Waarom is niet iedere karpervisser lid van de KSN???


Plaats reactie
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 15:28

Fuck, door die kut techniek een A4tje aan getypte klaagzang pleite! Foutje zat ém gewoon tussen het toetsenbord en de rugleuning - had het ouwderwets met pen en papier moeten doen. (..straks gaat ie nog schrijven dat het met alufolie leuker was... nee; maar wel betrokkener :wink:)

Ik zie iig dat het genuanceerder wordt en dat doet me deugd.

Het stelt idd allemaal geen flikker meer voor en elke idioot, als ie maar uren maakt aan het juiste water (graag zonder harde TV of radio) kan uiteindelijk een joekel vangen.

..Zit ik ff met m'n korte priksessies - reeds aangehaald in het verloren bericht :cry: (jankerd@Marco?)...

En Klaas; wat betreft die langslapers.., ik lach me (net als jij) rot!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

01-08-2012 15:52

leon van der schelling schreef:Michel,
Allemaal super goed natuurlijk maar van die 3e Hengelvispas heb ik persoonlijk alleen maar last,
de afvissingen zijn gewoon stug door gegaan (Bergseplassen) en ik vrees dat de spiegelkarpers verdwijnen in de netten van de beroepsvisser.(dhr de Boer)
Onze Oostblok vrienden die onze vis zien als een snack ipv een sportvis
Als je eens wist hoe de wateren in deze regio achteruit zijn gegaan,gemeentes en visrechthebbende
verenigingen hoogheemraadschap enz er geen FUCK aan doen,dan zou ik toch graag zien dat de KCN zich wat meer zou laten zien in het welzijn voor de vissen.
grt


3e hengel en last : Het is maar net waar je wenst te vissen en of die derde hengel op jouw thuiswater wel uberhaupt wordt opgenomen in de lijst met federatieve 3e hengelwateren.

Opvissing Lage Bergse was in het kader van een Visserij kundig onderzoek, die vis teruggezet. http://www.sportvisserijbelangen.nl/vis ... nderzoeken

WdB vist niet in de wateren van het SKP Benedenrivieren.

En onze volop stropende Nederlanders ? Die rauzen momenteel meer vis eruit dan die Oostblokkers ooit voor elkaar gaan krijgen. Wat gaan met dat tuig doen ?

Dat gemeentes en waterschappen meer zouden kunnen doen ben ik met je eens maar dat meer doen zal in deze tijden van scherpe bezuinigingen niet gaan gebeuren.

De visrechthebbende HSV ben jezelf, paar man meenemen op de ALV, je bek op de juiste manier een douw geven ( plannetje presenteren ) en verdomd dan kan je in notime een hoop gaan doen.

succes. :lol:

Welzijn staat hoog op de agenda bij de KSN : Gedragscode van De KSN staat al 12 jaar in de Landelijke Lijst van Viswateren opgenomen.
Zelfs de roofvissers worden n.a.v. onze gedragscode aan de onthaakmat voor grote vissen gebracht.

DVD Verantwoord Vissen Op Karper uit begin 2008.

De inmiddels ruim 50 jeugdviskampen waar de jonge karpervissers wordt geleerd respectvol met vis, natuur en de medesportvisser om te gaan.

Vindt het wel weer genoeg.

m.vr.gr.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 15:59

En onze volop stropende Nederlanders ? Die rauzen momenteel meer vis eruit dan die Oostblokkers ooit voor elkaar gaan krijgen. Wat gaan met dat tuig doen ?


Zo zonde he, dat BOA certificaat in de la...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
dave staal

01-08-2012 16:13

@Michel

Denk dat Leon de Bergse voor en achterplas bedoelt,is afgevist in kader van KRW ,was voor het verbod op wegvangen van vis.

Wel heeft (volgens mij) Wilkin de Boer het visrecht op een gedeelte van de Achterplas.

Wat dit jaar wel is gebeurd is het wegvangen van 400 kilo brasem(van de Kralingse plas) in opdracht van HHSK ,uitgevoerd door ATKB en Wilkin de boer,(na de de eerdere 22 ton in 2010).Deze 400 kilo zijn in de maas gezet,Mag dit nog wel???

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

01-08-2012 16:14

Michel Hollaar schreef:Wat gaan met dat tuig doen ?


