Vissers redden vissen in visvijver, 144 helpt niet


Plaats reactie
Gebruikersavatar
martijn de bie
Berichten: 27
Lid geworden op: 11-08-2005 19:31
Locatie: Den Bosch

17-11-2011 13:57

'TILBURG - Een groep vrienden redt sinds donderdagochtend zoveel mogelijk vissen in de Tilburgse vijver De Lange Jan van een dood door zuurstofgebrek.
Volgens een van de mannen, Tilburger Boris Gobels, heeft iemand van het waterschap het zuurstofgehalte van de vijver gemeten. Dat zou nog geen 1 procent zijn en daardoor sterven de vissen. Normaal gesproken is het zuurstofgehalte in deze tijd van het jaar zo'n 8 procent.
De vrienden vangen de vissen en zetten ze over in het nabijgelegen kanaal. Dat doen ze zelf omdat de brandweer niet komt helpen. Ook visvereniging De Ruisvoorn, waarvan ze lid zijn, zegt niet veel te kunnen doen. Een telefoontje naar '144 red een dier' liep ook op niets uit.'
http://www.omroepbrabant.nl/?news/16494 ... sdood.aspx
Is een brasem een pannekoekvis of een pannenkoekvis?
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

17-11-2011 16:56

Daarom heb ik meer met 115 redt een lekker wijf :D

Maar triest hoor dat ze niet komen. Zo zag ik pas een gans die in een lijn verstrikt zat aan een boom (op een eiland, te koud om te zwemmen). De dierenambulance kwam niet :cry:
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

17-11-2011 17:09

het lijkt tegenwoordig meer een informatie centrum kunt u zelf niets doen helaas dan geven wij het ook op :o
:cry: :cry: :cry:
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-11-2011 18:31

Aan de andere kant kun je jezelf afvragen wat er op tegen kan zijn je eigen mouwen eens op te stropen..
in plaats van een nummer te bellen en achterover leunend af te wachten.

Die verstrikte gans bijvoorbeeld, het is nog triester om 'gewoon' maar niets te doen :roll:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

17-11-2011 18:45

Is altijd mogelijk je gemeente in te schakelen. Hier hebben we wat de gans aangaat het ook meegemaakt. De gemeente kwam met een bootje om de (domme) gans te bevrijden. Ook is hier de brandweer actief geweest om een helpende hand te bieden toen het zuurstof pijl te wensen overliet. Mogelijkheid zat dus om terug te vallen op overheden, hulporganisaties en zelfhulpzaamheid zoals het in Tilburg met de vissen gebeurd is.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-11-2011 19:06

wat flauw weer henk.
begrijp wel wat je bedoelt maar als er brand is bel ik toch ook de brandweer en ga ik toch ook niet met de tuinslang staan.
Vis is vis
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

17-11-2011 19:13

Waarom niet? ken alvast wat doen he,dat staan te kijken en afwachten is te makkelijk.
Zeker als het nog om dieren gaat ook,en ow wat hebben we het goed met dieren maar helpen ho maar.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Theo Belt
Berichten: 338
Lid geworden op: 19-06-2007 15:32
Locatie: Assen

17-11-2011 20:10

ben scholten schreef:wat flauw weer henk.
begrijp wel wat je bedoelt maar als er brand is bel ik toch ook de brandweer en ga ik toch ook niet met de tuinslang staan.



Waarom niet? Weet je hoe lang het duurt voordat ze komen?
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

17-11-2011 20:38

ja als het goed is binnen 8 minuten.
voordat dit weer de personelijke kant op gaat......ik ben een grote dierenvriend al ram ik afentoe een haak in een vis(erg tegenstrijdig) maar mijn reaktie was meer omdat ik de post van henk te kort door de bocht vond.
niet rot bedoeld henk.
maar je gaat ervanuit dat sommige sutuaties beter overgelaten kan worden aan proffesionals.
door de jaren heen kom je wat dat betreft steeds meer fouten op dat gebied tegen maar zoals het gezegde luid...de beste stuurlui aan wal.
Vis is vis
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

17-11-2011 21:34

Ach Ben,
ik ben als boeren jong opgegroeid en heb vanaf mijn 8e levensjaar veel vrije uren in de natuur rondgezworven.
Meerdere diersoorten die ge(ver)strikt en gewond geraakt waren weer bevrijd en waar nodig verzorgd tot ze zich weer konden redden.
De ree, hazen, zwanen, ganzen, eenden en vissen die ik geholpen heb vonden mij in ieder geval professioneel genoeg..De strikken en fuikenzetters waren er weer minder blij mee, maar allezz..

