Vissen met slappe of strakke lijn


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

25-06-2012 12:55

helaas maar dat geldt ook voor slappe lijnen visserij Daaf en Sven.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

25-06-2012 13:06

Klaas,

Ook dat klopt.. Beweer het tegendeel ook niet..

Had moeten zijn: Afstand of niet, slap of niet ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Hugo Lammers
Berichten: 499
Lid geworden op: 31-05-2012 16:05
Locatie: Onder de burg

25-06-2012 16:48

Ga vanavond testen hoe het is met slappe lijnen te vissen..
Johan C. : Als je achter het net vist, bestaat de kans dat je haak tijdens het inhalen vast komt te zitten in het net !
jaap rullens
Berichten: 16
Lid geworden op: 31-08-2012 09:57
Locatie: Made

04-09-2012 11:15

ik vis altijd met strakke lijnen (nylon) en dan met een fox toploodje erop en dan licht het allemaal strak op de bodem dan heb je het beste van bijde
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

04-09-2012 11:59

Strakke lijn en toplood!?

Vertel aub hoe zwaar je toplood is, het gewicht van je waker, de afstand dat je vist en het werpgewicht is. Kan ik me er een beter beeld bij schetsen. Het beeld wat ik nu heb klopt nl niet met het geen waar jij in geloofd...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

04-09-2012 13:08

Hoe doe ik dat op + 400m dan.

Bv ik vis met een steen van verschillend tussen de 250 en 400 gram net wat ik kan vinden, aan een breeklijn. Gebruik normaliter op die afstand geen toplood (Maar ik heb eventueel de zwaarste toploodjes van Fox, wegen 112gr) en mijn swingers wegen rond de 100gr.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

04-09-2012 13:13

jaap rullens schreef:ik vis altijd met strakke lijnen (nylon) en dan met een fox toploodje erop en dan licht het allemaal strak op de bodem dan heb je het beste van bijde


Dat is in mijn ogen 1 van de grootste misverstanden die er heerst in de karpervisserij: dat een toploodje ervoor zorgt dat alles straks tegen de bodem aan ligt, zelfs met strakke wakers...
Bij het minste takje of bultje op de bodem loopt je lijn een enorm stuk van de bodem af, net door het feit dat je ze strak gespannen hebt staan...

Ik gebruik toplood enkel om scheepvaart te vermijden, dat is in mijn ogen ook 1 van de enige dingen waar het ECHT nuttig voor is ;)
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

04-09-2012 13:19

Heh! Je was me net voor Robbe!
Toplood kan ook in veel situaties gewoon heel gevaarlijk zijn. Als je niet uitkijkt is je indicatie echt 0,0
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

04-09-2012 17:43

Soms wanneer ik ga vissen gebruik ik toplood, alleen ik was een beetje aan het kijken wat meer vis opleverde, toplood of gewoon strak. Ik heb geen conclusie gevonden eerlijk gezegd. Toplood is wel handig als je je aas 5-6 meter vanaf je stok neer dropt en je hengel 1 meter boven het water staat. Alleen slappelijnenvissen snap ik nogsteeds niet, iemand die ik ken is er weg van, ik heb het zelf ook geprobeerd, alleen mn lijn bleef aan de oppervlakte drijven (parallelium 30/00 of 28/00). Het nadeel vind ik of lijkt mij, dat je geen terugzakkers krijg, dus als je bv 100 meter uit de kant ligt, dan kan de karper toch zowat onder je eigenkant heen zwemmen zonder dat je het merkt of ...? Ik blijf anders denk ik nog maar even met strakke lijnen vissen. Of kunnen/willen jullie het tegendeel bewijzen dat het niet goed is, of niet werkt.

