Het Jawadnya rapport.


Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

02-07-2012 19:01

Klaas ik bedoel ook dat we het wiel weer aan het uitvinden zijn (in het nederlands).
Echt veel nieuws staat er niet in het word wel weer eens bevestigd.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

02-07-2012 23:52

Kees er is een verschil tussen vermoeden en weten. Ik vermoed alles maar echte kennis komt na heel veel noeste arbeid. Er zaten een hoop ingrediënten bij waarvan ik geen idee had dat die totaal geen voedings respons gaven. Met mij vele andere mensen aangezien deze ingrediënten met vrachten tegelijk in boilies verdwijnen. Je kunt mij echt niet vertellen dat hiervoor geen goede alternatieven zijn te vinden en uiteindelijk je aas beter zullen maken. Als jij alles al weet dan neem ik mijn pet daarvoor af. Ik weet niet alles en leer ieder jaar weer bij. Ik laat het hierbij want ''alles is al uitgedokterd'' is een kansloze discussie die mijn visserij totaal niet verder helpt.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

03-07-2012 00:20

Het is natuurlijk zo Daniel, dat er in het verleden en dan tot op de dag van vandaag al zoveel onderzoeken zijn gedaan op het gebied van de karpervisserij.
Diepgaande onderzoeken en oppervlakkige onderzoeken, een ding staat als een paal boven water, al deze onderzoeken hebben hun steentje bijgedragen aan de wijze waarop wij nu onze vis bevissen.
Elke input van welke aard dan ook zal voor een of meerdere vissers een aanvulling zijn in zijn of haar visserij en zodoende van meer of minder belang, maar in ieder geval van algemeen nut.
Evenzo zijn de discussies die voortvloeien uit dergelijke onderzoeken van groot belang, elke deelnemer brengt zijn visie vanuit zijn of haar belevenis, zaak is alleen wel dat die inbreng hoe dan ook gerespecteerd dient te worden.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-07-2012 00:35

Volledig mee eens, dan helpt het als je ruimte laat voor discussie.

gr,

Daniël
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-07-2012 07:08

Ik ben bloedserieus Herman, het artikel staat in de voorloper van het visblad en ligt hier ergens in een doos.

Alles is in weze al een keer geprobeerd, alleen soms is er weer iemand die iets opnieuw toepast. 1 en 1 optelt. Gaaf toch?

Verder niets dan lof, maar dat was al voor het artikel bekend.

"Dat wist ik al... "had er over geschreven of gesproken Kees.

Persoonlijk? Een aantal vermoedens bevestigd. Hopelijk heb ik het najaar tijd, ik broed op een bepaald recept zeg maar.

Ik heb Daniel gevraagd wat de invloed is of kan zijn van water. Lijkt een domme vraag. Is dat zo? Zal wel, maar niet voor mij.

Wat is de invloed (indien aanwezig) van
ph, kalk, dichtheid, temperatuur
voor de vis en het effect op de atrctie van bepaalde stoffen
ongeveer 1/3 van ons aas is vocht, maakt het nog uit welk vocht?

Hoever draagt de atractie waarde in water aka: vanaf hoever wordt een karper aangetrokken.

Kees, wil je mij vast in een pb berichten? Dan bewaar ik dat vast. :wink:

O en Daniel, alles is misschien al eens gedaan, maar het aantal gevangen karper op jaarbasis sinds de 60 er jaren is verhonderd voudigd, minstens, de kennis is dus ook toegenomen, kennis die nodig is om zaken te interpreteren.
It's okay 2 pay
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

03-07-2012 07:17

Inderdaad Klaas, met name de pH waarde is van groot belang voor de werkzaamheid van een deel van de ingrediënten van ons aas en Klaas, ik neem jou ook serieus.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-07-2012 08:07

Ph, waarom is dit belangrijk? Wat doet het? Waarom schommelt het water soms 3 volledige Ph punten?
It's okay 2 pay
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-07-2012 09:27

Water is natuurlijk een drager, waarbij vocht omschreven kan worden als water met 'iets' daarin. Dan kun je beter dat 'iets' specificeren met een bepaalde concentratie met water als oplosmiddel.
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-07-2012 09:42



Leuk gekraak :)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-07-2012 09:50

klaas, omdat er elementen in zitten die herkenbaar zijn (die soms bewust erin zijn gezet als referentie) betekent natuurlijk niet dat er geen nieuwe dingen in kunnen zitten voor veel mensen inclusief mijzelf. Als dat wel het geval is, wijs mij a.u.b die persoon aan dan heb ik daar ook nog wat vragen voor.

