Giftige algen


Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-08-2012 15:30

Ik las net onderstaande op internet:

In Zeeland is dinsdag groot alarm geslagen na de ontdekking van een giftige alg in een kreek bij het Zeeuwse Ouwerkerk. Het advies is het water niet aan te raken, waarschuwt de veiligheidsregio Zeeland. Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor honden.

Het gaat om de algensoort dinoflagellaat, die in het oostelijke deel van de kreek op Schouwen-Duiveland werd aangetroffen. De mate van giftigheid wordt onderzocht. Wel is duidelijk dat het om de minst giftige soort binnen de familie van de dinoflagellaten gaat. Ruim een week geleden overleed een hond nadat het dier in de kreek had gezwommen. De dierenarts sloeg alarm omdat alle symptomen wezen op vergiftiging met blauwalg.



Even ter info van alle vissers in nederland, ondanks het kwakkelende weer is dit wel de periode voor de giftige algen waaronder blauw alg en enkele andere.
Nu weet ik niet precies hoe serieus we hiermee om moeten springen maar aangezien we regelmatig in contact komen met water zou ik goed opletten bij je betreffende put of daar waarschuwingsbordjes hangen.

misschien heeft iemand hier meer info/ ervaring mee?? Zou het bv schade kunnen als ik een karper vang op een put met blauwalg en deze met mijn handen terug zet in het water ?

Nog maar te zwijgen over een stek onderzoeken met duikbril ;)
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

07-08-2012 16:16

uitkijken met openwondjes op je handen en in geval van zwemmen/stekonderzoek geen water inslikken
Vis is vis
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-08-2012 16:41

Ik lees zojuist in de krant dat alle wateren in de Hoge Vucht in Breda ''besmet'' zijn met blauwalg.

Gevaarlijk voor mens en dier, staan bordjes, en wordt aangeraden niet het water in te gaan.

Maar ik vraag me af, die blauwalg, is dat ook giftig voor alles wat al in het water zwemt/leeft? (voor vis bv)

Weet iemand dat?
Zit hier wel vis?
dave staal

07-08-2012 16:52

Afstervende (blauw)algen ontrekken zuurstof aan het water en kan dus visterfte optreden.

Blauwalg


Als de temperaturen buiten flink oplopen, kunnen blauwalgen massaal de kop opsteken en gevaar opleveren voor de volksgezondheid. Vooral stilstaand, voedselrijk water vormt een ideaal milieu voor blauwalgen. Als er blauwalgen in het zwemwater aanwezig zijn, is het zwemwater niet veilig en wordt een negatief zwemadvies gegeven.

Blauwalgen (ook wel genoemd blauwwieren of cyanobacteriën) maken het water troebel en zuurstofarm, waardoor stankoverlast en vissterfte kan optreden. Drijvend aan het wateroppervlak vormen ze een blauwgroene laag die op olie lijkt. Sommige blauwwieren produceren giftige stoffen die schadelijk kunnen zijn voor mens en dier.

Verschijnselen vergiftiging

Binnen 12 uur na het zwemmen in water met blauwalgen kunnen mensen last krijgen van (1 of meer van de) volgende verschijnselen:
hoofdpijn;
huiduitslag;
maagkramp;
misselijkheid;
braken;
diarree;
koorts;
een pijnlijke of rode keel;
oorpijn;
oogirritaties;
loopneus;
gezwollen lippen.

Deze verschijnselen houden ongeveer 5 dagen aan en verdwijnen vanzelf.

Risico's vergiftiging

Vergiftigingen door blauwalgen komen alleen via de mond tot stand. Het gif dringt niet door in de huid. Ernstige vergiftigingen doen zich bij volwassenen zelden voor. Kleine kinderen zijn kwetsbaarder, omdat zij eerder water binnenkrijgen en minder weerstand hebben. Dit geldt ook voor honden die altijd met open bek zwemmen.

De blauwalg of blauwwier



De blauwalg is een heel klein aan de oppervlakte drijvend plantje en is alleen te zien onder de microscoop. De algen zien eruit als wier en ze zijn blauwgroen of roodbruin van kleur.

De algen produceren zuurstof, nemen voedingsstoffen op en dienen als voedselbron voor plankton en andere dieren.



