Aanslaan


Plaats reactie
danny boss
Berichten: 62
Lid geworden op: 28-06-2011 13:12
Locatie: Kampen

06-06-2012 21:02

Eigenlijk is het best een rare vraag maar ik vroeg me af hoe jullie aanslaan als jullie een run krijgen?
want eigenlijk al mijn vismaten doen het op een andere manier. zo draai ik gewoon de baitrunner dicht, de andere klikt hem met de hand dicht en slaat dan aan, en weer een andere pakt de lijn vast en slaat dan aan. dus mijn vraag: hoe doen jullie dit en wat is nou eigenlijk de beste manier?

mvg
2012:

SpiegelKarper; 0
SchubKarper; 2 16, 18
Brasem; 0
Zeelt; 0
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

06-06-2012 21:09

Ik heb molens zonder baitrunner,dus de slipknop bovenop wat losjes,bij een run gewoon hand op de spoel,aanslaan en slipknop iet wat dicht.

Je hebt zoveel manieren,ieder leert het op zijn eigen manier.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

06-06-2012 21:42

Bij een run loop ik op de hengels af , zet de baitrunner eraf , pak de hebgel uit de steun , en haal de hengel naar achter met de hand op de spoel .
Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
JW den Braber
Berichten: 21
Lid geworden op: 11-08-2011 20:24

06-06-2012 21:51

Bij een run sla ik niet echt aan. Ik pak in 1 beweging m'n hengel op en draai tegelijkertijd de baitrunner dicht. In plaats van te slaan trek ik meer m'n hengel krom op de vis.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-06-2012 06:20

Er zit nog een fase tussen, hengel oppakken.
Eventueel de baitrunner er af, wachten tot de lijn strakloopt en dan soepel naar achteren.

Je hebt dan tenminste direct contact met de vis, plus dat je ook rustiger bent. :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-06-2012 06:57

Is erg afhankelijk van de afstand waarop ik vis, maar het is nooit echt nooit onbezonnen!
Als ik op 80 mtr plus lig te vissen (ongeveer dan he) dan staat mijn slip gewoon dicht, m.a.g. dat ik niet meer hoef aan te slaan. Als de vis bolt is hij het haasje :-). Dichterbij, staat de slip ietsjes losser en gedlt eigenlijk dat ik bij een strakloper rustig aan naar boven breng. Zakkers krijgen van mij een felle(re) tik.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

07-06-2012 18:27

Douwe als je een run krijgt dan staat je lijn toch al strak en heb je in princippe direct contact met de vis?? tenzij je over de 150mtr vist met nylon met een flinke rek. Of bij een terugzakker.

Maar bij een echte run is baitrunner dicht en dan staat die bij mij vrij zwaar waardoor ik direct contact + een strakke lijn(plassert) heb, valt niet veel meer aan te wachten dus gewoon die top omhoog waardoor je de haak even na zet en dan drillen..

Of mis ik iets ? :P
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-06-2012 22:50

Sander niks is minder waar zeker op kanalen enz. Is er altijd een stroming, kan ook windstroming zijn.
Door de stroming loopt je lijn in een bocht ook al denk je dat de lijn strak loopt.

Dus als je eventjes wacht tot de vis de lijn strak loopt is je contact beter.

Bovendien vist lang niet iedereen met een snaarstrakke lijn uit tactische overwegingen, en gelijk hebben ze.
Vissen is een hobby, geen religie!
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

07-06-2012 23:37

Rechterhand aan de stok en linkerhand op de spoel, zachtjes aanslaan en dan de baitrunner pas dicht. Zie mensen soms wel eens aanslaan alsof ze een tijgerhaai moeten haken...
Sander Russing
Berichten: 372
Lid geworden op: 01-05-2011 17:23

11-06-2012 14:01

Oke dat er stroming is begrijp ik, maar zodra een karper een run neem trekt hij die bocht er toch wel uit? Heeft tevens niks met strakke of slappe lijnen te maken je hebt de vis immers al gehaakt. Ik vis ook met slappe lijnen maar zodra de karper zich haakt trekt hij de lijn vanzelf "strak" (ruim begrip) :P

Maar los hiervan snap ik wel je punt, zie vaak genoeg mensen aanslaan alsof ze tiger woods zijn terwijl ze een terugzakker hebben. Daarna beseffen dat dit geen zoden aan de dijk zet waarna ze beginnen te zwengelen alsof het een daf uit 1745 is waarna ze nogmaals die tijgerhaai proberen te haken.

