zelfbevredigende foto's. Kotsmisselijk van die praatjesmakers op zeeshow stel ego trippers.



Ons land gaat kapot aan regeltjes en aan mensen die hun verantwoordelijkheid niet nemen. Laat ik het duidlijker voor je stellen daar je blijkbaar mijn post niet snapt of wil begrijpen. Waarom een verbod instellen omdat een kleine groep niet weet hoe om te gaan met een bewaarzak? Denk je werkelijk dat dat een oplossing is voor het probleem of ben je zo naief? Dezelfde sukkels vissen gewoon verder en maken andere domme fouten
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-08-2012 14:56

Inderdaad een bewaarzak is maar 1 dingetje er zijn er veel op te noemen. Iedereen heeft wel eens iets wat niet 100% is, maar er zijn vissers die zijn zo verkeerd bezig dat het wachten is op onder andere dit soort dingen.
De foto, ego, sponsers en wat je nog meer kan bedenken zijn te belangrijk geworden.
Ook de karpervissers , onze godenzonen die het (gemaakt) hebben in onze hobby geven vaak verkeerde voorbeelden.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

12-08-2012 14:57

Misschien moeten mensen naar karperschool. :lol:
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-08-2012 15:28

Nouja, die is begraven... We vermoeden dat het om de vis in mijn avatar gaat. Niet zeker, komen we de volgende jaren pas achter.

Afbeelding

Goed moment om de voor- en nadelen van het zakken even op een rijtje te zetten:

+ Beter licht voor een troffeefoto.
+ Geeft gelegenheid een fotograaf op te trommelen voor troffeefoto.

- Meer stress voor de vis.
- Kans op letsel door zelfverwonding in de zak als gevolg van stress.
- Kans op letsel door verkeerd weghangen van de vis. Ondiepte, hitte, deining, obstakels.
- Kans op letsel door zelfverwonding wanneer hij uit de zak komt. Vis heeft tijd gehad op kracht te komen en is
zwaar gestrest, daardoor onhandelbaar op de oever.
- Kans op verliezen zak. Slecht bevestigingspunt (haring, bankstick die na verloop van tijd loskomt, tak), knoop
losschieten, doorschuren touw, doorbijten touw door knaagdieren, touw kan uit handen schieten bij het weghangen of
ophalen van de zak, ontbreken van een markerboei.
- Aantasting van de slijmlaag, vergroot kans op ziektes, infecties en parasieten.
- Kans op beschadiging van vinnen bij onzorgvuldig tillen van de vis.

Vergeet ik nog iets?
Gebruikersavatar
jeffrey miny
Berichten: 89
Lid geworden op: 30-07-2012 22:18
Locatie: west-vlaanderen

12-08-2012 19:25

@Sebastian
mooi samen gevat
hopelijk ziet die persoon het en leert hij hier echt iets van
hoe dom kan iemand zijn :evil:
PR- schub 23kilo
PR- spiegel 13kilo
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-08-2012 19:41

Sebastian, om te beginnen alle respect voor jou houding en het bijbehorende gevoel dat dit incident bij jou losmaakt, maar ook graag het volgende.
Dit zijn, gelukkig slechts incidenteel, de gevolgen van het vissen op karper,net zoals alle bezigheden in het leven soms ingrijpende gevolgen hebben, dikwijls voortvloeiend uit onkunde, even zo vaak ook uit een ongelukkige samenloop van omstandigheden.
Ze zijn bedoelt om er iets van op te steken, zaak is dan ook dat dat gebeurt en dan graag weer gewoon verder,met weer wat meer kennis.
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

12-08-2012 23:17

Sebastian Huvenaars schreef:Nouja, die is begraven... We vermoeden dat het om de vis in mijn avatar gaat. Niet zeker, komen we de volgende jaren pas achter.

http://img35.imageshack.us/img35/4295/zanderover.jpg

Goed moment om de voor- en nadelen van het zakken even op een rijtje te zetten:

+ Beter licht voor een troffeefoto.
+ Geeft gelegenheid een fotograaf op te trommelen voor troffeefoto.

