voorvoeren


Plaats reactie
Joep van Brakel
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-03-2010 16:41
Locatie: Oisterwijk

02-04-2012 20:32

Beste mensen,

Ik denk al enigetijd na over dit onderwerp, want ik heb een aantal onduidelijkheden over dit.
Maakt het veel uit of je op een ander tijdstip voor voerd dan dat je gaat vissen?
En hoeveel kilo voer je rond welke jaargetijden/ temperaturen.

Ik weet dat dat laatste ook veel kan afhangen aan het bestand en soort water.
Ik vis op een water waar ongeveer 50 karpers opzitten ten grote van een voetbal veld.

Hopelijk kunnen jullie me meer duidelijkheid geven over dit.

Met vriendelijk groet,

Joep van Brakel
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-04-2012 20:45

gewoon voor hun bek leggen singel op 1ha kan dit nooit moeilijk zijn of anders gewoon 20kg boilies voorvoeren dat doet niemand :D
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

03-04-2012 16:16

maarten kok schreef: of anders gewoon 20kg boilies voorvoeren dat doet niemand :D


juist ja....
de put voldumpen en het grootste deel begind te rotten, resultaat: verzuring.

dit ga je qua kosten ook niet lang volhouden ;)

ik zal even een quote geven van Alijn Danau die zijn tactiek aanpast op het aasgedrag van karpers: "hoeveel je voert maakt niet uit, de frequentie daarintegen wel" (daar word dus meer mee bedoeld dat een handje boilies ook voldoende kan zijn)

ik hoop dat je daar iets mee kunt 8)
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Joep van Brakel
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-03-2010 16:41
Locatie: Oisterwijk

03-04-2012 16:21

Dankje voor het antwoord! ik kan er zeker wat mee!
Ik voer nu ongeveer een handje per stek en dan 3/4 dagen van te voren.

Maar bedoel je met de frequentie het aantal dagen of de tijd? want als ik 's ochtends ga vissen, dan moet ik neem ik aan ook rond die tijd voeren en niet later of eerder?

groeten
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

03-04-2012 16:31

- vooral de tijd is belangrijk
- 3 dagen voeren heeft meestal net zoveel nut als 10 dagen voeren
- ietsje later is denk ik iets beter dan ietsje eerder, anders vis je op een stek waar de vis net is vertrokken en daarmee dus achter het net ;)

dat handje boilies moet je niet letterlijk nemen maar let op: in het vroege voorjaar moet je niet al teveel voeren, in de zoemer en het najaar mag het ietsje meer zijn.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

03-04-2012 17:11

ik gooi elke dag zo,n 2 tot 4 kg partikels in het kanaal , :lol: en dat al 8 dagen lang vrijdag tot zondag een poging wagen,
Joep van Brakel
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-03-2010 16:41
Locatie: Oisterwijk

03-04-2012 17:24

dankjewel voor wederom een nuttig antwoord. Ik kan de informatie goed gebruiken, ik voer nu elke keer rond 8 uur half 9. en ga zeker proberen om rond 7 uur alle hengels op de plek te hebben liggen.

je ziet me vangsten wel verschijnen.

groeten
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

03-04-2012 17:25

Lennart Zoeter schreef:- vooral de tijd is belangrijk
- 3 dagen voeren heeft meestal net zoveel nut als 10 dagen .


Ligt eraan wat je bereiken wil. 10 keer met een nieuwe aassoort(kan ook een afwijkende boilie zijn) voeren heeft veel meer effect dan 3maal voeren. Die 10 keer dan ook nog verspreiden over 3weken, en je voer niet op 1 plaats dumpen hekpt het zaakje nog sneller vooruit. Heb dat niet zelf uitgevonden hoor, een belg was me voor. :wink:
Wil je hit en run vissen, dan volstaat 1 tot 3 dagen voeren zondermeer, liefst met reeds bekend aas

Mvg martijn
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

03-04-2012 17:27

Particles zijn wat dat betreft toch wel een heel ander verhaal dan boilies, omdat ze veel meer door alles wat zwemt opgeruimd worden.
Als je weinig ervaring ervaring hebt met het inschatten van voerhoeveelheden zou ik aanraden om in deze tijd van het jaar ofwel extreem voorzichtig te zijn ofwel nog gewoon even helemaal niet te voeren. Als we straks een maandje verder zijn is het al een heel ander verhaal, met wat warmer water is de vis al veel actiever en overvoer je veel minder snel.
Waar Alijn op doelt is waarschijnlijk dat regelmaat belangrijker is dan hoeveelheid. Door 5 keer per dag een handje bollen te voeren bereik je in het algemeen meer dan in één keer 5 handjes. Nou zullen de meesten van ons niet snel meerdere keren per dag voeren, maar als je ooit in de mogelijkheid bent om dat serieus te doen is het het proberen waard.
Toch zijn ook daar uitzonderingen op. Ik denk dat over het algemeen hoe kleiner het water en hoe meer vis er zwemt hoe meer je bereikt met regelmaat, waar je op een groter water met een wat dunner bestand misschien wat eerder zou opteren voor één keer per dag (of zelfs per paar dagen) een voerplek met wat meer body. Bedenk je wat je vooral wil bereiken met voeren, wil je de vis naar je plek lokken of zijn/komen ze er vanzelf al? Wil je ze op je aas zetten of pakken ze als ze er eenmaal zijn toch bijna alles wel?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-04-2012 19:12

Split de hoeveelheden in tweeën en probeer het eens 2x per dag ;)..

