Kan het niet erger?


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 07:28

Ben uiteraard heb je gelijk ik,had die rodpod ook gezien, toch is het totale onkunde en een kwestie van slechte informatie zie naar het veel te kleine schepnet.
Ik denk niet dat het opzet is maar gewoon niet nadenken over hoe ze vis moeten beschermen.

Hoe vaak zie je niet dat wel geinformeerde vissers de vis tegen zich aanklemmen op hun droge kleding.
De slijmlaag is de enige bescherming die de vis heeft.
Vissen is een hobby, geen religie!
mateusz malenczuk
Berichten: 10
Lid geworden op: 28-07-2010 13:03

05-06-2012 09:13

gelijk de hengels afpakken vind ik :evil: zulke mensen moeten niet vissen. maar bij ons heb je ook een stel van die gekken he jeffrey, en gelukkig hebje een onthaakmat van me gekregen toen je 12 was :oops:
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 09:36

Nee niet afpakken, leren wat ze verkeert doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

05-06-2012 11:09

ja idd douwe maar niet iedereen heb daar gehoor voor zo heb ik ook een maat hij gaat wel vorzichtig met de vis om enz alleen zo eigewijs als wat hij lag tege riet aan te vissen in een kom en de visse schiete altij het riet in daar dus ik zei al vis met slip dicht en dicht op je hengels. hij zo nee hoef nie hoor kheb et na elke run bij hem gezegt hij heb 6 vissen verspeeld van de 6 aanbeten allemaal omdat ze in het riet vast zaten.
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

05-06-2012 11:47

En weer slaat Douwe de spijker op z,n kop!!
Sommige reaktie,s van blijkbaar""geboren" vissers snap ik wel, maar uitleg en begeleiding
is de juiste weg.
Ik heb op deze manier al een paar beginners geholpen, en geniet ervan hoe ze nu bezig zijn
en er meer over nadenken/vragen/opzoeken.

Ik heb ook wel foto,s van 20-25 jr geleden met situaties waarvan ik denk.....Hmmm :oops:
FF opzoeken op internet was er toen nie bij.
Ach man..Ga toch vissen !!
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

05-06-2012 12:04

fred da vind ik ook drom ga ik van de zomer als die kerel eindelijk vakantie heb paar keer mee laten gaan zelfs n8tje mee mag tie van mij :) en dan zal ik zoveel mogelijk lere van wat ik ook weet :)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

05-06-2012 12:16

@ Damian,

kan je ook proberen een beetje normaal te schrijven ?
niet echt lekker leesbaar zo...

wnt wrm zgrijf j zeu ? , k vint et egt nt lkkr lezaahn ,bdoel et nie vrkerd mah sgiet neit op zeu ha?

ag tzal wel.
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
damian ripson
Berichten: 327
Lid geworden op: 31-08-2010 16:36

05-06-2012 12:18

haha is goed ik zal erop probere te letten ;)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

05-06-2012 12:20

damian ripson schreef:haha is goed ik zal erop probere te letten ;)

:D
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
paul bijma
Berichten: 137
Lid geworden op: 28-02-2006 09:41
Locatie: spijkenisse
Contacteer:

05-06-2012 13:50

Bij ons is het wel degelijk verplicht om tijdens het karpervissen en mat en landingsnet te gebruiken
Ik ben er persoonlijk erg blij mee

een matje heb ja al voor 15 euro :-? (is niet erg veel maar altijd beter dan een zacht grind bedje :wink: )
vis zwemt
Roy Koen
Berichten: 312
Lid geworden op: 28-01-2006 23:10
Locatie: Schiedam
Contacteer:

05-06-2012 14:02

In de lijst van viswateren staat:

Buiten de normaal geldende gedragsregels zijn er voor de karpervissers
een aantal specifieke regels:

• Vis alleen met visveilige systemen;
Gebruik bij het onthaken en fotograferen altijd een onthaakmat;
• Houd de vis nat bij het onthaken en fotograferen;
• Ga verantwoord om met het gebruik van de bewaarzak;
• Zet de karper terug in het water waarin hij is gevangen
Alle in's en out's van HSV Schiedam? https://twitter.com/hsvschiedam
-------------------------
http://hengelsport-schiedam.nl/
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 16:23

Een regel is geen verplichting, verplichten zou je niet moeten willen is toch niet te handhaven op een paar kleinere wateren na dan.
Een mat geeft geen garantie voor weidelijk gedrag.

