Met je waadpak in je rubberboot?!


Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

03-06-2012 17:27

Als je m tot op je kniëen laat zakken kun je m net zo goed gelijk helemaal uit trekken Niek.
groeten nico
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

03-06-2012 17:46

Als je m tot op je kniëen laat zakken kun je m net zo goed gelijk helemaal uit trekken Niek.


Nee hoor, hij is dan in een paar seconde weer opgehezen zodat je de boot uit kan stappen....

Uiteraard is het varen met waadpak not done.

@ Douwe, het was ook geen advies maar een gedachte gang.

Ik kan me voorstellen dat je de laarzen dan relatief eenvoudig uit doet mocht je overboord kukelen.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
jannes hooijer
Berichten: 450
Lid geworden op: 13-02-2008 19:28

03-06-2012 19:20

2 jaar geleden ben ik mijn vismaat bijna verloren
door een waadpak aan in zijn boot
zijn boot sloeg ineens lek (waarschijnlijk door een tak of iets dergelijks wat onder water stond/stak) er zat bleek later een groot gat in
mijn maat lag op 150 a 200 meter van mij vandaan en lag een meter of 10 vanaf de overkant(struiken staan denk ik tot een meter of 6 voor de wal uit)
gelukkig had ik enkele weken voor het noodlot het telefoon nummer opgeslagen van de beheerder
opdat moment was ik gelukkig !!!!!!!helder van geest en heb hem gebeld of en waar hij op het terrein was en dat ab (mijn vismaat )in het water lag te verdrinken
gelukkig was hij redelijk in de buurt heeft het gras en de stenen eruit gereden om zo snel mogelijk naar de plaats te gaan die ik hem geprobeerd had uit te leggen
en ik zelf met mijn auto rond de plas jagen om zo snel mogelijk naar mijn maat te zoeken(WAT IS EEN 1 1/2 KILOMETER DAN LANG ZEG EN WAT KON MIJN BUS HARD OVER AL DIE GATEN EN HOBBELS)
gelukjkig was erik de beheerder van de RGV zeumeren eerder ter plekken dan ik zelf want
als een geluk bij een ongeluk hoorde hij nog een laatste kreun voor dat mijn maat afzonk
gelukkig stond hij precies op de goeie plaats en zag nog een hand onder water gaan waar hij achteraan is gedoken
de inmiddels gealarmeerde ambulance heeft zijn uiterste best gedaan om het water eruit te krijgen
door dit geweldige optreden heb ik nog een vismaat

ik lees hier boven allerlei dingen die je zou kunnen doen
tot neopreen wat veiligiger zou kunnen zijn

geloof me mijn maat had een neopreenwaadpak aan
maarv erzit altijd ergens lucht in je pak en dat is altijd in je laarsen
mijn maat had geen schijn van kans om dat zijn benen steeds omhoog geduwt werden door de lucht in zijn pak
ook als je je broek tot onder je knieen laat zakken blijft er lucht in je laarsen staan zodat je met je beentjes omhoog blijft liggen in het water

vanaf die dag dragen mijn zoon en ik altijd zelf opblaasbare vesten in de boot
zodra we in het water vallen zal het vest vanzelf op blazen bewusteloos of niet

ONS MOTTO IS SINDSDIEN :WIL JE GRAAG DOOD HOU JE WAADPAK AAN IN DE BOOT
hopelijk leren jullie van het geen mij is overkomen
want ik gun dit niemand

greats jh
carp greats jannes


carp fishing a way of live
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-06-2012 19:56

Jannes,

Ik begrijp jouw eigen bezorgdheid. Maar je moet mij geloven dat ik gemiddeld als ik met waadpak vis vrij frequent moet zwemmen met m'n pakje. Vismaten van me knikken instemmend waarschijnlijk en lachen zich te barsten op dit moment.

Lucht in de laars klopt. Vandaar dat je altijd op je rug moet liggen, dan kun je de knik in je lichaam veel makkelijker maken om te blijven ademen. Reddingsvest is in de meeste situaties ook WEL aan te raden.

