AAN KARPERS ZIT EEN EIGEN LUCHTJE


Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

04-05-2012 23:55

Goed douwe, ik ben er klaar mee!

jij hebt gelijk!!!

Ruiken doe je met je hersenen niet met je neus.
Proeven doe je met je hersenen niet met de tong.
Zien doe je met je hersenen niet met je ogen.
Horen doe je met je hersenen en niet met je oren.

Jij hebt gelijk!

Pfffffffffffff :-?
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-05-2012 00:53

Enof een karper kan ruiken, vergelijk het maar met een speurhond.
En de smaak wordt bepaald door de smaakknoppen die over hun lichaam voorkomen.

Einde discussie.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-05-2012 07:48

Tino wat jammer nou dat je blijft ontkennen zonder na te denken.

De neus is net als de tong een orgaan. Waarbij de tong bepaalde delen heeft om smaken van elkaar te kunnen onderscheiden.

Het herkennen van smaken en geuren gebeurd echter in de hersenen niet in de neus of op de tong.

Ik wil niet gelijk krijgen ik wil graag dat je het begrijpt het zou je verder helpen oa bij het vissen.

Alles wat jij noemt gebeurd echt in de hersenen waarbij die hulp krijgt van de ogen, oren, tong, neus enz.

Lees dit maar eens het helpt je echt verder.

https://www.hersenstichting.nl/alles-ov ... cties.html

Peter ik hoop dat je een geintje maakt met je vergelijking met een hond.

Nogmaals een karper kan niet ruiken op de manier die wij bedoelen met ruiken.

Wat mij betreft inderdaad einde discussie voor zover het mij aangaat.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2012 10:11

===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

05-05-2012 11:17

De intensiteit van reuk is te vergelijken als van een speurhond, dus geen geintje!!
Maar in lucht is het een ander verhaal als in water wat geur betreft.
De wateroplosbare stoffen zijn zeer goed waarneembaar door karpers, en dragen ver.
De smaak en reukorganen zijn zeer nauw verwant met elkaar, en als we spreken van hersenen, en ja die hebben ze ook, kunnen we drie soorten onderscheiden.
De grote, midden en de kleine hersenen, die grote hersenen dienen voornamelijk voor het reukorgaan.

Groet, Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-05-2012 15:02

Douwe Bijlsma schreef:Cor ik wordt te oud voor een dergelijk handgemeen, wil echter niet zeggen dat ik het verleerd ben.
Mijn trainingsmaten zien nog iedere zondag een gemotiveerde sparringspartner.

Maar ik vindt het wel lachen dat een tegenargument mijn punt alleen maar versterkt. :D :D


Volgens mij kom je er hier alleen nog maar voor, karpervissen doe je toch allang niet meer?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

05-05-2012 16:16

Aan mijn mat en net zit meestal ook een luchtje. Het vreemde is dat ik dit niet kan ruiken en mijn vriendin wel. Hoe kan dat Douwe?
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-05-2012 17:18

Kees beetje jammer dat je er zo over denkt, slechte dienst gehad misschien.

Peter tsja zelfs ik word wel eens moedeloos dus het is mij verder wel goed.

Christiaan ik kan wel een kwinkslag maken omtrent jou opmerking maar daar heb ik zelfs geen trek meer in.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-05-2012 17:27

Douwe, ik neem slechts waar en trek conclusies. Overigens heb ik een bijzonder prettige dienst gehad vandaag! :D
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

05-05-2012 18:18

In het onderzoek naar het gedrag van vissen nemen feromonen (signaalstoffen, chemische attractoren) een belangrijke plaats in.
Attractoren zijn bijvoorbeeld hormonen, maar steeds meer onderzoeken wijzen ook op het belang van andere lichaamsstoffen, in combinatie met bijvoorbeeld geslachtshormonen. In een onderzoek naar het gedrag van goudvis en karper, gingen de onderzoekers er vanuit dat het voor deze nauw verwante soorten wel om dezelfde stoffen zou gaan.

Maar dat bleek zeker niet het geval. Vissen werden alleen aangetrokken door de geur van soortgenoten, dus een goudvis door andere goudvissen en een karper door andere karpers. Door de proefopzet konden andere factoren worden uitgesloten: het waargenomen gedrag kon alleen worden verklaard met soortspecifieke stoffen.

Men veronderstelt dat de karper bij de soortherkenning tamelijk complexe mengsels stoffen produceert. Het gaat zeer waarschijnlijk om prostaglandines (PGF’s), hormoonachtige stoffen die het lichaam zelf aanmaakt en (ook bij de mens) betrokken zijn bij allerlei fysiologische processen. Veel vissen kunnen deze stoffen uitscheiden en waarnemen, maar hoe dat precies soortspecifiek werkt is nog onduidelijk.

