overtreding / voor rechtbank verschijnen


dave staal

11-04-2012 10:25

Op 31 maart 2011 bevond ik mij aan de waterkant met 2 hengels in mijn foudraal om dat ik wou gaan vissen,op dat moment komen er twee dienders om mijn papieren vragen,
helaas zat mijn boekje met viswateren in mijn ander tas,wel kon ik mij legitimeren en de vispas tonen!!
Ook her voorstel om voordat ik ging vissen eerst mijn boekje te gaan halen werd door de @#$%* geweigerd.

De diender :evil: wou mij toch heeeeel graag bekeuren en schreef mij een bekeuring uit met feitcode :H647a:Niet op eerste vordering ter inzage afgeven van:
een geldige akte en/of schriftelijke toestemming (vergunning)
van de visrechthebbende bij het gebruik van beroepsvistuigen

Wat volgens mij niet klopt: wat beroepsvistuig???????En bezwaar heb ingediend,

Nu krijg ik post binnen dat ik voor de rechtbank moet verschijnen?
Voor art 55 lid 1 ahf/sub b visserijwet:
Artikel 55

1. Ieder, die de visserij uitoefent of pleegt uit te oefenen, is verplicht op eerste vordering van een opsporingsambtenaar:

a. deze ambtenaar in de gelegenheid te stellen zijn vaartuig te betreden;

b. ter inzage af te geven de op grond van het bepaalde bij of krachtens deze wet voor de uitoefening van de visserij vereiste akten, vergunningen, schriftelijke toestemmingen, huurovereenkomsten en andere bescheiden, waarvan inzage naar het redelijk oordeel van deze ambtenaar voor de vervulling van zijn taak nodig is;

c. uitstaand vistuig te lichten;

d. gesloten viskaren te openen;

e. anderszins de medewerking te verlenen, welke deze ambtenaar voor de vervulling van zijn taak behoeft.

2. Overtreding van het bij het vorige lid bepaalde wordt gestraft met hechtenis van ten hoogste een maand of geldboete van de tweede categorie.

3. De feiten strafbaar gesteld bij dit artikel worden als overtreding beschouwd.

Weet iemand of dit allemaal wel klopt ? kan men na een verkeerde feitcode op vervolging overgaan.?
Gebruikersavatar
Mike Verhoeff
Berichten: 752
Lid geworden op: 10-02-2004 12:09
Locatie: Nederland

11-04-2012 10:30

Volgens mij kunnen ze toch helemaal niets als je het spul nog in de hoezen hebt zitten?
Er is toch ook zoiets als: de hengel wordt pas als visbaar gezien als deze is voorzoen van een haak?
Want anders kun je voor een spodhengel icm met het vissen met twee hengels worden bekeurd voor 3de hengel.
dave staal

11-04-2012 10:38

correctie 1 hengel stond visklaar tegen de plu.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-04-2012 10:47

Je bent gewoon dan de lul. Neem het betreffende boekje wel mee naar de rechtbank mogelijk tonen ze daardoor enig begrip voor je.


Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2012 10:53

Dave,

De diender in kwestie kan mogelijk zijn vergissing mbt het beroepsvistuig hebben gewijzigd in de juiste feitcode. Fouten gemaakt op de mini kunnen, bij ontdekking van een vergissing worden, gecorrigeerd. Echter op het geeltje, dat jij in je handen hebt, gebeurt dat uiteraard niet omdat dit niet kan.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vi ... tebedragen

Mike,

Bekeuren voor een spodhengel kan niet dat is bespoddelijk. Geen haak aan je lijn, dan valt je hengel niet onder de definitie van een hengel in de wet.

Gr.

Arno.
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

11-04-2012 10:58

Wat een belachelijk verhaal! Waarschijnlijk had meneertje nog niet voldoende boetes uitgeschreven die maand.

Er word trouwens wel heeel erg veel gecontroleerd dit jaar. Ik heb nog geen 1 sessie gehad waarbij ik niet gecontroleerd ben. Vorige maand was ik een dagje vrij en ben ik naar Flevoland gereden om een dagje te pennen. Ik heb toen een stuk langs de lage vaart gelopen, maar ik zag niks wat leek op azende vis. Aan de andere kant van het padje zag ik een sloot die aan de lage vaart vast zat. Daar zag ik een schol met karpers. Op het moment dat ik mijn hengel optuig (nog geen haak) komt er politie langs gereden. We begroeten elkaar en ze rijden door. Niks aan de hand denk ik. Ik gooi wat voer bij de vissen en kijk of ze happen. Nog voordat ik mijn hengel heb ingegooid komt de politie weer langs rijden en vertellen me dat ik er niet mag vissen. Die hufters smeerde me om die manier €120 boete aan.

