Het Jawadnya rapport.


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

10-07-2012 16:28

Ik ben inmiddels lid, dus ik ga het antwoord 'snel' lezen ..... ben zeer benieuwd.
Oh en een beetje jammer dat wij geen goede afspraken kunnen maken m.b.t. de traktatie. Want als jij nu wint zou jij kunnen eisen dat wij jou alleen maar kaviaar etc mogen voeren.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-07-2012 21:36

Mijn ervaring is als je heel lang van je aas wil genieten en soms vissen vele keren met het zelfde aas kan vangen.
Dan moet het onopvallend zijn en niet al te veel flavour hebben en de ten derde voedingswaarde.

In mijn vijver pakken ze alles dit is totaal anders in een voedingrijk water en als er niet te veel zitten Tja
Dat alles pakken gaat zelfs zover dat er met een witvistuigje uitloden in mijn vijver het kale haakje gepakt werd (stom van mij natuurlijk ik had die vissen overschat ) weg haakje. Maar moet ik nu de concluzie trekken dat kale haakjes een goede instant-response hebben ?

Ook fluo baits doen het nog steeds goed ( die staan pas uit de kleur) en op snowmannetjes word ook nog steeds een berg vis gevangen ondanks wat anderen beweren. Ik vind het zelf heel moeilijk om iets te onderzoeken en zeker om er een zekerheid aan te geven (daar ben ik te veel voor op mijn bek gegaan) Toen ik begon met boilie's ving ik mij eigen helemaal scheel, in de sloterplas ving ik en een vismaat er grote aantallen soms wel 70 in een weekend er was daar ook nog bijna geen boilie in gegaan , ik durf het aan om te zeggen dat met het aas van toen ik er nu slecht uit zou komen de vissen hebben geleerd. Wat ik probeer te zeggen is dat wat kleine maagdelijke karpers doen misschien wel helemaal niet te vergelijken is met wat ze in de sloterplas doen. Maar karpers vreten nog steeds boilie's zelfs in het grootste dressuur water.
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

11-07-2012 22:26

Marc, wat moet ik nou met kaviaar? :lol: Laten we gewoon met zijn allen een pintje doen als de gelegenheid daar is.

gr,

Daniël
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

20-07-2012 17:18

Een vriend van mij vond het vooral jammer dat de instantrespons van een tijgernoot niet in het rapport stond, er ontstond een klein meningsverschil zo als altijd omdat ik nou eenmaal altijd negatief benader volgens velen.
Maar door zijn ervaring met dit aas kun je zeggen de ene noot is de andere niet, Met andere woorden er worden vele tigers verkocht die eigenlijk alleen goed zijn voor de vuilnisbak.
Je moet een goede tiger nemen en enkel laten weken en koken onbewerkt want als je er meer aan doet zijn de mogelijkheden weer ?
De mogelijkheden om een tiger aantrekkelijk te maken zijn er vele en dat de ene noot de andere verslaat is volgens hem zeker en vast.
Dat bewijst hij elke keer weer aan de waterkant, toen ik hem de vraag stelde :stel dat zo'n noot niet of maar matig respons geeft wat dan.
Antwoord , tja stilte tja ... Zzzzzz la maar ?
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

07-08-2012 13:23

Je laatste zin slaat de spijker op zijn kop Kees 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2012 09:04

Ik had dit topic nog niet bezocht en deel twee (deel 1 herkenbaar) in De Karper is ook aardig om te lezen.

Zou het succes van de Oranje Richworth tutti's dan ook gedeeltelijk op deze verklaring mee gelift hebben!? Op heldere wateren dan wel te verstaan. Heeft in het visblad ook eens een artikel gestaan waarbij idd rood het langst zichtbaar was.

En de goede werking van (grotere) vismeelpellets zit 'm dan waarschijnlijk ook in het cruch effect en niet alleen in het vismeel.

