Afvallen in de bewaarzak?


Arjan van den Berg

25-02-2002 13:34

Hallo medefanaten,

Als je vissen in een bewaarzak doet vallen ze dan af of niet?
En zo ja hoeveel ongeveer.

Ik hoor tegenwoordig vaak geluiden van. Ik had een vis van 29 pond, maar het was eigenlijk een dertiger want ik heb hem 's morgens pas gewogen.

Sommigen claimen de vis dan gewoon op 30 pond, omdat de vis een pond afgevallen zou zijn.

Ik weeg mijn vissen altijd zeer snel na de vangst en heb zelf dat "probleem" dus niet.

Ik ben benieuwd wat jullie ervaringen hiermee zijn.

MvG

Arjan
Gast

25-02-2002 14:00

iemand die een karper "bewaart" in een zak om hem vervolgens een dag later te wegen is in myn ogen geen karper vriend maar iemand die wil opscheppen over zyn gevangen gewicht
als je snachts een karper vangt ok dan kan je hem hooguit een paar uur in de zak houden let wel op hy rust uit en als je hem eruit haalt zal hy vlink tegenspartellen myn ervaring is dat mensen duizenden guldens (nu euros dan) uitgeven aan hun matriaal maar een goeie camera is schynbaar niet nodig want ook snacht kan je zeer mooie fotos maken en is best leuk met een donkere achtergrond dan komt de vis en zyn vanger beter naar voren op de foto maarja 600 piek voor een paar piepers geen probleem maar een camera mag schynbaar niet meer dan 5 tientjes kosten en dat hy zwaarder weegt is volgens my onzin het enigste is dat de vis uitrust na zyn drill en als je hem dan gaat wegen er een grotere kans bestaat dat je hem laat stuiteren met alle gevolgen van dien
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

25-02-2002 14:29

Het is werkelijk het karperen op z'n smalst!!
Een vis wegen op 29 pond maar omdat hij/zij een nacht in een bewaarzak ge(sch)zeten heeft claimen op 30 pond.
Er is maar 1 woord voor, zielige pondenneukers.
Oh nee dat zijn er al twee (teveel).

Douwe
Vissen is een hobby, geen religie!
Arjan van den Berg

25-02-2002 15:58

Beste Danny en Douwe,

Danny:
Er zijn vele vissers die snachts een vis vangen en hem de volgende ochtend wegen. Daar is geen enkel probleem mee. Ik zak ook al mijn vissen die ik snachts vang en ik wil er een foto van. Zeker als ik alleen ben. Ben ik dan geen echte visser?

Douwe:
Ja er zijn geen woorden voor, maar je wijkt wel af van de discussie. Pondenneukers of niet, jij als Fries misschien niet maar veel anderen in Nederland kijkt wel op een pondje meer of minder.

Hoeveel kan een karper afvallen in een bewaarzak?

MvG

Arjan
Chris Kroesen
Berichten: 677
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00

25-02-2002 17:35

weeg je vis meteen na het vangen! ook midden in de nacht! of als het regent, sneeuwt onweert enz.

is dat nou zo'n moeite????

dan heb je meteen het exacte gewicht, en krijg je later geen commentaar enz!

wat een zinlose discussie....
Gebruikersavatar
Laurens Maasland
Berichten: 827
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00

25-02-2002 19:32

Weeg ze ook altijd in de nacht, of beter gezegd, meteen na de vangst.

Heb duidelikjk vissen gehad die in de nacht 2 pond zijn kwijtgeraakt!!!

Wat is dan wijsheid?

Ik houd het dan op het gewogen gewicht. Dus als dat in de ochtend is dan maar lichter.

Nog zo'n reden waarom ik zo'n hekel heb aan de bewaarzak trouwens. het beestje is wel rustig maar lijd er wel degelijk onder!!!

