Wetgeving rondom nachtvissen


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

06-04-2012 21:52

Hallo allemaal,

Ik weet dat er al een topic is over dit onderwerp, maar daar gaat het nu niet echt meer over het betreffende, namelijk: weet iemand al wanneer de wet rondom nachtvissen word aangepast?

Ik denk dat ik zeker niet de enige ben die er om staat te springen om eindelijk buiten de 3 maanden in het jaar zonder zorgen de nacht door te kunnen brengen aan de waterkant, dus ben benieuwd of iemand mij iets kan vertellen...
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

06-04-2012 22:41

uitgangspunt is 1 mei. Was eerder 1 maart maar dat werd niet gehaald
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

06-04-2012 23:17

Ga maar lekker nachtvissen hoor, Boa's en pliessies maken zich er al niet meer druk om, heb ik uit diverse betrouwbare bronnen begrepen...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

07-04-2012 06:52

Gevaarlijke uitspraak...

Mag ik indien nodig declareren ? :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Elwin Bruins
Berichten: 213
Lid geworden op: 26-02-2012 09:55
Locatie: Zuidwolde (Drenthe)

07-04-2012 07:01

Kees Verheij schreef:Ga maar lekker nachtvissen hoor, Boa's en pliessies maken zich er al niet meer druk om, heb ik uit diverse betrouwbare bronnen begrepen...


Dat vind ik ook, ga maar gewoon lekker nachtvissen. Heb nog nooit problems gehad betreft nachtvissen.
En heb nu 20 wateren bezocht in 2 jaar tijd.

Ik snap ook niet waarom ze toch steeds die regels maken, en een paar jaar later weer aanpassen :-S

Greeeeetz
Hengelsportvanderwal.nl
AOC de Groene Welle / SPORTVISACADEMIE!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

07-04-2012 08:37

Het zou wel erg flauw zijn om nu nog te schrijven, maar uitsluiten kan ik het helaas niet Marco, dus garantie tot de waterkant in dit geval.

En mensen, let wel op je vergunning, daarin staan soms andere regels dan de landelijke, soms mag het niet of heb je een nachtvispas van de HSV nodig. Tijdens controles valt het me vaak op dat mensen de bepalingen in hun vergunning niet of nauwelijks kennen en dus onbewust de regels overtreden.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

07-04-2012 09:08

http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... _2012.html

staat dus nog wel op 1 maart maar word dus waarschijnlijk 1 mei
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-04-2012 09:14

Kees, vraagje: in hoeverre is het nog de taak van de politie om de visserijwet te controleren?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-04-2012 11:56

Aart,

beantwoord onderstaand je vraag ?

jordyopthof schreef:James,

De politie heeft sedert de wetswijziging van 1 januari 2007 (toevoeging art 54a Visserijwet) GEEN controlebevoegdheid meer heeft ingevolge de Visserijwet 1963.

Daarin worden, middels een besluit van Onze Minister, de AID en de Douane aangewezen als toezichthouder. De politie wordt daarin niet genoemd.

Enkele passages uit de MvT van die wetswijziging:
- Door het vervallen van de sportvisakte vervalt de daarmee corresponderende strafrechtelijke handhaving van die norm.
- Met dit wetsvoorstel wordt de verantwoordelijkheid neergelegd bij de rechthebbenden op het visrecht. Zij zijn dan ook in de eerste plaats verantwoordelijk voor de feitelijke naleving van die schriftelijke toestemming (vispas, kleine vispas en dergelijke).
- De Vereniging Sportvisserij Nederland zal met de hengelsportverenigingen, die rechthebbenden op het visrecht zijn, dwingende afspraken maken over de naleving van de schriftelijke toestemming, de plicht tot medewerking aan controle, inzage in documenten en sancties. Gedacht kan worden aan: het geven van een waarschuwing, het intrekken of opschorten van de schriftelijke toestemming of ontzetting uit het lidmaatschap van de vereniging.
- Daarmee fungeert de mogelijkheid tot strafrechtelijke handhaving van de schriftelijke toestemming nog slechts als vangnet.
- In 54a wordt een expliciete basis gecreëerd voor het toezicht op de gestelde regels. Deze toezichthouders beschikken over de bevoegdheden die zijn verleend door de Algemene wet bestuursrecht. De oude toezichtbepalingen zijn niet langer nodig en zullen dan ook worden gedereguleerd.
Toezicht van de sportvisserij wordt hiermee een taak van de controleurs van de visverenigingen.
De politie blijft belast met de opsporing van strafbare feiten, 59 Vw. Opsporing begint bij een geconstateerd strafbaar feit of een verdenking daarvan. De opsporingsambtenaar staan de (algemene) bevoegdheden uit Sv ter beschikking. Daarnaast beschikt hij over bijzondere bevoegdheden genoemd in 55 Vw. In bijzondere gevallen, denk aan visstroperij, kan de politie zelfstandig optreden als opsporingsambtenaar, maar ook prima samenwerken met plaatselijke toezichthouders.