Ga jij de brandweer maar bellen bij een woningbrand..ze komen binnen 8 minuten zei je?
Bedenk dat het raadzaam is de woning bij brand binnen 3 minuten te verlaten i.v.m. giftige rookontwikkeling.
Ik ben dan toch liever wat kort door de bocht en help mensen en dieren waar ik kan.
Groet'n Henk..

still growing Old.
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

17-11-2011 21:54

Mensen doen er alles aan om de vis te redden maar krijgen geen enkele medewerking van andere instanties(gemeente, brandweer, dierenbescherming etc.). Van die onzin omdat het particulier (visvereniging en geen gemeentewater) is kan de brandweer niet komen maar bij een wedstrijd van de plaatselijke voetbalclub kan wel wekelijks een politiemacht op de been worden gebracht. Hoop dat het ondertussen veranderd is en dat de aandacht van omroep brabant de gemeente en instanties heeft wakker geschud. Is al vanaf gisteren geprobeerd hulp te krijgen bij diverse instanties. Door het goede werk van de vissers daar is tot op heden de schade nog beperkt want als deze gasten er niet waren lag het al vol met karper- en brasemlijken. Barst er ook al van de meeuwen die zitten te wachten totdat ze d'r slag kunnen slaan. Wens de vissers van de Lange Jan veel succes en zet het goede werk voort.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-11-2011 08:17

Heel triest en jammer als je zo "je" putje naar de klote ziet gaan. Maar zoals ik al in een eerder topic aangaf...als er Bij domino d-day (wie weet het nog een paar jaar terug) een musje met een luchtbuks wordt afgeknalt staat half nederland op zn kop. Dat tekort aan zuurstof heeft zo zn oorzaak, en iemand beheert dat water. Helaas geven waterschappen en gemeentes elkaar graag de schuld en word je van kastje naar de muur gestuurd.....En de vis maar doodgaan.

Qua rechtsgang en dat soort shit ben ik een echte leek. Wie weet komt er nog iemand met een paar goede tips. In ieder geval goud dat er toch vissers zijn die de vis proberen te redden!!!!
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-11-2011 08:41

Helaas geven waterschappen en gemeentes elkaar graag de schuld en word je van kastje naar de muur gestuurd.....En de vis maar doodgaan.


Sorry, maar elke gemeente en waterschap hebben waterplannen opgesteld. Waarin precies beschreven staat wie welke verantwoording heeft betreffende de waterhuishouding binnen het plangebied.

Heb begrepen dat hier werkzaamheden mogelijk de oorzaak zijn van de problemen. Moet toch mogelijk zijn degene die de werkzaamheden uitvoert op de vingers te tikken of de werkzaamheden te laten stil leggen.

Als voorbeeld het maaien van sloten. Komen bij het maaien van watergangen vissen boven drijven is men verplicht de werkzaamheden te staken.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

18-11-2011 10:15

Werkend bij een gemeente heb ik duizenden kilo's dode vissen geschept, en als visser zijnde veel info gevraagt bij mijn leidinggevende. Meer als een foei of vingertje wijzen is het in die 7 jaar niet gekomen dat ik het van dichtbij heb meegemaakt.

Dan kunnen er 1000 plannen zijn, maar de vis is kapot. En als vergelijking haal ik dat musje of de aalscholver erbij. Zodra iemand het over aalscholvers ruimen heeft breekt de pleuris los bijvoorbeeld.
Nog een voorbeeld: Ganzen in een park. Het worden er teveel en er moeten er een paar "verhuizen". Hemel en aarde worden verschoven door mensen om het te voorkomen.....

Die plannen.....ach als ze er maar zijn.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Christian Hummelink
Berichten: 1857
Lid geworden op: 02-10-2005 22:56
Locatie: Zwolle

18-11-2011 10:17

Henk ter Maat schreef:Aan de andere kant kun je jezelf afvragen wat er op tegen kan zijn je eigen mouwen eens op te stropen..
in plaats van een nummer te bellen en achterover leunend af te wachten.

