Vis overzetten naar ander water


Plaats reactie
Jelle Van Duysen
Berichten: 23
Lid geworden op: 25-05-2012 10:02
Locatie: St. Niklaas

02-08-2012 17:58

Hallo!

Graag even jullie menigen over volgend topic: Ik en mijn vismaat kennen iemand die al de vis van zn vijver wil (de reden is nog onduidelijk) en heeft ons gevraagd of we het niet zouden zien zitten de vis van zn vijver te komen afvissen. Nu zit ik er wel wat verveeld mee, want die vissen (redelijk karperbestand) zet je volgens mij niet zomaar eender op een ander water. Weten jullie soms waar we rekening mee moeten houden. Ik en mijn maat hadden al gedacht aan de PH die overeen moet komen, water misschien laten testen op bacterieen ed., hardheid vh water,... maar zijn er zo nog van die zaken waar we rekening mee moeten houden? Ook het transport had ik in gedachte...
Graag jullie meingen hierover, hoe meer hoe liever!

MVG
Jelle
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

02-08-2012 18:35

Dat zijn de problemen allemaal niet, karpers passen zich goed aan...

Het probleem zijn eventuele ziektes en parasieten die de karpers uit de vijver van je maat met zich meedragen. Ze kunnen er gezond uitzien, maar tegelijk bacterien en parasieten meedragen die het oorspronkelijke karperbestand compleet om zeep helpen.
Als er dus 1 ding is waar je rekening mee moet houden, is het een dierenarts om de vissen te controleren!
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

02-08-2012 19:47

Gewoon niet aan beginnen, is volgens mij ook verboden. De enige oplossing is dat die gast een particulier op zoekt met een vijver die de vissen wil over nemen.
Zit hier wel vis?
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

02-08-2012 20:22

Ben het met Josef eens gewoon niet doen
Kans op ziektes enzo is te groot
ik zou ze op marktplaats zetten als je er dan toch vanaf moet

Greetz jari
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-08-2012 20:55

In de herhaling geloof ik. Alleen de visrechthebbende mag vis uitzetten. Risico is verspreiding van ziekte. Dus antwoord is nee. Laat je niet opzadelen met het probleem van een ander.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

03-08-2012 17:04

Helemaal gelijk kees, niet doen...

Maar wat nou als de beste man z'n putje anders gewoon met vis en al dempt (meegemaakt met een koivijvertje en ik zelf nog geen vijver had)?

Free Willy in een aftandse sloot hoor...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Dave Diels
Berichten: 10
Lid geworden op: 03-08-2012 19:32
Locatie: heist-op-den-berg

04-08-2012 00:41

over de wedgeving spreek ik mij niet uit...


rob craeninckx schreef:Dat zijn de problemen allemaal niet, karpers passen zich goed aan...


persoonlijk ben ik het daar niet mee eens...

ik weet als je een vis vant een water naar het andere doet, en je wend ze niet goed over, dat ze binne de 5min op hun zij kunne ligge...

karper achtigen zijn koudbloedig, watersamenstelling is enorm belangrijk voor elke vis... ze leven er nu eenmaal in... net zoals lucht voor ons het belangrijkste is...
elke keer ik vis zie leveren op een vijver, walg ik... komen in een container aan, soms in de winter, soms in de zomer.. ijskoud, en worden met honderd in enkele minuten in nog kouder water of in een bevroren vijver geschoten... of net omgekeerd, bakkende zon op container, water temp stijgt, en worden dan in frisse vijver geschoten... temp. verschil van 5 -10 °C...? verschil van 3 graden is voldoende voor een vis in shok te krijgen... 10graden verschil is dodelijk...

als ik het zou doen, een bak waar de vis in zit (groot genoeg!) zet deze ook in schaduw, het transport water vervangen door water uit de oorspronkelijke vijver en dat stilaan mengen met het water uit de nieuwe vijver.. zo kan de vis rusig wennen aan de samenstelling van de nieuwe vijver... je kunt hem dan in de bak ook nog een kuur geven tegen eventueel zieke kiemen of luizen...
daarna het dier uitscheppen en rustig in de vijver zette... het overwenwater verwijder je... niet in vijver gieten...


