dyneema->voorslag->free-fall


Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

05-03-2012 20:07

Heren,

Ik zit met het volgende: Als ik met gevlochten hoofdlijn vis heb ik er een goede 10m nylon voorslag op zitten, maar ik vind het ook fijn om free-fall leader te gebruiken. Ik zit dan met 3 knopen op m'n lijn wat mij toch een dubbel gevoel geeft. De knopen vertrouw ik gewoon maar toch zit het me niet helemaal lekker.

Hoe denken jullie hierover?

oja de reden waarom ik free-fall gebruik is omdat ik de freedom clips erg fijn vind.

gr

Mehmet
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-03-2012 20:13

Hallo mehmet ,

Ik zat hier ook mee en ik heb ondervonden dat je hetzelfde kan bereiken door gewoon een lus in je voorslag te maken en dan het idee nabootsen ..
Heb verschillende keren zo gevist en gedrild en dit werkt tot nu toe nog perfect !
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

05-03-2012 20:21

Jeffrey,

Hier had ik idd ook al aan gedacht, zat alleen nog met de twijfel of de voorslag die ik gebruik (pb red ant) niet te stug zou zijn.

Welke voorslag gebruik jij dan?
Gebruikersavatar
jaakop visser
Berichten: 120
Lid geworden op: 30-12-2009 19:54
Locatie: Assen

05-03-2012 21:03

Gaat de voorslag die jullie gebruiken dan niet ontzettend kinken? Heb het namelijk een keer boven water geprobeerd met een dikke nylon, m'n lijn kinkte na een aantal keren als een gek. Heb het dan ook nooit tijdens het vissen geprobeerd. Ben even benieuwd, kan ook aan m'n nylon lijn liggen...

Groeten Jaakop
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-03-2012 21:06

Ultima , ik brand er nog wel een blob aan vooe de zekerheid .

Wel jammer idd want het is een mooi product de f.f. , maar als je het op " jouw " manier zou doen creeer je er een zwakte in plus nog een extra knoop .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

05-03-2012 21:08

Na een dril gaat de mijne wel een beetje kinken idd .
Maar dat neem ik voor lief
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

05-03-2012 22:04

Ik heb het net ook ff geprobeerd maar met zeggen bij mij krult het ook als een malle! Misschien dat het onderwater minder krult... Twijfel nog of ik het op deze manier zou doen.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-03-2012 07:57

Pak die andere. Niet Red Ant maar sorry weet de naam niet. Soepeler, sluitvaster en minder gevoelig voor kinken.

(regelmatig 300 meter uitvaren op de baitrunner bijvoorbeeld)
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

06-03-2012 08:09

Skip de voorslag, scheelt knoop.
Zorg dat je onderlijn de zwakste schakel is.
Dril vervolgens met beleid!
Blokken kan prima met gevlochten lijn hoor, zolang je maar de hengel als demper gebruikt.
Vis gaat pas stuk als jij SLEURT niet als de vis trekt.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Henk Teunissen1
Berichten: 308
Lid geworden op: 20-09-2009 16:56

06-03-2012 10:02

Klaas,de Shield,groeten henk
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

06-03-2012 12:41

Dank u Henk
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-03-2012 16:18

Marc Schrikkema schreef:Skip de voorslag, scheelt knoop.
Zorg dat je onderlijn de zwakste schakel is.


Skip de gevlochten lijn dacht ik eerder.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

06-03-2012 20:02

Waarom een gevlochten lijn skippen?
Als je perse om vistechnische redenen mee wil vissen lijkt me daar niets mis mee.
In sommige gevallen zelfs aan te raden. Doe er een voorslag The Shield (PB) bij en je hebt een geweldige combinatie.
Ik gebruik The Shield al jaren als voorslag en heeft mij nog nooit in de steek gelaten.
Beetje parabolische aktie van je hengel en vangen maar!

gr Harnold
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

06-03-2012 20:29

Harnold Kikkert schreef:Waarom een gevlochten lijn skippen?

Beetje parabolische aktie van je hengel en vangen maar!


Je geeft zelf het antwoord al Harnold.

Omdat er nooit verteld wordt met wat voor hengels en in wat voor situatie er gevist wordt raadt ik persoonlijk gevlochten lijn eerder af dan aan. Ik heb in het verleden al genoeg ellende met gevlochten lijn gezien.
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-03-2012 08:28

@Eus,
Als dit echt jouw stelling is, waarom knip jij dan juist die zinnen uit mijn plempsel waarin ik aangeef dat je met gevlochten lijn juist voorzichtig moet drillen.

