steenzout


Plaats reactie
Gebruikersavatar
mitsz van der kamp
Berichten: 6100
Lid geworden op: 26-03-2004 20:28
Locatie: amsterdam
Contacteer:

20-02-2012 21:06

Gooi jij het er gewoon wel in.

Als ze gaan drijven moet je mij niet bellen ok?

groetjes Mitsz
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

20-02-2012 21:40

bert kamp schreef: reken maar eens uit hoeveel zout er jaarlijks in het oppervlakte water beland via het riool, of als gevolg van wegenzout.


En daarom Bert, juist daarom mag jij er gerust nog wat bij doen.
Welterusten en slaap lekker lieve kijkbuiskinderen.

Wat me ergens wel opvalt is het minimale denkvermogen, en da's in het verleden vaak ongezond genoeg gebleken..zonder zout in elk wondje te willen strooien overigens.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

20-02-2012 22:06

Ach je moet het gewoon met een korreltje zout nemen :P

CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Rob Tazelaar
Berichten: 152
Lid geworden op: 11-10-2006 09:21

20-02-2012 22:35

De angst is dus teveel zout in het water, terwijl het wel zou kunnen bijdragen aan de vangsten vanwege de mineralen enzoiets? Ik vermoed dat de meesten van ons in de mix tot zo'n 20 gram zout per kilo droge mix verwerken. Vervang DAT zout dan voor steenzout? Of is dat vaud opgemerkt? Dan kan steenzout nog steeds gebruikt worden, maar dan als toevoeging in de mix... Of zou het effect verloren gaan dan?

Iemand?
Succes is een keuze!
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2012 02:43

Even inventariseren wat we tot nu toe hebben:

Argumenten tegen het gebruik:
Michel Tja: buiten een persoonlijke mening, helemaal niets.
Marc Schrikkema: 2 suggestieve vragen en een vergelijking met een hond chocolade voeren, maw ook helemaal niets.
Mitsz van der Kamp: een link naar een site die uitlegt wat het verschil is tussen zoet en zoutwatervissen en hoe het komt dat zeewater zout is en een lichtelijk neerbuigend 'Gooi jij het er gewoon wel in'.
En als klap op de vuurpijl:
Henk ter Maat met een nog neerbuigender 'En daarom Bert, juist daarom mag jij er gerust nog wat bij doen. Welterusten en slaap lekker lieve kijkbuiskinderen'.
Henk, als jij iets weet wat ik niet weet, voor de draad ermee, van jouw en Mitsz had ik toch iets anders verwacht.

Argumenten tegen - 0

Argumenten voor het gebruik:
Het is niet bewezen dat het kwaad kan.
Het zou karper aantrekken vanwege een bepaald mineraal dat er in zit.
Da's ook niet bepaald sterk, maar zou een reden kunnen zijn om het in zetten.

Over mijzelf, nergens heb ik gezegd dat ik voor of tegen het gebruik ben, laat staan dat ik het ooit gebruikt heb.
Mijn ervaringen met zout beperken zich tot (buiten dat ik het zelf te veel gebruik) het winter witvissen op voorn, ik gebruikte tot 10% in het voer, nooit iets gemerkt van negatieve effecten op de vis. Ik kan me ook niet herinneren dat ik er beter door ving trouwens.
Verder heb ik het 1 keer gebruikt als conserverings-middel tijdens een 2 weekse trip naar Cassien, en meer dan eens als ingrediënt in m'n boilie mix.

Voor de toekomst, ga ik het proberen? Waarschijnlijk wel, maar op een afwateringskanaal en niet op een afgesloten put.
Ik vraag me nog 1 ding af, als Nash beweert dat het om een mineraal gaat, waarom zoekt hij niet uit welk om daar een commercieel product van te maken.
Zelf denk ik aan een grondvoer met veel mineraal houdende ingrediënten als kelp, CLO en biergist.

Even goeie vrienden - Bert

p.s.

