steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Patrick lamers
Berichten: 855
Lid geworden op: 02-01-2011 19:52
Locatie: Toldijk

26-02-2012 07:24

Stefan, zeer waarschijnlijk is hij Dan te lui om nog en keer te lopen :wink:
Als je 25kg zout meeneemt moet je echt afvragen wat je doet.
Misschien voor een 3 weekse sessie in Frankrijk,
Maar een peppie gaat over het algemeen geen 3 weken in de boes boesh
Van Frankrijk leven :wink:

Gr. Patrick
Boeruhhhhhhhhhhh
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

28-02-2012 13:18

Patrick lamers schreef:Stefan, zeer waarschijnlijk is hij Dan te lui om nog en keer te lopen :wink:
Als je 25kg zout meeneemt moet je echt afvragen wat je doet.
Misschien voor een 3 weekse sessie in Frankrijk,
Maar een peppie gaat over het algemeen geen 3 weken in de boes boesh
Van Frankrijk leven :wink:

Gr. Patrick


eerh.. 1x ophalen met je bus, achterin leggen , openscheuren, schep erin en pas eruit halen als ie weer leeg is ?

dat is pas lui! :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
henk plasman
Berichten: 337
Lid geworden op: 20-11-2009 01:22

19-04-2012 01:33

Zout is slecht voor de mens dus,lijkt het mij ook vor de vis.
Maar ja een vis vangen gaat boven alles.
Dan liever een blank
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-04-2012 06:08

Hè wat zouteloos weer bah lijkt wel ziekenhuis voer :D
Laatst een rOnde gelopen om me thuiswater inclusief zijsloten enz.
1 zo,n sloot lIgt langs een drukke weg.
Tot me verbazing ontdekte ik een waterafvoer in de weg die onder het fietspad doorloopt en direct in de berm/sloot terecht komt.
Dus als het Pekelwater enz komt er ook direct in.
Er zwemmen nog steeds geen haringen en meneer karPer zwemt er nog steeds vrolijk zijn rondje.
Ben nog steeds van mening van die enkeling die dan evt steenzout gebruikt dit echt geen kwaad kan.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Eric Romijn
Berichten: 166
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00

19-04-2012 08:20

Hoi,

Er zijn al aardig wat punten genoemd voor gebruik zout.
Ben er zelf geen voorstander van, ik heb zelf nog nooit meegemaakt dat mijn koi's gretiger gingen azen, omdat ik 45 kilo zout op de vijver gooide.
Zout zonder jodium stimuleerd de slijmlaag van de karper en wordt ook dikker.

Weer zo commercieel truckje het zout gebruik.
En er wordt niet over na gedacht aan gasten die bergen zout in de kleinere putjes dumpen keer op keer reken uit wat voor gevolgen het zou kunnen hebben op latere jaren.
meer dan 7 procent zout per 1000 ltr raakt de vis in verdoving zonder zuurstof erbij overleefd hij het niet.
En zelfs zout in combinatie met andere stoffen wordt een gifbom.
Zout gaat nooit uit het water, alleen maar door waterverversen.
Dus na jaren wat voor schade gaan we aan richten, omdat we lekker mee lopen met het commerciele gedoe.
We vergeten hoe we met zijn allen met een aardappel en zelf gemaakt deegje begonnen zijn ging ook goed.

Ach en we kunnen veel schrijven hierover het is aan de persoon zelf hier mee om te gaan.
Hier ook een voorbeeld.
Een vissertje komt op een putje en voert 20 kilo vollen in een dag omdat zoiets in een boekje stond over voeren.
Veel laten zich mee sleuren en kopieren alles na wat er net nieuw op de markt komt, in plaat van lekker je eigen ding doen.

Ik laat het hier maar bij anders zijn we morgen nog aan het typen lol


Gr

Eric
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-04-2012 09:23

Eric hoe kOm je aan die wijsheid?
Studie? (klinkt bijdehand is niet zo bedoeld)
Denk echt Niet dat dat zo'n vaart zal lopen.
Ik hoor niemand over het gebruik van steenzout en ook al zou dat wel zo zijn hoeveel moet je er wel niet ingooien om ook maar iets van schade aan te richten.
Ik denk dat als al dat wegenzout van de afgelopen winter geen kwaad kan een evt visser met wat zout al helemaal
Niet.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-04-2012 09:31

Eric Romijn schreef:meer dan 7 procent zout per 1000 ltr raakt de vis in verdoving zonder zuurstof erbij overleefd hij het niet.