Ik weet dat jij op een soort van kruistocht bent tegen onveilig vissen, maar mijn mening is dat je ook niet moet overdrijven. De vissen die ik in mijn vis carriere gelost heb, zijn op 1 hand te tellen. Ook heb ik nog nooit een gescheurde bek op de mat gezien, dus het is zeer wel mogelijk om met mijn combi visveilig te vissen.

Wat ik wel heb gezien is mensen die met nylon de bek aan gort weten te trekken. Of met veeeeeel te dunnen nylon vissen, soms zelfs tegen lelievelden of nog sterkere obstakels. Dat zie ik jou er ook niet telkens bij schrijven.

Kortom, wij zijn het eens over visveilig vissen. Maar ik word stiekem ook wel een beetje moe van het vingertje.
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-03-2012 08:48

Marc,

Het is dat je me er op wijst, ik heb dat niet bewust gedaan.

En ik op kruistocht tegen onveilig vissen? Nee, niet echt denk ik. Wel zo veilig mogelijk zonder te overdrijven. Ik vis zelf gewoon met leadcore, fluorocabon voorslag en de normale loodclips hoor. (buiten nog enkele andere montages)

Ik denk dat het dus wel meevalt. Het enige waar mijn nekharen weleens recht van overeind gaan staan is mensen die totaal onnodig met gevlochten lijn aan de gang gaan met hengels die zich daar totaal niet toe lenen.

Dat er veel meer fouten worden gemaakt, ook met nylon is een ding dat zeker is maar dat was hier volgens mij niet aan de orde. Jij en ik weten allebei dat nylon veel meer dempt dan gevlochten lijn en kapotte bekken eerder aan de orde zijn bij fout gebruik van gevlochten lijn dan nylon.

Ik moet je zeggen dat ik juist ook weleens een beetje moe word van datzelfde vingertje, jouw post verbaasd me dus enigszins maar misschien dat mijn postings onbedoeld toch een beetje zo overkomen? :oops:
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-03-2012 10:01

Eus,

Het kan natuurlijk ook zijn dat ik vanmorgen met een ietwat korter lontje ben opgestaan dan normaal :P .

Ik vis met gevlochtenlijn omdat ik dat prettig vind, net zo goed als dat jij met nylon / leadcore / voorslag / hengels / molens vist die jij prettig vind. Of iets nodig is of niet, vind ik niet aan ons om dat te bepalen of sterker iets van te vinden (let wel slechts mijn mening). Ik zit ook wel eens ergens op een prut putje te vissen met mijn bigpits, ook overdreven maar ik vind het voor mij niet nodig om meerdere soorten of grootte van molens te hebben.

Nogmaals ik kijk ook wel eens hoofdschuddend naar mensen die zitten te vissen, maar diezelfde mensen lopen waarschijnlijk ook hoofdschuddend langs mijn stek. Het is voor mij maar zeer zelden reden om er iets van te zeggen, maar soms kan ik mij niet inhouden dat geef ik ruiterlijk toe :-). Ik ben nagenoeg paranoia over een opgeruimde stek, je ziet bij mij bijvoorbeeld niets buiten tassen / tent liggen wat niet buiten hoeft te zijn.

Fijne dag!
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Harnold Kikkert
Berichten: 2174
Lid geworden op: 22-11-2004 21:18
Locatie: Hoogeveen

07-03-2012 10:47

@ EUS


Dan had je niet moeten zeggen : skip de lijn maar.
Jij had ook kunnen zeggen: met een parabolische hengel is het geen probleem.
Dus ik dacht laat ik dat dan maar zeggen.
Als je iets vermeld geef dan een reden om het juist op een andere manier wel goed te doen.
Dat heb ik gedaan.
Ik geef geen antwoord maar een tip waardoor het inzetten van dyneema geen probleem hoeft te zijn.

gr Harnold
Gebruikersavatar
Marc Schrikkema
Berichten: 3034
Lid geworden op: 09-10-2004 16:43
Locatie: Heerhugowaard

07-03-2012 11:05

Kikkert .... af in je mand :P
Blauw helmen, zijn ook maar mensen ..... af en toe laten ze hun emotie spreken :-)
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

07-03-2012 12:20

Marc,

Fair enough. ;)

Harnold,

Ik vind een parabolische hengel een ruim begrip.
Een parabolische hengel is geen vrijkaart om stug te drillen (lees:sleuren) met gevlochten lijn en zo zou het wel over kunnen komen.
Ik zeg dan maar weer: Better safe than sorry.