Groeten Laurens
When the going gets tough, the tough get going!!
Henny Jordaan
Berichten: 92
Lid geworden op: 05-02-2002 01:00
Locatie: Gelderland
Contacteer:

26-02-2002 20:54

Mensen waar hebben we het eigelijk over ???
natuurlijk is het leuk om een zware vis tevangen maar.....ga dan niet zeuren over een karper die afgevallen is in de nacht pff weeg de karper als je hem uit het net haald en als je een foto wil maken doe dat dan gelijk .......trouwens ik heb nog een idéé voer de karper in de bewaarzak(gevangenis) wat brinta wordt ie nog zwaarder ....sjonge jonge ...
Arnold Haandrik

26-02-2002 21:20

ik vind "zakken" van vissen om een leuke foto te krijgen niks meer met karperen te maken hebben ik doe het dus ook niet.
Dennis Ruijs

27-02-2002 09:46

Gelukkig zijn alle karpervissers hier hele goede vissers die het beste met de vis voor hebben, nooit karpers zakken en de vis altijd goed behandelen, eigenlijk snap ik niet waarom er nog foto's gemaakt worden. Het gaat toch alleen om je eigen beleving?

Kom op heren, iedereen stiopt die beesten weleens in de zak. en waarom, alleen voor het fototje, is daar iets mis mee? Volgens mij niet.

Om nog even op de oorspronkelijke vraag terug te keren voor ik net als al die anderen afdwaal. Vissen kunnen zeker veel afvallen in de bewaarzak. Tussen 1 pond en maximaal 4 pond denk ik zelf.
Het beste is gewoon om je vissen meteen te wegen.

Groeten,

Dennis R.
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

27-02-2002 10:34

Een vis een tijd zakken in een bewaarzak is helemaal niks mis mee, het zij gedaan op de goede wijze. Vooral grote vissen moeten na een vangst weer goed tot rust komen & dat kan door ze even in een bewaarzak te stoppen.

Dat vissen afvallen in een bewaarzak is niet meer dan normaal, als ze flink hebben huisgehouden op een groot aangelegd voertapijt dan scheiten ze je hele bewaarzak vol!!!
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Jeroen Speerstra
Berichten: 69
Lid geworden op: 19-01-2002 01:00

27-02-2002 13:22

Ik ben van mening dat een karper veel afvalt als hij is gevangen door een uitgebreide voercampagne. Dan heeft hij/ zij meer gegeten dan normaal en mest dus ook veel meer. Zeker als de visser met readymades heeft gevoerd, zullen ze erg veel uitschijten omdat er een hoop onverteerbare zooi inzit.

[[[Ik vindt dat men nogal snel naar de bewaarzak grijpt als ze een karper hebben gevangen. Als je nu een vette big vangt midden in de nacht en het regent pijpestelen, oke. Maar sommige mensen stoppen de vis ook overdag in de zak (erg lang) of als ze em in de avond vangen moet hij/zij de hele nacht in een veel te krappe zak.]]] (Eigenlijk was dat niet de diskussie maar ik wou het toch ff krijt.)
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

27-02-2002 17:47

Een karper die op een nachtje (meestal maar een paar uur) 1/2 kilo schijt?
Ik weet het niet.
Volgens mij kan een karper niet veel meer dan 100 tot 200 gr afvallen door te kakken. Maar ja, dat is mijn visie, en ik heb geen sluitende bewijzen.

Laurens, heb jij vissen gehad die in 1 nacht een kilo zijn "kwijtgespeeld"? Daar snap ik niks van. Misschien anorexiakarpers? :grin: :grin: :grin:

Mark
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

06-03-2002 11:50

een vis kan afhankelijk van zijn gewicht zon 1 tot misschien wel 4 pond afvallen in de zak wij hebben het wel es geprobeerd vlak na de vangst was de vis bijv 28pond en in de vroege ochtend 26plus nah ja ik weeg ze toch altijd na het vangen en soms helemaalniet

gr martijn
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

06-03-2002 15:52

Als ze nu die verekte martelzakken eens gewoon verbieden. Kijk zonder onhaakmat ben je een eikel maar visjes in een zak laten hangen voor een aantal uur is "no problem".
Kijk bij vakkundig gebruik valt het mischien nog wel mee, maar denk eens wat er mis kan gaan bij een leek?
zijn er nog meer mensen die er zo over denken of vinden jullie dit onzin.
Gast

