Even shoppen bij de Makro


Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-07-2012 13:26

ben scholten schreef:das discriminatie he :wink:


nee, vrijheid van meningsuiting :wink: :lol:

maar in onze cultuur (laten we zeggen sinds de jaren 90+) is de karper niet een consumptievis ,maar een sportvis die teruggezet dient te worden na vangst.elk land heeft zn eigen cultuur en regeltjes.
in een ander land is het normaal ze op te eten maar hier niet..
met andere woorden , ik vind dat de karper in die zin beschermd dient te worden tegen meenemen, maar ook tegen het beroeps.
veel karpervissers geven bakken met geld uit om hun hobby te kunnen beoefenen,en kopen veel soorten vergunningen om dit door het hele land te kunnen doen.
als het nu zo is dat de snoekbaars en paling (deels)plaats gaat maken voor de karper omdat er in ons land steeds meer mensen wonen die ze graag eten , strookt dat naar mijn idee niet bepaald met onze culturele waardes.
wat dat betreft vind ik ook dat diegene die ze graag willen eten er op een andere manier aan dienen te komen (kweek, of importeren).
er gaat namelijk meer uit dan dat erbij komt.
en uiteindelijk willen we allemaal wel nog vissen kunnen vangen in de toekomst.en het is nogal zonde van al die geinvesteerde tijd en geld ,zo ook die van SVN , want geen karpers --> geen karpervissers --> minder inkomsten --> veel werkgelegenheid verloren gegaan.. en de karpervissers gaan dan elk weekend een kroeg kort en klein slaan uit frustratie :wink: :D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-07-2012 15:29

Doelde op alleen vissen onder de 10 kilo.....
But nevermind
Vis is vis
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

06-07-2012 15:35

ik vind enkel spiegels beschermen en schubs links laten liggen ook wel een beetje discriminerend overkomen eigenlijk :o :P

(niet naar jou toe bedoelt he Ben :wink: )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Ronald Bonestroo
Berichten: 118
Lid geworden op: 26-06-2012 13:18

06-07-2012 15:45

En vissen onder de 10 kilo worden ook groter.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-07-2012 16:08

Deze niet Ronald ..... deze niet (meer)
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

06-07-2012 17:22

Kees heeft al een juiste opmerking gemaakt namelijk dat een behoorlijk aantal beroepsvissers volledige visrechten hebben b.v. Het IJsselmeer, Markermeer, het IJ, Zwartemeer, Alkmaardermeer, een aantal wateren van de Gemeente Kampen etc. etc.
Zij mogen daar dus volkomen legaal karper vangen en doen dat in een aantal gevallen dan ook omdat er nu eenmaal vraag naar is, niet alleen bij de Makro, maar op alle grote markten in ons land. Gemiddeld beuren zij nu ca. € 2,25 per kg en dat is heel wat meer dan dat brasem , kolblei of blankvoorn opbrengt. D.w.z. dat een gemiddeld karpertje nu tussen de 10 en 15 Euro opbrengt. Zelfs wordt karper momenteel (in stukjes) ook al als kibbeling verkocht en de meesten proeven het verschil niet eens...
En als hier meer mensen uit o.a. de voormalige Oostbloklanden komen werken en wonen zal de vraag naar karper ook navenant toenemen. En voor een prijs van € 2,25 per kg is het niet mogelijk om kweekkarpertjes (b.v. K3 of K4) lonend te kunnen kweken.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-07-2012 23:29

[quote="ben scholten"]ronald ik had misschien iets duidelijker moeten zijn maar mijn reaktie was aan meerdere tegelijk gericht.
herman had het over naief en vervolgens sprong ik door naar jou reaktie over de vergelijking met de plofkip.