Verder heb ik niet veel trek in die non-discussies en ga ik liever in op inhoudelijke kwesties:

De invloed van de wisselende waardes in water is natuurlijk heel interessant en beslist een onderzoek waard. Ik zal er alvast één noemen waarvan je kunt zien dat het de structuur doet veranderen. Neem een kan Sardineolie van 15 graden en stop die in de koelkast. Gevolg: het stolt. Stollingspunt beslist iets om rekening mee te houden.

Maar wat doen die vele waardes met allerlei andere ingrediënten waarvan het niet duidelijk te zien is, laat staan de daadwerkelijke gevolgen voor vangkracht. Daar valt vast veel in te ontdekken, bovenop we natuurlijk al weten.

Ik stel voor dat we deze vragen bij Kees neerleggen. Die weet alles! Het is net of je met de Nederlandse orakel van doen hebt.

mvg,

Daniël Jawadnya
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

03-07-2012 09:52

@ Sven. Is inderdaad een heel leuk filmpje en één van de triggers geweest om gestructureerd samples op te gaan nemen. Thanks Boudewijn!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-07-2012 13:10

Zijstap, hoewel?:

Aantal ooms en neven van mijn vrouw zijn zeer fanatieke wedstrijdvissers. Jaren geleden wees ik ze op 8 en 10 mm bollen. daar wilden ze niet mee gezien worden.
Nu is het gemeen goed en sterker: er wordt vis geselcteerd op kleur van de bollen. Ik geloofde het ook neit maar nu te vaak gezien om als toeval af te doen.

Voortschreidend inzicht en interpreteren ten top m.i.
It's okay 2 pay
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

04-07-2012 13:53

Daniël en anderen : Kees weet bijna niks zeker en als er iemand een twijfelaar is dan ben ik dat.
Maar er is altijd een maar: ik vis en lees veel en ook al heel erg lang dus ik heb die hele handel meegemaakt van aardappel tot nu.
Als ik zo goed ben zou mijn bijnaam blankie boy geen bestaansrecht hebben.

Maar Daniël heb ik niet gezegd dat het een goed artikel was en dat het je siert dat je het in het ksn blad hebt gezet, dit laatste heeft een andere reden maar goed. Je moet van goede huizen komen om nog eens wat nieuws te ontdekken en er tijd insteken en veel tijd en geld.

Je zegt het in de postings zelf al wat er allemaal niet mogelijk is en alle factoren die er mogelijk zijn dus als je een van deze dingen niet onderzocht en in concluzie's verwerkt zijn zal de uitkomst niet volledig zijn.
De uitkomsten van het onderzoek, ik denk dat er een hoop van klopt en van soya wist ik het al heel lang.

Verder maak je niet druk mvg het orakel :lol:
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

04-07-2012 16:58

Blankie boy :lol: Het is al goed Kees, is natuurlijk niet ook niet altijd makkelijk communiceren via het board.

Heb trouwens net weer wat kleuren testen uitgevoerd en het resultaat overtrefde mijn vermoedens. Kunnen we weer scherper toepassen in de praktijk. Dit is ook een voorbeeld van al eerder bekend, alleen worden mijn vermoedens niet altijd bevestigd, soms zelfs keihard onderuitgehaald. Dus die vlieger gaat niet altijd op, dat was mijn punt. Het is hetgeen mij drijft op zoek naar feiten en nieuwe ondekkingen zodat ik het beter kan toepassan in de praktijk.

mvg,

Daniel

ps. Van Soja vermoedde ik ook al en toch ging het er vaak in. Op zoek naar een beter alternatief dan maar!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-07-2012 07:13

waarom?
Waarom maskeren visvoederhandelaren soya met ... zodat ze het vreten? Als het niet aantrekt hoeft het niet slecht te zijn.