Maar waarom 12 jaar na het uitkomen van een boek waarin het volgende al staat omschreven hier nog overdenken om schraal aas met weinig aantrekkeingskracht / voedingswaarde in te zetten om de grote jongens er tussen uit te filteren..?
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-09-2012 12:51

Marco ik loop al aardig wat jaartjes mee en ik weet het nog steeds niet ! Ik heb nu veel beter aas dan vroeger en mijn uitrusting is ook veel beter geworden maar de vangsten ? Nu zijn het ook niet de makkelijkste wateren die ik uit zoek.

Ik ben dit jaar begonnen met aardappelrestanten (over bij de buren ik eet zelden aardappels) 1e keer duurde het een halfuur eer dat het helemaal verdwenen was, in het begin vertrouwde ze het voor geen meter. Nu een paar keer later en ze krijgen het onregelmatig soms een of 2 weken niet , 5 minuten en dan is er soms van een pond niks meer terug te vinden. Ze herkennen het onmiddelijk.
Maar de instant respons zou in mijn vijver minimaal zijn, het is maar net hoelang je een instant respons laat duren.

Ik vind het wel leuk dat er mensen zijn die testen, proberen, een bepaalde wetenschappelijke benadering zoeken enz
Heb vandaag de karper binnen hoop op een vervolg maar ik maak hem open aan het water, heb ik wat te doen tijdens het blanken.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-09-2012 12:53

PS: die aardappelrestanten dat gaat over mijn vijver. sorry dat ik dat vergeten was te melden.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

22-09-2012 12:59

Wel grappug te lexen dat vepaalde crunchy ingredienten minder doen dan verwacht. Hoewel een verhoging van 3 decibel een verdubbeling van het volume betekent
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2012 13:49

Kees, ik beweer/pretendeer het net als jij, zeker niet te weten. Daarvoor zijn te veel factoren van invloed.

Maar ik weet wel dat het in m'n eigen vijvertje langer duurde om ze op vismeel (stukjes boilie / pellets) te krijgen dan op gekookte granen, aardappel (friet - kan het vet meehelpen misschien (?) - en kruim), mais uit blik en gekookt e.a. koolhydraatrijke zaken. Dat ging ook heel erg snel en werd ook veel vaker direct in de bek gehouden. Zal je misschien wel herkennen vanuit je eigen vijver (begreep het al).

Buiten dat is m'n eigen vis ervaring met koolhydraatrijk het zelfde. Tegenwoordig zal het op veel wateren niet of weinig uitmaken waarmee je instant je ding zal doen, omdat ze het aas allemaal wel door elkaar heen hebben zien langskomen.

Vanuit de instant werking zou je dus denken; koolhydraten niet nemen. Maar met het boiliemanteltje er omheen zou het toch kunnen schelen in aantrekkings kracht, gebruik makend van 'neutraal' smakende melen. Maak er een grote bolvan en je hebt een dubbele negatieve aantrekkingskracht vanuit het aas.

Tenminste mijn theorie.

Grote volgroeide vis heeft, volgens de berichten welke ik gelezen heb, minder bouwstoffen nodig dan kleine nog in de groei zijnde vis en dit zal bij het "groot aas met weinig proteine" verhaal wel meehelpen.

Martijn, dat laatste over de db's is idd een feit.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

22-09-2012 14:20

Blijft prijzenwaardig dat Daniel er zoveel tijd en geld in stopt om ons wat meer inzicht te geven in deze materie. Buiten dat of je er al dan niet je voordeel mee doet.

Zal nog wat weken moeten wachten om deel twee onder ogen te krijgen :wink:

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

22-09-2012 14:26

Overigens heb ik dat kleurenspectrum artikel destijds in een editie van de Beet en niet het Visblad gelezen.

Wat betreft het oranje boilie verhaal;

Zou het niet kunnen zijn dat wanneer je twee diverse oranje kleurstoffen gebruikt, dus met een verschillende pigmentbasis (of hoe je het ook noemen wilt, misschien chemische samenstelling), dit ook een ander resultaat zou opleveren?

