Vissen op het kanaal


Plaats reactie
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

16-07-2012 16:44

Beste mede boarders,

Ik vis nu al zon 15 jaar op karper, en vaak op een kanaal (oude rijn) bij mij in de buurt.
Tot op heden vang ik vaak genoeg vis, maar vaak ''klein'' 10-20 pond. Voor zo ver ik aan de hand van foto's kan bevestigen, zijn er in mijn kennissen kring maar 2 15kg + vissen gevangen in zon 10 jaar tijd! Ik vis vaak op de onderbrekingen van het water, zoals bruggen, jachtavens, zijsloten enz.

Nu heb ik een aantal vragen:

Zal het vissen op de onderbrekingen in het water er iets mee te maken hebben dat ik minder grote vissen tegen kom?
Dat de obstakelstekken zogenaamde '' knollenstekken'' zijn?
Misschien dat vissen op een recht stuk, of in de vaargeul meer kans geeft op dikkere vis?
Heeft iemand een soortgelijke ervaring op zijn kanaal / rivier?

Begrijp mij niet verkeerd hoor ik vind het erg leuk en uitdagend om te vissen op een kanaal / rivier, maar 1 15 kg vis vangen in 15 jaar vind ik toch een beetje magertjes. Het lijkt mij toch dat ze er wel moeten zitten op zon groot open water!
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

16-07-2012 17:05

Ik vis hier zelf ook veel op het kanaal en ook ik heb een gemiddelt gewicht van ongeveer 15 tot 20 pond met enige uitschieters naar 30 pond en soms hoger.

Wat mij is opgevallen is dat alle dikke vissen uit de vaargeul zijn gekomen maar daar moest ik wel bijna de dubbele uren voor maken.Ik kan hier heel goed merken dat de vis erg trekt op sommige vissen na.Ik heb van de lagere gewichten nog niks gedubbeld maar van de zwaardere vissen wel lijkt wel of deze veel honk vaster zijn.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

16-07-2012 17:20

Het is mij ook vaak opgevallen dat de uitgesproken hotspots op rivier en kanaal meestal knollen opleveren. De grotere vissen kwamen vaak van stekken op het wijd of de vaargeul. Het bekende verhaal van beginners geluk; zomaar ergens ingooien en meteen een bak!
@ Bojan: ‘loopt’ de karper momenteel een beetje op de Oude Rijn?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

16-07-2012 19:19

Jan Kasteelen schreef:Het is mij ook vaak opgevallen dat de uitgesproken hotspots op rivier en kanaal meestal knollen opleveren. De grotere vissen kwamen vaak van stekken op het wijd of de vaargeul. Het bekende verhaal van beginners geluk; zomaar ergens ingooien en meteen een bak!
@ Bojan: ‘loopt’ de karper momenteel een beetje op de Oude Rijn?


Ook maar een x een voerstek in de vaargeul maken dan maar! Op de oude rijn waar ik vis (tussen katwijk en leiden) vang ik regelmatig mijn visjes. Maar nachten van meer dan 5 vissen zijn lang niet meer voor gekomen. Moet wel zeggen dat ik 90% instant vis, dus misschien dat na een tijd voeren de vangsten beter worden
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

16-07-2012 19:52

Zelf vis ik wel eens op de Oude Rijn nabij Bodegraven. Dit jaar twee nachten alleen maar brasem gevangen, maar ik zal binnenkort weer eens opnieuw een poging wagen.
Vang je wel eens project spiegels?
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

17-07-2012 08:11

Af en toe vang ik wel eens project spiegels ja. Zelfs een keer een mooie rijenkarper. Deze zijn uitgezet door de hengelaarsbond leiden volgens mij. Heb ook wel eens oudere spiegels gevangen met een hoger gewicht, maar deze zijn echt zeldzaam!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

17-07-2012 08:59

Bij het vissen op kanalen is mij ook wel duidelijk geworden na een jaar of 12 vissen dat de kleinere vissen zich toch meer laten vangen bij de schuilplaatsen als bruggen en meer van dat. Niet dat er niet af en toe een grote doorheen loopt maar door de vele monden die je vult icm met de drukte lijkt het wel alsof de grotere vissen zich meer afzijdig houden. Weg van de drukte. Ook door hun formaat lijkt het alsof ze minder te vrezen hebben dan hun nog groeiende soortgenoten.

