slijtvastheid lijnen?


Plaats reactie
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-03-2012 20:44

Heb een vraagje wat slijtvastheid aangaat wat me al langer bezighoud. Welke verschillen in dikte tussen een nylon en gevlochten lijn moeten we in acht nemen wil er spraken zijn van een beetje gelijkwaardige slijtvastheid? Neem als uitgangspunt voor het gemak een 0,43 Control van PB. Dat er onderlingen kwaliteit verschillen zijn daar ben ik me van bewust. Toch moet er een bepaalde lijn inzitten is zo mijn gedachten.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

08-03-2012 22:35

Peter,

Waarschijnlijk alles wat hier nu verteld gaat worden zal gebaseerd zijn op ''aannames''.
Mits er iemand op het board een testmachine thuis heeft staan!!
Eén ding weet ik wel dat een gevlochten hoofdlijn van 0.15/0.20 die snaarstrak staat, bij schuring aan rotsen of whatever knapt als een rietje. Ook heeft het er uiteraard mee te maken hoe de de lijn gewoven is, welke vezels, rond of ovaal. Maar dat zijn weer de onderlinge verschillen.
In trekkracht kunnen we het allemaal wel vertellen denk ik, maar in schuurbestendigheid zal er in mijn beleving geen extreme verschillen in zitten.

Of zit ik er helemaal naast nu??

Groeten, Peter
roeland bocken
Berichten: 229
Lid geworden op: 21-09-2007 17:16
Locatie: N-Brabant

09-03-2012 07:32

slijtvast waarop?
op een steen is gevlochten zo door, nylon niet.
op hout kan gevlochten als een zaag werken, nylon niet.
tov 0.43 pb lijn moet je toch een aardig dikke gevlochten lijn zetten om zelfde schuurbestendigheid op stenen te krijgen.
de hoofdfunctie van gevlochten is denk ik ook niet slijtvastheid.
vandaar dat er ook voorslagmateriaal te koop is.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

09-03-2012 08:39

Is een voorslag hier wel functioneel? Voorbeeld, het taluut ligt voor het gemak op 20 tot 30 meter uit de kant vol met mossels en vis op 80 meter. De functie van een voorslag van die lengte ontgaat me hier. Gebruik dan veel liever een nylon hoofdlijn van b.v. een 0,43 mm. Dat de rek van een dikkere nylon lijn als tegen argument stukken minder is mag hierbij ook wel vermeld worden.



Groet,
Peter
Gebruikersavatar
vinnie kuiper
Berichten: 861
Lid geworden op: 16-06-2004 12:06
Locatie: Den Haag
Contacteer:

09-03-2012 10:42

Hoihoi

Ik herinner me, uit de tijd dat ik nog met plezier de bladen las, in ene een stuk van onze Franse Nederlander die Du Der en Orient pioneerde (sorry, ben niet zo best in namen.. kom er nog wel op).

Het stuk ging over Nylon versus Dynema, in de begintijd van Dynema dus.
Na (werkelijk) testen kwam het er op neer dat je ivm schuurbestendigheid dezelfde dikte moet aanhouden, wat er dus op neerkomt dat je met extreem hoge breeksterktes gaat vissen als je voor dynema kiest. Ivm de vele obstakels in combinatie met de grote afstanden koos hij dus wel voor dynema van zeg 35/00.. Dit veroorzaakte nogal wat reacties als" onsportief takelwerk". Volkomen onterecht omdat dunnere dynema gewoonweg geen optie was en het gemis aan rek een groot pluspunt.

Gr Vin
als je doet wat je deed vang je nog steeds geen reet

http://nl.youtube.com/watch?v=eG7RbQmAb0o
rick boom
Berichten: 650
Lid geworden op: 10-01-2008 18:01
Locatie: rijnsburg

09-03-2012 16:56

Volgens mij was dat Leon Hoogendijk..
They once made Chuck Norris toiletpaper, but it failed.
It didn't take SHIT from nobody...
Gebruikersavatar
joachim stelma
Berichten: 434
Lid geworden op: 09-02-2003 01:00
Locatie: Leiden
Contacteer:

10-03-2012 02:24

Goede vraag!

In jouw voorbeeld is er in mijn ogen maar één optie en dat is zonder al te veel druk zetten zo snel mogelijk de boot in en de vis buiten het talud afdrillen. Een rand met mosseltjes snijdt een 43/00 nylon hoofdlijn ook wel door als het moet.