Mijn test wordt er btw 1 met zo min mogelijk aantrekkelijke stoffen
It's okay 2 pay
dave staal

05-07-2012 10:38

Hey Klaas,

Slecht hoeft het niet te zijn maar zou het niet beter kunnen, door zoals Daniel zegt het te vervangen door een(beter) alternatief?(Als je een aas wil met een hogere Instant respons dan tenminste)

En wat wil je te weten komen door een test te doen met een 'onaantrekkelijk' aas ?

De karpers zullen zodra ze het als voedselbron herkennen uiteindelijk wel gaan vreten maar wat zou het voordeel zijn van een dergelijk aas?(behalve het vermijden van ongewenste bijvangsten?).

GR
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-07-2012 12:36

Smell versus 2b 's. Met 2b's een veel hoger gemiddeld gewicht. Daar moet iets mee te doen zijn.
It's okay 2 pay
dave staal

05-07-2012 12:51

Oke op een water waar bijna geen brasem zit en een heel klein bestand aan karper,
zou ik voor de smell gaan in het najaar :wink:
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

05-07-2012 16:29

nu een water met een redelijk bestand, veel witvis en een enkele heule grote karper? :lol:

Najaar zet ik mijn pet op...
It's okay 2 pay
dave staal

05-07-2012 17:22

:lol: :lol: ja ik hoorde al zoiets in de wandelgangen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

05-07-2012 17:32

Klaas ik heb ook die 2b geprobeerd verleden jaar had 50 kilo het was spijtig enkel brasem.Maar kun je daar concluziés uit trekken zo weinig aas.
Wat ik wel deed was een andere plek bevissen en dat gaf hetzelfde resultaat maar dit ligt waarschijnlijk ook niet aan de boilie want na een week niet meer voeren greep ik terug op mijn oude vertrouwde boilie en draaide daar ook blanks mee. Het is gewoon moeilijk om wat te zeggen over dit soort dingen. mijn water leverd normaal al heel weinig op behalve die lepra brasems dan. Eigenlijk kan je geen concluzie maken.
Hoe heb ik het aas benut : voerde om de dag een kilo op 3 plekken viste 2 nachten in de week 1 nacht op een stek als het mogelijk was qua weer
(ankeren boot) je bent gewoon te vlug door je aas heen en aangezien het bestand heeft waarschijnlijk niet 1 karper ze gegeten. De reden dat ik de boilie wilde proberen was dat ik veel aas kwijt ben aan koeten en duikeendjes en natuurlijk brasem als het warmer word en de planten gaan groeien en het nestelen begint heb je dit minder omdat de koeten overschakelen op planten en territorium ook word het water wat minder helder. Dan blijven enkel die slijmvissen over als probleem.
Concluzie ????? Ik heb het en klein beetje geprobeert
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

05-07-2012 17:39

Over soya waarom een mix vangt.

Ik heb een hele tijd geleden een docu gezien over kattebrokken deze worden met een geheime saus overgoten anders zouden de katten het niet vreten?
Ik heb katten van Peter Kooy over de rooie zien gaan van kat signaal een soort snoepje voor de mauwers.
Ik heb dit spul gemalen en in boilie's verwerkt kon er geen verschil mee maken.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-07-2012 18:03

Zeg Kees jij de bijnaam blanky boy, maar ik heb het idee dat jij echt gewoon niet kan vissen!!!
Niets werkt bij jou is het de stek niet dan is het wel de boilie, als is over nagedacht? :wink:

Groet, Peter
dave staal

05-07-2012 18:20

:o :roll:
Heeeeeeeel mischien vist Kees wel op wateren waar veeeeeeel minder grote handen karpers zwemmmen
als waar jij vist Peter?
Daar al is over nagedacht? :wink:
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-07-2012 19:15

Uiteraard heb ik daar over nagedacht beste Dave, enne jij weet niet waar ik vis.
Kees kan gewoon niet vissen!! :lol: Al laat je hem vissen in een badkuip met overgezette karpers dan vangt hij ze nog niet!!

Groet, Peter