Het moeilijke aan jouw verhaal is dat het jouw woord tegen die van de politie is. Je hebt wel de naam van de agent, dus ik zou allereerst proberen contact met hem op te nemen en hopen dat hij het voorval zich nog goed kan herinneren en de feitcode te veranderen.
dave staal

11-04-2012 11:23

pj otte schreef:Je bent gewoon dan de lul


8) oke heb nog ff gebeld met justitie kan mijn bezwaar alsnog intrekken dan gaat de rechtzitting van de rol,en kan ik alsnog de schikking betalen,misschien wel slim . :-?

Kost me anders weer tijd en betalen moet ik waarschijnlijk toch :evil:

vraag me echt af waarom ze altijd goedwillende burgers een oor aan moeten naaien.
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2012 11:23

Wat een belachelijk verhaal! Waarschijnlijk had meneertje nog niet voldoende boetes uitgeschreven die maand.


Sebastiaan,

Dat heeft er werkelijk niets mee te maken. De bonnenquota bestaat al een sinds begin 2011 niet meer. Dus als je wat roept moet je wel het goede roepen. Het is gewoon een kwestie je aan de regels houden, en dan heb je dat "gezeur" niet.

Ik vraag me af wat je in jouw geval gedaan hebt. Je schrijft wel wat op, maar vervolgens meldt je niet wat je actie geweest is (je bent kennelijk in de veronderstelling dat je een groot onrecht is aangedaan) en wat het resultaat daarvan was.
Of wist je kennelijk ook wel dat je "fout" zat. Bij 2 sloten, nagenoeg naast elkaar, is het voor aan langsrijdende diender niet te bepalen in welke jij gaat vissen toch?
Laten we vooral wel realistisch blijven, een prent krijgen is nooit leuk, maar in 99,9% van de gevallen wel aan jezelf te wijten.

Gr.

Arno.
dave staal

11-04-2012 11:26

Arno Spruit schreef:maar in 99,9% van de gevallen wel aan jezelf te wijten.


Tuurlijk had ik me boekje bij me moeten hebben maar een beetje menselijkheid bij de dienders is toch niet te veel gevraagd?
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

11-04-2012 11:37

Hoi Dave,

Die opmerking slaat op overtredingen in algemen zin en niet specifiek op jouw geval.

Het feit dat Sportvisserij Nederland er voog gekozen heeft de vispad en de boekjes als een eenheid te zien is mij volstrekt onduidelijk. Imeers zonder vispas geen boekejs en andersom.
Volgens mij ligt daar het probleem en niet bij die diender die de regels volgt.
Al denk ik dat het in dit geval mogelijk ook wel anders had gekund, maar ik ben er niet bij geweest, dus ik oordeel er niet over.

Gr.

Arno.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

11-04-2012 11:40

Waar leg je de grens bij het gedogen?
Is ons land door veel te gedogen niet in slecht vaarwater terecht gekomen?

Is de overheid die de eis stelde voor de schriftelijke toestemming. Controle is anders ook niet mogelijk, niets vreemd dus.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

11-04-2012 11:55

Sorry Arno je hebt gelijk. Nu je het zegt staat het me weer bij dat het is afgeschaft. Had dat niet te maken met de agente die ontslagen was...?

Ze wisten wel degelijk dat ik daar wilde gaan vissen aangezien ik aan dat slootje mijn hengel stond op te tuigen. Verder kan ik geen actie ondernemen, omdat ze een belletje met Staatsbosbeheer hadden gepleegd het idd bleek dat ik daar niet mocht zitten.

Dat ik die prent heb gekregen is mooi balen, maar uiteindelijk mijn eigen fout. Waar ik van baal is dat ze bewust terug komen om die prent uit te schrijven en niet langs komen voordat ik mijn hengel helemaal had opgetuigd. Af en toe zou ik ook graag eens wat willen zien van de dienstverlening van de politie...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

11-04-2012 22:00

Arno en andere personen die het verkeert interpreteren.
Het is niet SVN geweest die de combinatie vispas samen met de lijst heeft bedacht maar de overheid.

Sebastiaan het is niet nodig om te wachten, indien in bezit van vistuig in de nabijheid van enig viswater waar een schriftelijke testemming voor nodig is is voldoende reden om om de toestemming te vragen.

Ik weet dat het een regel is die niet snel uitgevoert wordt maar het is voldoende.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

11-04-2012 22:09

Arno Spruit schreef:

Dat heeft er werkelijk niets mee te maken. De bonnenquota bestaat al een sinds begin 2011 niet meer. Dus als je wat roept moet je wel het goede roepen. Het is gewoon een kwestie je aan de regels houden, en dan heb je dat "gezeur" niet.

.