Want zeg eerlijk, ook met een parabolische hengel, en zeker een wat zwaardere, kun je ook nog flink wat schade veroorzaken.

Dan kun je wel zeggen dat je dan rustiger moet drillen maar sommige situaties vragen om een beulendril.

Maar je hebt gelijk dat mijn opmerking enige uitleg had kunnen gebruiken. :)
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
jacco noordermeer
Berichten: 1889
Lid geworden op: 02-02-2007 18:08
Locatie: gorinchem
Contacteer:

07-03-2012 13:19

Dat gezwam altijd over die gevlochten lijnen en stugge hengels..
Alles draait om de vent die het in zijn klauwen heeft.
Met 3,1/4 lbs stokken en gevlochten nooit problemen gehad.
Als het moet dril ik ze nog wel op een bezemsteel :wink:
Gebruikersavatar
jeffrey van osch
Berichten: 1844
Lid geworden op: 22-04-2008 00:01
Locatie: s-Hertogenbosch

07-03-2012 14:51

Ik denk idd dat het voor 90% aan de visser achter de hengels ligt hoe die de vis afdrild en daarbij de mogelijke schade aanricht .
Echter de voorslag is niet alleen voor de rek maar voor mij persoonlijk vooral voor de schuurbestendigheid .
K bedoel we zijn allml vissers met een gezond verstan en we weten allemaal dat er met gevlochten lijn voorzichtig en aangepast gedrild moet worden .
Zij die zich verliezen in hun passie zijn minder verloren dan hij die de passie verliest .
www.Force1baits.nl
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

07-03-2012 15:40

jeffrey van osch schreef:K bedoel we zijn allml vissers met een gezond verstan en we weten allemaal dat er met gevlochten lijn voorzichtig en aangepast gedrild moet worden .


Als ik je zeg dat 60% dat nog niet weet? En alleen maar van horen zeggen handelt?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Gebruikersavatar
Mehmet Yildiz
Berichten: 209
Lid geworden op: 20-04-2010 21:28
Locatie: Grunn

07-03-2012 16:51

Gevlochten hoeft naar mijn mening niet perse slecht te zijn, de visser die er mee omgaat is de bepalende factor vind ik. Als ik naar m'n eigen visserij kijk vind ik het niet nodig om een setje te hebben voor frankrijk, voor nederland korte afstand, voor nederland lange afstand etc...

Ik heb er daarom voor gekozen om een "all round" setup te hebben, shimano lc's icm 2,75 lbs hengels. Hierop heb ik gevlochten zodat ik in elke situatie uit de voeten kan. Voorslag heb ik voor een stukje schuurbestendigheid en om iets meer fout marge te hebben.

Ik zal inderdaad naar pb shield kijken blijkt toch een stuk soepeler te zijn waardoor piet vogel leadcore kan laten vervallen.
Gebruikersavatar
melvin tijssen
Berichten: 263
Lid geworden op: 11-08-2003 02:00

08-03-2012 13:09

Als je de onderstaande voordelen van de voorslag tegenover het nadeel, de knoop afweegt. Zal ik persoonlijk altijd voor een voorslag kiezen.

- Schuurbestendigheid
- Zichtbaarheid
- Afzinken
- Demping

Heb ooit weleens met alleen de leadcore een vis gedrilt, maar als je dan de lijn achter een borstvin vandaan voelt schieten, staat dit garant voor een hartverzakking. Vind het veel te schrikkerig en daarom niet fijn drillen. Ook met parabolische hengels.

Wat betreft de voorslag kies ik voor een stuk 40/00 soft steel tussen de 10 en de 20 meter.
Na het vangen van veel vis, zal de voorslag inderdaad gaan kinken. Maar dat doet je normale lijn ook. Normaal haal je dan de eerste 5 tot 10 meter eraf, nu plaats je gewoon een nieuwe voorslag. Ook met het oog op beschadigingen is dit een verstandige keuze. Nijlon is ook nog is een stuk goedkoper dan dat je gevlochten lijn is, dus het is makkelijker om een stuk eraf te halen.

Melvin