Rekening houdend met de LUCHTDRUK!!??


Ik hou rekening met de luchtdruk!!

Ja!!
13
20%
Nee!!
13
20%
Ik vis wanneer ik tijd heb!!
40
61%
 
Totaal aantal stemmen: 66
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-04-2012 20:46

doe mij maar een luchtdruk van boven de 1010 mvg
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-04-2012 21:01

1013 mbar is een aardig gemiddelde.

:wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

02-04-2012 21:43

Zeker in de winter hou ik hier rekening mee.
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

03-04-2012 10:27

Dat was ook een goeie inderdaad Theo, heb een aantal van mijn successen 'geanalyseerd' en sommige constanten kwamen er toch telkens weer in terug. Eens kijken of we daar misbruik van kunnen maken dit jaar ;)
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-04-2012 11:46

Ik lees van iedereen dat ze er rekening mee houden maar hoe dan?

Bij welke waarden verwachten ze dan vis of bij welke waarden juist niet?

Voor mij is de enige situatie die echt voor runs heeft gezorgd een steil dalende luchtdruk in de zomer. Verder heb ik er nooit echt een patroon in kunnen ontdekken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

04-04-2012 12:55

Nou, iedereen? Ongeveer een kwart van de stemmers is niet echt iedereen.

Zou ik moeten wachten tot een samenloop van omstandigheden die succesvoller zou zijn, dan hoef ik er nog maar weinig op uit. Maar dan mis ik ook alles dat schijnbaar in tegenspraak daarmee is. Waarschijnlijk om er achter te komen dat het tijdens de juiste omstandigheden ook niet lukt.

Blijft natuurlijk aardig om te zien welke getallen en trends sommigen menen te zien. Laat je niet misleiden door mijn 1013 mbar. Dat is het gebruikelijke gemiddelde in sommetjes. :D Maar dat zou je op zijn minst moeten weten als luchtdruk een belangrijk gegeven voor je is. :wink:

Een proefballon die voor mij al aangeeft dat een deel uit wishfull thinking ja gestemd zal hebben. :roll:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

04-04-2012 18:05

Eus, ik hou zelf dit jaar alles bij, water temp, buiten temp, luchtdruk en na daaf zijn andwoord ook de maanstanden. Wanneer je dit aan het eind van het jaar in een graffiek zet moet er iets uit komen. Dit kan zijn dat alle vis gevangen is buiten de volle maan tijden en tussen de 1009 en 1021 mbar. Door zelf alles goed bij te houden kun je per water etc. alles vinden en vooral wanneer je dus een jaar of juist meerdere jaren op één en de zelfde plassen of kanalen vist.
luuk heesters
Berichten: 676
Lid geworden op: 19-01-2010 16:56
Locatie: Brabant Zuid!

04-04-2012 18:22

ik heb afgelopen jaar op een water veel de luchtdruk in de gaten gehouden. en de temperatuur enzo.
ik moet wel zeggen dat bij een bepaalde luchtdruk op dat water veel meer werd gevangen!
heb ook zoveel mogelijk gegevens van andere vissers in de gaten gehouden qua tijdstip en datum enzo.
maar ik ga meestal gewoon vissen als ik zin heb :lol:
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2012 18:26

...om te ontdekken dat je beter dinsdags kan gaan vissen terwijl je gewoon moet werken of juist het patroon dat je weekend kansloos is want wassende maan? Om dan te concluderen dat je NIET moet gaan wanneer je vrij bent of JUIST moet gaan wanneer je niet kan? Ik kan ook veel beter een WINNEND staatslot kopen...
Ik heb begrepen dat de maan eb & vloed bepaald. Vanzelf zal je een patroon vinden in MINDER vis voor je neus (Eb) en MEER vis voor je neus (Vloed): als 't hinnikt zal 't wel een paard zijn......
Waar denk je dat de uitdrukking "wrong time at the wrong place" vandaan komt?
Dus rekening houdend met de luchtdruk: ja, dan neem ik een DIK(KER) boek mee.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

04-04-2012 18:56

Eus,

Vooral bij langere periode van voorvoeren hou ik er rekening mee. Ik ga dan pas vissen als de omstandigheden goed zijn. In het najaar op dieper water is dat altijd een sterke luchtdrukdaling na een langere periode van hoge druk. Zou ik dan namelijk gaan vissen terwijl de omstandigheden niet top zijn, dan vang ik wel, maar minder dan mogelijk is. En dat vind ik het niet waard om een nacht de hengels op de stek te leggen.