Die verstrikte gans bijvoorbeeld, het is nog triester om 'gewoon' maar niets te doen :roll:


Helemaal mee eens Henk, heb hetzelfde meegemaakt met een verzuipende duif. DA 'kwam niet voor duiven' dus toen maar zelf het water in gegaan...

stond er de week erna ineens een stukje in het UT-nieuws onder de kop 'helden bestaan nog' 8)

Voor hazen komen ze trouwens wel. Maar aangezien het winter was en ik niet zo'n held ben :oops: moest ik terwijl ik op de DA stond te wachten helaas toezien dat het beestje kopje onder ging en niet meer boven kwam...
Penvissen, omdat een wegzakker een mooie opsteker kan zijn!
http://www.karperbeheer.nl, word lid van de BVK!
Ruben van Berkel
Berichten: 85
Lid geworden op: 24-03-2010 14:30

18-11-2011 13:16

Henk ter Maat schreef:Aan de andere kant kun je jezelf afvragen wat er op tegen kan zijn je eigen mouwen eens op te stropen..
in plaats van een nummer te bellen en achterover leunend af te wachten.

Die verstrikte gans bijvoorbeeld, het is nog triester om 'gewoon' maar niets te doen :roll:


Zoals? Water inspringen en naar het eiland zwemmen? Snel een boot kopen op Marktplaats?
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

18-11-2011 14:33

Enorme bedragen belastinggeld worden over de balk gesmeten 'om het dierenwelzijn te verbeteren' dierenambulance, dierenpolitie, dierendokter enz.
Heeft t beesie een hoog 'knuffelgehalte' (zoals bijv. kat/hond/ paard ed.) mag t best wat kosten.
O wee, als er broodnodig gebaggerd moet worden. Beesies onder water gaan dood.."dan flikkeren we er gewoon nieuwe in en duimen maar dat de winter niet zo streng word."
Hulde aan de mannen die probeer(d)en te redden wat er te redden valt..
Wellicht een idee om al de dooie vis tgv. hiervan dadelijk, in het voorjaar, op t binnehof te dumpen ..
Gebruikersavatar
Peter de Jonge
Berichten: 1617
Lid geworden op: 07-10-2009 18:27
Locatie: Amersfoort

18-11-2011 16:21

Aan de andere kant kun je jezelf afvragen wat er op tegen kan zijn je eigen mouwen eens op te stropen..
in plaats van een nummer te bellen en achterover leunend af te wachten.


Ik ben het toch wel met Henk eens (en niet eens omdat mijn vader ook Henk heet).

Als je het vissen een warm hart toedraagt, dan kan een beetje extra inzet nooit kwaad, ook al zijn de bovengenoemde bezigheden zo'n beetje de meest vervelende klussen die je kunt doen. Iedereen wil vissen, maar er zijn er maar weinig die iets extra's (kosteloos) willen doen. Als iedereen een (klein) steentje bijdraagt, kunnen we een hoop winnen. Ik heb hier zelf ook wel eens met een aantal jongens een met puin bezaaide vijver leeggedregd, het vissen wordt er alleen maar beter van. Niet alleen ik, maar ook anderen kunnen daarvan profiteren en dat komt de locale vereniging alleen maar ten goede. Was is een paar uurtjes van je tijd nou??
Bovenstaande is slechts mijn bescheiden mening, correct me if i'm wrong!
Noem mij gerust een DRIJFSIJS!!!

http://www.karperontspanning.nl
http://www.hsvonsgenoegenboxtel.nl
bas van geffen
Berichten: 1152
Lid geworden op: 12-11-2009 02:11
Locatie: bronxtel

21-11-2011 14:31

en wat dacht je van die zwaan die we geholpen hebben peter, samen met de dierenambulance, die had een snoekplug met een van de haken in zijn neusgat.... die had er anders ook niet meer geweest!

het zijn lastige dieren als je er drijvend vist maar zo'n beest help je toch!!

ps. in de ex-puinvijver gaat het goed! bea is alweer 2 kilo aangekomen! nu moet alleen de gemeente de bomen er nog uithalen....
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

21-11-2011 20:21

waarom bestaat dat nummer?? er word toch [bijna]niks mee gedaan!

ik zg ook een keertje een meerkoet met lijn haak enz. in het riet vast zitten: ik heb geen moment getwijfeld meteen het water in en naar de dierenarts! Het haakje bleek helemaal door zijn pootje heen te zitten :(
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

22-11-2011 13:09

Goed zo Jurre, zo doe je dat!

Een zwaan verstrikt in een vislijn is ook zonder DA wel te doen, ben ooit eens bovenop zon beest gedoken en bevrijdde het.
Was nog best een worsteling want de lijn zat achter en rond de poten en vleugels gedraaid..
Groet'n Henk..

still growing Old.
jurre peters
Berichten: 79
Lid geworden op: 13-08-2011 20:48
Locatie: De rijp

25-11-2011 08:20

ik on het niet over mij hart verkrijgen om dat arme beestje dood te laten gaan...
Plaats reactie