....volgens ben je ernstig in de war met de Dode Zee. 70kg/1m3 en je blijft zelf ook drijven. :o
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Jan Kasteelen
Berichten: 654
Lid geworden op: 08-05-2007 12:24
Locatie: Gouda

19-04-2012 09:48

ben scholten schreef:Ik denk dat als al dat wegenzout van de afgelopen winter geen kwaad kan een evt visser met wat zout al helemaal
Niet.

Ik kan me de strenge winter van 1987 nog herinneren. Een fietspad boven aan de dijk langs een vijver bij mij in de buurt werd overdadig bestrooid met pekel vanwege de vele sneeuw die er was gevallen. Toen de winter voorbij was en het ijs in die vijver was gesmolten dreven er honderden dode vissen. ‘Veroorzaakt door het vele strooizout’ werd er gemeld door de visvereniging.
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

19-04-2012 10:50

Rene Schouten schreef: ....volgens ben je ernstig in de war met de Dode Zee. 70kg/1m3 en je blijft zelf ook drijven. :o


7% in 1000 liter is ook 7% in 1 liter. :D

Het is wel waar dat een karper in coma raakt bij een te hoog zout gehalte. Iets wat je in de gaten moet houden als je kaper vanwege infecties een zoutbad geeft. Ik weet niet exact welk percentage dat is, maar dergelijke concentraties ga je natuurlijk niet halen op viswater. Maar je kunt natuurlijk ook niet ongestraft maar zout in het water blijven dumpen.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-04-2012 10:51

...feit dat die vissen weken/maanden geen daglicht hadden gezien had hier geen reet mee te maken natuurlijk. En alleen water heeft daar last van. Niet het gras/planten/struiken/bomen, alleen water..... Poeh he :oops:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

19-04-2012 11:00

Nee de winter van vorig jaar was lekker zacht.
Blijf bij mijn mening
Vis is vis
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-04-2012 11:19

Ik wil er maar een ding over kwijt en dat is dat ik het bij de beesten af vind dat wij als vissers menen maar ongegeneerd alles waarvan wij denken de vis mee te kunnen verleiden in het water blijven storten en dan ook nog eens in hoeveelheden die elke fantasie te boven gaan.
Nee ik bedenk dit niet, maar heb dit uit eigen waarneming.
Wat mij betreft mag hier onderhand eens flink het mes in.
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

19-04-2012 12:22

vis zelf wel eens in aardig brak water en de vissen zijn kerngezond en het is 1 van de weinige plekken waar de paai enorm succesvol is.

denk dus dat het wel meevalt allemaal. ook in putjes e.d word water gewoon ververst.
als er 2 weken geen druppel valt en het is lekker warm dan zakt het water hier zo een 20cm
na een paar dagen regen is het peil weer normaal.

zal toch maar een jaartje een hype zijn. zoals vele wondermiddelen.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

19-04-2012 12:35

herman hulsman schreef:Ik wil er maar een ding over kwijt en dat is dat ik het bij de beesten af vind dat wij als vissers menen maar ongegeneerd alles waarvan wij denken de vis mee te kunnen verleiden in het water blijven storten en dan ook nog eens in hoeveelheden die elke fantasie te boven gaan.
Nee ik bedenk dit niet, maar heb dit uit eigen waarneming.
Wat mij betreft mag hier onderhand eens flink het mes in.


Inhakend op nog een topic verderop: als je maar genoeg (zout(e) :evil: )boillies kiepert heb je zo je eigen plateautje......
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-04-2012 13:38

ff goed lezen wat ik stel en dat gaat dus niet alleen over zout, aanvullend kan ik je desgewenst ook laten weten dat mensen die met andere ogen naar wat moeder natuur te bieden heeft kijken, het ook niet geheel ontgaat wat wij zoal met z'n allen uitvreten.
herman hulsman
Berichten: 1274
Lid geworden op: 25-10-2007 21:27
Locatie: Eemnes

19-04-2012 13:40

Ho Rene, ik geloof dat ik jou reactie niet geheel goed interpreteerde, sorry
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

20-04-2012 13:19

Remco Albers schreef:vis zelf wel eens in aardig brak water en de vissen zijn kerngezond en het is 1 van de weinige plekken waar de paai enorm succesvol is.

denk dus dat het wel meevalt allemaal. ook in putjes e.d word water gewoon ververst.
als er 2 weken geen druppel valt en het is lekker warm dan zakt het water hier zo een 20cm
na een paar dagen regen is het peil weer normaal.

zal toch maar een jaartje een hype zijn. zoals vele wondermiddelen.