Ik kan iedereen aanraden om eens een plons te nemen met zo'n ding in een veilige situatie met een vismaat erbij en een touw om je middel. Lukt het jou niet om iets te ondernemen, dan moet je die risico's zeker niet nemen. Ik weet inmiddels wel een beetje wat er gebeurt. En dit is geen grootheidswaanzin maar gewoon een stukje realiteit.

@Sander Kunst:

Hengels op een meter water, achter een steiger waar je alleen door het water naartoe kunt. En dat bij te koud water om continue met een zwembroek aan te zitten. Boot bij de hengels. Hengels op de steiger geen optie i.v.m. wandelaars.Hengels achter de steiger ook niet. Te diep voor lieslaarzen, te diep voor gewone laarzen. Hengels moeten ver van de steiger zodat je er achterlangs kunt varen na het uitvaren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 20:33

Niek als je diverse reacties over het onverantwoord bezig zijn met dergelijke gedachtengang be my gast.
Alhoewel ik het je werkelijk niet gun mocht je wel iets overkomen.

Soms is het beter om te volgen dan vast te houden.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-06-2012 20:45

Vraag Piet Vogel maar eens naar zijn ervaringen op dit punt. Twee keer was hij al onder geweest toen ze hem redden.

Komend jaar is men bij KSN jeugdkampen verplicht om met een zwemvest in de boot te zitten en dat zonder waadpak. Men heeft dan ook een 10 tal zwemvesten voor de jeugd aangeschaft.

In het verleden met een neopreen waadpak gezwommen zolang je niet in paniek raakt lukt het aardig zeker op je rug. Dat hier de dikte van je pak een rol speelt zal ik niet ontkennen. Zelf zal je me niet met wat voor pak in een boot zien zelf niet met een colbertje aan.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

03-06-2012 22:54

@ Douwe,

Voor mij was het puur wisselen van gedachte over dit onderwerp.

De strekking van deze discussie lijkt me duidelijk. Gewoon niet met een waadpak je boot in, wil je geen risico lopen te verdrinken. En wie wil dat wel?

Een erg waardevolle discussie denk ik...een écht waardevolle.

Groeten,

Niek
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 23:08

Niek ik ben werkelijk opgelucht.
Vissen is een hobby, geen religie!
nick de groote
Berichten: 149
Lid geworden op: 11-05-2003 02:00

06-06-2012 11:23

Misschien wel leuk om even naar te kijken.
http://www.youtube.com/watch?v=OYwG52p4yjs
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-06-2012 23:53

Zit nu toevallig weer te hengelen op het waadpakkenwater, vanmiddag bij wijze van test voor mezelf weer eens aan de zwem gegaan met m'n neopreentje aan. I 8) k was stenen aan het ruimen en gutste m'n pak vol dus ben ik er vol voor gegaan 8)

In eerste instantie ging het wat lastig maar naarmate mijn pak vol liep ging het alleen maar makkelijker. Neopreen drijft en had totaal geen moeite met boven water blijven. Nu zal dat in koudere omstandigheden dan dit (17,2 graden) vast wel anders zijn in de zin van volhouden maar ook zonder waadpak is dat onbegonnen werk.

Moest naderhand mijn pak wel binnenstebuiten keren en droog wrijven met een handdoek maar hij staat nu weer klaar om straks die beer te drillen (hoop ik dan).

Ik blijf erbij, paniek is je grootste vijand. Als je weet wat er gebeurt en hoe je moet reageren komt het allemaal goed. Eenzekering aan je boot is aan te raden om in contact te blijven met dat ding.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

08-06-2012 12:56

Als je neopreenwaadpak blijft drijven dan moet je ervoor zorgen dat je deze:

Afbeelding

In je boot hebt liggen, en bij het betreden van de boot om je nek doet. Zodra je eruit dondert kun je zonder al te veel moeite met je hoofd boven water op je rug rond dobberen;)
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-06-2012 13:20

En je meent dat serieus Frank?

