instant of voorvoeren


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

20-02-2012 09:57

Vissen jullie deze periode instant of voeren jullie lichtjes voor?

Heb hier vlakbij een kanaal gevonden met een paar leuke plekken, dus het begint weer aardig te kriebelen.

Ik hoop op reacties.


Grt. Ricardo
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
Lars Verhoef
Berichten: 35
Lid geworden op: 27-05-2011 16:47
Locatie: Renkum/Arnhem

20-02-2012 09:59

bij 1 hengel 10 a 15 bollen van mij en bij mijn vismaat ook.
en de andere 2 gewoon laten liggen totdat er vis op de mat ligt en dan een stuk of 15 bollen erbij.

gr
~~ Vangsten 2012 ~~
Schub - 8 Geblankt 3/9
Spiegel - 0
Brasem - 1
Alex Poot
Berichten: 878
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00

20-02-2012 11:36

Maakt toch niet zoveel uit? Gewoon proberen! Stilstaand water zoals meertjes, vijvers ect zou instant best kunnen werken. Maar ook voorvoeren heeft zijn nut.

Op kanalen is het een ander verhaal. Wat voor kanaal is het? Wat voor bestand, scheepvaart ect... Soms heeft voorvoeren op een kanaal alleen nut over een periode van 2 of 3 dagen. De karper trekt dan vaak al door. Is het dus een rustig kanaal, met (nog) weinig of geen scheepvaart kan je best dagelijks 1 of 2 handjes voer erin gooien. Heb je al veel scheepvaart zou ik persoonlijk 2 dagen voeren en dan gewoon proberen. Die 2 handjes zijn bij de eerste beste dieplader al zodanig verspreid dat het effect weg is. Tenzij het ergens in een kuiltje of afgelegen stuk gevoerd wordt. Of het moet een stuk zijn waar vaker gevoerd word of langdurig dan krijg je ook weer een ander verhaal.

Jou doel is volgens mij wat karper te onderscheppen die gewoon voorbij komt? Dan zou ik eerst 2 tot 3 dagen wat voeren (niet te veel!) en dan proberen. Eigenlijk ben je dan nog instant bezig :lol:

Voerplekken hebben pas echt nut als je die wekelijks onderhoudt en goed blijft aanvoeren. Maar das een andere discussie.

Succes
Bojan van der Linde
Berichten: 1060
Lid geworden op: 26-02-2003 01:00
Locatie: zuid-holland

20-02-2012 11:54

Op het kanaal waar ik op vis, vis ik tegenwoordig alleen nog instant. Door de jaren lange ervaring weet ik wel hoe ik mijn stekken moet uitzoeken.
Heb vaak genoeg meegemaakt dat ik 3 dagen voor voerde, en dan blankte. En dan een week later op dezelfde stek instant 4 vissen vangen. Ook heb ik de tijd er niet meer voor om te voeren.
Op andere wateren zoals een zandput bij ons in de buurt, is regelmatig voeren de sleutel tot succes.
Zonder te voeren heb ik daar nog nooit een vis gevangen.
Je moet gewoon het een en ander uitproberen en door je ervaring die je dan opbouwt leer je vanzelf wat het beste is op welk water en in welk jaargetijde.
Gebruikersavatar
Ricardo vd Dag
Berichten: 143
Lid geworden op: 09-08-2010 17:08
Locatie: Makkum (fr)

20-02-2012 12:51

Qua scheepvaart is het nu rustig, misschien af en toe een klein bootje maar daar is dan ook alles wel meegezegd.. ik had een stek gevonden bij een mini-gemaaltje welke water steeds toevoert vanuit de polder.. water staat hier continu in beweging.. dit leek me wel een interessante plek om te proberen..
PR: 28 pond, 94 cm

De lijn breekt pas als het geduld van de visser op is......
Gebruikersavatar
Hardy Schuilenburg
Berichten: 201
Lid geworden op: 25-10-2010 17:38
Locatie: Breda

20-02-2012 20:48

Ik vis eigenlijk alleen nog maar instand (10 tot 15 bollies per hengels of twee tot drie spots) en als er gevangen wordt bijvoeren. Kanalen moet sche epvaart voer ik vaak pas als de sluisen dicht gaan en er dus geen boten meer voorbij komen.
Bij langere sessies op groot water b.v. Frankrijk kan je een of twee stekken opbouwen door wel een voercampagne op te starten en de stekken om en om te bevissen, hopelijk heb je dan niet de pech dat er een ander op je voorgevoerde stek gaat zitten.
Bedenk altijd dat je mogelijk niet de enige bent die aan het voeren is op een bepaald water, dus ik zou zeggen als vuistregel, instant vissen en de stek onderhouden als er vis op komt, de spijsvertering is nog erg langzaam door de watertemp.
Gebruikersavatar
geert geesink
Berichten: 22
Lid geworden op: 20-08-2008 20:54
Locatie: Deventer

22-02-2012 16:42

nou ik ben al drie dagen aan het voorvoeren en heb vrijdag vrij dus morgen nog een beetje en dan hopelijk een mooie schub aan de haak
vis trouwens aan een kanaal :roll: :lol: :lol: waar het best druk is met scheepvaart dus voorvoeren maar
als je niks vangt doe je iets (vaud):P
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-02-2012 06:54

Doe dit spelletje nu 30 jaar. Heb nog nooit gemerkt van enig nut van het starten met voorvoeren om deze tijd van het jaar.
Tenzij:

je weet waar de vis ligt, maar dan hoef je niet voor te voeren.

