nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2012 08:35

Peter jazeker wel maar er wordt een extra nadruk gelegd.
Verder laat ik het maar zo. :D
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2012 08:40

Mijn mening is via de regels vrij geven, ik ben altijd voor vissen tegen zo laag mogelijke kosten geweest.
Zo het nu is moet in mijn mening iedere visser die in de nacht en/of met drie hengels wil vissen betalen.
En zeker niet de vissers die er geen gebruik van willen maken.

Slechte zaak om voor de recreant en vissers die alleen overdag vissen de boel te verhogen.

Van deze mening wijk ik niet af ook al maakt dat nu niets meer uit.
Vissen is een hobby, geen religie!
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

12-02-2012 08:59

Ieder zijn mening Douwe. In dat geval zou het handiger zijn als je voor elke hengel moet betalen, en niet voor de extra derde hengel. Daarnaast extra contributie als je gebruik wenst te maken van een leefnet. Roofvissers eten wel eens een visje, dus ook extra betalen?
Daarbij ga je voorbij aan het feit dat vissers die niet in de nacht vissen of geen 3 hengels gebruiken, net zoveel baat hebbben bij de extra controle's die nu door anderen betaald worden.
extra betalen voor extra rechten? Ik vind het prima, mits het geld dan ook voor de doelgroep word vrijgemaakt.
En zou je die extra controles bekostigen uit een verhoging van alle vergunningen dan zal dat slechts om een heel klein bedrag gaan, dan houd jij je lage kosten, maar worden de lasten wél gelijk verdeeld
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

12-02-2012 21:09

Martijn, jij wilt en-en.
En meer vissen en nog bepalen wat de federatie (of wie dan ook) met het geld doet. Jammer, maar daar trappen ze dan ook niet in.

Volgens mij gaat het, in het kort, zo:

"dus jullie willen graag het hele jaar door nachtvissen en met 3 hengels kunnen vissen?
"ja, graag, kan dat"?
"daarin zijn jullie de enige groep, moeten we dat daarom aanpassen?"
"Ja, graag, kan dat?"
"OK, dat gaan we doen, maar dat gaat jullie wel 10 euro p.j. kosten, deal?".
"Ok, deal".

ieder zijn zin, wat is nu het probleem?

dan hadden ze moeten zeggen. Donder op met je 10 euro. regel het zo maar. gevolg: zoek het uit met je nachtvissen, dat gaat niet door.
Wat ze met het geld doen moeten ze zelf weten. Zijn niet capabel dan worden ze, hopelijk, zelf weggestemd, gestuurd of wat dan ook, toch?
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-02-2012 22:49

Martijn gewoon laten zo het is.

Liever vrij geven via de regels als het toch van drie hengels en nachtvissen komt .

Kan dat niet dan betalen de vissers die zo nodig moeten maar meer, het is niet anders.

Ik snap wel dat je hebt anders wilt maar ik ben daar dus op tegen.

Niet dat het iets uitmaakt maar dat veranderd niet ook al zou het wel uitmaken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-02-2012 06:58

zo, wij karpervissers hebben geen vijanden nodig.
It's okay 2 pay
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

13-02-2012 07:11

Meestal volg ik je klaas, nu niet...
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

13-02-2012 07:49

Kijk maar hoe partij a partij b aanvalt of aangevallen voelt en in de stress schiet.

Ik denk niet dat bijvoorbeeld Michel kritiek levert op prestaties van regio noorden cs. Alleen geeft Michel aan dat het raar is dat karpervissers overal en het liefst 3 keer voor moeten betalen. Soow volgt er ff een stress op...

Ik pleit overigens voor een Duits systeem:

Elk hoofdlid dus elke pashouder (met zonder ster), betaalt eur 100 meer. Deze eur 100 is af te kopen door meewerk uren.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

13-02-2012 09:21

Klaas zoals gewoonlijk volg ik je reactie nu wel.

Trek het maar breder, sportvissers in het algemeen hebben vijanden nodig.

In de statuten van Leeuwarden staat de doelstelling letterlijk, vissen tegen lage kosten.

