Groothoeklensdruk???


Plaats reactie

Foto 1, 2 of 3?

Foto 1
2
2%
Foto 2
59
59%
Foto 3
11
11%
Wat zeur je nou, moet iedereen toch lekker zelf weten, mij boeit het niet.
28
28%
 
Totaal aantal stemmen: 100
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

21-11-2011 16:18

Nee Klaas,

Wat mij betreft ga je voor een volledige witgoedmetamorfose.

Nu snap ik waar die NS Plaszak vandaan komt...

Proost,
Willem :wink:
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 16:25

Ben het ermee eens dat je het beste met een knie op de grond moet rusten en dan het liefst de knie aan de kant van de staart. Dan heb je maximaal controle over de vis en is het zwaarste punt van de vis ondersteund met een knie.

Doelbewust de boel belazeren heb je alleen jezelf mee.

Grt Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-11-2011 16:27

Ahh Will'm, objectief gezien haal ik dan nog meer plezier uit m'n hobby wanneer ze aan de kant van de weg mijn banden staan door te snijden.. 8) Ik wist niet eens hoeveel plezier ik had, daar het in 't geniep gebeurden. :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 16:28

He Henk we hebben het nu niet over MTC hoor
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-11-2011 16:38

Al zit men met 2 knieen op de grond,sommige leren het nooit....

Afbeelding
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2011 16:57

Ron,

Voel me niet aangesproken hoor, was alleen maar om aan te geven dat ook ik het een veel te ongenuanceerde uitspraak vind.
Qua visveiligheid valt of staat alles uiteindelijk met de ervaring van de visser en minder met de pose.
Ik zal bijvoorbeeld ook nooit begrijpen waarom mensen een spartelende vis naar boven en naar zich toe drukken (zie GIFje van Leen). De kans dat daarmee iets fout gaat (en dan ook echt goed fout!!) is vele malen groter dan de vis naar beneden brengen en daar rustig laten worden.
Daarnaast is spartelen in 19 van de 20 gevallen van te voren te zien, dit scheelt de grootste klap in klappers.. Ervaring is daarvoor wel nodig. Iemand die je laat zien waar je op moet letten helpt ook enorm (handig die KSN Jeugdviskampen!!)

Wat betreft het groter laten lijken van de vis en de geschoten milimeters is het ook weer afhankelijk van het type vis. Ik zal een schotelmodelletje veel eerder op bijvoorbeeld 35mm schieten terwijl een lange vis gerust op 24mm op de plaat gaat (hou rekening met cropfactor 1,6). Beide foto's doen dan in mijn ogen recht aan de daadwerkelijke beleving die ik van zo'n vis heb, niks meer en niks minder.


Groeten Bart
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-11-2011 17:25

Lexus Cuyten schreef:He Henk we hebben het nu niet over MTC hoor


Wie is we?
Dat jij het dan toch noemt?
Groet'n Henk..

still growing Old.
jeffrey vergeer
Berichten: 178
Lid geworden op: 05-08-2005 23:40
Locatie: beuningen

21-11-2011 17:58

jongens,jongens wat een gejank,op je hurken,op je knieen zitten,knietje er bij voor de ondersteuning,doe gewoon wat je altijd doet,vis kan altijd keer klappen maakt toch geen ene mallemoer uit hoe je dan zit.
schiet tegenwoordig nog zeer weinig foto's,en doe ik dat dan toch,dan gewoonop de mat,en zonder foto dan ook op de mat,even onthaken,hele mooie vis, en hoppatee weer zwemmen,kast puilt uit van al die man vis foto's.
boeit me ook weinig meer die foto's maar ja maak je vooral lekker druk he :wink:

mvg jeffrey
Cast away your problems,and net your dreams
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-11-2011 18:22

Jeffrey jij zegt het maakt niet uit hoe je zit. Nou ik zeg van wel wat maakt dat uit dan in een discussiehoek? In mijn ogen een goede discussie. Wat Bart ook zegt in een iets uitgebreide reactie is dat de ervaring telt ja. Dat is absoluut waar. Toch zou ik in bijvoorbeeld zo'n KSN jeugdkamp dit onderwerp wel bespreekbaar maken.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 18:41

Inerdaad een goed punt.

In plaats dat de vaste (verveelde) stamgasten hier ouderwets gaan zitten muggenziften (zal met de leeftijd te maken hebben) op reacties van mensen die wel wat te melden hebben, kan je ook openstaan voor ervaringen van andere.

Ik zou zeggen probeer het eens (als je dan uberhaupt iets vangt) en deel je bevindingen met de rest hier.