Dus met de invoering van alle nachtviswateren is er voor de politie zonder constatering van een strafbaar feit geen reden voor controle. Dus nachtvissen en een 3e hengel die dadelijk met vergunning nagenoeg overal is toegestaan is voor de politieambtenaar niet meer te controleren. Waarom? Omdat dit deel ook nog eens uit de opleiding voor politiemedewerkers wordt geschrapt.

NOOT: Heel veel politiemensen van de straat kennen deze wijziging niet en menen dat hij/zij wel mogen controleren zonder constatering van een strafbaar feit. DIT MAG DUS NIET.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

07-04-2012 12:11

Uhm ff praktisch: stel ik vis ergens zonder vergunning, dan is er sprake van een strafbaar feit. Dat kan toch alleen geconstateerd worden door mij op mijn papieren te controleren?
Fred Hazenbroek
Berichten: 1976
Lid geworden op: 04-12-2004 00:32
Locatie: z-h

07-04-2012 12:20

Martijn Nederpel schreef:Uhm ff praktisch: stel ik vis ergens zonder vergunning, dan is er sprake van een strafbaar feit. Dat kan toch alleen geconstateerd worden door mij op mijn papieren te controleren?



En de boa die ik vd week sprak zei hetzelfde. Politie MAG gewoon controleren en verbaal opmaken. Ook bij een OVERTREDING
Wie heeft er nu gelijk dan??
Ach man..Ga toch vissen !!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

07-04-2012 15:10

Wat ik ervan begrepen heb na een mondelinge toelichting is dat

De politie niet zonder aanleiding ( zichtbaar of na een gemelde klacht ) zomaar een sportvisser mag gaan controleren.

Is er aanleiding tot controle en wordt er een overtreding geconstateerd kan er geverbaliseerd worden.

m.vr.gr.
Wijnand Lubbertsen
Berichten: 64
Lid geworden op: 02-01-2012 08:27

07-04-2012 15:37

Heren vissers even ter verduidelijking: Streef datum met de nieuwe visserijwet 1 Mei, betekend ook dat verenigingen nog steeds nachtvissen kunnen uitsluiten.
Politie mag op grond van artikel 53 nog steeds controleren zonder aanleiding.
Plaatsen van een tentje voor het nachtvissen valt ook onder de APV, houdt dit dus ook in de gaten.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

07-04-2012 15:44

Visrechthebbende kunnen ten alle tijden het nachtvissen uitsluiten.

Groet,
Peter
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

07-04-2012 19:31

Michel, wat door Jordy was geschreven kende ik wel. Maar ik vroeg het aan Kees omdat er nogal wat misverstand over bestaat bij de politiemannen en vrouwen. Wellicht kan Kees nog wat duidelijker uitleg verschaffen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-04-2012 00:38

Heren, het is een broodje aap verhaal. Ik heb het voorgelegd aan Frans Boonstra, de juridische man van SVN en die was het niet met het door Michel aangehaalde eens. Op grond van art. 55 VIW en art 2 Politiewet heeft de politie gewoon controlebevoegdheid.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

08-04-2012 09:13

Maar Kees wat zegt jou grote "baas" nu dat er gedaan moet worden, niet meer controle of toch wel.
Weet liever wat oom agent uit hoofde van zijn beroep verplicht is te doen of hij het doet......

Zou toch ook vreemd zijn dat wetshandhaver nummer 1 de politie niet meer bekeuren mag en alleen een BOA dat zou mogen.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

08-04-2012 11:16

Dat is heel verschillend per regio, ik weet dat de waterpolitie niet meer zomaar controleert, maar in onze regio zijn er nog steeds speciale controles, in samenwerking met BOA's.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Martin vd Plas
Berichten: 48
Lid geworden op: 06-02-2012 14:47

08-04-2012 19:50

Oke, nu hopen dat het niet later word dan mei. Ik zal wel even zeggen dat ik al wel wat nachten heb gevist, maar ik houd constant rekening met de stek, uit het zicht en niet in de buurt van drukke wegen. En dan zit ik mezelf aardig op te vreten de eerste paar uur. Het zal namelijk helaas niet de eerste keer zijn dat ik een bekeuring krijg voor nachtvissen. En dat is gewoon zonde van mn geld.

Maar in ieder geval bedankt voor de info allemaal!!
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-04-2012 16:15

Vandaag een vergadering gehad met de Federatie SZWN, ook daar kwam geen echte duidelijkheid. Mogelijk 1 mei, mogelijk zelfs later. De aanwezige BOA's en politiemensen waren het er wel redelijk over eens dat de regels kennelijk niet zo zwaar meer wegen nu ze afgeschaft gaan worden en dat handhaving dus niet zo zinvol meer is op die items. Dus o.a. nachtvissen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-04-2012 17:14

Geef je dan wel ff van te voren aan als er toch landelijke acties georganiseerd gaan worden :D
CarpeR Diem
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

10-04-2012 21:38

Wat schuift dat? 8)
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Marco Mensing
Berichten: 5504
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00

10-04-2012 21:43

Hmmm, dat riekt naar steekpenningen,
dus goed,
biertjuh ?
CarpeR Diem
Plaats reactie