steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Remco Kulk
Berichten: 698
Lid geworden op: 04-07-2012 07:33
Locatie: Amsterdam

31-07-2012 11:10

tinodriessen84 schreef:Hey terry.

Ik heb tijdens die discussie een zak van dat spul gekocht, en in het begin een beetje gebruikt op 1 hengel en de ander zonder, en het had geen invloed op de vangsten! En daarom gebruik ik het niet meer, nu heb ik een emmer van dat spul waar ik niks meer mee doe! :roll:

Mvg tino


Je moet het sowieso niet op je hengel strooien Tino :D :D :D

Ik denk gewoon dat heel het produkt nergens op slaat, als je toch denkt zout nodig te
hebben in je visserij haal je toch gewoon zout in de supermarkt :o
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

31-07-2012 16:52

Ooooooohw, ik al denken waarom ik niks vang en me molen begint te roesten? :D
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

01-08-2012 15:18

Ik vind het prachtig hoe men zich nu in ene druk gaat maken om het gebruik van zout.
Als sommige moraalridders hier zich echt zouden bekommeren om moedernatuur,
Dan hebben ze zowieso de verkeerde hobby uitgezocht.
Want een brokkie zout is taboe, maar een haak in een karper z'n bek die net zo lang moet vluchten totdat hij zo moe is om vervolgens met een net uit zijn element gehaald te worden en op het droge gelegd wordt is niet erg?
Jaren lang word er al van alles(en ik weet zéker ook door de moraalridders) in het water gegooid wat er niet thuis hoort.
Maar een beetje zout.. Nou als ik dat iemand zie doen! Poe poe..

Erger nog vind Ik de mensen die er maar vanuit gaan dat er meteen met kgs gaat worden gestrooid.
En ja er zijn mensen die dit zullen doen, en toch mag je daar niet vanuit gaan.
Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij zelf doet..
En is ieder als karpervisser, net zoals bij vele andere dingen in het leven erop aangewezen zijn eigen gezonde verstand te gebruiken.

Ik heb zelf nog nooit zout gebruikt in een andere vorm dan door mijn mix heen.
Ben wel van plan om het met een gezond verstand te gaan proberen om te zien of het wat kan toevoegen.
Krijg ik het idee dat het Weinig tot geen efect heeft zal ik er meteen mee stoppen.

Maar kom op alsjeblieft, als ik zo de berekeningen lees, over hoeveel zout er nodig is om een water kapot te krijgen..
Dan vind ik het ronduit belachelijk hoe sommige er zo op tegen zijn.
(nogmaals bij normaal gebruik)

En dat sommige er voor kiezen er niet mee aan de gang te gaan onder het motto "zolang je niet zeker weet dat het geen kwaad kan, gebruik ik het niet".. Prima! Een verstandige keuze misschien.
Maar hou alsjeblieft op met een ander dingen te verwijten terwijl je zelf visser bent(zonder dit voor de honger te doen) dat is namelijk zowieso niet goed te praten!

Mvg Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2012 15:45

je hebt gelijk man!

ik ga zo thuis gelijk een paternoster rig met 9 haken knopen, zodat ik met 4 hengels 36 keer kans op een run heb.

jouw antwoord was een openbaring voor mij.(nog bedankt) en als ik stekkenpezers tegen kom knal ik gelijk een kilo zeep op hun stek.

ik bedoel..... dit mag en kan allemaal en als ik niet zeker weet of het slecht is... tja gewoon doen toch ?
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

01-08-2012 15:51

Heb er nog eens over nagedacht, kon toch niet slapen vannacht.

Vroeger (ja ook ik ben oud voor de meeste lezers hier) bij de paarden gebruikten wij deze roze blokken ook, Himalaya Rock Salt, hier likten de paarden aan bij behoefte, je hoeft echt niet te proberen dat aan ze te geven als ze geen zin hebben.

Denk dat het met de karper net zo is, als ze behoefte hebben zijn ze blij dat je aanbied, hebben ze geen behoeft zullen ze misschien zelfs je stek vermijden, dus gebruik met mate, en bij mij niet in de bollen.