De algen zorgen vooral voor overlast onder ideale groeiomstandigheden. In de zomermaanden als het langere tijd droog en warm weer is en er voldoende licht is vermeerderen ze zich heel snel. De blauwalg kan zich vooral in stilstaand water goed vermeerderen. Hij komt dan ook vooral voor in recreatieplassen, vijvers, grotere plassen water en in kanalen. Er zijn ook nog andere factoren die een rol spelen bij het ontstaan van blauwalg zoals de diepte van het water, de groei van planten en de verbinding met ander water. Daardoor kan het voorkomen dat het ene water besmet is en nabij gelegen water niet.



Door het warme weer verdampt er veel water. Omdat het niet wordt aangevuld met vers water kunnen bacteriën zich gaan ophopen.

De bacteriën vormen zo een op olie lijkende en aan de oppervlakte drijvende laag. De blauwwieren sterven af als de laag dikker wordt en ze minder ruimte hebben. De zuurstof verdwijnt uit het water en heeft tot gevolg dat goede algen verdwijnen en vissen dood gaan. Het is nu een stinkende, groenachtige brij geworden
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

07-08-2012 17:03

Ok, maar ik bedoel eigenlijk meer het vergift, is dat ook giftig voor vissen?

Of hebben die alleen last van de gevolgen beschreven in jouw stuk?
Zit hier wel vis?
dave staal

07-08-2012 17:11

dave staal schreef:De bacteriën vormen zo een op olie lijkende en aan de oppervlakte drijvende laag. De blauwwieren sterven af als de laag dikker wordt en ze minder ruimte hebben. De zuurstof verdwijnt uit het water en heeft tot gevolg dat goede algen verdwijnen en vissen dood gaan. Het is nu een stinkende, groenachtige brij geworden


Het ''gif'' opzich niet(VOLGENS MIJ) ,pas als er teveel (blauw)algen onstaan sterven ze af en ontrekken zuurstof aan het water waardoor dan visterfte kan onstaan.

(Blauw)algen zitten van nature in het water pas als er teveel onstaan kan er probleem voor de vissen optreden.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-08-2012 01:18

[quote="dave staal"]Afstervende (blauw)algen ontrekken zuurstof aan het water en kan dus visterfte optreden.

Verschijnselen vergiftiging

Binnen 12 uur na het zwemmen in water met blauwalgen kunnen mensen last krijgen van (1 of meer van de) volgende verschijnselen:
hoofdpijn;
huiduitslag;
maagkramp;
misselijkheid;
braken;
diarree;
koorts;
een pijnlijke of rode keel;
oorpijn;
oogirritaties;
loopneus;
gezwollen lippen.

deze verschijnselen krijg ik ook van werken :D
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

08-08-2012 01:26

Wat ik jammer vind, is de kortzichtigheid.
Blauwalgen produceren zuurstof staat er.
Overdag wel, maar 's nachts verbruiken ze juist zuurstof. Dat doen alle algen!
Vandaar dat er bij teveel alg zuurstofgebrek optreedt, ongeacht blauwalg of andere algjes.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-08-2012 09:42

Er heerst hier kennelijk enige verwarring tussen algen en blauwalgen. De alg is een minuscuul plantje en de blauwalg is een bacterie, dus heel wat anders. Blauwalgen waren de eerste organismen op aarde (al tenminste 2,7 miljard jaar geleden) en produceren zuurstof. Echter afstervende blauwalgen ontrekken zuurstof aan het water, waardoor vissterfte kan ontstaan. De enige echte oplossing tegen blauwalg is het verminderen van fosfaat en nitraat uit het betreffende water...
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

08-08-2012 10:01

Oeps!
Je hebt helemaal gelijk, ik heb me inderdaad laten misleiden door het woord alg ;)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2012 21:29

De enige echte oplossing tegen blauwalg is het verminderen van fosfaat en nitraat uit het betreffende water...


Volgens mij staan de meeste boiliestorters op kleine wateren ook niet stil bij het feit dat ook ontlasting van vis en rottend voer extra aan (blauw)algvorming bijdraagt. Buiten dat tiert menig waterplant welig bij een hoog fosfaat en nitraat gehalte. En maar klagen bij de HSV dat de put dichtgroeit :roll:
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

08-08-2012 21:33

ben scholten schreef:uitkijken met openwondjes op je handen en in geval van zwemmen/stekonderzoek geen water inslikken



Zo snel een stekonderzoek zal daar niet zijn! Die kreek is zo zout als het maar kan zijn.