Overigens geldt hetzelfde ook voor jachthavens en meer van dat.

Pak je echter een splitsing -zonder aanwijsbare obstakels of beschutting-, of een recht stuk dan kan in bepaalde tijden van het jaar het gemiddelde gewicht flink omhoog gaan, met een afname van de aantallen. Echter vraagt dit wel vaak om doorzetten want als je gewend bent van 5 tot zeg een 15 vissen op een nacht te vangen is het ineens wel 'raar' om het met een enkele te doen.

Hier in de buurt klopte het gewoonweg wel aardig wat Aalten ooit schreef over waterteperatuur. Tussen de pak hem beet 11 en 16 graden heb ik de meeste grote vissen gevangen op het kanaal, daaronder sporadisch een aanbeet op het open stuk. Daarboven vaak meer kleine vis, zeker bij de obstakelstekken als eerder genoemd. Wel kon je 's winters lekker onder de bruggen met je penhengel aan de gang. Kleintjes vangen, soms tot wel 6 in een paar uurtjes tijd.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

17-07-2012 09:56

Bedankt voor het delen van jullie ervaringen allemaal.
Ga het anders aanpakken vanaf nu, de standaard '' hotspots'' vermijden en een keer een voercampagne starten op een recht stuk (na enig peilwerk) waar nooit gevist wordt.
En dan door blijven zetten!
Gebruikersavatar
Arjen Verleun
Berichten: 164
Lid geworden op: 04-01-2004 21:58
Locatie: Delft

17-07-2012 16:35

Ook hier lijkt het alsof de grotere exemplaren de laatste jaren minder gevangen worden. Sporadisch komt er nog wel wat uit maar naar mijn idee is dat meer geluk dan wijsheid. Uiteraard is geluk ook een belangrijke factor in de (kanaal)visserij, maar mbt een aantal jaar geleden is het verminderd.

Bij mijzelf zijn de vangsten ook minder geworden, niet alleen de grootte van de vissen maar ook de aantalen. De waterkwaliteit wordt beter doordat er minder tot niks geloost wordt hier in de omgeving. Het geloosde water was vaak warmer dan het viswater waardoor de vissen ook gemakkelijker te lokaliseren waren. Dit is nu verleden tijd en de vissen hebben zich verplaatst of hebben zich meer verspreidt. Hoe denken jullie over de waterkwaliteit mbt de vangsten? Meer natuurlijk voedsel? Helderder water?

Huidig en voorgaand seizoen vielen voor mij redelijk tegen op het kanaal en toch blijf ik zo goed als wekelijks mn uren maken aan of langs het kanaal. De voldoening van die ene grote vis heeft iets bijzonders wat ik nergens anders heb. De laatste kanaalbeer is alweer bijna 2 jaar geleden en toch blijf ik doorknallen.

@bojan: je hebt weer een pb
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

17-07-2012 17:10

Ik vis afgezien van de winter eigenlijk bijna alleen maar op de kale stukken en veel in de vaargeul. Gekende stekken zoals sluizen en bruggen zijn mij veelal te druk, heel af en toe pak ik er een doordeweeks nachtje, maar ik pak liever de stukken waar wat minder gevist wordt en waar je ook nog eens wat kan voeren. Sommige van de obstakelstekken zijn echt stekken waar een lager gemiddeld gewicht af komt en belangrijker misschien nog wel: geen echte toppers. Op andere stekken kan je soms in bepaalde periodes wel toppers verwachten, maar het gemiddelde gewicht is er alsnog lager. Als je de betere vissen weet te vinden op het open kanaal kan je er soms meerdere vangen in relatief weinig tijd, maar het aantal aanbeten gaat flink terug lopen. Mij maakt dat weinig uit, uiteindelijk zijn het wel die betere vissen die een seizoen vissen meer glans kregen.
Ik kan me november 2009 herinneren, een stek die lekker liep in de aantallen eerder dat najaar liepen de beten zo ver terug dat we al snel 2-3 nachten per vis nodig hadden (met twee man), maar de laatste 3 vissen van dat jaar waren wel allen 18kg+...
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