Henk ter Maat schreef:Wat me ergens wel opvalt is het minimale denkvermogen

dat was mij ook al opgevallen, maar waarschijnlijk niet op dezelfde manier. 8)
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2012 10:30

bij twijfel wel of geen risico nemen ?

voor mij iig niet nodig dit...en al duurt het 500 jaar of zo voordat het misschien brak wordt... is voor mij geen goedpratertje.

verder wens ik een ieder veel succes komend seizoen,en wanneer er mensen op dit forum gaan janken dat hun putje naar de klote is ga ik ze recht in hun gezicht uitlachen :wink:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2012 12:46

Waarom dan zou ik met iets voor de draad moeten komen, wanneer je het verschil tussen zoet en zoutwatervissen al niet wil zien..
Ziende blind en horend doof, iets van de andere verwachten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2012 14:14

Henk, als jij werkelijk denkt dat het voeren van minimale hoeveelheden zout van invloed is op de saliniteit van water mankeert er inderdaad iets aan jouw denkvermogen.
Ziende blind en horend doof, inderdaad.

p.s.
saliniteit , voor het geval je op school bij de moeilijke woordjes niet verder gekomen bent dan de 'r'.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2012 15:34

Het is de opeenstapeling van zouten Bert, waarvan je in een eerder bericht vernemen mocht dat je juist daarom er gerust nog wat zout mocht bijdoen..
Maar voor jou gemak stap je daar wat makkelijk overheen en valt terug in je eerdere minimale toevoegingen.

Seniliteit is voor mij inmiddels moeilijk genoeg.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

21-02-2012 15:39

Henk ter Maat schreef:Seniliteit is voor mij inmiddels moeilijk genoeg.


sorry hoor.... (offtopic)

maar....

WHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-02-2012 16:36

Ah! Zo lang niet bewezen is dat iets slecht is, doen we het gewoon! Er is ook nog zoiets als gezond boerenverstand hoop ik?
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

21-02-2012 16:51

.....ongezouten kritiek.....
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-02-2012 16:54

niemand die zicht afvraagt waar al het strooi zout van de winter terecht komt?
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

21-02-2012 17:50

Ja Martijn wel.. dus als er geen vissen boven komen drijven is t wel ok? :-?
Wat te denken van de horde vakantiegangers die allemaal 'een beetje' gebruiken omdat Nash zegt dat t wel ok. is? Wat te denken van sommige 'voerboeren' die bovenop hun toch al ruime hoeveelheid voer nog ff. 100 gr of > dagelijks gaan storten. Dat dezen, in mijn omgeving, geen boodschap hebben aan wat een ander verder doet..
Mensen die (vis)bollen draaien/proeven weten dat deze vaak al zout genoeg is.. (op zich kan je daaraan/in al je twijfels hebben)
Natuurlijk zijn er nog geen 'echte' bewijzen/onderzoeken en zullen sommige gaan roepen dat iets eerst bewezen moet worden..
Heb wel een idee dat zout(er) water slecht kan zijn voor de groei, bewijs ervoor ben ik nog niet tegen gekomen.
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

21-02-2012 18:14

mark

In brak water kunnen karpers zeer groot worden, vraag maar eens aan mensen die in dat soort wateren vissen. Wat ik bedoel te zeggen is, dat er tig duizenden kilos strooizout gebruikt worden om de wegen ijsvrij te houden. Dit komt gewoon in het oppervlakte water terecht en spoelt ook weer weg via de vele gemalen en spuisluizen die ons landje droge voeten geven. De hoeveelheid zout die wij als visser zouden gebruiken is daar slechts een zeer klein onderdeel van en kan/zal zeker niet van invloed zijn op de water kwaliteit. Immers er word telkens vers water aangevoerd via regen.
Zeewater bevat per liter ongeveer 24 gram zout. Stel je neemt een putje van 100 bij 100 meter en 1,5 meter diep dat is 100x100x1,5 kuub= 15000 kuub water 15000x1000=15000000 liter water. Wil ja dat op zeewater laten lijken dan moet je er in korte tijd 15000000x24=360000000 gram oftewel 360000kilo zout in mieteren. Aangezien het hier slecht om zeer kleine hoeveeelheden zout gaat, dat gebruikt dient te worden is het gewoon lariekoek om te beweren dat het slecht voor het water zou zijn. Of er moeten de hele dag door nonstop voerbootjes heen en weer varen met zout in hun bakjes. Ik denk dat hun bootjes eerder versleten zijn dan dat het water brak is geworden.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