06-03-2002 17:06

Het wordt leuk! Nu is het weer de bewaarzak. Roept iemand iets over negatiefs over een bewaarzak en nu beweert 50 % hier vol tegen de bewaarzak te zijn! Lachertje dacht ik zo! Toch?

Om even antwoord te geven op de oorspronkelijke vraag: ze kunnen inderdaad af vallen maar of dat op lopen kan tot 4 pond weet ik niet. Ik betwijfel het. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat ze meer dan 1 pond waren afgevallen. Als ik ze zak het s'nachts dan moet het een hele mooie vis zijn. Dan gaat het om de foto. Ik zak nooit een vis voor het gewicht. Wegen doe ik direct. Weer of geen weer.En meestal gaat ie dan gelijk weer te water
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

06-03-2002 18:25

Ik ben niet TEGEN de bewaarzak, wel tegen ZAKKEN die ze verkeerd gebruiken.
Zelf gebruik ik er geen, maar dat is uit principe, en uit respect voor de karper. Ik ben heel veeleisend als het om foto's gaat, maar als ik 's nachts een karper vang, wordt hij ook 's nachts getrokken.

De onthaakmat is een noodzakelijk artikel, de bewaarzak is een luxeartikel.

MVG, Mark
Gebruikersavatar
Henri van der Wal
Berichten: 730
Lid geworden op: 29-01-2002 01:00
Locatie: visPASloo
Contacteer:

06-03-2002 19:22

Hoeveel een vis in de tijd dat in een bewaarzak hangt afvalt, hangt af van de grote van de vis & de hoeveelheid verorbert voer voor de vangst....simpel!

Grote vissen hebben meer inhoud, kunnen dus meer voer wegwerken & dus ook meer afvallen..........
Meldpunt Spiegelkarpers Fryslan : spiegelkarpersinfriesland@live.nl
http://www.ksnregiofryslan.nl

http://www.sunrisebaitservice.com - Quality Carpfood
Gebruikersavatar
William Crommentuijn
Berichten: 504
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: grubbenvorst

06-03-2002 22:23

Ik sluit me aan bij de laatste zin van mark hoedemakers. ik begrijp tevens ook dat de gemiddelde albumvisser het hier nier mee eens zal zijn. En laatst genoemde groep zal het het een worst wezen wat er kan gebeuren, als zijn foto's (en getalletjes) maar indrukwekkend zijn he.
En nee Tim niemand verteld mij hoe ik ergens over moet denken, ik vraag gewoon wat jullie mening hierover is
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-03-2002 15:41

Ik denk dat ik maar een paar nachten in de bewaarzak ga slapen kan wel wat pondjes kwijt.
Vissen is een hobby, geen religie!
Hans-Peter van Ee

08-03-2002 08:35

Heren

Als de bewaarzak niet op de markt was gebracht, dan werden karpers toch wel bewaard, maar dan in een jutezak of in de badkuip thuis.
Of het daarom een luxe-artikel is, betwijfel het, misschien wel een luxeuzer verblijf voor de karper??

Zelf maak ik wel degelijk gebruik van een bewaarzak en nog nooit heb ik meegemaakt(ook niet bij vismaten) dat karpers zijn gestorven in de zak.
Gewoon nadenken bij wat men doet!!

Kijk ik begrijp al die karpervriendelijkheid wel, maar zullen we elkaar weer spreken als jullie een 25 kg vis hebben geland in de nacht, en niemand is in de buurt??

Het gaat hier over afvallen in de bewaarzak, en ik ga er maar vanuit dat zeker de dikkere en vraatzuchtige vissen afvallen in de zak.