Op papier helemaal waar. Helaas zijn er nog steeds korpsen die intern wel degelijk hun personeel " afrekenen" op het aantal bonnetjes
Gebruikersavatar
Jeffrey Boven
Berichten: 189
Lid geworden op: 11-08-2010 20:48
Locatie: Winschoten

11-04-2012 22:14

Dan is een lijst van viswateren app nog wel aardig handig :D
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-04-2012 07:55

Arno en andere personen die het verkeert interpreteren.
Het is niet SVN geweest die de combinatie vispas samen met de lijst heeft bedacht maar de overheid.


Goedemorgen Douwe,

SVN heeft wel degelijk een hele dikke vinger in de pap. Het is uiteraard de overheid die de regelgeving bepaalt, maar het advies e.d. komt o.a. van SVN. Kan het me bijna niet anders voorstellen. Gelukkig gaat het gedrocht op korte termijn verdwijen als alles goed verloopt.

Op papier helemaal waar. Helaas zijn er nog steeds korpsen die intern wel degelijk hun personeel " afrekenen" op het aantal bonnetjes


Goedemorgen Martijn,

Als dat zo is dan is men goed verkeerd bezig en speelt men als korps met vuur. Een simpel mailtje naar de minister doet dan wonderen. En geloof me, deze man is ondanks dat het nu met de cao onderhandelingen niet zo lijkt, opvallend makkelijk benaderbaar.

Gr.

Arno
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

12-04-2012 11:05

Hallo Arno,

Verklaar met wat je bedoelt dat het gedrocht gaat verdwijnen ?
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-04-2012 11:13

Arno

Helaas gebeurt het nog steeds. Had laatst een gesprek met een agent, die vertelde me dat er nog steeds leidinggevenden binnen de organisatie zijn die hier op letten. Uiteraard ligt dit niet vast gelegd, maar wat heb je daaraan als je op je jaargesprek hoort dat je matig funktioneerd.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

12-04-2012 11:17

Martijn,

Je kunt ook iets niet veranderen wat er al jaren in zit gebakken.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

12-04-2012 11:23

Beste Rotterdamse vriend Dave,

Een tip van een 020tiger.

Bestel kosteloos een extra boekje bij je vereniging, ik doe dat bij mijn vereniging ook zodat ik altijd 2 boekjes heb, één in de pen hengel tas en één in de tas voor statisch vissen. Dan kan je dit in ieder geval niet meer gebeuren.

Het was dus kosteloos je kunt hem ook via SVN Bestellen op volgende link.

http://www.sportvisserijnederland.nl/vispas/lijsten_van_wateren/?page=lijst_van_viswateren_kwijt%3F
Laatst gewijzigd door Jan Witter op 12-04-2012 11:29, 1 keer totaal gewijzigd.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Arno Spruit
Berichten: 619
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

12-04-2012 11:24

Hallo Arno, Verklaar met wat je bedoelt dat het gedrocht gaat verdwijnen ?


Goedemorgen Jan,

Ik heb een tijdje geleden ergens gelezen, dat men er over bezig is de verplichting van het tonen van het boekje icm de vispas los te laten.
Ik ben al aan het zoeken geweest vanochtend, maar ik kan het helaas nergens terugvinden.

Gr.

Arno.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

12-04-2012 11:34

Het is voor mij alweer twee jaar geleden dat ik ben gecontroleerd door iemand van handhaving, en die hoefde dat boekje toen niet te zien van mij, hij zei als je je de pas hebt, heb je dat boekje ook, zo was zijn redenering. Iets wat ik volledig met hem eens was/ben.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

12-04-2012 13:40

Kan wel zijn, maar de vispas geeft aan dat je lid bent van een visvereniging en het boekje LvW geeft je het RECHT te vissen in de wateren die daarin vernoemd staan. Dus ben je verplicht dat boekje bij je te hebben. Hoenlullig je het ook vind. Hierover is reeds in het verleden al jurisprudentie uitgesproken!

Jammer kerel, je zult wel aan het korste eind trekken...

Gr Harnold
dave staal

12-04-2012 13:50

yep , heb brief gestuurd dat ik me verzet intrek met verzoek om als nog de strafbeschikking te mogen betalen.

Gr Dave.
Gebruikersavatar
Marcel Tromp
Berichten: 460
Lid geworden op: 08-07-2011 12:16

12-04-2012 14:58

Waar leg je de grens bij het gedogen?
Is ons land door veel te gedogen niet in slecht vaarwater terecht gekomen?


Ach, de linkse rakkers hebben inderdaad ons land kapot gedoogd, maar dan wel op punten die inderdaad niet gedoogd kunnen worden, de punten die ze wel zouden moeten/kunnen gedogen pakken ze aan. (gemiddeld genomen zijn dat juist de onnozel dingetjes die de normale burger raken)