Met je waadpak in je rubberboot?!


Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

31-05-2012 23:27

Als je bang bent om nat te worden,zou ik zoiezo niet eens in die boot stappen.
Waarom stap je met zo'n pak in een boot?
Als het echt noodzaak is om tijdens een dril je boot in te gaan,dan kunnen die paar tellen om je pak uit te doen
ook niet veel verschil uitmaken lijkt me.
een goede neopreenpak krijg je echt niet meer uit hoor als hij volloopt..die zuigt zich heleaal vast aan je lichaam.
Mooie voorzorgs maatregelen die een ander geeft,een mes meenemen,je vastmaken,maar in mijn opzicht is
voorkomen beter dan genezen.dus gewoon uit dat pak.
groeten nico
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

31-05-2012 23:39

Nou nou mensen tog !
Als ik een run heb ongeacht of mijn hengels op de kant staan of 20 meter in het water , sta ik binnen 2 tellen naast mijn stretcher met flinke uilen ogen .
Het enige wat ik dan nog voor me zie is dat ene felle lampje van de delkim , vanaf daar gaat het allemaal heel snel .
Ik trek niet eens schoenen aan !

Moet wel eerlijk bekennen dat ik al vaak op mn ballen heb gehad vanwege vuile sokken .
Deze heb ik dan ook altijd een paar extra bij .

Waadpak ? Waar halen jullie de tijd vandaan ?

Mvg jeffrey van osch
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Bjorn Schoemacher
Berichten: 913
Lid geworden op: 12-08-2011 20:52

31-05-2012 23:46

Dat is een kwestie van voorbereiden Jeffrey, als ik mijn waadpak uitrek dan laat ik hem altijd helemaal zakken en rol ik hem langs de laars omlaag zodat je heel snel in je laarzen kan springen. Vervolgens trek je je wader tijdens het drillen rustig aan en kan je zo het water in stappen.

Ik moet er wel bij zeggen dat ik een wader van Goretex heb, erg fijn en dun materiaal wat snel en gemaakkelijk aan en uit trekt.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

31-05-2012 23:50

Simpel, leer je een beetje beheersen bij een aanbeet. Vooral als die stok op open water ligt blijft die vis heus wel hangen.
Soms kan je ook gewoon niet anders, als je stokken achter 15m rietkraag op heupdiep water staan wens ik je veel succes met daar op sokken naartoe rennen.
Trouwens, als je wat rustiger blijft ben je met een beetje oefening niks minder snel dan wanneer je als een debiel alles om je heen gooit en op sokke de sprint in zet :wink:
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

31-05-2012 23:58

Mensen haha laad ik voorop stellen dat ook ik weleens met waadpak heb gevist en heus wel mn schoenen aan trek , t ging meer omt principe .
Echter vis ik niet vaak op "open " water waar ik de vis kan laten loen voor 20 seconden !
In frankrijk daarin tegen weer wel ( daar vis ik dan ook met waadpak )

Mvg jeffrey ( de rust hemzelve )
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-06-2012 06:24

Ik ken mensen die beroepsmatig met waadpak aan varen.
Wat belangrijk is dat bovenkant afgesloten is, trek het koord goed aan en doe een riem om de bovenkant.
Door waterdruk plakt het pak om je lichaam er kan dus niets in.
Het linke komt als je op ondieper water komt dan kan het pak water scheppen.
Maar omdat de bovenkant afgesloten is kan dat ook niet meer.
zodra je kunt gaan zitten doe dat, kom je te vallen op ondiep water keer je direct om en ga zitten.
Probeer zoveel mogelijk ruggelings terug te gaan naar de oever.
Je kunt je dan namelijk beter afzetten op de bodem.

Je kunt de boot bij je houden door een lang koord aan de boot en jezelf vast te zetten.

Beter is en blijft volgens mij niet doen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-06-2012 08:39

Bjorn Schoemacher schreef:Ben nu ook alleen aan het vissen + waadpak + boot. Als ik de vis moet landen moet ik wel. Zodra ik in de boot zit klik ik mijn bretels los en dat is eigenlijk het enige. Mijn mening is dat paniek en onkunde juist de dood doender is in deze kwestie, je hebt in principe genoeg tijd om jezelf te ontdoen van het een en ander. Moet er wel bij zeggen dat ik voldoende training heb gehad in het water hiervoor, ook onder de waterspiegel op grote dieptes... Rust en controle kan levens redden, ook in de boot!


Stoer!
Heb ZEER ervaren EHBO'ers opeens in paniek zien raken tijdens een redding.
Ben zelf een keer in paniek geraakt tijdens een duik, ondanks dat ik 1200+ duiken als instructeur! op mijn naam heb staan. Hoeveel ervaring heb jij?

