steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

16-02-2013 01:08

Martijn, je vergelijkt 2 onvergelijkbare grootheden.
Code: Selecteer alles
In de winter van 2009-2010, met veel sneeuw, werd er door Rijkswaterstaat 191.000 ton zout gestrooid op rijkswegen. Uitgaande van ruim 5050 km rijksweg is dat bijna 38 kg per strekkende meter weg, waarbij overigens niet is verdisconteerd dat sommige kilometers weg meerdere rijstroken hebben. In een gemiddelde winter strooit Rijkswaterstaat 70.000 ton.

In het voorbeeld, Wappinger creek near Millbrook, hebben ze het over iets wat niet veel meer is dan een sloot waar een weg langs loopt.
Als je het nieuws een beetje gevolgd hebt deze winter weet je dat daar(NY) iets meer sneeuw valt dan hier, 10 keer zoveel minstens en dan houd ik het aan de lage kant.
Laten ze daar iets minder strooien dan hier, maar dan kom je nog gauw in de buurt van 100 kg per strekkende meter weg, een gedeelte daarvan komt in een sloot langs de weg terecht. Geen wonder dat dat effect heeft.

Hoeveel ton karper steenzout zou er inmiddels in totaal verkocht zijn in NL ? En hoeveel gebruikt ?
Ik heb mijn emmertje inmiddels in gebruik als duur strooizout omdat het volgens de geleerde mede karpervissers niet werkt, ik merkte zelf ook geen verschil.

Martijn de Boer schreef:Zoals iedereen weet verdampt zout niet, dus neemt de zoutconcentratie in (met name stilstaande wateren) toe

Als dat zo was dan waren er veel meer zoute meren, of waren veel meer meren zouter dan nu.
Verzilting vind alleen plaats waar er geen uitwisseling van water is anders dan door verdamping, het eindpunt van de water kringloop. Met andere woorden, zee, oceaan, maar ook de dode zee, diverse ander meren in de Afrikaanse slenk, the great salt lake en een of andere zoutvlakte in ik meen Peru.
Het oppompen van grondwater t.b.v. drinkwater voorziening in kustgebieden veroorzaakt verzilting van het grondwater, zeewater neemt de plaats van het opgepompte water in.
In Amerika en Rusland zijn ze er in geslaagd om hele landstreken te verzilten door irrigatie met grondwater.

Martijn de Boer schreef:Kortom: Rock Salt/steenzout wegenzout is slecht voor het zoetwater milieu! Laat het dan ook vooral thuis!


Ik zal niemand aanmoedigen om het te gebruiken, niet omdat het slecht zou zijn voor het milieu, maar omdat het een onnodige uitgave is waar alleen de verkoper beter van wordt.
Gebruikersavatar
Martijn de Boer
Berichten: 350
Lid geworden op: 03-12-2005 19:52

16-02-2013 21:45

Hoi Bert,

Ik heb mijn posting nog eens nagelezen, maar ik kan nergens een vergelijking terugvinden behalve deze: wegenzout = Rock Salt = NaCl. Je eerste uitspraak is naar mijn idee dus onjuist.

Het doel van mijn bericht is overigens niet om een berekening of vergelijking te maken van kilo's strooizout per strekkende meter weg of de hoeveelheid sneeuw rond NY zoals jij hebt gedaan, maar om de negatieve effecten van NaCl op het zoetwatermilieu weer te geven, verder kijkend dan alleen het effect op karper. Ik heb deze negatieve effecten benoemd en dit onderbouwd met een link naar een onderzoek, waarmee ik de rocksaltgebruikers bewust wil maken/informeren wat de effecten zijn van het goedje wat zij in het water gooien, en bewust wil maken dat dit effect al eerder optreedt dan het waarnemen van "dode dieren"!

Hoeveel ton rocksalt er al verkocht of gebruikt is weet ik niet, ik weet wel dat elke kilo meer dan alleen zonde van het geld is.

Martijn de Boer schreef:
Zoals iedereen weet verdampt zout niet, dus neemt de zoutconcentratie in (met name stilstaande wateren) toe

Bert Kamp schreef:
Als dat zo was dan waren er veel meer zoute meren, of waren veel meer meren zouter dan nu.

Misschien iets te kort door de bocht, maar zout kan toch echt niet verdampen Bert, en doordat het jaren duurt voordat zout (op natuurlijke wijze) uit het watersysteem verdwijnt en het nog steeds door de mens gebruikt wordt treed er accumulatie op, zoals ook dit onderzoek bevestigd. Ook in Nederland is dat zo. Om mijn verhaal begrijpbaar te houden heb ik dit samengevat in 1 zin.

Bert Kamp schreef:
Verzilting vind alleen plaats waar er geen uitwisseling van water is anders dan door verdamping, het eindpunt van de water kringloop. Met andere woorden, zee, oceaan, maar ook de dode zee, diverse ander meren in de Afrikaanse slenk, the great salt lake en een of andere zoutvlakte in ik meen Peru.

Je spreekt jezelf hier niet alleen tegen, het klopt ook niet. In zeeen en oceanen treed geen verzilting op door verdamping, hier is (in theorie) de zoutbalans juist in evenwicht. Het verdampte water (=> regen) wordt namelijk gecompenseerd doordat zoet rivierwater naar zee terugstroomt. Hier kan wel enige fluctuatie in zitten afhankelijk van de periode in het jaar. Verzilting op de zoute meren en zoutvlaktes die je noemt komt niet doordat er meer zout op gegooid wordt door menselijk handelen, maar door verdamping en verdroging. De oorzaak is dus niet te vergelijken met (een van de) oorzaken in ons viswater. Verzilting vindt niet alleen in die verre oorden plaats, ook gewoon in ons land, met name in de diepliggende polders in Noord-Holland.