Ook zout water heeft te maken met giftige algen,net zo vaak als zoet water.

Alleen het verschil tussen deze kreek en tal van andere wateren is dat er in deze kreek geen meststoffen geloost worden en dergelijke. Dus daarom is er ook geen blauwalg(Kon ook niet aangezien het zout water is van de Oosterschelde) maar een ander soort die prima huishoud in zout water.

Gaat om deze kreken

https://maps.google.nl/maps?q=oostersch ... helde&z=15

Jaren geleden voor het eerst geweest,dacht dat ik het mooiste water gevonden had (Zag er top uit) tot ik er achter kwam na een duik dat het water perfect is voor zeebaars schol kabeljauw etc etc :D

Kom er nog vaak genoeg,zit een lekker restaurantje die prima vis klaar maakt.

PS: Ook interessant om een stukje over de watersnood te weten komen daar overigens.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2012 21:51

Dinoflagellaat is een zoutwateralg.

Blauwalg staat vaak in verband met open riolen die de overheid zou moeten aanpakken.

Voer en karper is nieuw voor mij en lijkt mij wat overtrokken. Uit onderzoek van Sportvisserij Nederland is dat niet gebleken. Beetje verwarrend omdat niets gevonden werd tegen alle verwachtingen in. Maar om dat nu door te trekken naar blauwalg is een ander extreem.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2012 22:25

Voer en karper is nieuw voor mij en lijkt mij wat overtrokken.


Kees, ik weet niet beter dan dat mijn vijvertje zonder het moerasgedeelte, waar het water door gefilterd wordt door allerhande water en moerasplanten, gewoon compleet over de kop zou gaan aan een hoog fosfaat, nitriet en nitraat gehalte door alles wat maar in dat water ontbindt (rottende materie op de bodem) en uitgestoten wordt (ontlasting en via kieuwen) .

Meststof van welke aard dan ook staat vaak aan de basis van een berg ellende.

http://www.dekoi.info/fosfaten.html

http://www.dekoi.info/fosfaten.html

En wanneer je dan hier het lokale biggenputje van 1ha (en zeker een paar blauwalg putjes in Bergen op Zoom) neemt met veel visvlees per die 1e ha en er wordt flink wat gevoerd, dan komt dit het water niet echt niet ten goede. En de waterplanten maar groeien ter compensatie...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2012 22:40

Je kan je koivijver niet vergelijken met een viswater. Mijn koivijver is trouwens tip top in orde met filtering, maar een niet natuurlijke situatie. Onderzoek was op gewoon viswater.

Uit onderzoek van Sportvisserij Nederland is dat niet gebleken. Beetje verwarrend omdat niets gevonden werd tegen alle verwachtingen in.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-08-2012 22:56

Mate van voeren en blauwalg heeft misschien niks met elkaar te maken.Maar het zijn wel beide belastingen van het water.

In een put waar relatief weinig zuurstof is, bv door het teveel aan voer, en daar klapt dan een blauwalg plaag overheen, dan kan het sneller mis gaan.


Maar ik vraag me af of het niks met elkaar te maken heeft. Als die blauwalg een gevolg is van een te hoge nitrietwaarde, dan zou dit wel degelijk kunnen komen door teveel voer/mest.

In de aquariumwereld is een nitriekpiek in bijna alle gevallen het resultaat van overvoeren. (na de opstart fase)

Ik zou het niet uit sluiten dat overvoeren betere condities wekt voor de blauwalg en dus wel mede veroorzaker kan zijn.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2012 23:03

Alleen is daar niets van aangetoond op natuurlijk water en wel degelijk onderzocht. Daar kan ik weinig aan veranderen. Blijkbaar is er iets meer voor nodig zoals een riooloverstort.

Ik ben goed bekend met de "vijverwereld" en hoe dat precair evenwicht om kan slaan in een ramp.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

08-08-2012 23:25

Oh Kees, sorry, ik dacht dat het nog niet onderzocht was.

Dan zal het wel zo iets zijn als een combinatie van een zuurstof tekort, hoge nitrietwaarde EN een extra vervuiling.

Want als het alleen nitriet en of zuurstoftekort is, dan durf ik mijn handen in het vuur te steken dat overvoeren wel degelijk een oorzaak en of katalysator kan zijn.


-

Ik neem aan dat blauwalg altijd in water zit (alleen stilstaand misschien?), en dat als de condities goed zijn dat er dan kans op een plaag is.