Ook instant hou ik er rekening mee. Als de omstandigheden goed zijn dan pas ik mijn taktiek daar op aan. Je weet dan bijvoorbeeld dat je meerdere vissen kan verwachten. Ik zou dan bij aanvang van de sessie bijvoorbeeld meer voeren zodat je de aanwezige vissen langer bezighoudt waardoor je meer era kan plukken. Weet je dat het taai wordt dan zal ik eerder proberen enkele vissen eruit te "singelen".

En in the end.. ach dan vissen we als we zin hebben :)

groet Bart
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

04-04-2012 19:18

....lijkt gvd wel van die roulette goeroe's.... Na de 9 komt altijd de...... (NOU?)
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

04-04-2012 21:46

Tsja, de vraag is: Wat kunnen we ermee?

Helaas moet ik 40 uur per week werken en heb ook nog een gezinnetje met 2 jonge kinderen, mijn tijd is dus erg beperkt. Zou ik volledig op luchtdruk gaan vissen had ik de afgelopen tijd waarschijnlijk aan de waterkant gezeten met die 1035+ millibar luchtdruk.

Mijn ervaring is dat de vis met deze hoge luchtdruk vaak in de hogere waterlagen verblijft en niet echt geneigd is de bodem te bezoeken om een hapje te eten. Vooral op diepere wateren betekend dit dus maar al te vaak blanken.

Ik vind het lastig een patroon te vinden en wat voor het ene water geldt hoeft weer voor een ander water niet op te gaan. Nemen we de verschillende fasen van de maan er ook nog bij wordt het helemaal een puzzel waar je niet meer uit komt. Juist doordat je toch zo nu en dan een uitzondering hebt is het erg moeilijk een daadwerkelijk patroon te ontdekken.

Het wordt pas interessant als je van meerdere vissers op hetzelfde water een aantal jaren lang de vangsten en blanks (die zijn dan net zo belangrijk) koppelt aan luchtdruk en maanstand. Pas dan zal er een patroon boven komen drijven denk ik.

Toch plan ik mijn sessies wel zo dat als ik de keuze heb uit zaterdag of zondag dat ik toch eerst even kijk wat het weer en de luchtdruk gaat doen. Dat dan weer wel.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kelvin Groenendijk
Berichten: 83
Lid geworden op: 24-01-2010 19:58
Locatie: Twente

05-04-2012 17:15

Tuurlijk als je moet werken ga je niet zo snel nachten ( als het even kan wel, haha ) maar het is wel zo wanneer er een duidelijkheid voor je is dat je met een bepaalde mbar beter vangt, dan hoef je niet te twijvelen op vrijdag zou ik gaan of niet. Is het waardeloos dan kun je tijd spenderen aan de vrouw, is het goed dan moet je zeker gaan.

Rene, vind je reactie's beetje raar?!

Vang ze allemaal en goed weekend!!
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-04-2012 17:44

Kelvin Groenendijk schreef:Rene, vind je reactie's beetje raar?

....dus als je vangt komt dat NIET omdat je op een beter plekje ligt, verder weg/korterbij, april of oktober is maar omdat dat klokkie 1035 aangeeft. En als 't nu 995 aangeeft lag 't aan 't plekje? En als 't 1035 aangeeft maar je blankt, lag 't aan de onderlijn? Logica van niks. En als je naar links uitgooit en 60% van je vis komt daar vandaan dit seizoen. Ga je dan een link leggen tussen de 60% en de luchtdruk of de 60% en links? :-?
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-04-2012 20:59

Waarom kan ik mijn voorgaande berichten niet meer editten?

