Petitie:Laat de spiegels voor de sport!


Josef Stalscu
Berichten: 1003
Lid geworden op: 21-04-2007 17:38
Locatie: BREDA
Contacteer:

02-02-2012 22:04

Ik ben tegen alle commerciële visserijen. En ben je niet bang dat dit een verkeerd beeld op roept, bv bij andere vissers?

Maar elk initiatief is er 1, meteen ff tekenen.
Zit hier wel vis?
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

02-02-2012 22:08

Wat een gelul..die petitie.
Stel de beroeps kieperen alleen de spiegeltjes terug, dan houden ze zich aan een afspraak die heel slecht
gaat uitpakken voor de schubkarper.

Zou erg jammer zijn wanneer Joris, Aart, Wijtze, Dick en Bert zich door de voet schieten en procedures moeten aanspannen wanneer de schubs wel meegaan.

Heb wel getekend hoor, dat wel.
Laatst gewijzigd door Henk ter Maat op 02-02-2012 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
gijs beuningen
Berichten: 234
Lid geworden op: 02-04-2010 11:57
Locatie: nmgn

02-02-2012 22:09

Getekend, en ja mijn vriendin ook!
bert goris
Berichten: 33
Lid geworden op: 08-03-2002 01:00

03-02-2012 00:14

De spiegels zijn/worden uitgezet door/voor ons allemaal en worden betaald door hengelsportverenigingen en door gemeentes enz...
Onze spiegels zijn zelfs van wetenschappelijk belang!
Daar zijn we ook erg druk mee met z"n allen.

Natuurlijk willen wij ook graag een verbod op de schub maar gaan eerst voor onze spiegels.
Dit is wellicht makkelijker te bereiken via deze halte.
Dat wordt dus een volgend station.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-02-2012 06:15

Henk,

Deze actie moet uiteindelijk leiden tot een evenwichtige visstand in ons land waarvan ook de spiegelkarper een onderdeel is. Kijk eens wat er overgebleven aan vis in het grootste binnenmeer van Europa het IJsselmeer?

Niets doen is zeker geen optie.
http://www.sportvisserijnederland.nl/sp ... bloot.html

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 07:09

heb 1 zin gelezen van henk... daar ben ik het ook mee eens. Niks ALLEEN spiegelkarpers. Alles of niets.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

03-02-2012 08:54

Is het zo'n ramp om via de spiegelkarpers tot iets te komen wat iedere hengelsporter past!
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-02-2012 10:34

Peter,
die sportspiegelkarpertjes gaan niet leiden tot een evenwichtige visstand wanneer alle andere vissoorten weggevist worden.
Kijkend naar het grootste binnenmeer van Europa zal de spiegel juist de zwakste schakel zijn, misschien dat ze daar juist daarom van nature al zo weinig voorkomen..

Ik weet niet wat een ramp is op spiegelkarpervissengebied, wel dat het jammer zou zijn dat de beestjes oneigenlijk gebruikt gaan worden en in 'het wetenschappelijk belang' toch het loodje gaan leggen.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

03-02-2012 10:55

nee geen ramp maar visie karperbeheer zegt voldoende en ik ben bang dat we ZELF veel meer moeten doen.

Ik denk dat wij aan moeten tonen, dat er geen ruimte is voor wat voor benutting van de karperstand dan ook.

Ik denk, dat we allemaal aan HVR moeten gaan doen. zo niet dan worden de kaprerstanden gewoon benut.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

03-02-2012 14:13

Afbeelding

Nog maar een onder de aandacht brengen verwatert wat.

De petitie vindt u hier: http://www.petities24.com/cos_petitie

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Pim Spoor
Berichten: 45
Lid geworden op: 24-01-2011 16:11
Locatie: Dordrecht

03-02-2012 14:40

Done
Liefst aan de waterkant.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

03-02-2012 20:33

Tja, maar alles of niets zal gewoon niets worden...Persoonlijk ben ik ervoor om te proberen iets wat wellicht haalbaar is na te streven en niet om alles in dit opzicht na te streven wat absoluut tot niets zal leiden. Oftewel liever een half ei dan een lege dop...
Gebruikersavatar
Remco Albers
Berichten: 268
Lid geworden op: 02-05-2010 19:45

03-02-2012 21:15

done :wink:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

03-02-2012 22:08

Aart, het is een nobel streven maar de spiegeltjes zijn parels voor de zwijnen.
Of er moeten vooraf bindende afspraken gemaakt worden, niet eerst vissen uitzetten op een voor beroepsvisserij bij uitstek geschikt en grootste binnenmeer van Europa en nadien via petitie een verbod op beroepsvisserij te realiseren.
Nu houden we met door onze duur betaalde projecten willens en wetend een bedrijfstak op de been die we liever niet op het water zien, maar ook in huize beroepsvisser zullen monden gevuld moeten worden..
De beroepsvissers hebben nu eenmaal de oudste rechten en valt weinig aan te veranderen.
Ik hoop dat je mij begrijpt.