Succes
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 18:45

Kees Verheij schreef:Ik heb het nooit zo ervaren Ron, maar een vis gaat vrijwel nooit vanuit het "niets" klapperen. Ik let altijd goed op de lichaamstaal van de vis en laat hem dan bij "onraad" tijdig op de mat zakken. Er is in ieder geval nog nooit een vis "onbegeleid gestuiterd" bij mij, wel dat ik hem wat sneller liet zakken dan de bedoeling was.


bart van bezouw schreef:Daarnaast is spartelen in 19 van de 20 gevallen van te voren te zien, dit scheelt de grootste klap in klappers..


Onzin
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

21-11-2011 18:50

Vertel? Meestal gaan dan de vinnen omhoog staan, het lichaam spant zich aan, de vis gaat sneller happen en begint meestal eerst wat met zijn staart te zwaaien en dan steeds heftiger te klapperen.
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-11-2011 18:51

Is duidelijk van te voren al merkbaar in veel gevallen.
Maar in sommige gevallen zeker niet....
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

21-11-2011 18:55

Vis gewoon altijd laag houden,en dicht bij het lichaam houden.
Goede beschermende mat die een klap op kunnen vangen,(Al is een vallende vis nooit goed)
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2011 19:07

Dag Lexus,

Ik sluit me aan bij Kees, ik ben benieuwd waarom het onzin is.
Misschien kan ik dan wel gewoon met karpers communiceren dat ik in 19 van de 20 gevallen zie wanneer ze gaan klapperen hahaha!
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 19:11

Ga je nou niet groter (figuurlijk) voordoen als je bent door te zeggen dat dat nog NOOIT is gebeurd Kees.

@ Bart 19 vd 20 keer is ook echt overdreven. Iedereen heeft vaker dat de vis onverwacht gaat klapperen dan 5%.

Daarmee is dus niet goed te praten om de vis onverantwoord(er!) vast te houden.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

21-11-2011 19:12

Daar sluit ik me ook bij aan. Ik laat mijn polsen / onderarm meestal op m'n knieën steunen.
Zo hangt de vis vrij dicht boven de mat, voel ik dat ie gaat stuipen laat ik hem ff zakken.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 19:15

Ik wacht nog even de eventuele reacties van de harde kern af (die zitten nu vast in m'n history te spitten opzoek naar lekkers) en dan ga ik er weer vandoor hierzo.
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
bart van bezouw
Berichten: 2161
Lid geworden op: 18-09-2002 02:00
Locatie: groningen
Contacteer:

21-11-2011 19:28

Dag Lexus,

Weet niet of ik tot de harde kern (wat is dat eigenlijk?) behoor, maar in je history spitten doe ik niet.
Gaat er om dat je een nuttige discussie voert over een onderwerp en niet een welles/nietus spelletje waarbij op de persoon gespeeld wordt.
Iets over Contem.. en Condem.. Toch Klaas?

Ik denk dat ik niet overdrijf met 19 tot 20 keer. Moet wel zeggen dat ik de vis snel laat zakken. Ik denk dat 4 op de 5 keer dat ik de vis laat zakken er geen gespartel komt.. Voorkomen en genezen enzo..
Wellicht zijn onze karpers ook verschillend? Ik weet het niet.
Grassies gaan in mijn ogen sneller vanuit het niets enorm te keer. Fijn dat ik die amper vang en al helemaal niet op de foto zet over het algemeen.

Ik blijf er bij dat gehurkt zitten absoluut niet onverantwoorder is dan 1 knie omhoog.
Natuurlijk, als je compleet achteruit zakt, lichaam naar achteren en vis naar voren, dan wel. Gehurkt en handen op de knieën kan echter op zoveel manieren dat het te kort door de bocht is om te zeggen dat het gevaarlijker is.

Groeten Bart
Laatst gewijzigd door bart van bezouw op 21-11-2011 19:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

21-11-2011 19:28

Vooral grotere vissen laten merken dat ze gaan klapperen, als je dit nog nooit gemerkt hebt dan moest je eens meer gaan vangen. Vis goed uitdrillen wil ook wel eens helpen..

Gr.
©
ron cuyten
Berichten: 986
Lid geworden op: 09-05-2003 02:00
Locatie: Hellevoetsluis

21-11-2011 19:39

applausje voor jezelf Lesley. mooie bijdrage.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-11-2011 20:00

Lexus,
even een stukje uit Will'm geknipt:
----------
//Het is namelijk ontzettend belangrijk dat je karpermaatschappelijk geaccepteerd te werk gaat, want anders glijd je binnen no-time af van gepassioneerd karpervisser, naar leugenaar, kwakzalver, opschepper en patser. Dat wil je toch niet? Het kan je zelfs je sponsoring kosten, of je reputatie, of ze prikken je banden lek, of er komt niemand meer bij je buurten (stel je voor). Heel vervelend als je op een karpertje vangen en ervan genieten na, ook nog iets wilt bereiken in de wereld van de karpervissers...