Is dat juist of wordt water van buitenaf besmet?
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2012 23:35

Precies, verontreiniging zoals mensenpoep, afwasmiddelen en bakvet omdat bijvoorbeeld de riolen van dorpjes nog direct lozen op het water.

Van coma zuipers leer ik niks.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2012 23:50

Kees Ouwehand schreef:Je kan je koivijver niet vergelijken met een viswater. Mijn koivijver is trouwens tip top in orde met filtering, maar een niet natuurlijke situatie. Onderzoek was op gewoon viswater.


Tuurlijk vergelijk ik m'n koi vijver niet met een grootschaligge situatie, daarom noem ik die overbezette putten/plassen in BoZ ook waar al jaren blauwalg een terugkomend fenomeen is (of was, er zouden afvissingen plaatsvinden en op 1 put is een paar jaar terug al een grote sterfte geweest).

Maar mijn vijver is wel een vijver die op een natuurlijke basis werkt. Overigens heeft de biofilter (moeras/planten) die de zuivering op zich neemt momenteel maar met een zeer beperkte belasting van twee zonnenbaarsjes en twee koi's van een centimeter of 45 te maken. Maar een week de pomp niet verdeeld over de dag 1,5 uur per laten draaien (1x het volume rond), dat zal niet veel goeds betekenen hoor. Zelf niet met die paar vissen. Puur vanwege het fosfaat, nitraat en nitriet...

Moet je nagaan wat die belasting is bij wateren waar compleet geen doorstroming is.

Uit onderzoek van Sportvisserij Nederland is dat niet gebleken. Beetje verwarrend omdat niets gevonden werd tegen alle verwachtingen in.


Ik vindt het iig heel toevallig dat op een aantal niet al te grote afgesloten karperwateren die ik de laatste jaren heb bezocht de explosie aan waterplanten en algengroei is ingezet na het grote Lucen... Dat groen onttrekt stikstof uit nitraten en fosfor uit fosfaten. En wat leveren die kilo's en kilo's voer..!

Ik neem aan dat blauwalg altijd in water zit (alleen stilstaand misschien?), en dat als de condities goed zijn dat er dan kans op een plaag is.


Het Schelde Rijnkanaal heeft er jaarlijks, net als het zoommeer e.d ook mee te maken. En dat zijn toch echt wateren waar ook doorstroming in plaatstvindt.

Groeten, Marco.
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 08-08-2012 23:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-08-2012 23:53

Tja, je wordt wel meer op het verkeerde been gezet doordat er meer speelt dan je overziet.
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

08-08-2012 23:58

Het Schelde Rijnkanaal heeft er jaarlijks, net als het zoommeer e.d ook mee te maken. En dat zijn toch echt wateren waar ook doorstroming in plaatstvindt.


Op deze wateren zijn ook al plannen om de blauwalg aan te pakken en ik besef heel goed dat visaas hier juist niet van belang is in de kwestie. Maar dat het waarschijnlijk weer veel meer aan de onnatuurlijke situatie zal liggen (voorheen zoutwater)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

09-08-2012 05:20

Volkerak heeft er ook elk jaar mee te maken,tot nu toe valt het mee. Zoommeer wil ik niet echt een bewegelijk water noemen,het is te vergelijken met Volkerak. Af en toe wat beweging door opening sluizen maar die invloed is zeer klein.

Schelde Rijnkanaal vind ik wel knap dat daar algen zijn,terwijl het er flink kan stromen.

Oplossingen voor tegen gaan blauwalg is de verzilting. Weet je wat je er voor terug krijgt? Juist een alg die net zo verkloot is en prima in stilstaand zout water kan vertoeven.

Doorstroming is de beste oplossing als het maar goed beweegt,meer mossels en meer brasem weg vangen heeft tot niets geleid. Daarbij hou je het lozen van meststoffen nooit helemaal tegen in deze grote wateren,omdat het gewoon veels te groot is en te veel gebieden kent.

Uitroeien zal nooit gebeuren,daar leven de bacterien net even te lang voor,net iets slimmer dan de mens ;-)

Grootste probleem nu op het genoemde water is het fonteinkruid wat als een gek groeit. Voor de duidelijkheid is het niet mijn probleem,maar de mensjes met hun dure zeilbootjes lopen er over te zeiken tot het lokale tv journaal en krant aan toe.

