Wat te doen in zo'n geval...


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

08-04-2012 03:12

Vanmiddag was ik aan het hardlopen en vaak loop ik dan een stuk langs de vaart waar ik zelf graag een hengeltje uitgooi. Zo ook vanmiddag. Op een gegeven moment zie ik een jongen (± 16 jaar) staan vissen en het eerste wat ik dacht was: die is aan het snoekvissen! Moet ik ook vertellen dat het gesloten tijd is, voordat hij misschien een vette prent aan zijn broek heeft?! Op hetzelfde moment echter roept deze jongen naar mij: 'meneer, weet u of hier ook karper zit...?" Jawel dus, zelf wel gevangen en grote jongens zitten er ook. Tot zover niet veel bijzonders.
Echter, groot was mijn verbazing om te merken dat deze jongen met een spinhengel spinnend aan het karpervissen was. Jawel, op de manier zoals je je kunstaas binnendraait bij het snoekvissen. Hij had dan wel een 10 mm. boilie aan een hair bevestigd, maar dat vervolgens onder een of ander vaag loodsysteem gehangen dat op mij als bijzonder vreemd over kwam, wierp dit in en draaide het vervolgens meteen weer binnen...
Het bleek (uiteraard) al snel dat hij geen idee had waar hij karper moest zoeken of hoe daarop te vissen; tips van mij om o.a. bij de brug tegen de wand vol algen aan te gaan zitten, of anders tegen de rietkraag bij de lelieveldjes die weer op beginnen te komen - en om dan vooral het aas rustig te laten liggen - enz., werden alle niet opgepikt. Deze jongen had er in de verste verte duidelijk geen idee van hoe hij moest beginnen, waar hij überhaupt mee bezig was en wat karpervissen ook maar een beetje inhoudt.
Wat doe je dan? Ik heb mijn training wel eventjes onderbroken om een aantal tips te geven, maar hij pikte de simpelste dingen niet op; voorvoeren had hij nog nooit van gehoord, hij had werkelijk geen benul van plekken waar karper evt. kan zitten en dingen als aardappel en mais als wellicht wat handiger instant aas waren blijkbaar ook nog nooit de revue gepasseerd. Al met al een redelijk pittige taak en aangezien ik aan het trainen was, heb ik hem op het laatst nogmaals de tip gegeven het bij de brug te proberen, maar ben daarna verder gegaan met hardlopen.
Je mag toch hopen dat zo iemand nooit per ongeluk een karper zal vangen; hij zal niet weten wat hem overkomt en hoe hij er dan mee om moet gaan... Toch blijft het gevoel knagen dat ik misschien meer had kunnen doen of uitleggen, maar tegelijk zou ik niet weten wat, omdat niets door leek te dringen. Lastig...
Gebruikersavatar
Jamy wuijts
Berichten: 509
Lid geworden op: 20-09-2009 08:35
Locatie: 040

08-04-2012 08:10

Je hoefde hem maar 1 ding te zeggen kerel...

www.karperwereld.nl
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

08-04-2012 09:19

Ja, lekker thuisblijven... Was waarschijnlijk het beste geweest inderdaad.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

08-04-2012 09:59

Helemaal niks zeggen, dan hebben we straks weer eens wat te lachen.. http://www.youtube.com/watch?v=uHNoWhfVJRc
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

08-04-2012 11:41

dan weet hij volgens mij nauwelijks wat karper is, om toe te kijken is dat dan ontzettend grappig :lol:
wel zonde van de karper die op dat moment dan gevangen zou worden :(

misschien moet hij eerst iets kleiner beginnen, zeggen dat hij beter eerst (dril)ervaring moet opdoen en het onthaken oefenen. ga dan eerst op zeelt pennen of feederen op brasem. dan kun je karper wel opzoeken voordat onze grote vriend je letterlijk alle hoeken van het water laat zien en zich vervolgens vastzwemt.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

08-04-2012 11:52

Helemaal mee eens: eerst maar eens op de 'kalmere' soorten oefenen, alhoewel zeelt natuurlijk ook behoorlijk tegengas kan geven.
Nee, ik had meer het gevoel dat ik hem misschien eens mee had moeten nemen op een avondje vissen en wat tips geven - alhoewel de tips die ik gisteren gaf (vooral de broodnodige basiskennis zeg maar) naar mijn idee nu ook niet bepaald binnenkwamen. Aan de andere kant ben ik niet iemand die 'elke wildvreemde' vislessen wil gaan geven, dat is absoluut niet mijn ding, aangezien ikzelf ook zeker geen grote alwetende expert ben. Maar ik vond dit toch wel erg dramatisch en inderdaad op een bepaald niveau lachwekkend. Stilletjes hoop ik echter van harte dat er niet tóch een karper in zo'n mini boilie trapt met alle ellende die er inderdaad bij kan komen kijken. Stel dat ie zo'n knokker op de kant krijgt?! Overigens zag ik ook geen schepnet bedenk ik me nu en het kantje is toch een kleine meter hoog. Als ik 'm weer eens tref wellicht toch maar afraden ooit nog weer te gaan vissen.
Laatst gewijzigd door Kees Ouwehand op 08-04-2012 12:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodige quote verwijderd.
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