Gr Stefan
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-09-2012 18:08

Wat terugzakkers betreft, het is wel vaker gezegd, maar als je (semi) schuivende systemen gebruikt heb je geen last van terugzakkers. Doordat het lood vrij over de lijn kan schuiven valt dit gewoon op de bodem en trekt de vis, zo lang er niet te veel spanning van de andere kant is, de lijn gewoon door het lood heen. Nu maakt het niet meer uit welke kant de vis op zwemt, je krijgt altijd een oploper.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Robert Pijpers
Berichten: 70
Lid geworden op: 03-11-2010 12:24

04-09-2012 20:26

Zo is dat gewoon met slappe lijnen.
Levert zeker meer vis op.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-09-2012 23:22

strakke lijnen. Zoals de engelsen zeggen tight lines.
It's okay 2 pay
Robbe Craeninckx
Berichten: 968
Lid geworden op: 09-06-2007 17:59
Locatie: Tielt-Winge ( België)

05-09-2012 01:09

En dan nog, wanneer men niet met schuivende systemen vist, hoeveel rasechte zakkers krijg je nu op een jaar? 1 op 50 aanbeten...? Misschien nog minder...? Kan me de laatste echte zakker niet meer herinneren... Zelfs pal tegen de overkant zwemt de vis zo goed als altijd links of rechts...

(dit alles er natuurlijk van uitgaande dat men niet stroomopwaarts vist ;) )
Christian Hummelink schreef:Ik wil ook een freezerbait-oma :o
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

05-09-2012 13:39

Jan Witter schreef:Hoe doe ik dat op + 400m dan.
Bv ik vis met een steen van verschillend tussen de 250 en 400 gram net wat ik kan vinden, aan een breeklijn. Gebruik normaliter op die afstand geen toplood (Maar ik heb eventueel de zwaarste toploodjes van Fox, wegen 112gr) en mijn swingers wegen rond de 100gr.


Was niet aan jou gericht Jan, maar ik zal voortaan een naam toevoegen en onder strak versta ik trouwens de waker 'tegen' de hengel.

Dus ook in de door jou omschreven situatie kan ik niet anders dan concluderen dat je toplood waarschijnlijk omhoog getild zal worden tijdens de aanbeet in een situatie dat de vis enigzins van je afzwemt. Voornamelijk omdat je toplood onder water +- 10% van z'n gewicht inboet, dus maar net in balans ligt met het gewicht van je swinger. En omdat je slip zwaar staat ingesteld om het gewicht van je swinger (100gr) er niet doorheen te laten tik, tik, tikken.

Daarom vis ik met toplood (niet aan een koord / 25 of 40gr. + evt een flying back lead) ook altijd met de Fox swinger licht afgesteld. Dus zeg het gewicht +- 'onder' het scharnier punt en in horizontale stand met oploop ruimte. En bij wat stroming gaat het swinger gewichtje wat zwaarder, maar ook het gewicht van het toploodje. Anders haalt weer eerst het loploodje de hoek uit de lijn (als de vlucht route van de vis dus van me af is) voordat er een normale beetindicatie op gang komt.

Bij gebruik van toplood moet voor een goede beet indicatie het gewicht van de waker dus altijd een stuk lichter zijn dan die van het toplood. Zodat zelfs je slip nog kan gaan tikken voordat je toplood opgetild gaat worden. Relatief strak kan dus wel, maar daar moet je dit wel bij in acht nemen...

Wat terugzakkers betreft, het is wel vaker gezegd, maar als je (semi) schuivende systemen gebruikt heb je geen last van terugzakkers. Doordat het lood vrij over de lijn kan schuiven valt dit gewoon op de bodem en trekt de vis, zo lang er niet te veel spanning van de andere kant is, de lijn gewoon door het lood heen. Nu maakt het niet meer uit welke kant de vis op zwemt, je krijgt altijd een oploper.


Moet je wel zeker zijn dat je rig niet om je lood is geslagen. Dus liever nylon, combi rig of een gedeeltelijk gestript rigje. Want bij uitgooien en een soepele braid heb je die garantie een stuk minder.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
stefan laurijssens
Berichten: 1306
Lid geworden op: 04-03-2010 18:17
Locatie: Brielle

05-09-2012 20:04

Ik wil het miss wel is op mn spoelen zetten, een lijn die goed zinkt, maar weet iemand misschien nog een andere lijn die goed zinkt, i.p.v. xline? Want ik wil dan wel minimaal 80meter kunnen werpen.
Find the fish,
Feed the fish,
Catch the fish,
Please release the fish.