21-02-2012 19:00

En zo is dat.
©
Gebruikersavatar
Cor Nannings
Berichten: 1248
Lid geworden op: 21-03-2002 01:00
Locatie: Hoorn

21-02-2012 19:18

Ik heb het nog niet zo zout gegeten.

CN
Unicorn Carp Fisching
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2012 21:37

Martijn,
jij weet net als ik dat het een optelsom van iets wat er niet in hoort betreft.
Was zoetwater niet gewoon drinkbaar tot den modernen mensch zich begon te roeren met alle gevolgen van dien?
Het is een stapel die ooit eens gaat omvallen.

In de winter van 2009-2010, met veel sneeuw, werd er door Rijkswaterstaat 191.000.000 kg zout gestrooid op rijkswegen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Peter van Loo
Berichten: 1785
Lid geworden op: 09-08-2011 00:41
Locatie: Schiedam

21-02-2012 21:41

Goed geciteerd Martijn.
Even nog een aanvulling over de saliniteit van het zoete water, die bedraagt minder dan 0,1%, terwijl een karper maximaal gedijt bij een fysiologische zoutoplossing van 0,9%. Dit is dus evenveel wat erin het bloed van de karper zit.
Dus zout voeren zie ik niet als een probleem.


Groeten, Peter
Gebruikersavatar
bert kamp
Berichten: 2343
Lid geworden op: 01-10-2002 02:00
Locatie: almelo

21-02-2012 21:58

Henk ter Maat schreef:Het is de opeenstapeling van zouten Bert.

mee eens, die opeenstapeling zou een probleem kunnen worden, op klein afgesloten water, over een paar honderd jaar.
al het overige water staat op een of andere manier in verbinding met de zee, en dat is waar ons voerzout ook techtkomt

Henk ter Maat schreef:Maar voor jou gemak stap je daar wat makkelijk overheen en valt terug in je eerdere minimale toevoegingen.

terug vallen Henk? waar heb ik dan gezegd 'gooi maar raak met dat spul, maakt niet uit hoeveel'

Kees Verheij schreef:Ah! Zo lang niet bewezen is dat iets slecht is, doen we het gewoon!

Kees, er zijn mensen die beweren dat het gebruik van een gsm slecht is voor de hersenen want:
een magnetron gebruikt straling om te verhitten
een gsm gebruikt ook straling
dus
als je een gsm gebruikt kook je je hersenen

toch gebruikt heel Nederland een gsm want
Kees Verheij schreef:Ah! Zo lang niet bewezen is dat iets slecht is, doen we het gewoon!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-02-2012 22:16

Ach ja Bert,
ik snap ook niet wat ik me eigenlijk druk maak.
Weet ook wel dat het over een paar honderd jaar pas mis kan gaan en dat mijn tanden dan al lang geen zeer meer doen.
Beter had ik mijn zeer beperkt denkvermogen voorrang gegeven en niet mijn hart gevolgd.
Waar kan ik steenzout en strooizout halen, ik kan immers nog een jaar of wat een bijdrage leveren in mijn kortzichtig bestaan.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
michel Tja
Berichten: 3561
Lid geworden op: 17-12-2004 08:24
Contacteer:

22-02-2012 09:30

http://www.nu.nl/gezondheid/2746766/ned ... -zout.html

AMSTERDAM - Een ruime meerderheid van de Nederlanders gebruikt dagelijks meer zout dan goed voor ze is.