ps: als je wil weten hoe dodelijk watersamenstelling kan zijn...
ga een aqua zaak binnen, en koop een garnaal... gooi ze in een goed draaien aquarium, als de watersamenstelling iets van elkaar afwijkt is ze dood voor ze de bodem raakt... (en ja, voorgehad! maar ik had ze al wel 1u30minuten overgewend... garnaal van 28€... sta je letterlijk en figuurlijk met je haar in je hande! )

mvg Dave
Mvg Dave
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

04-08-2012 01:29

Voor de topicstarter: Google eens op kruisbesmetting

Voor Dave:
Temperatuurshock? Fabeltje eersteklas. Als het een karper betreft van een jaar of 2 of ouder dan kun je die gerust in water zetten welke 10 graden warmer is. Niks temperatuurshock en dodelijk, lekker zwemmen.
10 graden kouder is minder leuk maar nog steeds niet dodelijk.
Wel zijn dit uitersten en zeer afhankelijk van de watertemperatuur waarmee je start. Als je water hebt van 8 graden en je gaat 10 graden naar beneden, dan is de vis inderdaad zo dood als een pier. Bij 26 graden en dan 10 graden omhoog, dan wordt het ook wat lastiger (vooral vanwege het zuurstofgehalte).
Het grote probleem is vaak dat de vissen door stress een opdonder krijgen, en dan is een te groot temperatuursverschil bij karper soms nét dat zetje extra. Vandaar dat er voor gewaarschuwd wordt.
Uit ruime ervaring kan ik je mededelen dat dat allemaal wel meevalt. Ik heb Koi overgezet vanuit een buitenvijver van 6 graden naar een binnenbak op 18 graden. 12 graden verschil en de vis zwom net zo makkelijk verder. Bloeide zelfs helemaal op want de vis ging niet zonder reden naar binnen.

In de Koiwereld gaan zo nog wel een stel fabeltjes in de rondte. De mooiste is vooral hier wel leuk: "Niet voeren als de watertemperatuur beneden de 10 graden is want de karper verteert het voedsel niet meer en dat gaat rotten in de maag".
Hoe kan het dat je in de winter vis vangt? En nog mooier; een karper heeft niet eens een maag!
Dave Diels
Berichten: 10
Lid geworden op: 03-08-2012 19:32
Locatie: heist-op-den-berg

04-08-2012 02:58

Ronald Bonestroo schreef:Voor de topicstarter: Google eens op kruisbesmetting

Voor Dave:
Temperatuurshock? Fabeltje eersteklas. Als het een karper betreft van een jaar of 2 of ouder dan kun je die gerust in water zetten welke 10 graden warmer is. Niks temperatuurshock en dodelijk, lekker zwemmen.
10 graden kouder is minder leuk maar nog steeds niet dodelijk.
Wel zijn dit uitersten en zeer afhankelijk van de watertemperatuur waarmee je start. Als je water hebt van 8 graden en je gaat 10 graden naar beneden, dan is de vis inderdaad zo dood als een pier. Bij 26 graden en dan 10 graden omhoog, dan wordt het ook wat lastiger (vooral vanwege het zuurstofgehalte).
Het grote probleem is vaak dat de vissen door stress een opdonder krijgen, en dan is een te groot temperatuursverschil bij karper soms nét dat zetje extra. Vandaar dat er voor gewaarschuwd wordt.
Uit ruime ervaring kan ik je mededelen dat dat allemaal wel meevalt. Ik heb Koi overgezet vanuit een buitenvijver van 6 graden naar een binnenbak op 18 graden. 12 graden verschil en de vis zwom net zo makkelijk verder. Bloeide zelfs helemaal op want de vis ging niet zonder reden naar binnen.



idd... alle factoren spelen mee... bij een overzettig is stress een zekere factor... ik zou er toch heel voorzichtig mee omspringen, beter voorkomen dan geneze(als het dan nog mogelijk is...)
Mvg Dave
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-08-2012 10:18

garnaal van 28€


Zakje grote gepelde garnalen bij Appie kost 7 a 8 euries voor 500 gram.., mmmm :D

Als je water hebt van 8 graden en je gaat 10 graden naar beneden, dan is de vis inderdaad zo dood als een pier.


Ja, dan is ie een ijslollie.., mmmm 8) .

Lekker na die garnalen BBQ...


De temperatuurschock minimaliseren kan nooit kwaad he!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Plaats reactie