08-04-2012 12:18

je hebt dan 2 keuzes:

- of je laat hem gewoon doen, op deze manier heeft hij alleen maar kans roofvis te vangen, ik hoop voor hem dat het een metersnoek is, dan haalt hij daar zn hand aan open, resultaat: die gaat nooit meer vissen.
vangt hij helemaal niets, resultaat: die gaat niet meer vissen
- of je laat hem inderdaad een avondje meegaan, als hij ziet dat jij wel degelijk kan vissen zal hij je tips misschien eerder aannemen. leer hem dan niet gelijk allerlei tactische dingen, maar juist de basistechnieken als:
- de vis drillen
- de vis landen
- het hele onthaakmat gebeuren (nathouden, onthaken, foto's maken...)

dat laatste lijkt mij het beste en het leukste voor die jongen. jij hebt er alleen een nadeel aan, je moet er tijd in stoppen.
helaas is het zo dat die jongen nu echt een gevaar vormt voor de vissen.

misschien is het het beste om hem lid te laten worden van een visclub, zo heb ik teminste leren vissen ;)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gerrit Hees

08-04-2012 15:14

Vooral stekken als bruggen en lellyvelden aanraden.. wees blij met zulke figuren op je water. Die vangt geen steek en is dus ook geen irritante concurentie die mogelijk op jou stek kan gaan zitten
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

08-04-2012 16:18

Het zal zeker niet de eerste keer zijn dat uitgerekend zo'n gast een dikke vis haakt.
Gebruikersavatar
Ruben Sibbing
Berichten: 173
Lid geworden op: 20-09-2009 00:24

08-04-2012 16:36

Hopen dat die niks vangt en dat het "karpervissen" snel gaat vervelen...
Gebruikersavatar
bart bosch
Berichten: 1121
Lid geworden op: 30-11-2009 14:59
Locatie: Stekkenpezer!
Contacteer:

08-04-2012 22:47

Mits je hem kan vertrouwen is er toch niks mooiers als een ander op weg te helpen?
MVG, Bart Bosch.
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

09-04-2012 15:49

Het is ook absoluut geen probleem om iemand op weg te helpen. Wat hier niet bepaald helpt was de manier waarop hij met de tips omging. Toegegeven, ik onderbrak mijn hardlopen en zal niet de meeste tijd hebben genomen om wat dingen uit te leggen, maar als je tot drie keer toe - mét aanwijzen erbij - een bepaald bruggetje als tip geeft om het daar eens te proberen, maar dat wordt niet begrepen, dan wordt het lastig natuurlijk. Nee, de meest simpele en toch wel enigszins vereiste basiskennis ontbrak volkomen bij deze jongeman. Natuurlijk wil ik iemand best op weg helpen, dat is geen probleem, ik heb het ook moeten leren, dus met alle plezier. Bij deze jongen had ik beter als tip kunnen geven:

a) Ga naar huis en ga voortaan eerst eens met de vaste stok wat op witvis vissen, omdat het leerzaam is en ook nog eens erg leuk
b) Lees je eerst eens goed in voordat je überhaupt denkt aan karpervissen. Boeken/tijdschriften zat te verkrijgen, of desnoods te leen bij de bieb en op internet is uiteraard ook alles te vinden wat men nodig heeft, zeker om de basis te leren kennen.
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

24-04-2012 09:10

Natuurlijk moeten de beginnelingen eerst alles lezen wat er geschreven staat, m.n. internet staat bol van de ONZIN!
Wat leert men nu op het internet / tijdschriften en de meeste boekjes over het karpervissen? In willekeurige volgorde:
  • Dat je met boilies van merk x altijd de grootste vissen vangt.
  • Dat je zonder piepers van merk y niet mee telt.
  • Dat je naar Frankrijk moet om de grote jongens te vangen.
  • Dat je rustig achteraf conclusies aan omstandigheden mag verbinden, hoe fout de veronderstellingen ook zijn.
  • Etc.
Het is niet allemaal bagger, maar eerlijk is eerlijk ..... wel veel en vaak.

Ik kan mij voorstellen dat het handig geweest zou zijn, als men een basis heeft vanuit het witvissen (m.b.t. plekken etc.). Maar is het vangen van een voorn representatief voor het drillen van een karper? Ik denk dat niets daar op kan voorbereiden behalve het aldoende leren door te vangen.