Ik vind het wel leuk dat er mensen zijn die testen, proberen, een bepaalde wetenschappelijke benadering zoeken enz
Ben ik het overigens mee eens hoor. M'n woorden dat het aardig was om te lezen was ook een understatementje en zulke artikelen zijn voor mij ook altijd een stuk interessanter dan man vis verhalen zonder info :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2012 14:39

Overigens neemt gaande van ultraviolet naar rood de absorptie een factor 100 toe. Rood is dus het snelst niet zichtbaar. Is gewoon natuurkunde en je draait ergens iets om Marco. :)

Oranje zit net voor rood en is dus ietsje langer zichtbaar.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

22-09-2012 22:52

Marco bij mij in de vijver heb ik totaal geen moeite gehad met vismelen die vielen gelijk in de smaak en nog haalt steurvoer amper de bodem als ik de vissen niet eerst iets geef waar ze even de bek vol van hebben.
Je kon bij mij verschillen zien in benadering as ze bv maconi al eerder hebben gehad en je gooit er spagettie in het is het zelfde maar toch anders en je ziet ze schrikken, dit is snel over als na een paar minuten er een wat pakt en dan gaan ze allemaal.
Volgende keer is het zelfde geen verschil meer aanvallen en ze lusten het graag ondanks dat er weinig smaak aan zit.
Het gedrag is ook veel actiever als je ze regelmatig rijst, aardappel ,macroni of brood geeft.
Er is bij mij in de vijver 1 vis die echt een voorkeur voor brood heeft, dus hier zie je verschillen in gedrag.
Niet elke vis aast en eet het zelfde, wel als er niets anders is.
Ook is de manier van het pakken van eten bij sommige vissen anders .
En dan praat je over een vijvertje met 13 karpers.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

22-09-2012 23:49

Koi pellets bevatten vismeel. Lees de dunne lijn over aasgedrag van een groep karpers. Wat daar staat komt in grote lijnen overeen met wat je ziet bij koi in een vijver.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

23-09-2012 10:36

Daniel,

Pintje voor jou bij de eerst volgende gelegenheid ..... zorg jij wel voor veilig vervoer naar huis???????
Deel 2 ook weer super om te lezen, maar net als deel 1 wel weer iets om eens wat beter op je in te laten werken.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

23-09-2012 15:23

Daniël,

wederom mijn complimenten voor dit uitstekende onderzoek en bijbehorend artikel!

Wat ik zelf nog wel frappant vind, je kwam er in de tekst niet meer op terug, is de gigantische crunch-factor die van hennep uitgaat! Ik geloof heilig in het crunch effect van tijgernoten maar had deze eigenschap aan hennep eigenlijk nooit toegedicht.

Groeten Christian
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

24-09-2012 06:53

kom niet boven de herrie ui, maar goe bezig Daniel.

Voor belangstellenden: In KSN archief is er een artikel wat gaat of het zicht van karper.

Marco had er een liedje van gemoakt...
It's okay 2 pay
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-09-2012 08:50

Kees Ouwehand schreef:Overigens neemt gaande van ultraviolet naar rood de absorptie een factor 100 toe. Rood is dus het snelst niet zichtbaar. Is gewoon natuurkunde en je draait ergens iets om Marco. :)

Oranje zit net voor rood en is dus ietsje langer zichtbaar.

Groet, Kees


Klopt Kees, ik had het rijtje blijkbaar in m'n bol omgedraaid :roll: .

http://www.hsvonderons.nl/?page=12&sub=24
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-09-2012 09:20

Marco bij mij in de vijver heb ik totaal geen moeite gehad met vismelen die vielen gelijk in de smaak en nog haalt steurvoer amper de bodem als ik de vissen niet eerst iets geef waar ze even de bek vol van hebben.


Ik had destijds 10 mini's (tot formaat pink) voor 25 euro gekocht en volgens mij hadden die ook nog weinig vismeel voor hun kiezen gehad. Vervolgens heb ik gewacht tot ik op vismelen overging. Gebruikte in de 1e twee seizoenen van die kleine koolhydraat korrels (tot m'n 'spijt', maar natuurvijver met slakjes etc.). Dus weinig herkenning richting vismeel.

Je kon bij mij verschillen zien in benadering as ze bv maconi al eerder hebben gehad en je gooit er spagettie in het is het zelfde maar toch anders en je ziet ze schrikken, dit is snel over als na een paar minuten er een wat pakt en dan gaan ze allemaal.
Volgende keer is het zelfde geen verschil meer aanvallen en ze lusten het graag ondanks dat er weinig smaak aan zit


Herkenbaar.