Zolang ik nog vis vang zonder laat ik het zout maar bij Kevin op de plank liggen....
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

01-08-2012 15:54

michel Tja schreef:je hebt gelijk man!

ik ga zo thuis gelijk een paternoster rig met 9 haken knopen, zodat ik met 4 hengels 36 keer kans op een run heb.

jouw antwoord was een openbaring voor mij.(nog bedankt) en als ik stekkenpezers tegen kom knal ik gelijk een kilo zeep op hun stek.

ik bedoel..... dit mag en kan allemaal en als ik niet zeker weet of het slecht is... tja gewoon doen toch ?


IK hoop dat dit sarcastisch bedoeld is? :-? :lol:
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

01-08-2012 16:52

Michel Tja..

Is jouw laatste post aan mij gericht..?!
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2012 17:46

Marc vd Woude schreef:Michel Tja..

Is jouw laatste post aan mij gericht..?!


Jep,
maar dat is toch goed, gezien je het prachtig vindt hoe mensen zich druk kunnen maken om het gebruik van zout. :D
en wat betreft moraalridders die zich zo erg om moeder natuur bekommeren dat ze de verkeerde hobby gekozen hebben...
ik hou van de natuur, planten,dieren en ik hou van vissen....ergens moet je een balans kunnen vinden daarin dus heb ik grenzen gesteld.ga ik over die grenzen heen ,dan heb ik dus lak er aan.
en als je dat hebt kan je het beter gelijk goed doen.
vandaar de paternosterrig met 9 haken.niks verboden aan en vergroot je vangkans met 9x per hengel.fles aminol erover heen en een kilotje zout. wordt een top sessie dan denk ik.

mensen kunnen vanalles blijven bagatelliseren of proberen te nuanceren,ik doe liever aan overdrijven :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

01-08-2012 17:57

Marc vd Woude schreef:Michel Tja..

Is jouw laatste post aan mij gericht..?!


Marc, het antwoord van Michel is wat ik al verwachtte en volkomen terecht wanneer je mensen die net iets meer begaan zijn met het wel en wee van alles wat met hun liefhebberij van doen heeft gaat bestempelen als zijnde moraalridders.
Troost je Marc, je bent op dit board niet uniek.
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

01-08-2012 18:01

Hahaha schitterend!
Dus omdat jij jou grens daar hebt gesteld is dat maar meteen goed?
Jouw voorbeeld van die paternoster slaat werkelijkwaar nergens op!
T ging volgens mij over het feit dat sommige al jaren voer in het water gooien wat daar helemaal niet hoort!
Ook trek jij als dierenliefhebber een haak door de lip van een vis, maar vervolgens doe je moeilijk over een heel klein beetje zout waarvan niet eens bewezen is dat het in zulke minimale hoeveelheden schadelijk is.

Jij vind dat JOUW grenzen goed in balans zijn van wat wel en niet kan.
Terwijl daar helemaal niks van klopt.
Ook heb je het maar over mensen met 25kg zakken zout langs de waterkant.
Maar wat vind je ervan als een visser met 125kg boilies aan een putje van een hectare komt.
Is dit dan niet erg? Dit is net zo een belachelijk idee, als dat van jouw 25kg zout idee.
Het slaat nergens op.

En ipv ergens voor open te staan heb jij je mening al lang vast staan.
En blijf je eigenwijs maar doorgaan met je rare voorbeelden die je erbij haalt over paternosters en weet ik niet wat.
Dat ik mezelf afvraag, nadat je een keer of 5 heb vermeld te stoppen in dit topic, waarom je uberhaubt nog steeds reageerd,
Zoals je nu weer doet op mijn post(op een belachelijke manier) terwijl mijn post niet direct aan jou gericht was.

Mvg Marc
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

01-08-2012 18:30

herman hulsman schreef:
Marc, het antwoord van Michel is wat ik al verwachtte en volkomen terecht wanneer je mensen die net iets meer begaan zijn met het wel en wee van alles wat met hun liefhebberij van doen heeft gaat bestempelen als zijnde moraalridders.
Troost je Marc, je bent op dit board niet uniek.


Beste Herman,

Heel mooi gezegd..
Maar je zeg het zelf al "net iets meer begaan" al twijfel ik daar sterk aan..
Want zoals ik al eerder aangaf trekt hij een haak door de lip van een karper en laat deze zich moe strijden..
Hoe begaan ben je dan met de natuur? Is dat wel goed? En het lood wat hij in de jaren heeft verspeeld.. Of heeft hij nog nooit lijnbreuk gehad????