18-07-2012 13:16

Wat Sven en Daaf al zeggen ga van de hotspots af en inversteer in uren in plaats van vissen.
Ik kan je een mooi voorbeeld geven hier op het kanaal zijn een aantal hotspots.Ik had mijn zinnen gezet op een stek maar bij aankomst was deze al bezet.Ik heb toen een stek op een plek genomen die monotoon recht toe recht aan was.Ik kreeg op een avond 5 runs wat ik op de hotspot nog nooit had meegemaakt de lichte vis was 26 pond en de zwaarste was 41 pond.
Op het oog was dit echt geen interessante stek maar de praktijk wees anders uit.

Wat je ook vaak op het kanaal heb zijn bepaalde trekroutes als je deze heb ontdekt dan kan je er ook de grotere vissen uitplukken.De stek die ik nou afvis daar weet ik gewoon datde eerste run op mijn rechter hengel afloop dit is in dit geval meestal sávonds s'morgens gaat eerst mijn linker hengel af daarna mijn rechter.

Je merkt hier gewoon dat de vis sávonds van de sluis afzwemt en sóchtends weer die richting opzwemt.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Arno Zuijdam
Berichten: 19
Lid geworden op: 12-07-2012 02:29

18-07-2012 16:08

Misschien mag ik ook mijn bijdrage leveren? Ik woon sinds een paar jaar in de regio Alphen aan den Rijn en heb tot nu toe nog geen Karper kunnen vangen op de Rijn. Ik wijd dit aan teveel bootjes en het feit dat ik niet vaak 's nachts vis omdat ik altijd alleen ben. Het is niet echt de tijd alleen te gaan zitten vind ik.

Over kanaalvissen:
Ik ben ook van mening dat je op Zuid-Hollandse wateren erg veel Brasems treft. Ik ben geen liefhebber van die vissen dus dat is best wel vervelend vind ik. Misschien ook 'eigen schuld' omdat ik vaak met klein en zacht aas vis.

Mijn ervaringen met kanaalvissen betreffende de vragen hier zijn wel Noord-Hollands (waar ik vandaan kom) maar inderdaad heb ik ook op de 'hotspots' nog nooit een echt grote vis gevangen. En toch vis ik ruim 25 jaar waarvan 10 jaar op (hele) grote kanalen. De grote vissen die ik gezien heb kwamen (inderdaad) uit de vaargeul. Ze zitten vaak diep en laten zich moeilijk lokken. Uniek aas en een voersessie van enkele dagen is volgens mij een goede manier om ze ('s nachts) te vangen.

Tot zover mijn ervaringen. Nu mijn vraag:
Wat doe ik verkeerd dat ik geen Karper weet te vangen op de Rijn tussen Bodegraven en Leiden?

Groetjes en goede vangst!
Arno.
Ze zeggen dat ik gek ben maar dat zal wel over mijn hobby gaan
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

18-07-2012 21:54

Zelf heb ik niet zo veel ervaring met de Oude Rijn. In het verleden heb ik wel een aantal succesvolle sessies gehad waarbij er zowel overdag als ’s nachts gevangen werd. Maar ook heb ik even vaak geblankt.
Ik ben het met je eens Arno dat er op het grote Zuid Hollandse water veel brasem zwemt en soms moet ik wel eens een ‘makkelijk’ water opzoeken om weer mee te maken wat het is om een karper aan de lijn te hebben.
Er is zoveel groot water hier, maar overal is de karper dun gezaaid en barst het van de brasem.
De tijd van sierwateren en putjes heb ik jaren geleden vaarwel gezegd en wil daar niet graag op terugvallen. Dus doorzetten is de enige remedie.
Om niet gek van de brasems te worden vis ik met harde grote boilies en voer daar ook royaal mee. Ik vind het niet erg om in mijn eentje ’s nachts te vissen en op de andere wateren waar ik hier vis komen de meeste activiteiten toch wel in de nacht.