Tien jaar niets uitzetten kan op langere termijn nog wel eens meer opleveren dan nu pappen en nat houden.
Peter brengt immers al naar buiten dat het IJsselmeer al bijna leeggevist is, bijna? Wacht nog een poosje en het is helemaal leeg, de beroepsvissers hebben geen bestaan meer en de schepen gaan op de schroothoop.
Pas daarna zou uitzetten en beschermen enig nut kunnen hebben..

Vergelijkingen met boeren en het houden en kweken van allerlei dieren en levende have zal ik gemakshalve maar buiten beschouwing laten..een boer zal echter geen beest los laten lopen waar een ander er zonder problemen mee kan doen en laten wat hem betaamt.
Hij is als boer en kweker zelfs verantwoordelijk in alle facetten.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Daaf Wolters
Berichten: 4012
Lid geworden op: 02-03-2003 01:00
Locatie: Hengelo

04-02-2012 18:21

Loopt het tot nu toe op de beurs een beetje met handtekeningen?
There aint no way but the hard way!

Spiegel gevangen op het Twentekanaal? Skp@ksnregiooost.nl
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

04-02-2012 19:31

Op het net ruim 900, zaterdag op de beurs ongeveer 2500.

Dus de actie gaat Afbeelding


Als je ergens iets aan wil gaan doen (want alleen maar mouwen dat het toch allemaal niks is lost ook niks op) moet je ergens een koe bij de horens vatten, in dit geval is die horen de spiegel.
En waarom de spiegel omdat we daar denken het meeste kans van slagen te hebben.
Je kan altijd verschillen van menig over de aanpak, maar tis wel aanpak en dat is anders als aan die kantlijn staan te...
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

04-02-2012 21:45

Henk, je redenatie gaat mank op het feit dat de vangst van wat karper in staat zou zijn om de beroepsvisserij op de been te houden, en zo lang wil ik ook niet wachten om spiegels uit te zetten, want dat kon wel eens snel afgelopen zijn (de toestemming om dat te mogen doen, bedoel ik dan).

Op de Lek worden er al veel terug gevangen met hoopgevende gewichten, dus het zet wel degelijk zoden aan de dijk!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-02-2012 07:25

Henk, wat jij schetst is niet de realiteit. De meeste beroepsvissers hebben helemaal geen schubvisrechten en zullen die ook nooit krijgen. Voor degenen die op bepaalde wateren (zoals inderdaad o.a. het IJsselmeer) wel schubvisrechten hebben brengt karper maar bar weinig op. De meesten daarvan zijn bestemd voor of de markt (brengt voor hen nog iets op) of gaat naar de vismeelfabriek en dat betekent 40 a 50 cent per kg...
Voor het beroep, voor zover zij schubvisrechten hebben, is karper dus maar een hele kleine bijzaak en daarvan is spiegelkarper weer een onderdeeltje. Financieel dus absoluut niet aantrekkelijk, dus moeten er mogelijkheden zijn om met name de spiegels door de beroepsvissers, die schubvisrechten hebben, terug te laten zetten d.m.v. bijvoorbeeld compensatie in de vorm van inhuren bij de verplichte VKO's voor de waterbeheerders (Waterschappen / Rijkswaterstaat) in het kader van de KRW.
Hoop duidelijk gemaakt te hebben dat we bepaald geen luchtfietserij bedrijven met deze petitie...
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

05-02-2012 10:20

Kees,
natuurlijk ga ik mank op dat punt.
Maar niet meer of minder dan de uitgebrachte utopie de spiegels voor de sport te laten.
Op de Lek worden er al veel terug gevangen met hoopgevende gewichten, dat zal zeker hoop geven want volgens Aart levert vismeel maar 0,40 tot 0,50 cent per kg op.
Een reden temeer voor het beroep om ze niet terug te zetten..Wat moet ik anders lezen in de laatste alinea van de petitie?