Idealiter zou zijn als men leerde kruipen voor men ging lopen, maar komaan soms wil je gewoon iets en heb je geen tijd / zin om de leercurve te doorlopen. Niets zo frustrerend als mensen die dan almaar blijven zeggen dat je eerst maar moet gaan kruipen terwijl je al een paar keer (per ongeluk) een paar stapjes hebt gezet.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
R de Winter
Berichten: 3066
Lid geworden op: 15-07-2010 15:05
Locatie: JRC Extreme Brolly
Contacteer:

24-04-2012 09:30

inderdaad laat hem eerst kennis maken met het witvissen, ik zat vroeger ook op een put waar steeds meer van dat soort jonge lui kwamen en dit is geresulteerd tot een blowende slikkende snuivende zuipende hangplek waar er 20 staan en 3 maar een hengel hebben.. en de 3 die hengels hebben, die snappen echt niet wat ze aan het doen zijn, of het komt door de drugs en alles of het intereseerd ze gewoon niet zolang ze maar van huis weg zijn..

ook zijn vele karper kapot gegaan op die put en hebben de gene die nog leven een papagaaien bek :S

ik zou hem dus zeker niet zijn gang laten gaan maar hem gewoon laten witvissen en het zo opbouwen, als hij dan regelmatig aan de kant zit dan kan je hem meer tips geven en zie je van zelf wel of hij het wil leren..

zeker als je zelf vaak komt op dat water en je ziet hem dan gaat hij het van zel wel leren..

gewoon goed in de gaten houden dus..

succes.
Oja joh!!!
Stephen Ram
Berichten: 52
Lid geworden op: 01-05-2010 01:05

29-05-2012 21:33

Geen zorgen en voortaan lekker verder gaan met hardlopen. De kans dat hij een karper vangt is gereduceerd tot 0.0000001 procent.Alleen heb jij die kans wel vergroot door te zeggen dat hij bij de brug of het riet moet vissen. :) Zulke nieuwsgierige jongens komen mij bekend voor, die hebben vaak geen geduld gaan dus na een half uurtje blanken al gedag zeggen.
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

29-05-2012 21:44

Ik was gisteren zelf aan het snoekvissen op een ander gedeelte, maar lang hetzelfde water; voor zover ik weet mag snoeken weer na de 'Nationale Hengelsportdag'. Uiteraard hoorde ik regelmatig karper smakken *zucht*. 'Uiteraard' en 'zucht', omdat mijn karpersessies dit jaar alleen nog maar (mega)brasem hebben opgeleverd en ik dus gisteren een goede kans had gemaakt op een karper.
Maar goed, ik heb snoek gevangen, dus dat was ook zeker leuk. Echter zag ik tijdens het struinen twee mannen op een kleine brug staan die naar mijn idee aan het karpervissen waren. Dat klopte, maar alleen... op de bodem. Volgens mij heb je dan weinig kans als de vissen aan de oppervlakte de kantjes aan het afschuimen zijn en jij zit een halve meter uit de kant op bijna een meter diepte met je maiskorreltje te vissen. Bovendien visten ze met zo'n grote brasempen en niet bepaald goed uitgelood, want zelfs het drijflichaam stond nog half uit het water. Slim vissen is anders, maar ik kan me maar beter rustig houden; ik heb nl. tot nu toe ook nog steeds geblankt, althans wat betreft karper....
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

30-05-2012 09:50

dat is toch wat je noemt: Pionieren ? :lol:

vallen en opstaan.... vallen en opstaan :P

iedereen zegt altijd niks te willen voorkauwen,anderen willen niks voorgekauwd hebben en overal zelf achter komen.
in dit geval moet hij overal nog achter komen :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Sjors Keij
Berichten: 289
Lid geworden op: 01-05-2011 10:14
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

01-06-2012 01:17

Personen die niet weten hoe ze moeten vissen op karper zou ik al helemaal niet verwijzen naar bruggen, maar dat is mijn mening. Verwijs deze persoon eens naar [url]vissendoejezo.nl[/url], daar staat daadwerkelijk het basic verhaal op. Dan word de persoon in kwestie waarschijnlijk wel nieuwsgierig.

Daarnaast vooral niet druk maken om wat anderen doen en zelf lekker gaan vissen, want anders blijf je toch bezig ;)
Jum jum vissie!
Gebruikersavatar
Menno Bosgra
Berichten: 119
Lid geworden op: 28-07-2011 11:12

01-06-2012 13:30

Je hebt gelijk met de bruggen, maar in dit geval betreft het een brug die niet op pijlers staat, maar is het een doorgang van zo'n 7 meter breed onder de snelweg door, met aan een zijde vertakkingen/splitsingen in meerdere kleinere vaarten en met uitloop van een klein gemaal. De zijkanten zijn van die metalen beschoeiingen en waar zo'n 1,5 meter water staat en daar zitten veel algen en ander natuurlijk voedsel op de wanden, oftewel: gooi hier je hengeltje maar uit! Bruggetjes met pijlers zijn er verderop wel, maar die adviseer ik uiteraard niet; zo'n situatie vind ik zelf al riskant genoeg, maar de brug die ik hier beschrijf is met de pen heel goed te bevissen. Enige (behoorlijke) nadeel is wel, dat het geraas van de auto's op de snelweg op zo'n 6 a 7 meter afstand in je rug plaatsvindt en daar word ik op een gegeven moment wel helemaal gek van. Afgezien daarvan: potentieel zeer goede plek!
Plaats reactie