Biologisch parfum verleidt karpers
Geurstoffen en het reukvermogen spelen ook een cruciale rol bij de voortplanting van de karper. Dit bleek al uit een simpele proef, waarbij bij een aantal paairijpe mannetjes de neusgaten tijdelijk werden afgesloten. De paaiactiviteit liep drastisch terug, zelfs zodanig dat de voortplanting mislukte.

Herkenning door het ruiken van de andere sexe is blijkbaar van levensbelang. Mannetjes bleken in andere proeven duidelijk te worden aangetrokken door water waarin paairijpe vrouwtjes hadden rondgezwommen. Drie verschillende PGF’s bleken een belangrijk bestanddeel te zijn van deze verleidelijke geuren…

Er is van deze “karper-parfum” niet veel nodig. De karper scheidt per 100 gram lichaamsgewicht zo’n 1 miljoenste gram PGF’s uit, in een bepaalde verhouding tussen de drie PGF’s. Ook bij goudvissen waren de PGF’s volop aanwezig als attractiestof tussen beide geslachten, maar in een andere verhouding dan bij de karper. De verhouding verklaart dus mogelijk de soortspecifieke werking.

Maar uit vervolgproeven bleek het verhaal nog niet sluitend. Naast PGF’s is ook nog een ander stof, of type stoffen, betrokken. Het gaat om een soortspecifieke stof die gelijktijdig afgescheiden, nodig is om de PGF’s hun werk te laten doen. De onderzoekers spreken daarom over een “feromonen-complex ”.

Tot zover de eerste uitkomsten van de experimenten in het laboratorium. Maar: werkt het in het echt ook zo? Om dat te testen werden in een meer in de Verenigde Staten een aantal niet paairijpe vrouwtjes gevangen en voorzien van een miniscuul inwendig pompje, voorzien van PGF-2á. Ook werd een aantal mannetjes gevangen en voorzien van een radiozender.

Metingen wezen uit dat de behandelde vrouwtjes na 5 -9 dagen een maximale hoeveelheid feromoon-complex produceerden met een sterk lokkende werking op de mannelijke soortgenoten. De feromonen werkten tot op een afstand van circa 20 meter. Vrouwtjes werden niet gelokt. Ook een blanko groep niet behandelde vrouwtjes, kon zich niet in de aandacht van de mannetjes verheugen. De aantrekkende werking was even groot als de natuurlijke aantrekking van paairijpe vrouwtjes, zoals eerder in het lab was onderzocht.

Ook in dit onderzoek bleek dat niet de PGF’s zelf attractief zijn. PGF’s zorgen voor de aanmaak van de feitelijke, soortspecifieke attractanten. Om welke stoffen het precies gaat, is echter nog niet bekend. Het onderzoek was de eerste waarbij praktijkmetingen aan feromonen zijn gedaan. De Amerikaanse biologen voorzien een breed veld van mogelijke toepassingen en zullen het onderzoek voortzetten.

Bronnen:
•Lim, H. & P.W.Sorensen (2011). Polar metabolites synergize the activity of prostaglandin F2á in a species-specific hormonal sex pheromone released by ovulated common carp. J. Chem. Ecol. 37 ( 7): 695-704
•Sisler, S.P. & P.W. Sorensen (2008). Comon carp and goldfish discern conspecific identity using chemical cues. Behaviour 145 (10): 1409-1425.
•Lim, H. & P.W. Sorensen (2012). Common carp implanted with prostaglandin F2á release a sex pheromone complex that attracts conspecific males in both the laboratory and field. J. Chem.Ecol. 37 (11).
•Lim, H. & P.W. Sorensen (2010). Making and using female sex pheromone implants which attract mature male common carp. University of Minnesota, 17 pp.


Misschien een boilie maken met Feromonen, leuke uitdaging voor de bollendraaiers onder ons.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 05-05-2012 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bron sportvisserij Nederland website
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-05-2012 18:35

Dat is er allang. Ik heb niet gehoord dat hiermee de karpers op de kant springen. :D

In de natuur houden feromonen verband met het paaien tijdens de paaitijd. Dat heeft natuurlijk weinig te maken met voedsel.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

05-05-2012 19:33

Kees als je ook waarneemt wat staat kun je de conclusie trekken dat niet ik zit te provoseren.
Tenminste niet in dit geval. :D :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

05-05-2012 20:31

Ik heb het woord provoceren (check spelling :) ) niet in de mond genomen, maar je mening is vaak wat euhhh... controversieel voor bepaalde mensen en je lijkt van de reacties en je weerwoord daarop nogal te genieten. Ik zeg lijkt, da's een waarneming, geen conclusie. 8)

Later!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
ron thijsen
Berichten: 571
Lid geworden op: 08-11-2007 08:52
Locatie: geleen

05-05-2012 22:38

Op naar bericht 7920 weinig of niets in te brengende berichtje.
Ga met een zak toverballen op het dak zitten man. :lol:
m,v,g Ron.
breek me de slurf niet open