Als jij zo verschrikkelijk veel training hebt gehad, dan neem ik aan dat de eerste en steeds herhaalde les(onderdeel) is en was ....... neem geen risico, neem geen risico!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

01-06-2012 08:44

Overigens snap ik de paniek bij de meeste mensen ook niet als ze een run krijgen. Ik ben liever efficiënt dan 'snel', ik kom misschien een seconde later aan bij mijn hengel maar ben dan wel klaar om te beginnen :-).

Zoals al eerder door mensen opgemerkt is, is die vis al die risico's wel waard?
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-06-2012 09:54

Marc +1

In trainingen kan alles nog zo goed gaan maar als het werkelijk op aan komt zijn de dingen en omstandigheden heel anders.
Bloed is plotseling echt, mensen reageren totaal anders, het is donker, water in een bad is helder in werkelijkheid niet, er staan geen mensen die aanwijzingen geven of redden indien nodig.

Mijns inziens, doe maar niet is veel veiliger.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

01-06-2012 10:20

Ik heb geen waadpak, en ook geen reddingsvest, simpelweg omdat ik er geen kan vinden in mijn maat waar ik mij comfortabel in voel. Ik slaap indien het toelaat altijd in een korte broek, anders in een trainingsbroek, heb ook zelden sokken aan, maar dat komt meer door het feit dat ik met sokken niet in slaap kom. Ik gebruik als schoeisel meestal neopreen duikschoenen, waar ik zo kan instappen, met een stevige rubberzool.

Afbeelding
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Frank van Heugten
Berichten: 125
Lid geworden op: 18-12-2006 19:21
Locatie: Neerkant
Contacteer:

01-06-2012 11:06

ben scholten schreef:een waadpak die volgelopen is plakt ook aan je lichaam, maar je kan lullen als brugman maar de topicstarter wist zelf het antwoord al dus waarom die em start is mij een raadsel


Het is wel makkelijk als je hengels op heuphoogte staan. Na dit alles gelezen te hebben ga ik het zeker niet doen. Maar mocht het voor iemand toch niet anders gaan, dan weet ik nu welk reddingsvest hem bovenwater zal houden!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-06-2012 14:52

Marc.
Het is ook niet te verklaren ik heb het zelf ook en ik vis toch al wat jaartjes.
Zodra die pieper gaat al ligt ie midden op de plas dan loop ik zowat door me tentdeur heen.
Vandaar dat ik ook maar onder de sterrenhemel ga slapen :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-06-2012 15:37

Lol ik heb mijn oval ook al eens vastgehaakt in de capachon.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

01-06-2012 15:54

Dus dat werd een achterwaartse salto?
Vis is vis
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

01-06-2012 17:09

Yep. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

02-06-2012 16:59

Met een waadpak in de boot, soms ontkom je er niet aan. Mijn eigen regel is steevast blijven zitten en dat gaat eigenlijk prima. Ben al ettelijke keren onder gegaan tijdens het drillen langs een glad talud. Heb ook bewust wel eens omgevallen en gekeken wat er gebeurd.

Stomste wat je kunt doen is op je buik proberen te zwemmen. Eenmaal vol met water drijft je neopreen pak behoorlijk, en ik lul geen onzin op dat gebied. Hij vult zich niet met lood maar met water. Op je rug blijven is echt van belang, en inderdaad proberen niet in paniek te raken. Lucht in je pak is gevaarlijker dan water, dat hoopt zich op bij je voeten en dan kun je raden waar je bovenlichaam hangt.

Begin nu niet over: Ben je levensmoe, dat van verre. Maar ik kan me zeker situaties voorstellen dat je er niet aan ontkomt. Hengels ver uit de kant in het water (vanwege honden die zwemmen bijvoorbeeld, of surfers. Dan kun je jouw stokken beter bij het taluud hebben staan), te diep voor lieslaarzen op die plekken en ABSOLUUT een boot nodig bij het drillen. Tsja, is het zoiets waard? Op de bodem zitten van je boot bij ruiger weer ( en dan bedoel ik een knappe rubberboot met kiel en voldoende stijfheid) voorkomt echt een hoop scheisse, nooit een gevangen vis in de boot willen tillen is er ook zo eentje. Net strak oprollen, vis langs de boot met de kop in de vaarrichting.

Staan in de boot is ook absoluut niet aan te raden. Sowieso niet in mijn ogen maar dat is iedereen voor zich. Reddingsvest is een goeie, echter heb je niet altijd de tegenwoordigheid van geest om dat om te doen, als je ook nog eens in je opgerolde waadpak kruipt. Zwembroek gaat prima, vanaf een graad of 18 water anders vertik ik dat..
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

02-06-2012 18:15

Wat dachten jullie ervan om je waadpak in de boot tot op je knieën naar beneden te doen....Zoals ze erbij staan als je er snel in wil schieten. Mocht je dan overboord vallen dan heb je als het ware laarzen aan die je uit moet zien te krijgen....
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

02-06-2012 19:40

Niek slecht idee je moet dan ook nog snel je waadpak aansnoeren en liefst ook nog je waadriem omdoen.
Als je valt krijg je het waadpak echt niet uit je bent dan wel ergens anders mee bezig.