Dus in de ochtend en in de avond voeren.
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Joep van Brakel
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-03-2010 16:41
Locatie: Oisterwijk

03-04-2012 19:39

sven, ik ga het gewoon uitproberen klinkt wel goed. morgen de laatste 2 dagen voorvoeren. en dan vrijdag vissen.

ik schat dat 10 boillies per voer beurt per stek wel voldoende zijn. Meer vind ik echt niet nodig vooral in deze tijd van het jaar.

groeten
René van der Linden
Berichten: 149
Lid geworden op: 31-07-2010 20:15

04-04-2012 11:51

Dat is wel heel voorzichtig... vooral als er een bestand van ongeveer 50karpers op zwemt zoals je aangeeft. Dan nog wellicht de nodige witvis...
Voer dus gerust wat meer.
Mense mense, kalm aan dan breekt het lijntje niet...

Plofkarper... Mag het een pondje minder zijn alstublieft?
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

04-04-2012 16:02

sander kunst schreef:ik gooi elke dag zo,n 2 tot 4 kg partikels in het kanaal , :lol: en dat al 8 dagen lang vrijdag tot zondag een poging wagen,


daarvan word idd wel veel door witvis weggewerkt.

als je over een langere tijd wilt voeren heb ik nog een tip van Danau

- voer eerst heel verspreid, dan kan de vis het makkelijker en eerder vinden, vervolgens ga je steeds compacter voeren op de plekken waar je de vis hebben wilt
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
Gebruikersavatar
Anes Kadic
Berichten: 112
Lid geworden op: 12-07-2007 03:58
Locatie: Twente
Contacteer:

04-04-2012 16:37

Hier een paar tips uit eigen pocket en niet die van danau :lol: (haha)
Heb je voorkennis van het water? Daar mee bedoel ik, weet je waar de vis zich ophoudt en wat de zwem routes zijn?
Of weet je misschien waar de vis veel aast? Heb je dit jaar uberhaupt al vis gespot?
Als het een ondiep watertje betreft dan is het gevoeliger voor temperatuur schommelingen.
Dit zijn allemaal dingen om in de gaten te houden.
Als tips zou ik je geven om constant te voeren op plaatsen waarvan je vrijwel zeker bent dat er ook daadwerkelijk vis zit of komt gedurende de dag. Wat ik zelf altijd belangrijk vind is de constante factor boven de factor hoeveelheid. De vis zwemt nu nog niet bijzonder actief dus als ze dagelijks zeg maar 1 of 2 rondjes zwemmen ( bijvoorbeeld! ) dan is het in mijn ogen belangrijk ze tijden die rondjes te confronteren met je voer.
Wat ik zelf in deze tijd van jaar graag doe is voeren met zo klein mogelijk aas, zo tussen de 10 en 15 milimeter.
Van een kleine millimeter kun je namelijk veel meer boillies voeren met het zelfde gewicht. ( qua gewicht gaat een 10 mm bol ongeveer 7 keer in een 20 mm bol! )

Mocht je meer vragen hebben mag je PB'en.

mvg,

Anes Kadic
Vissen begint daar waar het verlangen naar gewicht ophoudt, en het een worden met je passie je drijfveer is
Gebruikersavatar
Lennart Zoeter
Berichten: 199
Lid geworden op: 26-03-2011 09:58
Locatie: Bergen op Zoom

04-04-2012 17:22

om precies te zijn 8 keer ;)

(4/3)pie*(0,1cm^3) : (4/3)pie*(0,2^3) = 8

als ik het goed heb is het de goede formule voor de inhoud van een bol, een 10 millimeter boilie past qua inhoud en gewicht (omdat het hetzelfde soortelijk gewicht heeft) 8 keer in een 20 millimeter boilie.
2012
karper: 9 schubkarpers
brasem: 1
zeelt: 0
snoek: 1 (op mn pop-up ;) )
sander kunst
Berichten: 2002
Lid geworden op: 07-10-2009 18:56
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

04-04-2012 19:53

Waar ik voer stroomt het nog al erg, dus van verspreid naar compact voeren is niet mogelijk.
daar in tegen trek ik er 2 dagen voor uit om vis te vangen en heb de tijd.
Had ik niet de mogelijkheid om 2 dagen te vissen, en maar enkele uren dan zou ik gewoon instand vissen met een klein handje voer erbij of 2 a 3 dagen een klein beetje te voeren, en dan ook op een kleiner water met een redelijk bestand.
Klinkt misschien stom maar ik probeer wat leven in de brouwerij te creëren ook dat kan doorslag gevent zijn, en vang ik niks heb ik heerlijk gevist !

mvg
Plaats reactie