Slijtvast of niet, ik heb al 4 jaar dezelfde gevlochten lijn op m'n spoelen waar je bij nylon toch regelmatig opnieuw moet opspoelen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

10-03-2012 07:14

Het verschil zit in de omstandigheden je kunt met die gevlochte lijnen niet op wateren vissen die veel stenen en mossels hebben, tenminste zo denk ik er over. Ik vis op water waar veel mossels en stenen zijn, ik moet elke keer met binnendraaien de lijn controleren op beschadigingen ( je lijn is zo sterk als de zwakste plek). Ik gebruik daardoor veel lijn en ik vis op gewone werpafstanden, als ik verder zou vissen zou het mij nog meer lijn kosten en vissen denk ik want hoe meer lijn op de bodem hoe groter de kans op beschadigingen. Ik gebruik ook geen voorslag zie hier geen voordeel in.
Ik zie geen voordelen met gevlochte lijnen in mijn visserij.

Gevochte lijnen hebben geen rek, het voordeel op absurde afstanden is dat je eerder piepen krijgt, ik zelf waag mij daar niet aan ( vind het geen vissen).
Ik viste in 1992 op orient, toen was orient modder en stronken en als je beet had drillen uit de boot ( wier en stronken) ik wist al gauw een stek zonder obstakels en heb daar het meeste gevist en gevangen heerlijk zonder verspelen. de verste hengel ongeveer 100 meter uit de kant.
Als je op orient met gevlochte lijnen of dikke lijnen 500 meter uit de kant gaat vissen tussen en over alle stronken heen moet je je afvragen of je geen fotovisser bent die koste wat het kost vissen wil vangen. De gevolgen van het verspelen met x meters lijn tussen stronken ? De karper de lul .

Toen ik gevlochte lijnen gebruikte waren ze er pas en als ik er mee viste op werpafstand dreven ze al vlug aan het oppervlak en dat heeft voordelen en nadelen zeker als er boten varen. Kennissen hebben hun beetmelders zien kapot gaan met gevlochte lijn, zelfs een met een wieltje ging kapot ?
Hoe de ontwikkelingen nu zijn met gevlochte lijnen ? ik volg de ontwikkelingen niet echt ik hoor nog wel eens wat en zie soms de voordelen.
Maar in mijn visserij zoals de laatste jaren totaal niet.
Gebruikersavatar
Cor Hendriks
Berichten: 747
Lid geworden op: 15-01-2007 19:27
Locatie: Emmercompascuum

10-03-2012 09:05

Het nadeel van gevlochten lijn is vaak onkunde of onwetendheid. Er wordt door deze twee oorzaken vaak schade aangericht. Derde oorzaak is jammergenoeg het arrogante gedrag van o.a de ''takelaars''.
Ik vis nu alweer heel wat jaren met gevlochten lijn, daar waar het kan. Kees omschrijft het naar mijn idee goed, de plussen en minnen bekijken en dan beslissen wat voor lijn bij je past.
Om op de vraag van Peter terug te komen, ik zit denk ik gemiddeld een 10% onder de nylondikte vis als ik met gevlochten zit. Ik vis nooit met voorslag, behalve bij de bekende probleemobstakels. Safe vissen is naar mijn idee wel belangrijk maar nog belangrijker is het gezonde verstand van de visser. Twijfel ik bij bijv. een onbekend water dan gaat er zeker nylon op.
Ik ben nu na al die jaren behoorlijk aan het zoeken geweest naar een goede lijn voor mijn visserij. Ik moet zeggen dat ik nu naar alle tevredenheid al een jaar of 5 gebruik maar van de Gardner gr 500.
Ik test altijd even op een scherp voorwerp de slijtvastheid van een lijn. Ik doe dit altijd onder water, maakt wel degelijk verschil :wink:
Nylon geeft vaak een toplaag met beschadigingen maar blijft toch wel een bepaalde kracht houden. Ik merk dat dit ook wel het geval is bij sommige gevlochten varianten maar dat is even zoeken en testen. Komen beide iets scherps tegen onder water dan kun je in ieder geval schudden, je zult dan moeten inspringen op die situatie.