Zou mij niet verwonderen dat ze daar uit onwetendheid of onverschilligheid van afwijken.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-02-2012 17:30

Dit berichtje zal minder stress opwekken :lol:

Vers van de pers : Het mag ook in 2012 weer :

http://www.sportvisserijbelangen.nl/act ... ail&id=504

m.vr.gr.
dave staal

17-02-2012 18:10

:lol: Bericht levert geen stress op !

De prijs misschien wel ?
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

17-02-2012 19:46

40 euro kost die Dave
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
dave staal

17-02-2012 20:10

Neem aan dat de boa's voor dat geld koffie en broodjes komen brengen s'morgens :lol: :lol:
Rico Vielvoije
Berichten: 54
Lid geworden op: 14-06-2007 22:40
Locatie: Rotterdam - Netherlands
Contacteer:

17-02-2012 20:55

haha en maken ook nog je bedje op;-)

zal allemaal wel goed komen.

Rico
Heb een kat en een hond en een kanarie van een pond!!

http://www.dinobaits.com
http://www.facebook.com/ricovielvoije
sander kroes
Berichten: 43
Lid geworden op: 31-07-2010 17:39
Locatie: zuid-scharwoude
Contacteer:

18-02-2012 00:12

Iedereen weet het beter en laat weinig ruimte over voor de mening van een ander en als je dit achter elkaar leest lijkt het veel op goede tijden slechte tijden,maar is het niet zo dat er teveel gelult word en te weinig geregeld want het is al weer februari en er is nog geen verbetering(althans niet hier in noord holland). Maar ik ga vissen want daar ben ik beter in dan deze soap te volgen,hopende dat het voor het volgende zeisoen nou eens geregeld gaat worden. We zijn namelijk geen bestuurders van een hsv maar gewoon mensen die hun visje willen vangen.

gegroet

sander
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

18-02-2012 11:58

Citaat:
Wat gebeurt er nou eigenlijk allemaal met o.a. de inkomsten uit de Nacht- en gecombineerde Nacht-/Derde HengelVISpas?


Nou dat kan ik je wel vertellen : Met die door de karpervissers betaalde inkomsten wordt de controlepot gevuld en uit die pot worden ook de controles van de witvissers en de roofvissers betaald. Jammer dat diezelfde wit- en roofvissers verder geen euro extra bijdragen aan die controleput dan alleen de federatie afdracht die door elke sportvisser ( en dus ook de karpervisser )reeds betaald word.

Ongelooflijk dat de karpervissers uit Oost Nederland dit voor zoete koek blijven slikken en hier niet keihard tegenin gaan.


Tja, de werkelijkheid is dus dat vissers in de GZH gebieden nog veel meer betalen aan Sportvisserij ZuidWest Nederland dan de € 10,00 die karpervissers in Oost Nederland betalen aan Sportvisserij Oost Nederland (en dat laatste voor nog veel meer wateren ook!).
Ik vind het een beetje flauw maar kan niet nalaten het citaat van Michel Hollaar in een iets andere context te herhalen: "ongelooflijk dat de karpervissers uit het SZWN gebied dit voor zoete koek blijven slikken en hier niet keihard tegenin gaan"...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

18-02-2012 16:22

Touché :oops: , deels.

Regeren is immers ook vooruitzien.

Reeds bestaande beleid in SZWN t.a.v. nachtvissen op de GZH wateren is nog 1 jaar ongewijzigd gehandhaafd i.v.m. het pas laat afronden van de gesprekken met GZH.

En in de loop van 2012 veranderd er nogal wat op het gebied van nachtvispassen en 3e hengelpassen.

In 2013 bij de invoering van de landelijke Nachtvispas zal ook in SZWN een tientje betaald gaan worden.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

18-02-2012 17:13

Nauwelijks gebruik van gemaakt die pas, vorig seizoen, toch maar weer besteld dit seizoen! Beter iets als helemaal niets, in afwachting van de nieuwe ontwikkelingen.

mvg.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-02-2012 18:00

Een landelijke nachtvispas uitgegeven door federaties wil niet zeggen dat je daarmee in 2013 op elk water mag vissen waar het nachtvissen is toegestaan. Ook al is het al dan niet ingebracht bij die federatie door een HSV.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

