obstakelvisserij of onbevisbaar


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

12-05-2012 21:18

ik dacht dat ik de term obstakelvisserij wel doorhad maar wat ik vandaag meegemaakt heb gaat voor mijn maatstaven wel erg ver.
het begon wel goed op een mooi (voor mij onbekend) meer hier in de buurt, ik lag tegen de overkant aan waar nogal veel takken lagen. ik had (dacht ik) wel rekening gehouden met de rek van de lijn en reactietijd etc.
de eerste run liet dan ook niet snel op zich wachten, een trage maar overduidelijk vis. hengel opgepakt, 3 meter naar achteren gelopen om de kans op vastzwemmen nog meer te verminderen en hangen maar. en je kent het wel, dat bekende gevoel dat alles in een keer slap valt. nou bleek dat de vis niet zomaar gelost was maar dat ik lijnbreuk had, niet best dus.
de tweede run was op dezelfde hengel en verliep nagenoeg hetzelfde. het enige verschil was dat deze vis flink wat sterker was. en weer volgde lijnbreuk.
het bleef helaas bij deze twee runs. bij het binnendraaien kwamen bijde hengels na een x aantal meter ook al vast te liggen. de bodemgesteldheid is dusdanig dat je niet fatsoenlijk statisch kunt vissen, of is dit gewoon een lastige vorm van obstakelvisserij.

ik had zelf al bedacht om er 10 meter 50/100 nylon voorslag op te zetten, mijn hoofdlijn is 30/100 shimano tribal.

zou het ook handig zijn om met bijvoorbeeld polyballen op je lijn te vissen die net een iets hoger drijfvermogen hebben dan je lood?
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-05-2012 21:30

Hallo Lennart,
even een paar dingen, bij obstakelvisserij kan er nooit sprake zijn van een run, de slip staat vast en je zit boven op de hengel, bij de minste beweging heb je die vast en je blokt de zaak.
Dan zou ik me voor een volgende sessie eerst eens goed op de hoogte gaan stellen hoe een en ander er daar onder water uit ziet, lijkt me zeker na wat je hier beschrijft een onmisbare informatie om een volgende sessie wat succesvoller aan de gang te gaan.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-05-2012 21:33

Begin met een loodsysteem waarbij de vis ba lijnbreuk met alleen de onderlijn rondzwemt. Hoofdlijk mag wel 40/00 scheelt weer een voorslag. Naast de stokken zitten en bij de eerste piep slaan. Daarnaast de bodem uitpluizen om eventuele gevaarlijke plekken te vermijden indien mogelijk. Hoe dan ook is die 30/00 te dun in mijn ogen
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

12-05-2012 21:38

herman hulsman schreef: bij obstakelvisserij kan er nooit sprake zijn van een run, de slip staat vast en je zit boven op de hengel, bij de minste beweging heb je die vast en je blokt de zaak.


ik ben bekend met obstakelvisserij, ik doe bijna niet anders maar ik noem het voor het gemak een run.

heb verder ook nauwelijks problemen met lijnbreuk of vastzwemmers daarom vraag ik ook om hulp. misschien is het ook iets om gevlochten lijn of dyneema te nemen???
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

12-05-2012 21:42

Dat kan prima maar zorg dan wel dat je hengels voldoende demping hebben om het gemis van de rek van nylon enigszins te compenseren.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

12-05-2012 21:45

daar was ik dus ook al bang voor, dat is de enige reden waarom ik eigenlijk altijd nylon gebruik. gevlochten hoofdlijn met een nylon voorslag zou dus perfect zijn.

dan heb ik alleen nog steed niets voor het binnendraaien, toch die polyballen?
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

12-05-2012 22:33

lennart ik doe al jaren veel opstakelvissen en wat ik geleerd heb is dat je met gevlochten lijn in combie met een nylon voorslag je veel direckter meteen contackt heb met de vis en wat ook al werd gezegd dat je altijd strak achter je hengel moet zitten, krijg je toevallig beet op een andre hengel, altijd de hengel (s) indraaien waar je nog tegen een opstakel vist (of je maatje moet er nog bij zijn ) heeeeel erg belangrijk. bij mij haalt never nooit een vis de opstakel of dat ik toevallig een lijn breuk heb .ik gebruik hiervoor 25 of 30 lb gevlochten lijn van pb in combinatie met nylon voorslag van ome piet (vogel ) laat die gecoate haken (super scherp ook maar weg . beter een dikdraadige haak die gaan niet zo snel wandelen met extreme kracht erop . als je dat onder controle hebt ga je veel extra vissen vangen . gr harald
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Bart beentjes
Berichten: 697
Lid geworden op: 13-06-2011 21:26
Locatie: Hoorn

13-05-2012 08:55

Ik vis bijna altijd bij opstakels, vooral bij bruggen en dukdalven...
weet ook dat daar veel mosselbanken en stenen liggen dus vis ik altijd met dikke voorslag met een lengte van 20 mtr en een veilig loodsysteem, een stevige haak maar ook altijd een onderlijn die zwakker is als mijn hoofdlijn zodat een karper bij lijnbreuk nooit lang met meters voorslag rondzwemt....
Maak overigens zelden mee dat tijdens een zware dril de onderlijn breekt dus een 15lbs onderlijn voldoet prima ;-)
Probeer niet te zwaar te drillen anders scheuren de lippen stuk, zorg dan dat je te water kan of met een boot erachteraan kan als de vis zich vast zwemt.
En ga dicht bij je hengels zitten ;-)
Vis veilig en denk om de welzijn van onze troetelvisjes
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