Trouwens ik ken wel iemand, waarvan ik vermoed dat hij door vissen te zakken, zeker drie dertigers mis heeft gelopen op zijn palmares.
Wel mooie vissen ,en zeker voor in het album, maar niet om het gewicht.

met gewichtige groet

HPE

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Hans-Peter van Ee op 2002-03-08 08:41 ]</font>
Gebruikersavatar
Bart Janssen
Berichten: 1354
Lid geworden op: 18-01-2002 01:00
Locatie: Tussen de Rivieren
Contacteer:

08-03-2002 23:44

Zodra een karper gestrest raakt zal deze de ontlasting laten lopen. Ieder die een weleens een karper heeft gezakt zal ongetwijfeld resten van ontlasting hebben aangetroffen. Dus mijn mening hierover is, ja een karper verliest gewicht in een bewaarzak. De hoeveelheid gewicht die verloren gaat is afhankelijk van de tijd dat je de karper in de bewaarzak houdt. Hierbij is natuurlijk ook de voedselopname van de afgelopen 24 uur heel belangrijk. Hoe meer voedsel, hoe meer ontlasting. Bij volwassen karpers kan de totale darmlengte het drievoudige van de lichaamslengte bedragen. Daar kan dus heel wat ontlasting in zitten.

Bart

_________________
You don't wanna sleep? Fish with FM-Baits!

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Bart Janssen op 2002-03-09 04:58 ]</font>
Arnold Haandrik

11-03-2002 17:37

quote:
HPE schrijft:
Kijk ik begrijp al die karpervriendelijkheid wel, maar zullen we elkaar weer spreken als jullie een 25 kg vis hebben geland in de nacht, en niemand is in de buurt??

Beste HPE,dan maak je toch een foto van die karper die op je onthakingsmat ligt?ik snap niet waarom de meeste perse een foto met karper willen hebben
groeten
Harald
Gebruikersavatar
Michiel Pilaar
Berichten: 962
Lid geworden op: 06-01-2002 01:00
Locatie: Kapelle
Contacteer:

11-03-2002 18:12

Harald,

Jij maakt misschien een foto op de mat... Maar als ik een 25 kg vis vang wil ik toch écht wel goede foto's. En als ik 'n 50-er 'snachts zou vangen gaat ie toch echt de zak in (als de zakomstandigheden tenminste goed zijn). En inderdaad: dit heeft diep van binnen misschien wel wat te maken met 'ego-verheerlijking' of album visser... Het vangen van een mooie vis geeft zeker voldoening. Maar het is gewoon leuk om een (mooie) foto van jezelf met die vis te hebben. Ik snap de argumenten van de tegenstander (of moet ik zeggen 'onthouders') maar een grote vis is gewoon iets heel speciaals. Misschien vang je hem nooit meer!

Misschien een bizarre vergelijking: maar van je kinderen of familie wil je toch ook goede fotó's hebben? Het is iets voor jezelf! Een mooi plaatje die je terug kan voeren naar die kostbare herinneringen van de vangst.

Maarja, ieder z'n meug!

Michiel
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-03-2002 12:17

Het fotgraferen van vissen is eigenlijk ontstaan om te voorkomen dat al je vangsten voor vissers latijn worden versleten!
'Daarnaast maak ik op vakantie ook fotos van dingen zodat ik ze nooit meer vergeet!!!
Hans-Peter van Ee

15-03-2002 09:10

Michiel/Martijn

Klopt als een bus wat jullie beweren, een foto is een mooie herinnering aan de vangst.
Niet alleen de vangst maar ook de omstandigheden waarin de vangst plaatsvond ziet men er in terug.
Men kan natuurlijk beweren dat het geen eigenbelang is, maar uiteindelijk is het dat wel.
Heeft men geen bewijzen van vangsten dan wordt men vaak voor leugenaar versleten.
Daarom bewaar ik ook maar mijn hele slechte foto's :smile:

met bewarende groet

HPE