18-02-2012 18:15

?Dacht dat de federaties hun wateren, in zouden brengen in de landelijke lijst SVN waar het toegestaan word het hele jaar te nachtvissen en eventueel toestemming is voor de derde hengel, SVN die geeft de landelijke nachtpas toch uit, na de wijziging van de wet, of is dat niet de bedoeling??? En natuurlijk als bepaalde specifieke binnenwater van een Hsv zal willen bevissen, zal dit moeten gebeuren dmv. een sub- lidmaatschap! Of zit ik er nu weer naast, of denk ik weer te simpel! :roll:

mvg.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

18-02-2012 20:32

Zo hebben tal van HSV viswater ingebracht bij hun federatie waarvan zij de visrechten hebben. Nu er een nieuwe situatie ontstaat waarbij nachtvispas gelden richting federaties gaat. Zullen die betreffende HSV elk zich moeten beraden hoe ze hiermee omgaan. Binnen het werkgebied van SWZN als voorbeeld doet deze situatie zich o.a. voor op veel Brabantse kanalen. Ook zal dit gelden voor de derde hengelvergunning.

Verbied een apv van een gemeente het verblijven (slapen) in tent of dergelijke omstandigheden heeft een nachtvispas terplaatsen al helemaal geen zin.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Kees Verheij
Berichten: 2866
Lid geworden op: 09-12-2005 20:49

18-02-2012 23:39

Jawel hoor, alleen dan moet je op je stoeltje onder de plu blijven zitten!
The human spirit needs places where nature has not been rearanged by the hand of man.

http://www.canadiancarpsafari.com : rivieravontuur in het groot!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-02-2012 00:34

Robert,

klopt , echter een federatie zal haar eigen federatiewateren ( dus niet de door de HSV-en ingebrachte wateren ) die daarvoor in hun ogen niet geschikt zijn niet op die landelijke lijst van nachtviswateren gaan zetten. Onder andere daarom is in SZWN een werkgroep karpervissen opgericht. Zij zullen over plaatsing op die lijst naar verwachting een ruimhartig advies gaan geven. :wink:

Peter,

Er onstaat helemaal geen nieuwe situatie. Jij gooit ten onrechte de door de HSV-en ingebrachte wateren en de federatiewateren op 1 hoop. Een HSV zal zelf moeten bepalen of zij hun water ook voor de landelijke lijst van NAchtVISwateren in wensen te brengen.


Kees en ook Peter,

Klopt niet helemaal. Onder andere in Oost-Nederland en meerdere gemeenten in Groningen-Drenthe zijn de nu nog federatieve NachtVISpassen en het daaraan gekoppelde nachtverblijf tijdens het nachtvissen slechts op gedogen gebaseerd. Het werkt echter wel. En dat is wat voor mij en vele gebruikers van die nachtVISpassen telt.


Nu nog een redelijke besteding van die extra inkomsten met ingang van 2013 en ik ben echt tevreden.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-02-2012 07:20

Gooi niets op een hoop zij staan namelijk met hun viswater al jaren op die lijst. Nogmaals op viswater waar je nu allemaal met vispas al tientallen jaren nachts mag vissen. Kan het goed mogelijk zijn dat dit straks over is, over duidelijkheid gesproken.

HSV die op hun ingebrachte wateren zelf een derde hengelvergunning uitgeven ten behoeven van een eigen spiegelkarperproject zijn die straks hun inkomsten kwijt?

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

19-02-2012 11:03

Peter,

Dit leek mij anders al duidelijk genoeg
( dus niet de door de HSV-en ingebrachte wateren )


Ik zal proberen wat meer duidelijkheid te scheppen.

De Landelijke lijst van VISwateren ( dat dikke boekje ) bestaat uit deels federatiewateren en deels uit ingebrachte HSV wateren.

Op ingebrachte HSV wateren heeft de HSV nog steeds het visrecht en bepaald de HSV dus over het al dan niet uitgeven van nachtvistoestemmingen/kaarten/passen en daarmee zijn ook die inkomsten voor de HSV veiliggesteld. ( Je spiegelkarperproject is daarmee niet in gevaar )

Op de federatiewateren heeft de federatie het visrecht en een groot deel van deze federatiewateren zullen op de nog nader vast te stellen landelijke Lijst van NACHTVISwateren onder de Landelijke NachtVispas welke normaal gesproken op 01 januari 2013 ingevoerd is, worden gehangen.

m.vr.gr.