Conclusie (op welke manier dan ook) lijn strak = haak nazetten.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-06-2012 21:01

Sander hangt van de richting af waarin de vis wegzwemd anders wordt de bocht alleen maar groter.

Laatste heb je gelijk in, ik kijk ook altijd hoe snel ik naar achteren kan komen om eventueel de bocht uit de lijn te krijgen zonder als een gek te gaan draaien.
Vissen is een hobby, geen religie!
Boudewijn pilon
Berichten: 142
Lid geworden op: 25-10-2010 19:59
Locatie: hoorn

12-06-2012 15:35

als ik een run krijg pak de hengel met rechts en draai teglijkertijd met links waardoor de baitrunnen er af gaat en dat is het aanslaan vind ik is niet nodig( ik vis trouwens met de baitrunner vrij zwaar)
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

12-06-2012 21:40

Heb hier zelf ook wel eens over nagedacht, maar eigenlijk merk ik weinig verschil in acteren. De vis is immers al gehaakt. Ik klik de baitrunner om en pak de hengels vervolgens op.

In sommige situaties heb ik niet eens de baitrunner erop staan, dit voornamelijk als ik tegen obstakels. Dan heb ik mijn slip al bijna dicht en zorg ik ervoor dat ik binnen no time bij de hengel kan zijn, dan is het gewoon oppakken.
Jum jum vissie!
Bart van Zoggel
Berichten: 16
Lid geworden op: 06-06-2012 21:28

21-06-2012 22:29

Lijn slap en slip potdicht. Altijd...
Als mijn hanger omhoog springt en mijn hengel zo krom als een hoepel in mijn steunen ligt pak ik de hengel op.
Van aanslaan is absoluut geen sprake, nergens voor nodig in mijn ogen. Ofja, het is wel zo dat ik met redelijk zwaar lood vis, waardoor de haak al een eindje in de lip is doorgedrongen.
jelmer simmes
Berichten: 1
Lid geworden op: 30-07-2012 23:36

30-07-2012 23:43

heyy,

ik weet eigenlijk zeker dat de beste manier is als je een (harde) run krijgt om eerst met je wijsvinger de molen zachtjes af te remmen, en dan gewoon opdraaien zodat hij weer op de slip staat...

als je de molen er met een harde run in 1 keer afhaalt dan komt er een keiharde klap op de lijn (vooral bij wat goedkopere molens) en dan breekt je lijn of de haak scheurt uit de bek van de karper, dus doe het asjeblieft op deze manier, het gaat wel om een karper, en niet om een voorntje,

heel veel succes nog!

gr. Jelmer
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

30-07-2012 23:48

Jelmer,

jij zegt dus dat ik het altijd verkeerd doe. Heb nog nooit een lijn breuk gehad en nog geen gescheurde bek gezien van een vis die ik heb gehaakt.

Ben het dus 100% oneens met je.
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

31-07-2012 00:31

Daar ben ik het inderdaad ook niet helemaal mee eens .
Ik denk dat jij aanslaan letterlijk neemt , eigenlijk is de haak zetten een betere beschrijving .


Mvg jeffrey
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Andre Jacobs
Berichten: 1974
Lid geworden op: 29-09-2003 02:00
Locatie: Finsterwolde

31-07-2012 08:59

Douwe Bijlsma schreef:Er zit nog een fase tussen, hengel oppakken.
Eventueel de baitrunner er af, wachten tot de lijn strakloopt en dan soepel naar achteren.

Je hebt dan tenminste direct contact met de vis, plus dat je ook rustiger bent. :D


Ik heb iets minder geduld (blijf wel rustig :-)), en los dit op door in 1 beweging min of meer de lijn strak te draaien en tegelijkertijd subtiel aan te slaan. Zie het als een 'corrigerend tikje' :). Ik vis met big pits (met quick drag), mijn handeling ziet er dus als volgt uit: Met mijn rechterhand grijp ik de hengel vast, terwijl ik met de linkerhand de slipknop een halve slag geef. Vervolgens pak ik de hengel uit de steun, draai ik aan de hendel en beweeg de hengel zachtjes omhoog. Dit allemaal een beetje op gevoel, je voelt vanzelf aan in hoeverre je wel of niet nog wat lijn moet inhalen of dat de vis al hangt bij t oppakken van de hengel.
Plaats reactie