Lees het laatste stukje na: Wij, karpervissers en spiegel het dan eens aan luchtfietserij..

De meeste beroepsvissers hebben helemaal geen schubvisrechten en we kunnen er dus met gerust hart op vertrouwen dat het beroep ook niet doet aan luchtfietserij?
Ergens Aart, ergens bekruipt mij een onbehaaglijk gevoel m.b.t. het beroep en haar betrouwbaarheid..
Ik hoop met jou dat het goed komt, ervaringen van de afgelopen 46 jaar doen mij echter vermoeden dat de petitie argumentatie niet persé serieus genomen word.

Ik bun moar een eenvoudige boerenlul
En doar schaam ik mien niet veur
Moar doar bunt zo van die dingen..
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Rene Schouten
Berichten: 1092
Lid geworden op: 23-11-2006 15:31
Locatie: Soest

05-02-2012 10:58

... zou toch zweren dat er meer vis is dan spiegeltjes maar mijn zegen heb je :roll:
If you tolerate this, then your children will be next...
There will be ATTITUDE.
Henk Wever
Berichten: 7
Lid geworden op: 20-08-2011 11:18

05-02-2012 11:04

Getekend
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

05-02-2012 19:55

Beste mensen, hartelijk dank voor de vele duizenden positieve reacties die we dit weekeind van jullie mochten ontvangen op Carp in Zwolle. Zo viel zondag op dat internet zijn werk goed gedaan toen men zonder iets te vragen al begon met een handtekening te zetten. Is lastig om exact in te schatten hoeveel er de petitie getekend hebben maar een dikke 4000 zijn het er zeker geweest. Dank aan de vrijwilligers die spontaan aan de actie hun medewerking verleenden. Dat we nog doorgaan spreekt vanzelf internet als medium zal het werk over moeten nemen. Stuur signalen uit met het nut van de actie en de link waar men kan tekenen.

http://www.petities24.com/cos_petitie

Groet,
Peter

Afbeelding

Voor de herkenning, zo zag mijn rug er dit weekeind uit.
Gebruikersavatar
David van den Berg
Berichten: 858
Lid geworden op: 13-10-2010 17:56
Locatie: Wilnis

05-02-2012 20:25

Ik heb hem vanochtend getekend op de beurs :D
Je vangt geen reet als de vis niet eet!
Gebruikersavatar
jan mol
Berichten: 127
Lid geworden op: 01-11-2009 11:25
Locatie: kampen

05-02-2012 20:36

tuurlijk heb ik gister getekend
een zuidwester wind in het land biggen op de kant
joris weitjens
Berichten: 31
Lid geworden op: 13-10-2009 00:05

06-02-2012 13:19

Mensen bedankt tot nu toe. Iedereen deed mee maar er is gekroond tot kampioen handtekeningen verzamelen: Peter Petitie (Otte.) Trouwens ik zag ook Klaas (jawel) een stapeltje afleveren.
Die 5000 gaan we wel halen als we nog even scherp blijven.
Nog even voor de discussie: we hadden ook als motto kunnen kiezen. Stop de benutting van karper op open wateren te beginnen met de spiegelkarper. Zo moet je het zien. Het is vanuit ons niet reeel en haalbaar om op korte termijn iets te betekenen in het tackelen van beroepsvissers die volledig visrecht hebben. Betekent niet dat daar niet aan gewerkt wordt. Sportvisserij Nederland is daar wel degelijk mee bezig en wij (vanuit KSN en COS) steunen door gegevens te verzamelen over benutting van alle karpers.
We hebben niet meer het geduld om dit te zien gebeuren met spiegels die wijj hebben betaald gefotografeerd gemeten en gewogen en niks te doen. Natuurlijk wisten we 15 jaar geleden dat projectspiegels ten prooi konden vallen aan het beroep (enig verlies is ingecalculeerd) maar wat we toen niet wisten is dat het beroep door de problemen met de paling zo driftig op zoek zou (kunnen) gaan naar alternatieven.
Ze gaan niet alleen de vismeel in maar het liefst verkopen beroepsvissers levende karpers door aan bijv. hv-en en particuliere wateren en daar hebben we zelf veel meer invloed op! Koop nooit van beroepsvissers levende vis. Geen schub en geen spiegel. Dan zijn we ook alweer een stap verder.

Joris