Gewoon hier met naam en toenaam aan de schandpaal nagelen, liefst met foto erbij!
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

01-08-2012 17:03

leon van der schelling schreef:Michel,
Allemaal super goed natuurlijk maar van die 3e Hengelvispas heb ik persoonlijk alleen maar last,
de afvissingen zijn gewoon stug door gegaan (Bergseplassen) en ik vrees dat de spiegelkarpers verdwijnen in de netten van de beroepsvisser.(dhr de Boer)
Onze Oostblok vrienden die onze vis zien als een snack ipv een sportvis
Als je eens wist hoe de wateren in deze regio achteruit zijn gegaan,gemeentes en visrechthebbende
verenigingen hoogheemraadschap enz er geen FUCK aan doen,dan zou ik toch graag zien dat de KCN zich wat meer zou laten zien in het welzijn voor de vissen.
grt


Sorry, ben er wel weer klaar mee met dit te lezen...
Leon, enig idee wie de KSN is?, dat zijn de leden, doen die nix, gebeurd er nix, laten er nu een aantal zijn die zga een 2e baan overhouden aan hun vrijwillige bijdrage..
Sorry, maar de door jou aangehaalde punten zou JIJ eens voor moeten leggen waar het hoord!, de hsv ..

Ow shit, ik laat me weer gaan....
Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

01-08-2012 17:37

Ik heb zelf ook weinig met vissen met piepers en vast lood, voerboten en dergelijke. En dat elke boerenlul een vis kan vangen met dergelijk spul, dat zal best kloppen.

Maar is dat met een penhengel dan niet?


Als je thuis een kurk aan een lijn hangt, wat mais op je haak en je maakt dan veel uren, dan vang je ze ook wel hoor.

Pennen is avontuurlijker, spannender, je bent meer actief bezig, je kan wat sneller inspringen op situaties, het is sfeervoller, smaakvoller, romantischer, meer jacht dan een val zetten... dat klopt allmaal.

Maar het is nou niet bepaald ''rocket sience''. Diezelfde boerenlul kan dat ook.

Maar ja, sommigen vinden het wel leuk om met maten een tentje op te zetten, allerlei rigs en boilies te fabriceren, nieuwe technieken te gebruiken. Zijn daar heel fanatiek in, en zijn ook uren bezig om dat voor te bereiden.

Dus ja, hengels in het water flikkeren en op je stretcher gaan liggen, is wat ongenuanceerd.

Ik vind het zelf niet leuk, maar snap best dat anderen dat wel vinden. Heb er niks op tegen, waarom zou ik?
Zit hier wel vis?
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

01-08-2012 18:05

Zo is het Jacco en Klaas heeft ook gelijk dat er veel meer karpervissers lid zouden moeten zijn van de KSN.
Het zou ook niet alleen moeten zijn wat doet de KSN voor ons maar wat ga ik doen voor de KSN !

Dave ik zag waar je vist op de foto het is op dit soort wateren helemaal niet mogelijk om als een tijger achter je hengels te zitten, een aantal uren natuurlijk en observeren als het nog zo is als in mijn periode daar dan loop je een ernstige vorm van staar op als je hier constant mee bezig bent.
Ik ben een korte slaper en zit soms uren te kijken over giga wateroppervlak maar zie zelden wat, natuurlijk heb ik het ook wel dat ik een vis zie springen of zelfs voorbij zie zwemmen maar ze zijn te zeldzaam om dit te gaan doen om stekken of voerplekken te gaan maken na opservatie.

je hebt meer aan kennis over water en een mentaliteit van een pitbull of zoals ik blanken nou en ! volgende week zit ik er weer en dan weer, eigenlijk maakt het mij geen hol uit als ik niks vang als de kans er maar is en als ik blank heb ik het nog naar mijn zin.

Josef natuurlijk heb je gelijk dat het geen hoge school is maar ik denk als de zelfhakingsystemen niet zouden bestaan het legertje karpervissers opzijn minst zou halveren. Het zou zoveel inpakt hebben op het beeld van nu, veel dingen zouden helemaal niet bestaan.
Nu ik hier over nadenk het zou ongelooflijk veranderen tegenover nu .
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 18:22

Ik heb zelf ook weinig met vissen met piepers en vast lood, voerboten en dergelijke. En dat elke boerenlul een vis kan vangen met dergelijk spul, dat zal best kloppen.