mvg Cor
Bfp, baitboats for pirates. The instant, medium and Big Pearl.
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

10-03-2012 22:40

ik ben al tijden op zoek naar een soepele maar zeer slijtvaste nylon van 50/100 .iemand meschien sugesties ? ik heb de laatste paar jaren met berkley trilene gevist en ben daar kwa rek en slijtage zeer tevreden over .de 40/100 versie daar en tegen is veel gevoeliger voor slijtage maar vist wel veel suptieler met werpen en kinken .maar is niet geschikt voor mijn visserij .wat ik eigenlijk zoek is dus de soepelheid van 40 en de 50.60/100 slijtvastheid .
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

12-03-2012 10:01

neem maar eens power pro in de 33/00 versie kun je aardig mee zagen hij knapt
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

12-03-2012 10:01

neem maar eens power pro in de 33/00 versie kun je aardig mee zagen hij knapt
henry hummmel
Berichten: 524
Lid geworden op: 20-10-2007 15:57
Locatie: ter apel
Contacteer:

12-03-2012 10:01

neem maar eens power pro in de 33/00 versie kun je aardig mee zagen hij knapt
Gebruikersavatar
eric verhiest
Berichten: 83
Lid geworden op: 30-04-2008 19:54
Locatie: rotterdam
Contacteer:

03-12-2012 20:14

Veel mensen hebben goede ervaring met P-line fluocarbon gecaote lijn 40/100 is dan nog steeds zeer soepel in vergelijk met andere lijnen.
als kwaliteit en karpervissen je passie is http://www.carp-supplies.nl
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

04-12-2012 06:59

Vijftighondertste nylon, waar gaat dit in hemelsnaam over, haaien walvissen of rubberboot vastleggen. Waanzin!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2012 07:22

te dun doe mij maar 65/100e

Als er iets breekt is het de onderlijn.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

04-12-2012 07:40

Theo de Vries schreef:Vijftighondertste nylon, waar gaat dit in hemelsnaam over, haaien walvissen of rubberboot vastleggen. Waanzin!


omdat?

Voordeel: Geen voorslagknoop
Grote slijtvastheid
Geen breuk achter je voorslagknoop
Praktisch geen lijnbreuk meer, visveiliger kan gewoon niet, of geloof jij nog de fabeltjes dat je lood verliezen voldoende is?

Nadeel: geen, of je moet het vervelend vinden dat men je raar aankijkt
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2012 08:15

werpt wel lastig.

iets uit een doos denken?

wel 15 meter kabel voorknopen, maar niet 150 meter? whoaaaaa
It's okay 2 pay
maarten kok
Berichten: 434
Lid geworden op: 10-11-2005 09:14
Locatie: enkhuizen

04-12-2012 10:19

Ik gebruik 50/100. Geen lijnbreuk. Geen voorslag knopen . De lijn is erg zwaar dus zinkt snel naar de bodem .verder vis ik recht achter de ijsselmeer dijk basalt keien die vol zitten met driehoeksmossels . Ook bij opstakel stekken ben ik er zeeer tevreden over ivm de weinige rek in de lijn
van de tip tot de top !!!!!! hou ze open slapen kan altijd nog .
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-12-2012 12:11

Verschilt per stek, gelukkig heb ik 7 of 8 spoelen zodat ik naar gelang de omstandigheden wat aan kan passen. Op flinke afstanden graag gevlochten, met peilen natuurlijk ook. Voor een heel groot deel van mijn visserij gebruik ik ook 50/00. Kan tenminste tegen een stootje en dat is vaak geen overbodige luxe hier. Moet ik echt serieus werpen dan stap ik meestal terug naar 40/00 (20lb korda subline) omdat die 50 wel erg kut werpt. Heb ook nog een klos 60/00 liggen, die werpt nog wat kutter en is nog wat sterker, maar gebruik ik zelden.
Waanzin? Tja je kan hier ook met 35/00 komen vissen, moet je alleen niet bij mij komen janken dat je vervolgens elk jaar een serie vissen verspeelt op lijnbreuk.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

04-12-2012 12:51

Tja je kan hier ook met 35/00 komen vissen, moet je alleen niet bij mij komen janken dat je vervolgens elk jaar een serie vissen verspeelt op lijnbreuk.

:lol: :lol: :lol:
It's okay 2 pay
Plaats reactie