Ik lees net mijn bericht en zie dat er een foutje in de de derde regel is geslopen, dit had er natuurlijk moeten staan: Zou ik volledig op luchtdruk gaan vissen had ik de afgelopen tijd waarschijnlijk niet aan de waterkant gezeten met die 1035+ millibar luchtdruk.

Ben dus duidelijk geen fan van die hoge luchtdrukken.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-04-2012 21:02

....en een klassieker is natuurlijk: eerst je linker sok & schoen aan + je onderbroek binnenstebuiten....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

05-04-2012 21:08

Eus Molewijk schreef:Waarom kan ik mijn voorgaande berichten niet meer editten?


Haha, omdat je langer dan een uur nodig had om dat te bedenken Eus. Positieve is dan weer dat je al heel lang geen foutjes hebt ontdekt in je eigen berichten. :wink:

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

05-04-2012 21:30

Oh, werkt dat zo tegenwoordig?

Soms post ik wat te gehaast en sluipen zulke foutjes erin. Moet kunnen. ;)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-04-2012 03:45

Eus Molewijk schreef:Soms post ik wat te gehaast en sluipen zulke foutjes erin. Moet kunnen. ;)


Meestal post ik wat te gehaast en sluipen zulke foutjes erin. Excuses

Zo, heb jouw foutjes even gecorrigeerd, geen dank, danke
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-04-2012 09:05

Grappig dat jij weet wat ik wil zeggen Bert. Als ik het zo had bedoeld had ik het toch wel zo neergezet? :roll:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Michael Lawson
Berichten: 110
Lid geworden op: 24-09-2010 07:24

06-04-2012 11:31

Ik houd zeer veel gegevens bij, en net als Eus heb ik gemerkt dat als de luchtdruk hoog is, de vissen zich lijken op te houden op hogere waterlagen. ( zeker in het voorjaar in combinatie met opwarming van de zon)
Bij een hoge luchtdruk heb ik vorig jaar en aanvang dit jaar op 2 plassen steevast gevist met de Zig, en met betere resultaten dan de vissers om mij heen die met bottombaits zaten te vissen.
Op dezelfde plassen had je bij een lage luchtdruk op de Zig geen aanbeten, en op de bottombaits weer wel, toeval ??
Is het zo dat micro-organismen zich misschien in de waterlaag verplaatsen van laag naar hoog met de luchtdruk?
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-04-2012 12:00

Vissen hebben een zwemblaas en en die is gevoelig voor druk.
Om dezelfde druk te houden gaan vissen bij oplopende luchtdruk ondieper zwemmen en dieper bij dalende luchtdruk.
Als ze na verloop van tijd gewend zijn aan de nieuwe omstandigheden kun je ze weer overal vangen.
Daarom is oplopende luchtdruk ook slecht voor de vangst, vissen die op half water zwemmen zijn moeilijk of niet te vangen.
Omgekeerd, bij een fikse depressie is het vaak goed vangen.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2012 15:48

Apekool. :o :D

Sorry hoor, maar de druk in de zwemblaas kan eenvoudig vereffend worden. Is geen gesloten ballon. Zou wat worden anders als je een karper in het oppervlak vangt en deze even naar 10 meter diepte duikt na een aanbeet.

Hoge druk geeft meestal warm weer. Karpers zijn warmteminnend en zoeken de warmste plek op. Juist, het oppervlak dus. Is niet best voor de vangst omdat de stimulatie tot voeden afneemt (zuurstof).

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

06-04-2012 20:13

Houd het dit jaar maar eens bij Kees, je zult het verschil tussen oplopende en dalende druk zelf vaststellen
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

06-04-2012 20:33

Niet om de reden die jij geeft Bert.

Door de druk aan te passen van de zwemblaas regelt de karper de hoogte waarmee hij in het water zwemt. Naar het oppervlak te schieten of juist in de diepte te duiken en daar dan te blijven. De zwemblaas verplicht een karper helemaal niet tot het zwemmen in het oppervlak bij een hoge luchtdruk.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======