Maar is dat met een penhengel dan niet?


Nee, want al die boys varen de "laatste" jaren hun aas naar de overkant toe waar ik nu juist "vroeguh" gewoon m'n ding kon doen :wink:

Overigens gebruik ik ook alle mogelijke technieken, hartstikke leuk. Maar niet ten koste van andermans visserij ("do's and donts" aan de waterkant). En wanneer we dat nu eens met z'n alle in acht zouden nemen.

Wanneer ik op een normale stek aankom, m'n vastloodstok 20 meter langs het kantje uitloop (kan toch best he!) en vervolgens begint een puber vanaf een dikke, dikke 120 meter aan de obverkant van 't water te blehren dat hij daar ligt omdat ie anders z'n tent en megarodpod en niet kwijt kan. Tja, dan heb ik daar toch echt een broertje dood aan...

Maar het is nou niet bepaald ''rocket sience''. Diezelfde boerenlul kan dat ook.


Nouuwwww... Ik kan me goed herinneren dat een kerel, die met vast lood en uren maken, in z'n aller, aller 1e visseizoen een heel watertje had leeggetrokken (montage werd voor 'm geregeld!!). Toen ik hem later een keer met een pennetje vissend tegen kwam werd m'n vooroordeel wel bevestigd. Een joekel van een pen, een haak maat 1 en zoveel mogelijk mais er op gepropt zodat het geheel zonk.

Tja, pennen valt te leren hoor, heb 'm 't een en ander uitgelegd, maar wanneer je nu eens daarmee zou beginnen (nog liever met een witvisstokje) zou je heel wat meer viskennis en watersence opdoen. Wat je al jaren ziet is omgekeerde leer. Daarom zie je helaas ook vaak onbegrip naar een penvisser toe. Stilte en rust.., wasda? Krijg je dat gestamp achter je weer he!

..”Mijn buurvrouw loopt de halve dag tegen haar kinderen te schreeuwen dat ze niet zo moeten schreeuwen”…

Tja.., wanneer je kinderen niet beter weet :wink: ..!

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 18:41

Daarom zie je helaas ook vaak onbegrip naar een penvisser toe. Stilte en rust.., wasda? Krijg je dat gestamp achter je weer he!


En dat is ook lastig wanneer je met vastlood onder je eigen kantje vist!
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 19:07

Nog ff een "zware", dan ben je vanavond van me af...

Er zijn mensen die zichzelf de titel mens waardig achten, maar bij wie het in grote lijnen aan menswaardig gedrag en zelf verkregen menselijk inzicht ontbeerd. Mensen die over lijken gaan om hun doel, zoals winstbejag en status, te bereiken.

Daar mag ik een mening over hebben, toch!? Zeker wanneer deze mensen in negatieve zin van direct invloed zijn op mijn leven.


Lees aub opnieuw en trek dit even door naar; mens…/leven = karpervisser/s/ij 8)


En dan nu de volgende vraag;

Mijn jongste is een knul. 1 3/4 jaar oud en riep eerder "fisj, fisj" dan dat ie moeite nam om papa te zeggen. 'K snap 'm wel. Die ouwe was te veel aan de waterkant :wink:.

Wie kan me helpen met een dvtje VERANTWOORD VISSEN OP KARPER, want die kleine wordt half gek wanneer ie vis op het beeldscherm ziet. ..Suuuuper...!!!

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

01-08-2012 19:36

There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-08-2012 19:49

[quote="Marco Mostard"]Nog ff een "zware", dan ben je vanavond van me af...

[i]Er zijn mensen die zichzelf de titel mens waardig achten, maar bij wie het in grote lijnen aan menswaardig gedrag en zelf verkregen menselijk inzicht ontbeerd. Mensen die over lijken gaan om hun doel, zoals winstbejag en status, te bereiken.
Daar mag ik een mening over hebben, toch!? Zeker wanneer deze mensen in negatieve zin van direct invloed zijn op mijn leven.

Ja maar Marco, die groep mensen is groot jongen, echt onvoorstelbaar groot en die hebben macht he, echt wel :roll:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-08-2012 20:23

[quote="Marco Mostard"]

Wie kan me helpen met een dvtje VERANTWOORD VISSEN OP KARPER, want die kleine wordt half gek wanneer ie vis op het beeldscherm ziet. ..Suuuuper...!!!