& Sven bovenkant dicht met een waadriem loopt echt niet vol daar is het juist voor om dat te voorkomen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

02-06-2012 20:21

1: Als het mot of je doet het in paniek,altijd een mes in het zakje van de waadpak houden.
2: Als je het gewoon doet in volle verstand (Ook geen verstand dan) en het gaat fout,hoop ik dat je het overleeft,zoniet tja eigen schuld,eigenwijs stuk stront! ;-) Algemeen he

:D
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Niek Wijnen.
Berichten: 728
Lid geworden op: 15-08-2003 02:00
Locatie: Nijmegen

03-06-2012 00:23

Niek slecht idee je moet dan ook nog snel je waadpak aansnoeren en liefst ook nog je waadriem omdoen.
Als je valt krijg je het waadpak echt niet uit je bent dan wel ergens anders mee bezig.


Hoezo waadpak aansnoeren en waariem omdoen?
Je boot in en het eerste wat je doet is je waadpak op je laarzen na uittrekken...mocht je dan overboord vallen heb je geen waadpak aan maar alleen je laarzen. Het waadpak zit dan niet om je lichaam.
Catch them if you can...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 08:25

Weet je stap eens uit op 1.5 meter water en zie of het idee goed was.

Probeer eerst op het droge te lopen en rechtop je pak uit te trekken want bukken met je kop onder water is ook geen succes.
Vissen is een hobby, geen religie!
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-06-2012 09:28

1 Ding snap ik niet zo goed.

Waarom je een rubberen bootje in stapt met een waadpak, want een waadpak gebruik je enkel om een stukje het water in te lopen bij het drillen van een karper of om je lijnen uit te lopen via een ondiepe route door het water naar een stek andere kant stek te lopen waar je anders niet kan komen ! toch
Ieder geval maak je er gebruik van als je er kan staan !

Dat het levens gevaarlijk is lijkt me wel duidelijk en zou nooit deze risico willen lopen !
een rubberen boot is erg onstabiel en glijd zo onder je vandaan.

Zelf neem ik een paar oude schoenen mee als ik mijn lijnen ga uitlopen en trek dan mijn broek uit ! wel laat ik mijn boxershort aan !!! :wink:
Zou zelf nooit een boot in stappen met een waadpak aan !!!

Mvg Sander
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

03-06-2012 10:16

@Douwe
De EHBO'ers die ik in paniek heb zien raken hadden alles al eens meegemaakt. Ondanks deze ervaring, raakten ze toch in paniek om onduidelijke redenen.

@Niek,
Watertrappen met een waadpak om je knietjes? Lijkt mij dat, dat niet gaat :-). Dus zink je, of sla je nog gemakkelijker om als een dobbertje.

@Sander,
Sommigen onder ons moeten de boot ook een paar meter uit de kant hebben liggen vanwege extreme ondiepte. Dus waadpak aan, rennen naar de boot, hengels pakken en huppekee vis drillen.

@Sven,
Jij bent de enige die kan bepalen of het voor jou het risico waard is, ik ken het antwoord van de mensen die jou liefhebben wel.

@All,
Overigens lijd ik net als iedereen wel eens aan schromelijke zelf overschatting, immers ik ben sterk / jong / onsterfelijk maar vooral soms super super eigenwijs!
Duiken doe je met zijn tweetjes, niet omdat dit zo gezellig is. Varen met een waadpak aan, mocht je dat echt willen, ook! wij zijn nu eenmaal minder geschikt om onder water adem te halen. En je adem inhouden terwijl je in paniek vecht tegen verdrinken en je waadpak ..... kansloos!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-06-2012 10:40

Is helaas net als met heel veel producten in het dagelijks leven koop een wat duurder neopreen waadpak dat voldoet veel beter. Door de celstructuur blijf je al drijven en echt vollopen kan het niet in vergelijking met een rubber waadpak. Een levensverzekering is een stuk duurder en dan nog ga je de pijp uit.

Groetjes vanuit het hoge noorden.
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

03-06-2012 17:22

Marc ik hoop echt dat niemand, ja ECHT niemand hier het advies van Niek opvolgt.

De familie zal ze daar dankbaar voor zijn, zelf merkt je namelijk niets meer als er wel iets gebeurd.
Enne het overkomt niet altijd iemand anders.
Vissen is een hobby, geen religie!