Even shoppen bij de Makro


Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

09-07-2012 19:20

Dan zouden we nog meer belasting gaan betalen omdat de flurken op de weg zich ook gedragen..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-07-2012 19:49

Flurken?
Is dat sveniaans?
:D
Vis is vis
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

09-07-2012 19:51

Liep laatst over straat en toen zag ik dit:

Afbeelding

Kan toch niet?
Gebruikersavatar
Martijn van Ierland
Berichten: 287
Lid geworden op: 21-08-2002 02:00
Locatie: 't mooie Brabantse!

09-07-2012 20:18

Mijn mening ligt het dichtste bij die van Ben, vergelijking met paarden (en net zo goed honden, katten) vind ik erg goed opgaan.. Koikarpers hetzelfde verhaal, zo'n vis hoort feitelijk toch ook niet in een vijvertje thuis waar hij binnen een minuut rond is? Wie zegt dat het overgrote deel van de karpers, met bakken aan openbaar water, het niet veel beter hebben, zelfs al worden ze per jaar 1 of 2 keer gevangen. Papegaaienkarpers heb je (in tegenstelling tot wat veel mensen denken) in heel veel wateren zelden. Denk jij dat alle karpers papegaaien zijn? Dan wordt het tijd om op andere waters te vissen.

Wat moet je er nu van zeggen he. Gelukkig zijn wij mensen erg hypocriet. Haak in de bek rammen van je lievelingsdier.. Maar dan nog, als karper voor consumptie in opkomst is in NL en ik verneem van de zeer betrouwbare bron Aart dat karper al als kibbeling wordt verkocht (waarschijnlijk omdat een kg karper door overbevissing op kabeljauw goedkoper is dan laatstgenoemde), dan begin ik toch wel een beetje zenuwachtig te worden...

@Kees
Welke politieke partij spreken we dan over? Want dat zou voor mij in ieder geval een behoorlijke drijfveer kunnen zijn om in september anders te gaan stemmen (mocht het 'mijn' partij betreffen)!

PS: de vergelijkingen van velen hier met andere vissoorten gaan mank, brasem, voorn, etc kan zich in NL/de natuur erg goed voortplanten. Karper niet! Zoals al eerder gezegd, karper wordt hier uitgezet en in zeer veel wateren zijn enkel deze uitgezette vissen aanwezig. Konden karpers zich wel voortplanten, dan zouden de karpers over het algemeen een stuk kleiner zijn en zou je aan de vaste stok met grote regelmaat kleine karpers tussen de voorns en brasems door vangen! Karper die door (beroeps)vissers worden weggevangen, komen dus NIET terug via natuurlijke weg.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

09-07-2012 20:31

Bjorn Schoemacher schreef:Liep laatst over straat en toen zag ik dit:

Afbeelding

Kan toch niet?


Nee Bjorn, klopt, daar gaat dat moois gruwelijk van uit haar bek stinken :lol:
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

10-07-2012 01:16

Martijn van Ierland schreef:PS: de vergelijkingen van velen hier met andere vissoorten gaan mank, brasem, voorn, etc kan zich in NL/de natuur erg goed voortplanten. Karper niet! Zoals al eerder gezegd, karper wordt hier uitgezet en in zeer veel wateren zijn enkel deze uitgezette vissen aanwezig. Konden karpers zich wel voortplanten, dan zouden de karpers over het algemeen een stuk kleiner zijn en zou je aan de vaste stok met grote regelmaat kleine karpers tussen de voorns en brasems door vangen!


Ik weet niet waar jij vist, maar hier op de Veluwe en in de Flevopolders planten de karpers zich prima voort. Karpers van 30cm of kleiner vang je regelmatig aan de vaste stok maar wel in veel mindere mate dan voorns. Natuurlijk komt dit doordat voorns van nature in veel grotere aantallen te vinden zijn in onze wateren. Daar blijft uiteindelijk ook meer van over. Van karperbroed blijft in verhouding net zoveel over en die vang je ook best regelmatig maar er zijn van die vele kleine visjes uiteindelijk maar een paar die echt groot gaan worden.
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

16-07-2012 15:20

Nou Ben ik blijf bij mijn standpunt dat we doorslaan we maken er aan alle kanten een kroelvis van en wat Peter ook zei tot het ziekelijke toe.Ik kan me daar helemaal in vinden.Wij zijn zelf in het bezit van een paard(van mij vrouw) en wij eten gewoon paardebiefstuk.

Mijn vrouw haar opa inmiddels overleden kreeg gewoon een hart beroerte als ik een karper terug zette.Die ouwe als hij er een ving vraat hem gewoon op.Oja en het was geen Pool maar gewoon een Rotterdammer.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

16-07-2012 15:29

Even helemaal terug naar af. Het kan volgens mij ook kweekvis zijn. Ik heb in Tjechië aan behoorlijk grote meren gestaan die volledig voor de kweek gebruikt worden. Zelf denk ik dat het voor de genoemde kiloprijs wel kan.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-07-2012 15:39

ja marcel je heb groot gelijk dat je standpunt blijft maar dat doe ik ook zelf ook.
nogmaals voor mij is dat onbegrijpelijk.
vooral je voorbeeld van het paard vind ik vreemd.
ik heb 3 katten zal ik vanavond dan babi miauw gaan eten.
dat de opa van je vrouw dat vroeger deed kan ik nog inkomen maar nu tenminste toen die nog leefde , nee daar heb ik geen begrip voor.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

16-07-2012 15:51

Ben je bedoelt Kucing Miauw, want Babi is varkensvlees. Dus dat kan niet. :wink:
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-07-2012 15:59

zucht
hahahahahahhahaha
Vis is vis
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

16-07-2012 16:24

Ben ,
Waarom is het vreemd dat wij paardevlees eten ook al hebben wij een paard.
Ik kan mij eigen voorstellen omdat jij katten heb dat je ze niet eet.Ik heb zelf ook een kat en 2 honden maar ik zie mee eigen deze ook niet op eten.

Terwijl in sommige landen deze dieren gewoon op de consumptie lijst staan en ook een delicatese zijn.

Ik ben thuis opgegroeid met je eet wat de pot schaft en daar stond ook paarde biefstuk op en dit geld voor mijn vrouw ook.

Zodoende eten wij gewoon paardevlees hier.Kijk Ben ik vind konijnen ook lieve schatige dieren hebben hier ook konijnen thuis gehad voor de kinderen maar dit weerhoud mij ook niet om konijnen vlees te eten.

Kijk dat we emotion zijn met bepaalde dieren kan ik begrijpen of het nou kat,hond of vis is maar dit wil niet zeggen dat ze niet geconsumeerd kunnen worden en door mensen ook geconsumeerd worden.

Zo ook met ons paard mocht die dood gaan zie ik hem liever op me bord dan dat er lijm van word gemaakt.Mijn honden en mijn katten worden overens gecremeerd en de urn staat huis dit juist omdat ik van hun ook geen lijm van wil hebben.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-07-2012 18:01

marcel dit is nou al zo vaak besproken.
ik vind het niet raar dat dit gegeten word door mensen en weet ik ook dat dit gegeten word maar daar zeg ik wel bij dat ik er geen begrip voor heb want in mijn ogen is het houden van een paard hetzelfde als het houden van een kat of een hond of vissen en dus heb ik er geen begrip voor dat je een paard eet terwijl je er 1 in je achtertuin heb lopen en hoop ik liefdevol verzorgd en veel plezier aan beleefd.
ikzelf heb een koivijver met meer gewone karpers als koi.
daar zorg ik voor en ja die heb ik zelfs lief.
moet er niet aan denken dat er dan 1 op me bord legt.
en ook begrijp ik het argument dat het dan ook hypocriet is om er wel een haak in te rammen en ja dat is ook zo maar zorg er verder wel goed voor en behandel ik de vis niet als een ding maar als een levend wezen.
nu begin ik geloof ik te klinken als een vegetarier maar dat is absoluut niet zo.
wel vind ik dat bv koeien kippen varkens enz...voor de slacht een goed leven mogen leven en niet opgestapeld leggen te wachten tot de dood.


ik ben thuis opgegroeid met het idee je probeert alles en lust je het echt niet hoef je het niet te eten.
Vis is vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

16-07-2012 18:48

dat is ook zo leon al heb het er wel mee te maken met het onderwerp.
Vis is vis
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-07-2012 19:00

Maar hoe wil je daar voor waken dan?
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-07-2012 19:48

Ben het volledig met je eens hoor Leon maar zie het gewoon niet gebeuren dat broodvissers dit opzij zullen zetten uit symphatie voor sportvissers?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2012 19:56

Leon, nogmaals: waar beroepsvissers volledige visrechten, heerlijke visrechten of tijdens de zegenperiode volledige schubvisrechten hebben, hebben zij volkomen legaal het recht om karper te vangen en te verkopen.
Daar kan noch de KSN, noch SVN, noch Federaties, noch HSV-en wie dan ook iets tegen doen.
En wishfull thinking helpt daarbij helemaal niets...
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

16-07-2012 20:09

En het "bescherm de spiegelkarper" (excuses voor evt onjuiste benaming) project waar ze nu stemmen voor proberen te krijgen dan? Dit zou daar dan gedeeltelijk al tegen in gaan.
Of is dit bij voorbaat kansloos Aart?
Zit er eigenlijk nog veschil tussen spiegel en schub voor consumptie of de vraag er naar?
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-07-2012 20:15

Zat laatst langs het kanaal te vissen en toen kwam er en ex vissers van Dil (jawel) even een praatje maken. Heb hem uiteraard even gevraagd naar deze toestanden en hij gaf aan dat Karper wel geselecteerd wordt op maat. Jonge Karper en te grote Karper werden vaak terug gezet omdat leveranciers er simpelweg niet op zaten te wachten.

Aangezien ze (toen?) elektrisch op Karper viste weet ik niet wat hier waar van is...
Laatst gewijzigd door Bjorn Schoemacher op 16-07-2012 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2012 20:17

Edwin, is echt niet bij voorbaat kansloos, maar heeft gewoon tijd nodig. Verder kan ik daar op dit moment niets over zeggen.
Spiegeltjes zijn makkelijker schoon te maken vandaar ook dat kweekvis voor consumptie merendeels spiegeltjes omvat. Maar in Nederland wordt natuurlijk door het beroep grotendeels schubjes gevangen en dus zie je op markten en in winkels meer schubs dan spiegels.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2012 20:19

Bjorn, wat die man jou heeft verteld klopt dus.
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

16-07-2012 20:23

Is dat een vraag of bevestiging Aart?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

16-07-2012 20:30

Bjorn, ik begrijp je niet helemaal. Te kleine karper is niet gewild op markten en in winkels en grote karper evenmin.
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

17-07-2012 01:03

Hoop niet dat dit de verkeerde kant op gaat, zitten we straks met onze duizenden euro's aan aan hardware op de enkele betaalputjes in nederland elkaars lijnen op te vissen....
IK wordt niet sentimenteel van een visje bij de makro, maar als ik een beroeps met een schuit vol karpers tegenkom kan ik best wel eens moordneigingen krijgen....
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

18-07-2012 14:27

Ben,
We kunnen kort of lang lullen maar we zullen het nooit met mekaar eens worden ik repecteer jou standpunt hoop dat jij die van mij ook kan waarderen.
Zullen we het bij deze afsluiten en weer on topic gaan.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+