Sterker op wateren waar anderen beginnen met voorvoeren ving ik minder en de voerders al helemaal geen ruk.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

23-02-2012 08:44

Interessant gegeven Klaas.

Zou het kunnen komen doordat er teveel gevoerd werd? Met een beetje voer kun je ze wellicht wat gretig houden, met teveel verzadig je ze en lopen de vangsten hard terug.

Denk je dat als je de enige op een water bent die dat doet de uitkomst hetzelfde zou zijn?
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2012 11:35

Met weinig of geen voorvoeren doen ze het nu ook niet beter. Beesten kunnen nu dagenlang met hun neus haast bovenop het aas liggen.

In het najaar beginnen met voeren vergroot wel de kans. Maar nu na de koude periode met ijs is het al weer een stuk minder makkelijk.

Verzadiging wordt overschat, maar is nogal een vaag begrip bij karpers.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-02-2012 14:08

Toch zie je het op iets drukkere wateren elk jaar weer, bij het eerste beetje opwarming komen er een paar vissen uit, men hoort dat er gevangen is en begint massaal "lichtjes" te voeren en tot eind april licht alles weer op zijn reet. Ik voer in deze periode alleen voor als ik vrijwel zeker weet dat er geen of heel weinig anderen dat ook doen en als ik zeker weet dat de vis enigzins actief is. En dan nog echt maar een handje halve bollen per hengel. Het is ongelofelijk wat je soms kan bereiken met 10 bollen per hengel per dag en hoe snel het ook al weer te veel kan zijn. Ik voer liever niet dan dat ik me zorgen moet maken over overvoeren.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

23-02-2012 14:15

Maar of dat verzadiging is in de zin van een volle buik?

Kan zijn dat het haakaas te veel is verdund, zodat de kans klein is dat die enkele reflex waarop je wacht raak is. Kan zijn dat de reflex sterker is als het signaal subtieler is. Maag vol :wink: (teveel voedingstoffen opgenomen) lijkt de minst waarschijnlijke.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
sebastian Stephenson
Berichten: 91
Lid geworden op: 24-04-2011 18:31

23-02-2012 14:24

Ik ga dit weekend (vrijdag op zaterdag en misschien ook zaterdag op zondag)vissen en heb de afgelopen 4 dagen lichtjes gevoerd op een kanaaltje waar geen scheepvaart is.

Nu ik dit lees vraag ik me af of het überhaupt wel zin heeft om vanavond weer te gaan voeren. Stel.. ik heb ze op de stek gekregen en ga vanavond niet voor voeren is de kans dan groot dat ze verder zwemmen of blijven ze ivm het koude water toch wel in die omgeving?
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

23-02-2012 14:26

Gewoon het grotere aanbod aan aasjes kan een heel plausibele verklaring zijn, of het daar aan ligt of aan buikje rond weet ik niet, maar het effect is hetzelfde.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

23-02-2012 16:39

Dat zeg ik: NU beginnen met voeren.

Logisch ook. Metabolisme staat nagenoeg stil. Je krijgt wat reflex eters zeg maar.

Heel anders wordt het als je een plekje bij houdt.

Of je weet waar ze liggen en genegen zijn heen en weer te zwemmen.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

23-02-2012 22:31

niks voorvoeren,gewoon wat kruim bij de rig,zoek natuurlijk voedsel op.iets van een mosselbank doet wonderen.
de vis ligt/zit aan tafel.als hij honger heeft doet die de bek open.
op mijn winterstek waar ze altijd liggen vang ik instant 95 procent vis !
ga ik voeren ??
praat ik over :

wat handjes mais/wormen/een handje of 2 boilies/maden/low fat pellets 3 mm of what ever.
pak ik nooit geen visje meer in 2 dagen tijd.
doe er je voordeel mee.
pak een loodje en voel over de bodem heen of er iets tikt. (ik weet niet hoe ik het uit moet leggen om aan te voelen dat er mossel liggen)
denk je het gevonden te hebben,doe dan een schuifloodje met een dregje aan je lijn.
haal voorzichtig binnen tot je vast zit,en probeer er een mosseltje uit te trekken.
de vis zit er binnen een uur weer,en jij heb mischien je hotspot.
bruggen/peilers/overdekte stukken/blubber en de rest eromheen hard/warm water lozingen/gemaaltjes (buiten de stromingnaad)/sluizen/takken/als er zon is,op ondiepe gedeeltes en dan het liefst van vrij diep naar ondiep ( steil talud) leg er 1 onderaan en 1 bovenop.
mooi he vissen :)

succes
Plaats reactie