- Meer stress voor de vis.
- Kans op letsel door zelfverwonding in de zak als gevolg van stress.
- Kans op letsel door verkeerd weghangen van de vis. Ondiepte, hitte, deining, obstakels.
- Kans op letsel door zelfverwonding wanneer hij uit de zak komt. Vis heeft tijd gehad op kracht te komen en is
zwaar gestrest, daardoor onhandelbaar op de oever.
- Kans op verliezen zak. Slecht bevestigingspunt (haring, bankstick die na verloop van tijd loskomt, tak), knoop
losschieten, doorschuren touw, doorbijten touw door knaagdieren, touw kan uit handen schieten bij het weghangen of
ophalen van de zak, ontbreken van een markerboei.
- Aantasting van de slijmlaag, vergroot kans op ziektes, infecties en parasieten.
- Kans op beschadiging van vinnen bij onzorgvuldig tillen van de vis.

Vergeet ik nog iets?


De allerbelangrijkste.

De nasleep van de stress. Door verminderde weerstand (als gevolg van stress) kunnen kleine wondjes grote ontstekingen worden. Ook is de vis vatbaarder voor virussen zoals KHV e.d.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

12-08-2012 23:25

Goeie, niet aan gedacht... Dank u :)
roberto tas
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-07-2007 13:47
Locatie: nieuwkoop

13-08-2012 05:36

Dus ronald als ik het goed begrijp stop je gelijk met vissen?
Want stress krijgen ze net zo hard van het drillen scheppen en wegen als van in een bewaarzak liggen.
Vis graag in een schone omgeving niet in andermans pestzooi!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-08-2012 07:03

roep nog 4 keer stress en je mag helemaal niet meer vissen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 08:17

Gevalletje grijs gebied. Wil je geen stress voor de vis dan zet je je hengels op marktplaats. Wil je stress zo veel mogelijk beperken dan zou je bijvoorbeeld vraagtekens kunnen zetten bij het gebruik van een bewaarzak.

Je kan je ook afvragen of elke vis wel gewogen moet worden. Is ie 11.6 kilo, of 12.4? Boeie... En foto's? Een vlug kiekje op de mat doet het in veel gevallen ook prima als aandenken... Drillen, scheppen, fototje, terugzetten en nagenieten...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-08-2012 08:39

In het water onthaken en laten zwemmen
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

13-08-2012 09:23

Dat zijn er al 2
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

13-08-2012 09:33

leon van der schelling schreef:Hoe je het ook bekijk,wij vissers zijn altijd verantwoordelijk voor de door ons gevangen vissen,ik ben
van mening dat er vissers zijn die tenkoste van de vis steeds weer de grens opzoeken.
Ik was gisteren wezen voeren en maakte een praatje pot met een visser die op een stek zat waar ze een aantal jaar geleden betonpuin hebben gestort,...op mijn vraag of die niet bang was op lijnbreuk enz zei die overtuigend JA,Maar ik vis met een visveilig systeem,..met andere woorden het zal mij boeien of de vis rond blijf zwemmen met een onderlijn etc....
Nogmaals een ongeluk zit in een klein hoekje maar gebruik je volle verstand en houd tenalletijde respect voor de vis.


daar heb je het nu juist Leon, wie verlegt er nu de grenzen, die visser? maar hij heeft de term visveilig systeem niet uitgevonden, dat heeft de leverancier voor hem bedacht en vervolgens zijn er nu vissers die menen dat ze daarmee op de meest onmogelijke plaatsen hun visveilige systeem kunnen inzetten.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

13-08-2012 10:19

Martijn Nederpel schreef:In het water onthaken en laten zwemmen


Da's dan weer heeel summier haha :p Maargoed, kan ook...

En Herman, wat was er eerder? De kip of het ei...
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

13-08-2012 10:24

roberto tas schreef:Dus ronald als ik het goed begrijp stop je gelijk met vissen?
Want stress krijgen ze net zo hard van het drillen scheppen en wegen als van in een bewaarzak liggen.


Ga nou niet gelijk het heilige boontje uithangen en van links naar rechts schieten in de beweringen...

Stress beperken, niet onnodig stressen. Je gaat toch ook geen uren drillen, uren wegen e.d.?
Nee, dat probeer je tot een minimum te beperken. Waarom dan wel voor je eigen lol de vis uren in een bewaarzak drukken?
Als je het zo leuk vindt om te drillen, dan kun je ook met 16/00e gaan vissen in obstakelvrij water. Dan ben je verzekerd van 2 uur drilplezier ;) Dat de vis kapot gaat door de stress, dat is dus onzin volgens jou?

Overbodig veel stressen, dat is waar het hier om gaat.