Te downloaden via thepiratebay.

Groet, Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 21:05

De kids liggen op bed.., nog ff CB-en.

Ik was verantwoord vissen op karper via de links van Daaf al aan 't bekijken (bedankt!) en piratebay is helaas geblokkeerd via Ziggo Peter.

Overigens vindt ik het netjes in de dvd dat nadruk wordt gelegd op het feit dat je, mocht je gaan slapen (andere dingen gaat doen) je aasje wat verder van het obstakel moet droppen dan wanneer je op je stokken zit. Wat ik niet begrijp is dat het zakken van een vis gepromoot wordt (in frankrijk is het toch niet meer geoorloofd dacht ik zo!?).

Wel eens bij stil gestaan dat je bij de vis dan gewoon voor een tweede maal melkzuuropbouw teweeg brengt.
Hij wordt alleen rustig omdat er weer een zuurstof tekort gecreërd wordt. Niets anders (ja,ja, ik loop weer aan je hobby beleving te knagen 8) !

Ik heb me er ook aan bezondigd, maar toen dit eenmaal tot me doorgedrogen was heb ik ze nooit meer gebruikt (voorheen max 10x op 10jaar). Zelfontspannertje overdag en in 't donker (zet ik vooraf klaar) en evt. later bijbewerken op de computer. Een iets mindere foto doet m'n herinnering aan de dril/vis echt niet te kort gelukkig :D ...

@Herman

[i]Er zijn karpervissers die zichzelf de titel karpervisser waardig achten, maar bij wie het in grote lijnen aan karpervisserwaardig gedrag en zelf verkregen karpervissers inzicht ontbeerd. karpervissers die over lijken gaan om hun doel, zoals grote vis en aandacht, te bereiken.

Daar mag ik een mening over hebben, toch!? Zeker wanneer deze karpervissers in negatieve zin van direct invloed zijn op mijn karpervisserij.

Herman, dat hoeven we geen van allen (van die kleine groep karpervissers) te pikken. Juist wanneer we voor even (of een paar weken :wink: ) die dagelijkse werkelijkheid willen ontduiken via een heeele mooie passie..!

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-08-2012 21:22

Het is ook in mijn beleving volkomen waar wat je daar stelt Marco en ook ik pik het net zo min dat deze gelukkig nog kleine, maar in mijn ogen al grote groep mij het plezier ontneemt, maar goed dat standpunt van mij was inmiddels wel helder denk ik.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

01-08-2012 21:43

Hahaha, knoest dat ik ben. Ik had deel 3 van VERANTWOORD VISSEN OP KARPER nog niet bekeken. En daar werd uiteindelijk toch nog besproken dat zo'n nachtelijke zakpartij als van die Schurk (informatief zak partijtje :wink:, snap ém) toch niet zo'n goed plan is...

Herman, ik moet helaas ook steeds vaker verdwaalde hoekjes opzoeken om m'n ding te doen. Gelukkig is m'n vaste doordeweekse vrije dag ook een welkome verademing. En dat nachtvissen is in mijn visserij gelukkig niet vaak nodig. Die verhalen dat wateren echte nachtwateren zijn ontkracht je gelukkig vaak (hier althans) nog wel met wat ochtend gloren voerwerk en een prik actie. Zeker op het kanaal al vissend met vast lood.

Na twee uurtje begint het bij mij ook meestal te kriebelen en met regelmatig een vis binnen het 1e 1 1/2 uurt vermaak ik me goed hoor. Dat het geen beren zijn.., och. Maar wel bere sterk :wink:

Gr. Marco
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

01-08-2012 21:48

[quote="Marco Mostard"]

en piratebay is helaas geblokkeerd via Ziggo Peter.

Kan wel hoor, dus ook via Ziggo. Even Ziggo gek maken!!! Omzeilen die handel.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