Uit onderzoek van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) blijkt dat 85 procent van de bevolking boven de maximum richtlijn van 6 gram per dag zit. Volwassen mannen eten gemiddeld 9,9 gram per dag en vrouwen 7,5 gram per dag, aldus het RIVM woensdag.

''De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend te noemen'', zegt Hans Verhagen, hoofd van het Centrum voor Voeding en Gezondheid bij het RIVM.


Jonge leeftijd

De hoge zoutconsumptie begint al op jonge leeftijd, meldt het onderzoeksrapport. Jongens krijgen via voeding dagelijks gemiddeld 8,3 gram binnen, meisjes 6,8 gram.

Het RIVM onderzocht ook de bronnen van het teveel aan zout. Het meeste wordt gebruikt in de warme maaltijd (36 procent). Het zout zit vooral in vleesproducten en sauzen. Andere belangrijke bron is de lunch (31 procent) met veel zout in brood en kaas.

Het meeste zout wordt thuis geconsumeerd. Opvallend is dat mensen die veel zout eten, meer eten en drinken.


Hoge bloeddruk

Veel zout in het voedsel kan hoge bloeddruk veroorzaken waardoor het risico van hart- en vaatziekten en daardoor vroegtijdig overlijden toeneemt. Mensen moeten gezonder en evenwichtiger eten, vindt het RIVM.

''Een andere, betere samenstelling van voedingsmiddelen kan helpen de volksgezondheid te verbeteren”, aldus Hans Verhagen. Het zou zo'n 7000 doden per jaar schelen als Nederlanders verantwoord aten.

Voldoende groente en fruit en geen slechte vetten zijn hierbij van belang. Verhagen durft nog niet te zeggen groot het aandeel zout hierin kan zijn. "Dat zijn we nog aan het onderzoeken."

nee, een vis is geen mens... :-? :roll:
Heeeeeeeeeeeeeee Tjaaaaaaaaaa steek nog een peuk op, je bent chagrijnig.
Eek a Mouse - Ganja Smuggling
http://www.youtube.com/watch?v=YNOwqTYQ8f0
R.I.P Deniz :(
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

22-02-2012 10:16

Zoet water is nooit helemaal zoet, er zit al een beetje zout in.
Voeg daarbij het genoemde strooizout.
Voeg daarbij een jaar of 15 stevig voeren met vismeel (=meestal van zeevis dus zout).
En nu nog steenzout/likblokken enz.. Voor grotere/open watersystemen nog niet zo'n probleem maar afgesloten putjes?
Denk dat in zo'n tempo die paar 100 jaar niet gehaald gaat worden ..

@ Martijn, ik heb nooit gezegt dat er in brak water geen grote vissen zouden zwemmen. Wat mij wel opvalt is dat ,laten we zeggen per 1000, veel meer kleine vis zit dan verder landinwaards waar het water minder zout is. Dit is mijn eigen ervaring, dus geen feit ..
Gebruikersavatar
Eus Molewijk
Berichten: 2418
Lid geworden op: 13-01-2002 01:00
Contacteer:

22-02-2012 19:33

Martijn,

Op de noordpool bij temperaturen van -30ºC en lager en in de Sahara bij temperaturen van 50ºC leven ook mensen. Wat denk je dat er met jou gebeuerd als we jou daar een weekje neerzetten?

Beetje vreemde vergelijking om karpers uit het brakke water erbij te betrekken.

Ook al zou het niet slecht zijn voor de karpers, hoe is het dan voor alle andere dieren die in en op/aan het water leven? En alle planten die in op of aan het water groeien?

De micro organismen die in het water leven? De bodemgesteldheid, de beschoeiing, de dieren die uit het water komen drinken?

Boeiend.

Vangen of creperen, wat telt is wat ik kan fotograferen...
Luc de Baets:"A little knowledge is a useless and often even a dangerous thing."
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

22-02-2012 20:27

Eus das dan toch ook een rare vergelijking?
Je gaat er maar vanuit dat het slecht is maar weet je dat ook?
Vis is vis
Plaats reactie