Onthaak de vis in het water tenzij het een belangrijke vis is dat scheelt al heel wat stress.
Kan niet overal natuurlijk maar als het wel kan is dat de beste oplossing.
Voor wat de vis betreft hoeft die niet op de foto.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-06-2012 17:58

ja dat is ook eindeloos douwe.
wat is een belangrijke vis?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-06-2012 18:06

Douwe Bijlsma schreef:
Hoe vaak zie je niet dat wel geinformeerde vissers de vis tegen zich aanklemmen op hun droge kleding.
De slijmlaag is de enige bescherming die de vis heeft.


Douwe, dat kun je ook vaak genoeg aanhalen, niemand reageert erop. De 'bekenden' in het wereldje doen het ook veelvuldig.

Idem dito voor het mishandelen van de aarsvin, geen 'bekende' aarsvinknijper hoor je daarover. Helleur, Sterckx, maakt het uit dat de vinstralen in een wokkel worden geknepen en de huid ertussen wordt opgerekt.

De foto van Tony 'The Globetrotter' Davies Patrick in de laatste Monkey Climber sloeg dan ook echt alles..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-06-2012 18:10

Zeg niks over de bekendheden,want die mogen dat :o
Anders zijn ze op hun pik getrapt,al verdienden ze dat wel want ze kunnen ook met een aarsvin flink te keer gaan!

Bekendheden in de karpervisserij,alsof ze het goede voorbeeld geven,maar een foto onthuld vaak het tegendeel erin! En niet alleen het aarsvinnetje.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

05-06-2012 18:19

Weet ik Leen, maar het is een schreeuw in het heelal. Geluid lijkt zich niet te verplaatsen en het komt dus ook niet aan..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
jeroen vorstermans
Berichten: 279
Lid geworden op: 13-02-2012 19:38

05-06-2012 19:38

Bjorn Schoemacher schreef:Een mat verplichten vind ik onzin maar fatsoenlijk met de gevangen vis omgaan in welke discipline dan ook is wel zo belangrijk. Alles in deze video gaat zo'n beetje mis, het landen in het te kleine net, de vis onthaken (nogal ruw en op een gravel pad), de vis terug zetten en fotograferen...

Ik denk dat we dit allemaal te danken hebben aan de commercie en dat de sport voor vele toegankelijk is en dat ook mensen met wat minder fatsoen deze sport beoefenen. Een karper setje heb je immers al voor nog geen 200 Euro en daar zit dan echt geen matje of instructie video bij.

Het deed mij een beetje denken aan een item wat ik zag op een *kuch* nieuws zender, over een visvijver / sloot in een kas waar iedereen lekker warm binnen kan hengelen onder het genot van een biertje en een frietje. Na betaling van €10,- knikkeren ze er wat forellen in en kan je je zo binnentakelen. De sloot is volledig kunstmatig en heeft een bodem van landbouwzeil, natuurlijk niet zo gek dat die vissen niets anders kunnen eten dan aas...

Onze passie lijkt wel een industrie te worden...


Een mat verplichten vind ik onzin ..?? onzin.
waarom onzin het is juist goed.
als iedereen de vis op het gras of op de zand gooit is toch niet normaal.
gewoon een goede dikke onthaakmat waar het water op blijft staan is het beste.
bij ons op de vijver is het verplicht en als je er geen bij je heb en ze zien het.
dan bellen ze de blauwe en krijg je een boete en dat vind ik net goed.
zo denk ik er over
vissen van 2014

schub:
spiegel:
zeelt:
Brasem:
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

05-06-2012 20:47

Sven van Anrooy schreef:Weet ik Leen, maar het is een schreeuw in het heelal. Geluid lijkt zich niet te verplaatsen en het komt dus ook niet aan..