Dan doe je zeker ook een condoom om met een gat erin. De tegenpartij wil geen aids maar wil wel zwanger worden?
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

08-06-2012 13:27

Alles op het board is serieus Cor, weet je toch :lol:
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

08-06-2012 13:29

:wink: Bijna alles.
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-12-2015 14:42

Via de zoekfunctie en de woorden; waadpak rubberboot, kwam ik al vlug in dit oudere topic terecht en daarom haak ik hier aan.

Vanochtend kwam ik namelijk een korte film tegen die ik CB-ers niet wil onthouden en dat inhoudelijk aardig de uitkomst van een zo'n 15 jaar oud Beet artikel weergeeft wat ik me vaker herinnerde tijdens "waadpak" topics en/of gesprekken. De testpersonen sprongen daar in waadpak vanaf een steiger het natuur water tegemoet.., met positieve uitkomst. De uitzonderingen; kou en/of paniek, paniek, paniek!

Laat in onderstaande korte film het wadend van een zwembadtalud af glijden zelfs een mindere situatie zijn dan voorover of achterover van de kant (of boot) kukelen. Bovendien komen diverse kledinglagen, een rugzak, en wel of geen reddingsvest ook aan bod.

http://www.fishguppy.nl/index.php?id=1139

Overigens is mijn waadpak al jaren ingekort tot lieslaarzen na een uitleenbeurt en lekke terugkomst. Een nieuw komt er maar niet van wegens gebrek aan noodzaak. Maar is er noodzaak, dan wil ik in bijzijn van een tweede persoon ook zelf het gevoel ondervinden. Dat het geen probleem hoeft te zijn verduidelijkte het artikel me al en ik heb hierop ook zonder angst voor een glijpartij regelmatig al dieper wadend gesnoekt of aas uitgelopen.

In de rubberboot gebruiken we trouwens reddingsvesten (auto 150N, de kids een oranje vest) en zijn we allemaal gezekerd via een noodlijn met snelle musketonhaak. Ook word het buitenboordmotor stopkoord altijd gebruikt en heb ik aan mijn reddingsvestoog een mes met lijncutter hangen voor het geval dat alles naar de bodem gaat. Bovendien ga ik ook alleen het water op, zit ik in een risicoleeftijd, en het is niet de bedoeling dat onze kinderen ook vroeg hun pa verliezen omdat ik verdom een vestje aan te trekken omdat het niet super zit…

Palingen uit je oogkassen is een minder vooruitzicht :wink: .
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Walter vd Kamp
Berichten: 442
Lid geworden op: 14-01-2014 10:51

16-12-2015 15:04

Ik snap heel de issue niet, gewoon geen waadpak aan en altijd een zwemvest aan.

Net als die fox dvds, met nederlanders erin begint bij de start de text; de vissers in deze video zijn zeer ervaren boot gebruikers en gebruiken geen zwem/reddingsvest (o.i.d).
Het meest zwakste antwoord ooit, niemand is ervaren in noodsituaties; hoe groot de praatjes ook zijn. (Op brandweer en profs na)
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

16-12-2015 15:09

Waarom dan geen waadpak aan, vanwege die eeuwige als lood naar de bodem mythe!? Film gemist?

En Nope! Fox schrijft juist dat ze geheel op eigen risico geen vest gebruiken en dat dit onveilig gedrag is (DVD hier in de laptop)...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

24-12-2015 08:12

Wouter Witkamp schreef:Ik snap heel de issue niet, gewoon geen waadpak aan en altijd een zwemvest aan.

Net als die fox dvds, met nederlanders erin begint bij de start de text; de vissers in deze video zijn zeer ervaren boot gebruikers en gebruiken geen zwem/reddingsvest (o.i.d).
Het meest zwakste antwoord ooit, niemand is ervaren in noodsituaties; hoe groot de praatjes ook zijn. (Op brandweer en profs na)


Vertel mij dan maar eens hoe ik in een boot raak die op naveldiepte achter het wier ligt bij een watertemperatuur van onder de 12 graden.

Jaren geleden riep ik het al (ervaring ervaring) dat je niet zomaar zinkt met een waadpak. Schreeuwes van de zijlijn. Filmpje is ook alweer een tijdje gelee gemaakt trouwens, en mij bekend.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm