Tips nodig!


Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

12-06-2012 16:29

Hallo mensen,

Helaas heb ik vorig jaar najaar m'n auto weg moeten doen dus was ik weer aangewezen op het vissen in Ede :x
Na een paar maanden proberen heb ik het wel gezien, elke keer weer in de rij aan moeten schuiven tussen al die peppen is me tegen gaan staan.
Nu heb ik een snorfiets aangeschaft (een auto is geen optie meer voor het vissen, veel te duur) en ben ik weer vrij om verder uit de buurt te gaan vissen.
Nu heb ik tips nodig om zo licht bepakt mogelijk te gaan vissen, ik ga fietstassen (voorlopig geen karretje) en een grote rugzak gebruiken.
Ik verkoop m'n lompe grote onthaakmat om een opblaasbare te kunnen kopen, ook wil ik een matje gaan kopen om op te slapen ipv een stretcher, ik heb al een sleepeeze als deken en ook ga ik m'n Nash rigstation verkopen zodat ik een compactere tacklebox kan halen.

Hebben jullie verder nog tips waarin ik zou kunnen snijden of wat ik zou kunnen aanschaffen om zo licht bepakt mogelijk op pad te kunnen gaan?

Bedankt voor het meedenken :D

Harmen Sleeuwenhoek.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-06-2012 16:38

voor zo een matje zou ik bij de dumpstore kijken of bever zwerfsport of zo ,daar kan je van die zelf inflatable kopen die je enkel op het eind nog ff bij moet blazen. liggen echt lekker en klein en dun.


Afbeelding

verder heb je 3 delige hengels waardoor je zelfs geen foudraal nodig hebt.zoals deze van shakespear

Afbeelding

ipv tent een plu.

slaapzak hoeft ook niet groot te zijn, bijv deze van trakker
Afbeelding

verder een grote reizigers rugzak op je rug, kan je heel veel in kwijt en aan vast hangen.

Afbeelding

die fietstassen kan je je hengels doorheen steken icm een stuk klitteband en zo ook je plu en dan kan er ook nog voer en dergelijk in.
een emmer,slaapmat en je slaapzak kan je bijv aan je rugtas hangen en als je gelijk je voer in je emmer hebt scheelt ook weer.

succes
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

12-06-2012 16:41

zelf had ik deze vroeger en nam soms 150+kg mee voor 4 dagen :D

Afbeelding
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Sjoerd Bonenkamp
Berichten: 1884
Lid geworden op: 22-09-2009 11:16

12-06-2012 16:46

- Ik heb een tijd lang veel te veel lood meegesleept in gewichten die ik helemaal niet nodig had op dat moment. Had ik er 5 bij me van 230 gr welke ik toen helemaal niet nodig had. Is toch weer ruim een kilo. Voor vertrek goed kijken welke gewichten en types je precies verwacht nodig te hebben.
Heb zelf pasgeleden tijdens het vissen noodgedwongen een paar inlineloden omgetoverd tot wartelloden trouwens.

- Zorgen dat je, voordat je vertrekt, thuis al een degelijke maaltijd hebt gegeten. Voor korte nachtjes volstaat dan een pak drinken en een zakkie droppies om mee te nemen (al is dat per persoon verschillend natuurlijk).

- Als je een koffiedrinker bent kun je het wc-papier thuislaten (thanks WPJ! :lol: )

Had vroeger ook een fietskar en eigenlijk is dat toch wel het allerhandigste.
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

12-06-2012 17:55

een mapje rigs mee nemen ( eventueel ook je leaders ).
je hebt verder niet veel meer nodig een boilie prikker , stoppertjes. een paar stukken lood ( kan makkelijk in een bakje )
, boilies , weegschaal , hangertjes , piepers.(vergunningen)

in je foudraal kunnen je banksticks hengels en een paraplu .schepnet of oval .

en dan nog je onthaakmatje natuurlijk

des noods koop je camping stoeltje of neem je er geen mee .

Afbeelding

4 KG inclusief tas ;)
en plaats over voor eten / drinken wat ik normaal nog mee neem .
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

12-06-2012 19:01

Bedankt jongens!!
Zo'n matje heb ik net staan bekijken bij Bever Michel, inderdaad, ligt lekker (in de winkel in ieder geval wel ;) )
Verder inderdaad veel meuk die ik nu standaard bij me heb thuis laten, rigs heb ik al twee dozen vol voorgeknoopt dus feitelijk hoef ik geen haken etc mee te nemen. Ik heb de superlow chair van Avid Carp al, klein, licht en handig.
Bedankt nogmaals en meer tips zijn welkom! :D
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-06-2012 21:41

Alvast je emmer voer ergens verstoppen, als je bent wezen voorvoeren.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

12-06-2012 21:56

Dennis Slagboom schreef:Alvast je emmer voer ergens verstoppen, als je bent wezen voorvoeren.


Oei durf je dat wel aan Dennis?
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

12-06-2012 22:00

Dennis Slagboom schreef:Alvast je emmer voer ergens verstoppen, als je bent wezen voorvoeren.


Slim inderdaad :D
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-06-2012 22:03

Jahoor zo deed ik dat altijd in het brommertijdperk :lol: .

Kijk trouwens eens naar een krantentas. Wel uitkijken voor de uitlaat, die heeft mij wel eens een fototoestel gekost.
Let op slagboom !
Harm Rademakers
Berichten: 1808
Lid geworden op: 19-03-2012 19:34

12-06-2012 22:08

Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem en heb deze gekocht.
http://www.bever.nl/index.cfm/product/t ... olour/5806
Scheelt je een stretcher en een plu en het mooiste is dat ik hem nu nog steeds gebruik omdat het gewoon erg lekker ligt.
Slaapzak bond ik aan m'n stuur vast, grote leger rugzak en een foudraal.
Was goed te doen.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik toen veel op dezelfde stekken viste in the middle of nowhere, dus verstopte m'n onthaakmat, emmer, waadbroek in de bossen als ik ging voeren.
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-06-2012 22:14

:lol: :lol: :lol: Let op nu komt er één die alvast z'n tent, stretcher en hengels verstopt !
Let op slagboom !
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-06-2012 22:14

Je leert heel snel door te kijken wat je niet meteen nodig hebt. Pak je spullen en kijk dan waar je in kunt snijden.
Als ik statisch vis, wil ik mobiel zijn, snel verplaatsbaar. Dus moet ik ook weinig spullen meenemen.
Een tas zoals ik hierboven zag met wat spullen erin (voorgeknoopte onderlijnen, paar stukken lood, boilienaalden,
reservespulletjes (1 doosje), weger+weegnetje, steunen (4 lage steunen, passend in tas) +2 langere ipv rodpod,
inschuifbaar net, driedelige hengels, shelter, oprolbare onthaakmat, compact eten (broodtrommeltje(!) en
flesjes drinken als je een nachtje doorhaalt).

Er valt nog zat aan te vullen, zomaar een lijstje die even in me oppopt.

Succes ermee alvast.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

12-06-2012 22:24

Hoe je dat dan Frenk, statisch vissen en dan toch mobiel en snel verplaatsbaar zijn?

Zet je alles op een onderstel van een rolcontainer ofzo?

Gewoon uit nieuwsgierigheid.

Groet, Peter
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

12-06-2012 23:04

Ik heb al 15 jaar een transportsteekkarretje voor 35 gulden ooit gekocht met luchtbanden, rugzak 50 liter
(past alles in, inclusief steunen, eten/drinken/slaapzak), (stalker)foudraal met hengels (opgetuigd) en schepnet,
onthaakmat bovenop de rugzak, vastsjorren met spanbanden op de steekkar. Paraplu los boven op de rest vastsjorren.
Stretcher met schouderband over jawel, de schouder.
Sindskort ook een trolley, nog makkelijker.

Maar vroeger deed ik alles op de fiets.
* hengels aan de waterkant optuigen, scheelt gewicht in de foudraal, kleinere foudraal is dan mogelijk
* schepnet inschuifbaar, vastgezet aan het fietsframe
* grote fietstassen (krantenwijk), met daarin alle spullen (wederom selectief, zie boven)
* stretcher bovenop de bagagedrager (aanpassing gemaakt van de bagagedrager+verstevigd)
Gaan met die banaan, en dan desnoods 20 km fietsen naar het water.

Dus op een brommert moet het zeker kunnen. Een aanhanger is echter ideaal, heb ik nu ook al een tijd,
gebruik ik nu achter de fiets voor snelle korte sessies van 3-5 uur.
Gebruikersavatar
Bas Timmermans
Berichten: 604
Lid geworden op: 02-06-2011 11:16
Locatie: Stadskanaal

12-06-2012 23:17

Misschien offtopic.

Maar jullie geven mij wel inspiratie op deze manier om lichter te vissen. Sommige dingen denk ik wel van tsja, waarom heb ik daar zelf nooit aan gedacht. Aangezien ik vaak commentaar krijg van Bas wat heb je een zooi mee
The art of fishing..... Keep your wife at home!

Friends call met The Carp whisperer :lol:
Danny Slaats
Berichten: 542
Lid geworden op: 07-08-2008 11:55

12-06-2012 23:47

Dennis Slagboom schreef::lol: :lol: :lol: Let op nu komt er één die alvast z'n tent, stretcher en hengels verstopt !


hahaha nee ken er wel 1 die verstopte zijn bier in de bosjes in het water omdat hij ging nachtvissen en hij nog thuis woonde bij zijn ouders.
komt hij savonds terug had een bekende van mij het bier al gevonden en was er een bier meer hahaha ( dit gaat dan wel over 10 of meer jaar geleden)
Quidquid latine dictum sit, altum videtur.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

13-06-2012 16:53

Lang geleden gestopt met: "Beter mee verlegen dan om verlegen".
Kritisch zeer zeer kritisch kijken naar wat je mee sleept, hoeveel lood verbruik jij? Ik normaal niets! Dus heb ik voor alle hengels 1 reserve loodje mee voor de breek.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

13-06-2012 22:59

Ik had 1,5 jaar een tent verstopt staan met daarin een stretchter, emmer met weegspul, onderlijnen en lood en daarnaast een skibox met mijn hengels en beetverklikkers. Ideaal als je een kilometer door werkelijk slecht begaanbaar terrein moet.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

14-06-2012 08:02

Ha Arjen, die verhalen van jou lees ik altijd met heel veel plezier. Maar ik denk dat jij dan ook wel op een uniek stukkie water aan de gang was. Ik kan mij hier in de omgeving niet een plekkie voorstellen waar maar zo zelden iemand komt, misschien meteen HET bewijs dat de plekkies er wel zijn????????
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

14-06-2012 08:31

Hoi Marc,
Het wordt inderdaad lastig als je op een water zit waar het redelijk druk is. In zulke gevallen zou ik gewoon met een kar alle spullen naar de stek slepen of met de boot overvaren.

Maar sta me toe een zijspoortje te maken op dit topic. Ik ben werkelijk overtuigd dat in 99,99% van de wateren groter dan een halve hectare, wel één of meerdere karpers zwemmen. Dankzij mijn militaire dienst in 1995 kreeg ik de beschikking over een grote verzameling stafkaarten. Elk blauw vlekje in de regio heb ik wel afgelopen en overal karper gezien. Dat werd een beetje de basis voor sommige recentere avonturen, maar nu met de hulp van google earth. Al gebied de eerlijkheid me te zeggen dat "het afsluitwater" daar niet op te vinden is omdat het gebied gescrammbled is door Google Earth. Militair gebied en zo...

Het vereist wel een neurotische instelling want je moet jezelf overtuigen: hier zit karper, ook al zie je tijden niets tijdens het observeren. Soms valt het dan toch tegen. Dit voorjaar ben ik op een nieuw "onbekend" water aan de gang gegaan. Totaal onbekend wat daar zwom, ver van de bewoonde wereld. Blijkt het water vergeven te zijn van verwilderde schubkarpertjes. Leuk, maar dat hoeft van mij nou ook weer niet. Aan de andere kant is daar "het afsluitwater" wat ik net noemde. Mijn vismaat vist er nu dit voorjaar en najaar. Nog nooit ben ik zo verbaasd geweest over de gewichtstoename van sommige vissen. En dat is dan leuk, wetend dat er verder niemand anders komt.

On-topic maar weer.
Arjen
Gebruikersavatar
Harmen Sleeuwenhoek
Berichten: 98
Lid geworden op: 30-01-2005 00:23
Locatie: Ede
Contacteer:

14-06-2012 19:42

Bedankt voor alle tips jongens :D Heb intussen de opblaasbare onthaakmat gehaald en wil vanavond eens m'n tas zo goed mogelijk in te pakken met zo min mogelijk spullen, gaat vast wel lukken! M'n streven is alleen m'n rugzak en foudraal mee te nemen. Tevens lijkt het me wel slim om ook alvast m'n koffie/thee en biertjes thuis op te drinken, scheelt ook weer gesjouw :D :wink:
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-06-2012 21:05

Toen ik nog veel fietste had ik een kronan (fiets) met zo'n rek voorop (aan het frame), als je daar je stretcher op legde had je een zee van ruimte voor slaapzak, onthaakmat(ten), grote vistas en daar overheen je foudraal over je stuur... op de bagagedrager nog een grote vistas en klaar was kees... :D
mulder jari
Berichten: 94
Lid geworden op: 18-04-2012 19:59

26-06-2012 20:27

Harken het makkelijkste is nog altijd een karretje
Deze hoeft niet duur te zijn voor 40 euro heb je er denk ik wel een op mp
Als je dit toch niet wilt zou ik gewoon dag sessies maken en als je dan een nacht gaat vragen of iemand je weg wil brengen

Greetz jari
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

26-06-2012 23:17

Harmen,

Heel 2011 heb ik mijn visspullen mee moeten sjouwen naar de waterkant (20km ongeveer) zonder fietskar of een auto.
Het was voor mij erg lastig om bij de waterkant aan te komen, maar voor sommige dingen moet je nou eenmaal wat over hebben;)

Ik nam mijn visspullen als volgt mee:

2 opgetuigde hengels, steunen, schepnet, werppijp en met moeite mijn opblaasbare onthaakmat in mijn foudraal.
Mijn oval legde ik op mijn foudraal en deze knoopte ik op 3 plaatsen vast met een stuk touw.
mijn kleine spullen + mijn eten, drinken, beetmelders en hangers stopte ik in een grote tas.
mijn voer bestond voornamelijk uit ready's. zonder voor te voeren kun je in een weekend sessie toch leuke vangsten boeken op mijn water.
voor het slapen nam ik ook een opblaasbaar matje mee, deze maakte ik vast aan mijn tas. Dit slaapt natuurlijk niet zo comfortabel als een stretcher. maar je gaat niet aan de waterkant slapen om eens een heerlijk nachtrust te pakken toch?

Voor de rest kan ik net als de anderen een tip geven betreft het kleine spul wat je mee neemt.
Houd dit erg minimaal. 2 extra stukken lood per hengel maximaal, 2 of wanneer nodig meer rigs als reserve.

Hopen dat het goed komt;)

Groeten,
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!