Ben, naïef zijn is geen slechte eigenschap, dat wil ik er niet mee zeggen, maar we moeten met zijn allen wel realistisch naar deze ontwikkelingen en de eventuele gevolgen blijven kijken en niet wachten tot het spreekwoordelijke kalf verdronken is.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

07-07-2012 16:35

Beetje overbodige toevoeging misschien, maar kijk eens wat een gemiddelde karpervisser uitgeeft om dat gemiddelde karpertje van 10-15 euro voor het beroep te kunnen vangen. Wederom onnodig (voor ons iig) om toe te voegen, die sportvisser zet hem terug zodat een ander het nog eens kan doen.
Ik heb niks tegen het eten van karper, er zijn genoeg kwekers die bergen karper kweken voor consumptie. Ik heb wel iets tegen beroepsvisserij op karper.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-07-2012 16:41

Ik hoorde ook weer een nieuwe van Bosbeheer van de week.
Er was een afvissing brasem,maar ze mochten de bijvangst houden.

Als jij een snoekbaars te veel vangt of een paling kan je zo goed als je geld gaan trekken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
dave staal

07-07-2012 17:08

Leen wie organiseerde die afvissing? cq wie is de visrechthebbende?
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

07-07-2012 17:29

Ondernemers uit Tholen, Bergen op Zoom en Bruinisse (Vereniging van Beroepsvissers in het Volkerak Zoommeer)

Organisatie: Rijkswaterstaat, Staatsbosbeheer.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-07-2012 17:38

Leen en Dave,

Is niet nieuw op het Volkerak. Visrechthebbende is daar Rijkswaterstaat. De sportvissers mogen daar vissen omdat Federatie Zuidwest Nederland daar " op machtiging vist."

Op het Volkerak geldt al jaren dat de beroepsvisserij brasem tot een bepaald quotum mag afvissen.
De snoekbaars en niets anders mogen de beroepsvissers tot een bepaald aantal totaal kilo's als bijvangst houden. Daar wordt op gecontroleerd door zowel RWS als SZWN.

m.vr.gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

08-07-2012 11:11

Voor heel veel Rijkswateren geldt dat het beroep per jaar een bepaald quotum aan (meestal) brasem, kolblei en blankvoorn mag afvissen en gewoonlijk is dat tijdens de zegenperiode (1-11 t/m 15-3 en in enkele gevallen 31-3). Meestal wordt in de betreffende VBC's geregeld of het beroep wel of geen bijvangst en dan practisch alleen in de vorm van snoekbaars tot een bepaald maximum mag behouden.
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

08-07-2012 13:03

Ik vind zelf dat karper niet in de schappen thuis hoort
Maar als je het zo gaat bekijken waarom mag zee vis dan wel
Ik denk zelf dat als je het bekijkt van uit een karper visser dat deze het minder erger vind dat er een
Kabeljauw in dan schappen licht dan een karper
Ik vind dat als ze ze speciaal kweken dat het mag

Greetz jari
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-07-2012 13:41

Ja en dat is dus lastig leon.
Bewijs maar dat de vis bij een kweker vandaan komt en niet uit jouw viswater
Vis is vis
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

08-07-2012 14:54

Leon ik ben in dit topic al naief genoemd en ik wil je niet beledigen maar als iedereen zich aan de regels hield dan zouden we in een mooie wereld leven.
Helaas is dit niet het geval.
Vis is vis
dave staal

08-07-2012 15:15

leon van der schelling schreef:Ik heb het zelf niet gezien maar als het daadwerkelijk echt zo is en dat misschien

leon van der schelling schreef:maar het schijnt dat

leon van der schelling schreef:Ik hoorde laatst van iemand via via


Hoi Leon ,
Beetje Vaag allemaal :roll:

Stel dat het allemaal klopt wat jij via via hoort en hij heeft daar het visrecht dan doet hij helemaal niks verkeerd volgens mij?Als iedereen die zijn beroep uitoefent een clown is :oops:

Ja het is jammer als er karpers zouden verdwijnen op wat voor manier dan ook .

, Misschien eerst ff uitzoeken hoe het een en ander in elkaar steekt en mochten er illegale praktijken plaats vinden de juist instanties inschakelen.

Gr Dave.
dave staal

08-07-2012 15:39

leon van der schelling schreef: ik vind het geen goede zaak dat ervis verdwijn uit wateren om uiteindelijk te eindigen bij de Makro de week markt of de plaatselijke visboer.


Ben ik het helemaal mee eens!!!!

Maar daar gaat het in het specifieke geval wat jij aanhaalt niet om .