02-08-2012 07:07

leon van der schelling schreef:@Jacco,
Ik weet heus wel wat de KSN inhoud alleen weet je net zo goed als ik dat je met meerdere
partijen te maken hebt.
En wat betreft de HSV,s die hebben ook te maken met gemeente,s en geloof mij die geven deze
huidige tijd geen euro uit.
Ik heb hier nog een leuk voorbeeld van;water X al meerdere jaren vissterfte,een combinatie van
de winter periode en achterstallig onderhoud (baggeren enz),de HSV zit met hun handen in het haar,klagende leden enz enz,..de gemeente doet niks kan niks en wil niks 0,00000
budget.
Wat doet de HSV om de leden tevreden te houden,een karper uitzetting en wederom na een winterperiode weer diverse dode karpers.
Ik heb dit meerdere keren bij de KSN aangegeven maar nooit een reactie gehad.Ik kan mij nog
een opvissing herinneren in de Akkerdijkseplassen,.tonnen aan Karpers werden er afgevoerd en als
afval behandeld,foto,s gemaakt,kentekens opgeschreven,allemaal netjes in een envelop naar de KSN
gestuurd,.nooit iets mee gedaan.
Nogmaals alle respect voor de KSN en voor de mensen die hun ziel en zaligheid erin steken voor nop
maar mij niet gezien.


Leon, blijkbaar heb jij TE hoge verwachtingen van wat de KSN kan betekenen in zo'n verhaal.
Een Ksn kan hooguit adviseren.
Stel nou eens dat de KSN ineens 5 of gekker nog, 10.000 leden zou hebben, dan een vraag of mening geeft aan een hsv, zou er dan vaker geluisterd worden?.

Kijk, in de regio rotterdam is het verdomd lastig gebleken om poot aan de grond te krijgen bij de vereniging, vaker door verkeerde aanpak dan onwillendheid van het bestuur, maar veelal door het ontbreken van motivatie van mensen die echt iets willen berijken.

Het wereldje van hsven werken traag, zeer traag!, bin there done that zullen we maar zeggen, om hier iets voor elkaar te krijgen zal je een hele lange adem moeten hebben, en daar schort het hem vaak aan.
Een simpel plan welke je in een week geregeld kan hebben duurt vaak 1 a 2 jaar voor het goedgekeurd zou kunnen worden door een hsv of gemeente, en dat is al snel....

En niet geheel onbelangrijk in dit alles is, voor wie doe je iets?, vaker voor een ander dan voor jezelf, ik snap best dat de heren van hsven, ksn of wie dan ook regelmatig denken, ammehoela! :wink:
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

02-08-2012 07:13

Ik begrijp nu ook waarom ik niet door dit topic gelezen kom...

Blijf aub eens bij het onderwerp!, voor bullshit is er de koffiecorner! :cry:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-08-2012 07:46

alle goeie dingen: logisch
Alle zaken die niet of niet meteen lukken: kut KSN.

Weet je? Ik begrijp John van Eck cs steeds beter. :x :P
It's okay 2 pay
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

02-08-2012 07:52

De allemooiste vind ik het volgende:

Iedr1 is het met me eens, dat die oostblokkers stropers zijn en niet deugen toch?

75% van de goegemeente reist af naar het buitenland en heeft overal schijt aan: nachtvissen waar niet mag? Fuku
Vissen waar niet mag: fuku

Toevallig begrepen dat met echt wil gaan handhaven. eur 25.000 boete plus schade aan het water betalen.

Kut he? BTW en? :wink:
It's okay 2 pay
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

02-08-2012 08:20

Klaas vd Herik schreef:alle goeie dingen: logisch
Alle zaken die niet of niet meteen lukken: kut KSN.

Weet je? Ik begrijp John van Eck cs steeds beter. :x :P


Klaas: als enige vereniging qua karpervisserij in Nederland is het duidelijk dat je dit te wachten stond en staat...
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

02-08-2012 08:51

Blijf aub eens bij het onderwerp!, voor bullshit is er de koffiecorner!


@Jacco,

Punt 1; je hebt helemaal gelijk.

Punt twee; Die spin off's.., het is maar net wat je bullshit vindt he..!?

Punt 3; maar punt 1...


@Klaas,

Iedr1 is het met me eens, dat die oostblokkers stropers zijn en niet deugen toch?


Volgens mij schreef ik al... Sorry voor de veralgemening.

Net zo als jij nu ook een veralgemening gebruikt om je woorden wat kracht bij te zetten :wink:


Ik begrijp John van Eck cs steeds beter.


Valt dit toe te lichten? Deze Remievisser is niet van de ellende in de karper(bestuurlijke?)wereld op de hoogte.


Oh ja, wordt lid van de KSN of geef aan waarom niet :wink:.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

02-08-2012 09:57

Is de ledenwerving onder Polen al van start gegaan? 8)