Nogmaals.. Dat je zelf de keuze maakt het zout NIET te gebruiken is prima.
Omdat dit immers waarschijnlijk beter is dan het wel te gebruiken.

En dat we een wellus nietus discussie hebben vind ik ook prima, maar kom niet bij mij met rare argumenten over paternosters enz.

In mijn ogen heb je weinig te zeggen over een eetlepel zout als je zelf ook van alles doet wat ABSOLUUT niet goed is voor de karper.
Want dan ben je in mijn ogen een hypocriet.
Welcome to the Goodlife..
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2012 19:14

Marc vd Woude schreef:sommige moraalridders hier.
de moraalridders,Erger nog vind Ik de mensen die er maar vanuit gaan dat er meteen met kgs gaat worden gestrooid.
hoe sommige er zo op tegen zijn.
En dat sommige
Maar hou alsjeblieft op met een ander dingen te verwijten terwijl je zelf visser bent.
Mvg Marc


IK ben degene in deze topic die het sterkst ageert tegen het gebruik van steenzout.
jij hebt het over "zie hieboven"...
best raar he dat ik me aangesproken voel.. :roll:
ik kan best tussen de regels doorlezen,en jij hebt het (mede) over mij,alleen noem je het beestje niet bij zn naam.als iemand over mij lult ben ik natuurlijk wel zo vriendelijk even een reactie terug te plaatsen natuurlijk.
verder vind ik 125kg dumpen ook bizar. 25kg ook. bij 10kg ligt voor mij de grens. echter is het in mijn geval dan 50 tot 80 procent particles en 50 tot 20 procent bollen/pellets.(verschilt ook per situatie ,2 handjes per stek is eerder de norm)ik sta zeker open voor dingen,echter kijk ik zeer kritisch naar de huidige ontwikkelingen binnen de karperwereld gezien die aardig verzadigd is.
overigens heb ik verder geen zin om inhoudelijk op jou te reageren gezien het bord voor je kop.

al met al ben ik dus van mening dat jij dus wel op mij reageert en IK bepaal nog altijd zelf waar en wanneer ik ergens op wil reageren.en heb veel plezier met jouw visserij, dan doe ik dat ook.zelf zie ik enkel nadelen op meerdere vlakken wat dit product betreft en doe er niet aan mee. En dat mag ik best zeggen, net zoals jij mag zeggen dat je geen moeite ermee hebt.lang leve het vrije woord! :D

en ook dit was een reactie op jou voor als je het wil weten.... :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

01-08-2012 19:49

Marc vd Woude schreef:In mijn ogen heb je weinig te zeggen over een eetlepel zout als je zelf ook van alles doet wat ABSOLUUT niet goed is voor de karper.
Want dan ben je in mijn ogen een hypocriet.


en dit is voor jou dan gelijk een vrijbrief om geen grenzen te hebben en alles wat je zelf ook doet dat slecht is goed te lullen om maar je visje te kunnen vangen? :lol: dan ben ik liever hypocriet denk ik.

Marc vd Woude schreef:heeft hij nog nooit lijnbreuk gehad???.


ja, en je wil niet weten hoe ik dan baal,vandaar dat ik nooit met leacore gevist heb,vandaar dat ik altijd met onderlijn materiaal vis dat 100% eerder zal breken dan mn hoofdlijn en met ingeknepen of weerhaakloze haken vis.
ik denk dat jij dat gevoel ook wel kent, maar dan van bijv van een misser/losser.
verder ben ik totaal niet van het karper pamperen of zo, maar doe geen dingen waar ik niet achtersta wbt dier/natuurvriendelijk gezien.

mensen daarentegen...... :-? :D (<-- is een grapje )
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Marc vd Woude
Berichten: 160
Lid geworden op: 30-03-2007 19:21

01-08-2012 21:37

Beste Michel..
Het laatste wat ik hier wil is ruzie met iemand..
Daarom ben ik blij dat jij netjes blijft, en van wat ik van jou gelezen heb zag ik al dat je dat ook blijf.
Ik hoop dat ik niet overkom alsof ik op oorlogs pad ben.