Maar ook hierbij,ze willen het ook daarom verzilten,maar daar krijg je ook weer ander wier voor terug. Het is geld ergens in pompen zonder einde want van het ene probleem gaan ze naar het andere probleem. En hoe meer fonteinkruid hoe meer het zegt over de kwaliteit van het water.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

09-08-2012 09:44

Zoommeer wil ik niet echt een bewegelijk water noemen,het is te vergelijken met Volkerak. Af en toe wat beweging door opening sluizen maar die invloed is zeer klein.

Schelde Rijnkanaal vind ik wel knap dat daar algen zijn,terwijl het er flink kan stromen.


Zoommeer, Schelde Rijn, Bergse Diep (kant van Tholen) en volkerak. Dat is allemaal 1 grote open verbinding.

Je hebt er idd de scheepvaartt, de Kreekraksluizen, het spuikanaal parralel aan het SR stroomt ook regelmatig flink door en de de werking van de sluis bij de Oesterdam is aan de kant van Tholen ook merkbaar aan de trekende beweging in het water.

Gegevens Spuikanaal Bath

■Lengte: 8,4 kilometer
■Breedte: 135 meter (oppervlakte) en 65 meter (bodem)
■Diepte: 7 meter
■Spuicapaciteit: 100m3/s (ongeveer 8,5 miljoen kubieke meter water per dag)

Zet dat af tegen een stilstaande karperput van een paar hectare waar in het geheel geen doorstroming is, dan noem ik bovenstaande zeker niet stilstaand. Nee.., het is niet de rivier de Waal oid.

Oplossingen voor tegen gaan blauwalg is de verzilting.


Hierover zijn, zoals jij ook weet, ook op het internet verziltingsplannen terug te vinden welke voorlopig gelukkig weer verschoven zijn. Er heeft geloof ik ook een artikel in het visblad gestaan.

fonteinkruid


Kun je me vertellen welk type fontijnkruid?

Gr. Marco.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dave staal

09-08-2012 12:31

Project: Integraal plan Kralingse Plas
Programma: KRW
Maatregelen: Saneren waterbodem, afdekken waterbodem, aanleggen helofytenfilter,
optimaliseren peilbeheer, defosfateren inlaatwater, afleiden van voedselrijk
water, inrichting oever en moeraszones in de plas, actief biologisch beheer,
aanleg vispassage, vispasseerbaar maken gemaal
Waterlichaam: Kralingse Plas
Gemeente: Rotterdam, deelgemeente Kralingen-Crooswijk
Realisator: HHSK en Gemeente Rotterdam
Status medio 2011: In uitvoering
Aanleiding
In 2006 is geconstateerd dat de waterkwaliteit van de Kralingse Plas niet
voldoet aan de eisen (goede ecologische toestand) die de KRW in 2015 vereist
van de EU-lidstaten. Dit wordt veroorzaakt door de hoge nutriëntenbelasting op
en vanuit de plas zelf met als gevolg problemen met blauwalgenbloei waardoor
de plas bijna jaarlijks enkele malen moest sluiten voor de zwemrecreatie, een
plantenarme plas met een onevenwichtige visstand (brasem) en (twee)jaarlijks
terugkerende vissterfte. Daarnaast is de waterbodem verontreinigd met lood en
werd in 2002 geconcludeerd dat sprake is van een urgent geval van
waterbodemsanering.
Naar aanleiding hiervan hebben HHSK en de gemeente Rotterdam een integraal
plan opgesteld voor de sanering van de waterboden en andere maatregelen ter
verbetering van de waterkwaliteit en de kwaliteit van de buitenruimte.
Beoogd projectresultaat
Een gesaneerde waterbodem, een biologisch gezond en helder watersysteem
dat voldoet aan de eisen van de KRW met een goede inpassing en het
toevoegen van extra kwaliteit aan de buitenruimte in het Kralingse Bos.
Planning
Realisatie gereed eind 2011
Investering
€ 4,6 miljoen (netto investering HHSK)
Projectbeschrijving:
Betrokken overheden
Gemeente Rotterdam, deelgemeente Kralingen-Crooswijk, AgentschapNL

Werken aan een schone Kralingse Plas

18 juni 2012


Het Kralingse Bos: een uniek stukje natuur midden in Rotterdam. Jaarlijks weten drie miljoen liefhebbers van ruimte, groen en water het te vinden. Grote kans dat ook u regelmatig in het bos rond de plas wandelt, op de plas roeit of barbecuet bij het zwemstrand.