Erg jammer,want je moet het wel van die gasten hebben als het om jeugdige beginnende karpervissers gaat die graag de boekjes lezen,en de plaatjes zien.

Achjah de gezegde van je zegt al genoeg 8)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-06-2012 21:01

Ben is voor iedereen anders is het niet, maar wat ben ik het met jullie eens, schreeuwend in de woestijn maar oke als je maar zo af en toe iemand bereikt toch.
Of is dat ook te veel gevraagd denk je?
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Andries Hoekstra
Berichten: 934
Lid geworden op: 08-10-2009 19:23

05-06-2012 21:45

Douwe Bijlsma schreef:Een regel is geen verplichting, verplichten zou je niet moeten willen is toch niet te handhaven op een paar kleinere wateren na dan.
Een mat geeft geen garantie voor weidelijk gedrag.


Amen!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

05-06-2012 22:09

je kan duidelijk merken in dit topic dat de meningen erg verschillen.
mijn mening is en blijft en dat is geen aanval of commentaar op andere maar dat een mat moet en als vissers die bewust op karpers vissen dit niet gebruiken dit bekeurd zou moeten kunnen worden.
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

05-06-2012 22:24

Een mat, een gedegen landingnet en een bak water, dat is het eerste wat ik klaar zet aan de waterkant.
Vergeet niet dat we de vis eenmaal op de kant uit zijn beschermde en vooral voor hem gewichtloze leef omgeving hebben gehaald, wanneer onze vis op de kant ligt wordt hij zijn eigen gewicht gewaar en dat zal hem op veel plaatsen behoorlijk zeer doen.
Het is aan ons dit leed zoveel mogelijk te beperken.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

06-06-2012 06:28

Respect voor jou mening Ben het is echter totaal onuitvoerbaar misschien jammer ik weet het niet.
Ik denk dat de hoge onkosten die dit voor de sportvisser met zich mee brengt, je moet namelijk een groot controlesysteem opbouwen met controleurs die mogen bekeuren, beter besteed worden aan bewustmaking van de hele karpervisserij.
En als je het doortrekt naar de roofvisserij.

Herman jammer dat je nu weer stelt dat de vis pijn kan ervaren als hij uit het water komt.
Ik snap echt niet dat jij nog vist met een dergelijke instelling ben je dan namelijk bezig met ernstige dierenkwelling of mishandeling.

Met dergelijke opmerkingen gaat de sportvisserij ten onder aan haar eigen deelnemers.

Maar oke om met de woorden van Klaas te eindigen: het zal mijn tijd wel duren.
Vissen is een hobby, geen religie!
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

06-06-2012 07:51

het is niet mijn bedoeling het zo te stellen Douwe, ik probeer alleen aan te geven dat we moeten trachten als sportvisser zo veel als mogelijk inhoud te geven aan het weidelijk vissen.
Ik voel mezelf naast sportvisser zeker ook een dier en natuurliefhebber.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

06-06-2012 08:08

Dat de vissen het niet fijn vinden ben ik van overtuigd maar om ze dan meer leed te berokkenen door geen mat gaat mij te ver.
Ik ben wel met je eens dat je ook kan overdrijven want dan moet je ook niet op karper vissen als het allemaal zo zielig is maar dat je er dan wel goed voor moet zorgen vind ik wel.
Waarom is die regel onuitvoerbaar?
Er mag in dit land zoveel niet en er is echt geen agent of controleur voor elke overtreding maar mocht die dan wel geconstateed worden kan die wel bekeurd worden.
Herman stelt het ook mooi.
Ik ben ook een dieren natuur liefhebber en sta niet als een oermens te brullen als ik een karper vang maar bewonder de vis.
Vis is vis