Mzzl, Jan
Gebruikersavatar
koos kalkman
Berichten: 585
Lid geworden op: 24-05-2004 11:38

19-07-2012 13:22

Probeer s'nachts eens een hengeltje met een bolletje smeerkaas drijvend onder de top.
:wink:
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

03-08-2012 22:09

Bekijk mn artikel maar eens in Dé Karperwereld nummer 85 :wink:

Misschien worden gedachtes gedeelt en geeft het ietswat opheldering over typisch kanaalkarper-gedrag?
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

03-08-2012 22:32

Ben ik zeker benieuwd naar Koen. Maar kan je het artikel ook hier plaatsen, of kan dat niet ivm de auteursrechten?

Mzzl, Jan
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

04-08-2012 10:55

Mooi artikel koen!
Koen de Been2
Berichten: 331
Lid geworden op: 19-09-2009 17:37
Locatie: Brabant

04-08-2012 22:29

@ Jan; Volgens mij is dat niet de bedoeling :) , ik heb t artikel niet digitaal trouwens. Op papier is het makkelijker lezen ook.

@ Bojan; Bedankt voor je compliment! :D
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

05-08-2012 00:17

Ik begrijp het volkomen Koen. Het was te proberen nietwaar. Ik kan alleen Dé Karperwereld 85 hier nergens vinden, dus ik zal eens in de grote stad moeten speuren. Succes met je verhalen en vang ze!

mzzl, Jan
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 05-08-2012 00:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

14-08-2012 11:46

Dan wil ik even benadrukken dat een boezemkanaal wat uitmondt op diverse plassensystemen en waar de vissen dus alle zeeën van ruimte hebben om te gaan en staan waar ze willen iets heel anders is dan een sluisvak met een redelijk vast bestand en weinig uitwijkmogelijkheden.

Dat zijn twee totaal verschillende dingen waarbij de eerste vaak voor leuke verrassingen kan zorgen, daar waar bij de andere het bestand min of meer bekend kan raken.

Tussen deze twee zul je ook nog wel wat andere mogelijkheden hebben, maar dit zijn wel twee uitersten.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

14-08-2012 18:10

Misschien raadzaam om gewoon een ander stuk kanaal te proberen....
Vis zelf heel veel op t Noordhollands kanaal en heb op heeeel veel plekken gezeten daar maar er is zeker wel verschil qua grote van de vissen. Vis de laatste jaren op een stuk kanaal op twee plekken, liggen ongeveer 2km uit elkaar... Die stekken worden veel 10kg+ vissen gevangen en ook heel veel (oude)spiegels maar als ik op andere plekken ga zitten lijk ik wel in de knollentuin te zitten, stuk voor stuk vissen van onder de 7kg en alleen maar schubkarpers... Mag opzich ook niet de pret drukken want iedere vis daar leverd een strijd alsof t zijn laatste is, ongelofelijk sterke vissen daar!
Veel succes met de zoektocht naar de grotere vissen, ik ga er maandag weer tegenaan :D
Gebruikersavatar
marcel knetsch
Berichten: 83
Lid geworden op: 28-04-2005 17:38
Locatie: katwijk zh

16-08-2012 09:55

Bojan van der Linde schreef:Bedankt voor het delen van jullie ervaringen allemaal.
Ga het anders aanpakken vanaf nu, de standaard '' hotspots'' vermijden en een keer een voercampagne starten op een recht stuk (na enig peilwerk) waar nooit gevist wordt.
En dan door blijven zetten!



Lukt dat nog een beetje dan? Nieuwe stekken zoeken op de oude rijn? ging er vorige week vissen met de boot en tussen het stuk van Rijnsburg en valkenburg al 5 tenten tegen gekomen, ben maar omgedraait omdat de stek die ik wilde bevissen bezet was en richting komomeer gegaan met de auto.
Wordt dus best wel druk bevist daar...
En op de meeste stukken veel slabladeren tot aan het talud toe.

Marcel.
Groeten Marcel.
Plaats reactie