Ik vind dit vrij kortzichtig gesteld. Ja karper kan tegen een redelijk gehalte aan brakheid, dat wil ik zeker niet tegenspreken. Er leeft echter meer in het milieu dan alleen karper, sommige vissoorten kunnen er wellicht minder goed tegen en wat te denken van planten en macrofauna? Invloeden reiken veel verder dan alleen ons troeteldier en het wordt tijd dat karpervissers zich dat eens gaan beseffen. Ik vind de vraag of zout schadelijk voor de karper is zelfs maar nauwelijks relevant, de vraag moet zijn wat de invloed is op het totale ecosysteem. Je stelling dat water ververst wordt kan wel kloppen, maar let wel WATER verdampt misschien, ZOUT niet. Dus het verse regenwater krijgt gewoon dezelfde zoutconcentratie. Als het infiltreert in het grondwater wordt het hele feest nog erger, dan verspreid de verzilting zich van onze drukke karperwateren naar het hele gebied daar om heen. Zal de rest van de bevolking erg kunnen waarderen.
Ik ben niet per definitie tegen het gebruiken van zout, het probleem is alleen dat het overgrote deel van de karpervissers geen flauw benul heeft wat ze doen en maar raak gooit met kilo's tegelijk. Een klein handje steenzout in het water zal zo'n vaart wel niet lopen, maar dan moeten we ons wel met zijn allen beseffen dat dit met mate gebruikt dient te worden. Misschien op afgesloten wateren zelfs wel helemaal niet, wat je er nu ingooit kunnen we er later niet meer uit halen.
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

20-04-2012 13:31

Ach alsof de overheid nadenkt.
Die blijven verzilting na verzilting plannen maken voor enkele Nederlandse wateren.

Nederland is dichtbevolkt,en ook de wateren liggen dicht op elkaar,wat als er een groot water verzilt word? verzilting treed op door het grondwater,en sijpelt door de dijken heen naar de polderstelsels en putjes.

Dan gaat er nog wel wat meer kapot,dan dat zout wat gestoord word door een visser,en persoonlijk denk ik dat het storten van zout door de visser nog behoorlijk meevalt.

Hier spreken we onderhand alsof iedereen het doet en alsof er vrachtwagens vol zout gedumpt worden

Nabije toekomst.stijging zeespiegel grotere bedreiging voor het zoetwater ecosysteem. Is al begonnen in duin gebieden met hun mooie zoetwater plasjes.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

20-04-2012 13:45

leen goudappel schreef:Hier spreken we onderhand alsof iedereen het doet en alsof er vrachtwagens vol zout gedumpt worden


....wil je toch even quoten Leen: als "we" ons ineens zorgen gaan maken om zout zou je je druk moeten maken wat er aan tonnen s'winters via de strooiwagens in je putje terecht komt. Niet die 6 pellets van ene meneer Nash....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

30-07-2012 12:10

Zeer interessante discussie, zijn er al bewezen resultaten mee geboekt?

Denk wel dat mineraal of steenzout beter is om toe te voegen aan lok of haakaas dan gewoon jodium keukenzout.

Ben benieuwd.

Mvgr Terry
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

30-07-2012 20:11

Hey terry.

Ik heb tijdens die discussie een zak van dat spul gekocht, en in het begin een beetje gebruikt op 1 hengel en de ander zonder, en het had geen invloed op de vangsten! En daarom gebruik ik het niet meer, nu heb ik een emmer van dat spul waar ik niks meer mee doe! :roll:

Mvg tino
Gebruikersavatar
Björn Kuijten
Berichten: 247
Lid geworden op: 22-02-2012 00:42
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

30-07-2012 20:55

Een emmer van dat spul is altijd makkelijk,
als het straks van de winter weer glad is kan je de stoep er mee strooien :lol:
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

30-07-2012 21:27

Ja juist. Of levenslang me zoutmolentje vullen! :D
Gebruikersavatar
Terry van Erp
Berichten: 72
Lid geworden op: 15-07-2012 11:15
Locatie: Geertruidenberg
Contacteer:

30-07-2012 21:42

tinodriessen84 schreef:Ik heb tijdens die discussie een zak van dat spul gekocht, en in het begin een beetje gebruikt op 1 hengel en de ander zonder, en het had geen invloed op de vangsten!


Snap het niet, Kevin Nash ving er almaar grote vissen mee ;)
Of heb je een ander merk genomen? LOL
Weet je wat het is? Meer water als vis!
Gebruikersavatar
tinodriessen84
Berichten: 727
Lid geworden op: 21-11-2011 18:49
Locatie: jrc contact 2 man bivvy

30-07-2012 21:51

Haha, ja kevin lult zo wel zijn portomonee vol, maar ik heb idd een ander merk gekocht, gewoon steenzout dat voor mensen is gemaakt! :D dat is 4x zo goedkoop, maar nog steeds veel geld als je er niks mee doet.

Maarjah... Ik zit voorlopig niet snel meer zonder zout voor over me friet! :D