13-05-2012 22:46

dat wat jullie vertellen wist ik al en ik ga ook maar eens gevlochten lijn op de molen laten zetten. nu zit ik nog steeds met de vraag of het verstandig is om met polyballen te vissen, ik heb ze namelijk nog nooit gebruikt, wie wel???
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

14-05-2012 07:48

Lennart weet wel voordat je een dure lijn er op laat spoelen dat de gevlochten lijn zo sterk is dan het zwakste punt en dat kan een beschadiging zijn ergens in de lijn die je niet ziet.

Ik heb ernstige twijfels bij gevlochten lijnen bij obstakels de vezels kunnen gemakkelijk beschadigen zonder dat je het ziet.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

14-05-2012 09:16

Lennart,

Denk dat de conclusie gerechtvaardigd is dat je in de obstakels vist en niet er voor. Dat je het probleem aan wil pakken pleit wel voor je. Vele gaan gewoon domweg stug door met vissen met alle bekende gevolgen. Zou hier ten alle tijden voor de obstakels vissen. Met een boot de zaak onderzoeken lijkt me dan ook een eerste vereiste. Vis je met veel wier tussen systeem en hengel kan een of meerdere polystyreen ballen uitkomst brengen. Hier lijkt me dat echter niet de oplossing voor je probleem bieden.

1. Vis hier met minimaal 0,40
2. Knijp je weerhaak plat.
3. Zorg dat bij een lijnbreuk je onderlijn vrij komt van je hoofdlijn.
4. Enkel een voorslag is aardig maar zonder de bodemstructuur te kennen heeft het weinig nut zeker als je op wat grotere afstand vis. Ook bestaat er de mogelijkheid dat knopen het vrijkomen van je onderlijn verhinderen.
5. Gebruik hier je lijnclip met ingooien of uitvaren. Als hulpmiddel kan je als je afstand bekend is die tussen twee stokken op de kant vastleggen.
6. Je hengel top na de aanslag in het water steken tijdens de eerste meters dril actie. Dwingt je vis dan om van de bodem af te gaan zwemmen.

Zijn slechts hulpmiddelen om tot een succes te komen rechten kunnen er niet aan ontleent worden :wink:

Succes,
Peter
Gebruikersavatar
Jeroen v Engelenburg
Berichten: 670
Lid geworden op: 02-12-2007 18:09

14-05-2012 17:44

Hallo lennart,

Ik heb het wel eens eerder ergens gezegd, maar obstakelvissen is en blijft veel meer dan als een gestoorde aan je hengel harken.
Een goede obstakelvisser weet ook waar hij moet vissen.
Zoals ik het nu hoor zit jij voor de tijd van het jaar veel te dicht op de gevarenzone te vissen.
De vissen zijn momenteel op volle sterkte en reactiesnelheid.
Vis er eens wat verder vanaf.
Laat je wakers maar in je tas een keer, en zet je hengels in een hoek van 45 graden t.o.v je stek.
En heel de dag toppen kijken.
Polybollen met een groot drijfvermogen is bij het kleinste beetje wind vragen om kruipend lood.
Wil je ze gaan gebruiken zonder stuitje erboven moet je eerder naar extremen toe gaan qua formaat polybol.
maar de meest waardevolle tip die ik je kan geven is dat een goede obstakelvisser weet wanneer iets te hoog gegrepen is en weet wanneer hij moet weglopen van een stek.

Succes,
MVG Jeroen
________________________________________________

Hoe hoger je de lat legt, des te eerder ga je er onderdoor.
Harald van der Graaf
Berichten: 2465
Lid geworden op: 30-06-2007 09:25
Locatie: arnhem

14-05-2012 17:48

amen jeroen niks aan toe te voegen :wink:
Ik ben Harald uit Arnhem, ik heb een dochter van 7 jaar(Demi).
Als ik tijd heb ga ik graag vissen.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

15-05-2012 15:24

Jeroen v Engelenburg schreef:en weet wanneer hij moet weglopen van een stek


wel aan gedacht, ik hou alleen niet zo graag van opgeven :wink:
daarom kom ik ook hier met mijn vragen

pj otte schreef:Denk dat de conclusie gerechtvaardigd is dat je in de obstakels vist en niet er voor.


ik vaar mijn lijnen uit met een bootje en weet dus vrij zeker dat ik ongeveer 4 meter voor de takken vis. ik hou wel van obstakelvisserij maar als ik een aanbeet krijg moet de vis ook geland worden, gebeurt dat niet? dan moet er iets aangepast worden.

vanuit het bootje kan ik geen takken in het water zien liggen, dan moet ik er wel bij zeggen dat de bodem ook niet te zien is.

ik denk dat ik gewoon maar een andere stek op ga zoeken.
beter 5 vissen scheppen dan er 10 verliezen 8)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-05-2012 15:28

Lennart,

Een hark met touw kan ook wonderen doen. Anders zit er heel verstandig niets anders op.

Groet,
Peter
Plaats reactie