En nogmaals dat jij de keuze maakt het zout niet te gebruiken is misschien wel de juiste, dat weet ik niet.
Maar wat ik niet kan bevatten is dat je voor jezelf grenzen stelt die van geen kant kloppen.
Want aan de ene kant weiger je zout te gebruiken omdat dit MISSCHIEN schadelijk zou kunnen zijn voor de karper.
Maar je begrijpt toch zelf ook dat het vissen opzich al schadelijk kan zijn voor de karper.

Kun je mij misschien uitleggen waarom je dat dan wel doet, maar waarom het dan zo erg is om zout te gebruiken..
Ben je echt zo begaan met de natuur als dat jij zegt?
Want wat jij nu doet is voor jezelf grenzen stellen over wat wel en niet kan, maar bij mij komt dat meer over als het proberen te sussen van je geweten..

Nogmaals, no hard feelings. En het spijt me als ik vijandig overkom.
Welcome to the Goodlife..
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

01-08-2012 22:02

[quote="michel Tja"][quote="Marc vd Woude"]
verder vind ik 125kg dumpen ook bizar. 25kg ook. bij 10kg ligt voor mij de grens. echter is het in mijn geval dan 50 tot 80 procent particles en 50 tot 20 procent bollen/pellets.(verschilt ook per situatie ,2 handjes per stek is eerder de norm)ik sta zeker open voor dingen,echter kijk ik zeer kritisch naar de huidige ontwikkelingen binnen de karperwereld gezien die aardig verzadigd is.

Best gek, je bent tegen het gebruik van zout omdat je bang bent dat er individuen zijn die het misschien met kilos tegelijk gaan lopen strooien. Maar als het om boilies gaat, waarvan bekend is dat er personen zijn die er inderdaad veel teveel van ingooien, is er geen vuiltje aan de lucht omdat JIJ toevallig verstandig voert? Daarnaast zit in de meeste boilies ook een hoeveelheid zout... Gevalletje van boter op je hoofd
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

02-08-2012 08:26

Martijn Nederpel schreef:Best gek, je bent tegen het gebruik van zout omdat je bang bent dat er individuen zijn die het misschien met kilos tegelijk gaan lopen strooien. Maar als het om boilies gaat, waarvan bekend is dat er personen zijn die er inderdaad veel teveel van ingooien, is er geen vuiltje aan de lucht omdat JIJ toevallig verstandig voert? Daarnaast zit in de meeste boilies ook een hoeveelheid zout... Gevalletje van boter op je hoofd


hoezo geen vuiltje aan de lucht ? woorden in mn mond leggen ? op groter wateren (open) wil ik nog wel eens gaan voeren ja, op gesloten druk beviste wateren een stuk minder.
iedereen moet voor zichzelf weten wat ie doet, ik vis zelf al sinds ik 5 a 6 was met tussen mn 12de en 18ste een pauze.. leukste manier vond ik altijd met levend aas op roofvis :D
dat er veel zout door het aas heen zit is bekend ja, maar voor mij voelt het gewoon niet ok om pure zout zo in het zoete water te flikkeren.
zijn gewoon veel dingen die mij irriteren aan de karpervisser (dus niet aan karpervissen), stekken maken (lees takken,bomen,riet weg hakken,shit in het water pleuren,rommel maken), alles proberen uit te sluiten zodat je "vertrouwen" hebt.komt steeds meer onzin bij (naar mijn idee).
ik mis vooral de romantiek van het vissen bij veel mensen, is echt een vlees race geworden.ik wil zelf niet weten als ik ergens ga vissen wat er zwemt,in de natuur zitten lekker genieten van het buitenleven en de mistiek van wat er wel niet uit zou kunnen komen vandaag,dat is vissen voor mij.

dit zout was voor mij gewoon de spreekwoordelijke druppel die de emmer deed overlopen wat betreft "innovaties" en of het nou slecht is of niet, ik vind het maar een rare gewaarwording dat vissers het maar normaal vinden pure zout in zoetwater te gooien terwijl de kwaliteit af en toe al niet om over naar huis te schrijven is.
persoonlijk vind ik de meeste vissers behoorlijk egoistisch , lijkt wel alsof ze bereid zijn over lijken te gaan als het moet zolang ze maar meer en groter vangen als hun buurman/maat/conculega`s.. :-? en daar komen vaak ook belachelijke voerpraktijken bij kijken.
Zoals eerder vermeld kijk ik verder dan alleen naar de karper, bijv de rest van de flora en fauna van het zoetewater en wat er omheen leeft.
maar laat maar, ik zal het wel fout hebben. :roll: verder maak ik me ook zorgen of we , laten we zeggen over 10 a 20 jaar nog A:kunnen vissen op karper en B: mogen vissen op karper.. ik hoop iig mocht ik een zoon krijgen later met hem te kunnen vissen.maar daar zal verder ook niemand bij stil staan denk ik.