Het gedrag is ook veel actiever als je ze regelmatig rijst, aardappel ,macroni of brood geeft


Wederom zeer herkenbaar. Vandaar dat er hier ook, naast vismeel en maden, dagelijks brood, mais (tarwe) in gaat, anders komt er vanwege verzadiging apatie in de tent. Valt mij wel op, en dat was vroeger met het korstvissen ook al, dat het kleinste voedseldeel in het begin van een introductie meestal het eerst genomen werd. Na dat de herkenning er eenmaal was, werd dat een wel stuk minder.

is bij mij in de vijver 1 vis die echt een voorkeur voor brood heeft, dus hier zie je verschillen in gedrag.
Niet elke vis aast en eet het zelfde, wel als er niets anders is


Buiten dat had ik een vis die er altijd als eerste op het voer zat en vervolgens de rest ging halen. En dat zijn ook herkenbare situaties uit de natuur.

Ook is de manier van het pakken van eten bij sommige vissen anders . En dan praat je over een vijvertje met 13 karpers.

Ja, en wat bij mij opviel was dat de behendigheid om aas op te nemen ook steeds beter werd. En dan voornamelijk bij afzinkend aas. Voorheen als een stelletje malloten aan het miszuigen, op een behendige enkeling na, en binnen een seizoen werden ze per type / formaat aassoort behendiger in de opname.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

24-09-2012 10:55

Marco had er een liedje van gemoakt...


Vals gezongen liedje (m'n info) :D
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

24-09-2012 11:26

De meeste dromen zijn bedrog ? :P
Daniel Jawadnya
Berichten: 199
Lid geworden op: 25-02-2010 00:35

24-09-2012 20:55

Bedankt jongens, dat doet me goed eerlijk waar!

Christian Hummelink schreef:Daniël,

wederom mijn complimenten voor dit uitstekende onderzoek en bijbehorend artikel!

Wat ik zelf nog wel frappant vind, je kwam er in de tekst niet meer op terug, is de gigantische crunch-factor die van hennep uitgaat! Ik geloof heilig in het crunch effect van tijgernoten maar had deze eigenschap aan hennep eigenlijk nooit toegedicht.

Groeten Christian


Die zwaar verhoogde volume kwam door de pieken die het produceert. Op het moment dat die mantel breekt schiet het omhoog. Zonder feitelijke metingen zou je zoiets nooit geschat kunnen hebben. Die oesterschalen waren ook al zo apart. We kunnen hier uren over doorgaan maar wil niet teveel weggeven van het artikel. :oops:

mvg,

Daniël Jawadnya
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

25-09-2012 07:24

Precies, lid worden allemaal 8)
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

25-09-2012 14:14

Ik zat er ook naast je gaat dronken naar huis. :lol:

Maar ik heb altijd zo iets van het is niet echt, de karpers, de omstandigheden en veel meer dingen die in het vrijewater meespelen.
Niet te min is het verrassent oranje eerst.

Ook vind ik dat donker voor de kippen het niet echt positief deed in het artikel, ik vind onopvallend aas op de termijn langer meegaan en dressuur doorbrekend maar dit is mijn mening, kleur is voor overdag, voedingswaarde, herkenbaarheid, smaak, geur ?
Hoe herkenbaarder het aas voor de karper hoe korter het meegaat, ook al heb ik met dit zinnetje bedenkingen als heel veel mensen het aas gebruiken en het er maar in blijven gooien, maar toch ? er liggen heel wat bollen te rotten .

Dat crussen van aas: werd met de hand gemalen en opgenomen ?? dus hier is geen karper aan te pas gekomen ?

Ik vind dit soort artikelen leuk om te lezen en het zet je aan het denken of maar tijdelijk.
Het zou mij niet verbazen als mensen bij het volgende bezoek aan de hengelsport winkel om roze of oranje bolleke's vragen met oesterschelpen erin :lol:

Ik hoop dat ik geen mensen beledigd hebt je weet maar nooit nu gelijk al mijn excuses.