Verzilting kan wel optreden als gevolg van een overstroming vanuit zee (tsunami), door zoute "spray" richting het binnenland, of door zoute kwel (opwellen). Maar ook door menselijke invloeden zoals afspoelend pekelwater door wegenzout, grondwateronttrekking in kustgebieden zoals jij al noemt, maar de laatste jaren ook door sommige sportvissers die moedwillig zout in het zoete water gooien.

Waarom vond je het nodig mijn (dikgedrukte) conclusie aan te passen? Rocksalt is immers hetzelfde als wegenzout, dus we zeggen exact hetzelfde. Ik heb expres de woorden rock salt/steenzout gebruikt omdat het dan de rocksaltgebruikers misschien eerder aanspreekt. Het lijkt er nu op dat je mijn verhaal (en de onderzoeken) wil afzwakken: "niet omdat het slecht zou zijn voor het milieu".
Het is vervelend voor je dat je nu een emmertje "duur strooizout" hebt staan, en prima dat je anderen voor een onnodige uitgave wilt behoeden, maar waarom je twijfelt over het negatieve effect van zout op het zoete milieu is voor mij een raadsel. Ik zou zeggen lees het rapport nog eens door als je interesse hebt, mochten er vragen of twijfels zijn dan mag je me gerust benaderen, ik licht dan graag een en ander toe!

Groeten, Martijn.
Als ze me missen... ...dan ben ik vissen!!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

17-02-2013 01:01

Martijn, alles draait om hoeveelheden, het gaat om het punt waar je 'te veel' kunt zeggen.
191.000 ton wegenzout is niet te vergelijken met 2 of 3 ton karperzout.
Het onderzoek waar je naar verwijst gaat over een sloot langs een weg waar misschien wel 100 kg per meter gestrooid wordt, elke winter opnieuw, onvergelijkbaar met Nederland, laat staan met het gebruik van karperzout. Zouden ze daar stoppen met strooien is over een paar jaar het zout weer verdwenen.

Martijn de Boer schreef:In zeeën en oceanen treed geen verzilting op door verdamping, hier is (in theorie) de zoutbalans juist in evenwicht. Het verdampte water (=> regen) wordt namelijk gecompenseerd doordat zoet rivierwater naar zee terugstroomt

emmm, je gelooft toch niet werkelijk dat de zee/oceaan vanaf 'den beginne' al zout was en nog steeds even zout is ?
Jouw zoete water bevat van alles, waaronder mineralen. Deze komen uiteindelijk in zee terecht en doordat ze niet mee verdampen wordt de zee steeds zouter, ook nu nog. Duurt alleen een paar(miljard) jaar voordat je verschil merkt.

Martijn de Boer schreef:dus neemt de zoutconcentratie in (met name stilstaande wateren) toe

Dat gebeurt pas als er geen uitwisseling/verversing meer is via grondwater of toe en afvoer via oppervlakte water. Zie de dode zee, de meren in de grote slenk en salt lake, er komt wel 'zoet' water bij maar er is geen uitwisseling, alleen maar verdamping.
Als er wel uitwisseling is, dus overal elders, gaat het om het punt waar je meer toevoegt dan er verdwijnt, en dat is nog niet uitgezocht.
Het beetje karperzout dat afgelopen jaar gebruikt is benadert dat punt bij lange na niet.

Martijn de Boer schreef:Verzilting op de zoute meren en zoutvlaktes die je noemt komt niet doordat er meer zout op gegooid wordt door menselijk handelen, maar door verdamping en verdroging. De oorzaak is dus niet te vergelijken met (een van de) oorzaken in ons viswater

De oorzaak van het ontstaan van die zoutvlaktes is dus het verdampen van 'zoet' water, net zoals de zee zouter wordt door het verdampen van 'zoet' water.
De oorzaak van verzilting van landbouwgrond 'in verre oorden' is wel degelijk gevolg van menselijk handelen. Ze gebruiken er 'zoet' grondwater op om te irrigeren, maar dat bevat ook zouten die door verdamping in en op de bovenste bodemlaag achterblijven, dus wel degelijk verzilting door menselijk handelen.

Martijn de Boer schreef:Verzilting kan wel optreden als gevolg...............maar de laatste jaren ook door sommige sportvissers die moedwillig zout in het zoete water gooien.

Om een bekende professor te citeren: "Dit is alles ja gans onwetenschappelijk"

Martijn de Boer schreef:Het lijkt er nu op dat je mijn verhaal (en de onderzoeken) wil afzwakken

Voor zover je het over de gevolgen van het gebruik van karper steenzout hebt wel ja.

Martijn de Boer schreef:waarom je twijfelt over het negatieve effect van zout op het zoete milieu is voor mij een raadsel

Ik twijfel helemaal niet over het negatieve effect van wegenzout.
Voordat het karperzout schadelijk wordt moet je jarenlang grote hoeveelheden in het water kieperen waarbij nog niet eens duidelijk is wanneer je er 'te veel' op moet plakken.
Komt nog bij dat jouw 'waarschuwing' een beetje mosterd na de maaltijd is, er is immers al vastgesteld dat het niet werkt.
De diverse verkopers zullen nog wel een tijdje het tegendeel blijven beweren, maar die moeten nog van hun (dure) voorraad af.

Martijn de Boer schreef:mochten er vragen of twijfels zijn dan mag je me gerust benaderen, ik licht dan graag een en ander toe!

Wederzijds.