@Marc,

heeft niks met sussen van mn geweten te maken,eerder met respect voor de natuur.
en als ik geen respect zou hebben voor de karper zou ik em binnen takelen, op het asfalt gooien ,haak uit zn bek rukken terwijl ik met mn voet op em sta en in de kliko ermee..
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
jan wijnstok
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-08-2012 12:10

21-08-2012 12:21

Simpel te begrijpen : Als karper zout lekker zou vinden ,waarom vang je dan op de NieuweWaterweg NOOIT VAN ZE LANG ZAL ZE LEVE 1 karper ,
Misschien omdat karper een ZOETWATER vis is ............
jan wijnstok
Berichten: 3
Lid geworden op: 21-08-2012 12:10

21-08-2012 12:35

Nog even voor de duidelijkheid: er is maar 1 soort zout op de HELE wereld en dat is ZOUT (NaCL) of je het steenzout of zeezout of ,,Nash,, zout noemt moet je zelf weten ,maar het is allemaal het zelfde ,GEEN UITZONDERING .uitzendig,,Keuringsdienst van Waarde,, ook om over na te denken ,Bij appie 1kg voor 49 cent ,Bij mr. Nash 1kg voor 14,95 ,
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-08-2012 13:56

Inderdaad, en tevens is inmiddels bewezen dat het karper eerder afstoot dan aantrekt, dus je gooit beter suiker in het water. Wel van Kevin Cash natuurlijk...
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

21-08-2012 18:30

Kees,

Ik kom volgende week met een piccalilly smaak op de markt, mijn vangsten liegen er niet om ik wel. :lol:

Groet,
Peter
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-08-2012 19:22

En voor zover het nog niet genoemd was (10 pag's aan zout in de open wond van deze visser kon ik niet aan);

Het maakt je stek wier vrij...

Ga toch lekker harken joh :-?



Weet je wat een superatractor is voor vrind karper!?

Zaad soak op je ballen!

..En volgende week zijn alle rukkers gestopt met steenzout en stinken ze nog harder dan voorheen naar zaad in hun rukhutten :P hahaha...
Laatst gewijzigd door Marco Mostert op 21-08-2012 19:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-08-2012 19:29

jan wijnstok schreef:Nog even voor de duidelijkheid: er is maar 1 soort zout op de HELE wereld en dat is ZOUT (NaCL) of je het steenzout of zeezout of ,,Nash,, zout noemt moet je zelf weten ,maar het is allemaal het zelfde ,GEEN UITZONDERING .uitzendig,,Keuringsdienst van Waarde,, ook om over na te denken ,Bij appie 1kg voor 49 cent ,Bij mr. Nash 1kg voor 14,95 ,



niet waar: er is maar een soort keukenzout op de wereld en dat is NaCl. Daarnaast heb je nog veeel meer soorten zout. Bijvoorbeeld salmiak zout, word gevormd uit salpeterzuur en amoniak
Marco Mostert
Berichten: 3296
Lid geworden op: 28-05-2008 17:59

21-08-2012 19:31

Op m'n kloten zit ook zout.

Zweet zout. De chemische afkorting is me ff ontschoten...
Groeten, Marco.

..Ironisch genoeg is m'n glazen bol gebarsten uit voorspelbaarheid 8).
Gebruikersavatar
Theo de Vries
Berichten: 442
Lid geworden op: 15-02-2003 01:00
Locatie: Lelystad

21-08-2012 21:36

Ik ben op zoek naar zwartzout :lol:
Laatst gewijzigd door Theo de Vries op 21-08-2012 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

21-08-2012 21:47

Mijn vriendin is steeds de likstenen van de paarden kwijt, liggen hier in het kaqnaal :D