De waterkwaliteit van de Kralingse Plas voldeed in 2006 niet aan de eisen die volgens de kaderrichtlijn Water aan (zwem)water worden gesteld. Daarom werkten het hoogheemraadschap van Schieland en de Krimpenerwaard, de gemeente Rotterdam, de deelgemeente Kralingen-Crooswijk en de Provincie Zuid-Holland samen aan de sanering van de plas en aan de verbetering van de kwaliteit van het water.

Actueel

Kralingse Plas schoon teruggegeven aan gebruikers :oops:

Woensdagmiddag 25 april 2012 is de Kralingse Plas officieel teruggegeven aan de gebruikers. Bewoners, gebruikers, vrijwilligers, medewerkers van betrokken organisaties en raadsleden kwamen bijeen om de geslaagde :-? 'opknapbeurt' te vieren.

Hoogheemraad Agnes van Zoelen, dagelijks bestuurder van het hoogheemraadschap: "De werkzaamheden zijn afgerond, de waterkwaliteit is verbeterd. De ecologie en de natuur kan zich verder ontwikkelen zodat mensen van deze prachtige plas kunnen genieten". :-?

Blauwalgen in de Kralingse Plas,juli 2012 :roll:


De provincie Zuid-Holland heeft voor het zwemwater van de Kralingse Plas een zwemverbod ingesteld in verband met blauwalgen. Het risico dat u ziek wordt, is zo groot dat zwemmen, pootjebaden en dergelijke verboden is. Het is verstandig al het contact met het water te vermijden. Indien u toch met het water in contact komt, is het verstandig uw handen te wassen of te douchen. Ook honden kunnen hier ziek van worden, dus laat ze niet in het water gaan.
Blauwalgen kunnen gezondheidsklachten veroorzaken. Het hoogheemraadschap houdt de groei van blauwalgen nauwlettend in de gaten. Regelmatig worden monsters genomen. Zo nodig, bijvoorbeeld bij overlast zoals stank, worden in samenwerking met de (deel)gemeente maatregelen genomen om de algen zo veel mogelijk te verwijderen. Dit is echter een tijdelijke maatregel en de overlast kan snel weer terugkomen.

Wat zijn blauwalgen?

Blauwalgen zijn bacteriën die (net zo als een plant) bladgroen bevatten. Blauwalgen hebben meestal een blauwgroene kleur. Ze groeien vooral in voedselrijk en stilstaand water. Blauwalgen kunnen bij warm weer in het water explosief groeien en er kan een blauwalgenbloei ontstaan.

Achtergrond

In het verleden, voor het uitvoeren van het integraal plan Kralingse Plas, had de plas ook last van blauwalgenbloei. Dit keer betreft het een andere soort blauwalg. Deze blauwalg kan groeien bij lagere concentraties voedingstoffen omdat deze in staat is onder deze condities fosfaat in een soort slaapcellen op de bodem van de plas teverzamelen. Wanneer deze cellen genoeg voedingsstoffen verzameld hebben, kan deze blauwalg in een zeer korte tijd (week) tot explosieve bloei komen. De alg kan zich daarbij drijvend maken door gasbelletjes in de cellen en zo komen er zeer grote aantallen kleine bolletjes zwevend in het water. De bolletjes zijn circa 0,5 mm groot en vormen wolken op de stroming door het water. De soort blauwalg die nu in de plas groeit, is zeldzaam in Nederland, maar geeft helaas toch de overlast, omdat ze schadelijke stoffen maken. Daarom is er door de provincie een zwemverbod ingesteld.

:-? Op dit moment kijkt het hoogheemraadschap welke maatregelen op korte en/of lange termijn mogelijk zijn om deze overlast tegen te gaan. Binnenkort start er een proef met een aantal maatregelen om te onderzoeken of deze soort blauwalg bestreden kan worden. Resultaten zijn binnen een aantal weken bekend :-?

Eerst een projekt uitvoeren en daarna:

"Op dit moment kijkt het hoogheemraadschap welke maatregelen op korte en/of lange termijn mogelijk zijn om deze overlast tegen te gaan. Binnenkort start er een proef met een aantal maatregelen om te onderzoeken of deze soort blauwalg bestreden kan worden. Resultaten zijn binnen een aantal weken bekend"