En als niemand je meer gelooft, waar vis je dan nog voor? Voor jezelf? Hou op zeg. Voor jezelf vissen is achterhaald. Het is achterlijk. Dat je heerlijk zit te genieten in je eigen wereld en gelukkig bent op jouw gekke manier, dat is iets voor mensen die in de war zijn, zoals ik. Die kun je beter links laten liggen, want je zou door dat soort verdwaalde figuren weleens imagoschade op kunnen lopen omdat je geassocieërd wordt met dergelijke fantasten. Men is kritisch, houd hier rekening mee.\\
------------

Wil hierbij nog vermelden dat ik al 13 jaar geen foto's meer maak, vind dat het ook echt uit de tijd geraakt is om ponden te vermelden bij de plaatjes.
Zou het daarom zijn dat mijn auto op vier lekke banden stond, misschien bang dat de werkelijke gewichten bekend gemaakt zouden worden? Bang voor imagoschade? Geassosieërd worden met fantasten?
Om het nog leuker te maken...ik weeg ze niet eens, vind het niet zo belangrijk allemaal.
Ik vis net als Will'm enkel voor mijzelf.
Op één knie, of op beide, schijt houding of niet, kop omhoog of omlaag..Ik heb met jullie te doen mocht je er nog aan mee doen. :oops:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Sebastian Huvenaars
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18-02-2005 16:02
Locatie: Eindhoven

21-11-2011 20:07

Vreemd eigenlijk dat het vandaag de dag een beetje "not done" is om ponden te vermelden. Ik ben altijd wel blij als ik een mooie 30'er ofzo vang. Gewichten zijn niet heilig en het grootste deel van mijn vangsten gaat zonder te wegen terug, maar zo nu en dan ben ik toch wel benieuwd wat ie weegt...

Ook foto's maken probeer ik eigenlijk meestal wel te doen, al is het maar een snel kiekje op de mat. Blijft leuk als aandenken.
Lexus Cuyten
Berichten: 3083
Lid geworden op: 03-04-2003 02:00
Locatie: Barendrecht - Carnisselande

21-11-2011 21:13

Henk helemaal prima dat je geen foto´s maakt, en dat je ze niet weegt. Moet je echt zelf weten. Dat je banden lek geprikt zijn heeft daar misschien niks mee te maken. Misschien wel dat mensen je om andere dingen niet mogen (ik vind je soms ook irritant overkomen op dit forum -> uiterlijke schijn?).

Als ik dan mijn foto's zo netjes mogelijk maak en daarbij de ponden vermeld maak ik ook zelf uit. Het maakt mij dus echt niks uit wat jij daarvan vind.

Waar dit topic om gaat is dat er mensen zijn (groeiende groep helaas) die doelbewust de vissen in de lens drukken om de vis groter te laten lijken. Wat ik dan vervelend vind is dat ze (expres) het gewicht er ook niet bij vermelden, in de hoop dat de vis groter lijkt als dat hij is. Dan is sinds kort de nieuwst trend om je vingers achter de vinnen te verstoppen zodat de worsten ook niet meer in beeld zijn.

Toen kwam Ron dus met de kanttekening dat de daarbij vaak gebruikte (schijt) houding ook nogeens niet visvriendelijk is omdat je je balans snel kwijt raakt en je zo de vis niet onder controle hebt. Dit is gebaseerd op ervaring van hem, die ik ook deel. Als mensen daar niet voor open staan is jammer.

Zo heb ik het even voor je samengevat want ik betwijfel of jij wel het hele topic hebt gelezen gezien je pas later inhaakte en alleen op een reactie van iemand reageerde en totaal niet op het onderwerp met inhoud van deze topic.

Mvg Lex
Als je er maar vertrouwen in hebt.
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

21-11-2011 21:40

Ik heb het topic wel degelijk gelezen,
het enige wat overblijft van een sterke vis is een voor ernstig verdwaalden tot trofee verworden dier.
Jammer van zo'n trots wezen, toch?

Samenvattend en inhakend op de reactie van iemand die de hele lading dubbel en dwars dekt, het ging toch over het al dan niet gebruiken van een groothoeklens.(wat dat dan ook mag zijn).
Groet'n Henk..

still growing Old.