Leon Naief?

Als hij daar het visrecht heeft dan is er geen rook en geen vuur 8)
Gebruikersavatar
Edwin van Gemeren
Berichten: 417
Lid geworden op: 06-05-2012 23:04
Locatie: Boskoop

08-07-2012 17:10

Daaf Wolters schreef:Ik heb niks tegen het eten van karper, er zijn genoeg kwekers die bergen karper kweken voor consumptie. Ik heb wel iets tegen beroepsvisserij op karper.


Daaf is dat zo? Of denk je dat? Zijn er veel karperkwekers voor consumptie?
Ik heb er nog niet eerder van gehoord. Anders is dat een mooie oplossing. Vraag me alleen af wat momenteel duurder zou zijn, karper van een opkweker voor consumptie, of van een beroepsvisser.

Als ik iedereen zo hoor, denk ik dat de meeste het er wel mee eens zijn dat consumptiekarper van kweek afkomstig moet zijn. Volgens mij heeft niemand daar echt moeite mee. (al blijft het bij mij en sommige een naar gevoel geven een karper in zo'n bak te zien liggen)

Nu nog een algeheel meeneemverbod en wellicht meer daadwerkelijke controles op de beroepsvisserij en hun bijvangsten.
Take nothing but memories, leave nothing but footprints

Fish come in 3 sizes: small, medium, and the one that got away
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-07-2012 18:39

In Nederland is er in principe al een meeneemverbod/terugzetverplichting voor karper. ( Lees alle voorwaarden per federatie maar eens goed na in de Landelijke Lijst van Viswateren. )

Beroepsvisserij wordt al regelmatig gecontroleerd door de BOA's van de federaties, door de sportvissers dus.

Bij het zien van misstanden, niet alleen de AID bellen maar ook de federatie. Juist de federaties zitten er tegenwoordig heel kort op. Diverse beroepvissers, maar ook grootschalige stropers hebben dat al mogen ervaren.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

08-07-2012 18:39

Karpertjes worden gekweekt. Worden klein uitgezet om groter te worden. Vervolgens worden ze weggevangen door de visser voor consumptie. In de kwekerij op laten groeien is te duur, vandaar dit tussenstation. Had Aart al gezegd, maar misschien niet begrepen. Dit gaat al eeuwen zo. Wat is veranderd is de benutting door sportvissers die sterk is toegenomen en zelf is gaan uitzetten. Overigens is het overgrote deel van de karpers in Nederland afkomstig van uitzetting. En daarmee dus kweekkarper.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marcel Suchan
Berichten: 372
Lid geworden op: 19-09-2009 13:14
Locatie: jrc one man sti (Z-H)

09-07-2012 16:30

Slaan we nou met zijn alle niet een beetje door. Kijk ik ze karper ook liever niet in de winkel liggen. Maar dit is al jaren een consumptie vis geweest en zal dit ook altijd blijven. Ik krijg wel eens het idee dat we er een knuffel vis gaan maken. Als we het nu echt zo goed voorhebben met deze vis moeten we er ook niet meer op vissen en hem een haak door zijn lip slaan.
+=Ik ben geen echte karpervisser,maar vis op karper=+
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

09-07-2012 16:37

Ik ga weer even geen vrienden maken, maar in mijn ogen leven er een aantal karpervissers in een roes en zijn sentimenteel tot aan het ziekelijke toe.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-07-2012 18:45

Dat argument komt me ook me strot uit.
Niet rot bedoeld marcel.
Een knuffelvis of sentimenteel.
Ik heb het al gezegd in dit topic.
Ik vergelijk het met paardrijden.
Een ruiter walgt er ook van als diegene paardevlees in de super of bij de slager ziet, maar zou een paard niet liever ook gewoon vrij rondlopen ipv met een zadel en een knol erbovenop rondjes rennen.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

09-07-2012 19:16

ben scholten schreef:Maar als iedereen zich aan de regels hield dan zouden we in een mooie wereld leven. Helaas is dit niet het geval.


Is helemaal waar,
Alleen was de wereld dan wel saai... :wink:
Boeruhhhhhhhhhhh