nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

09-12-2012 08:22

Martijn, de bepaling nachtvissen wettelijk toegestaan in juni, juli en augustus is wettelijk gezien gewijzigd vanaf 1-10 j.l. in nachtvissen het hele jaar door toegestaan.
Maar...iedere visrechthebbende kan op het bovenstaande beperkingen opleggen oftewel iedere HSV of Federatie mag daar vanaf wijken voorzover dit de wateren betreft waarvan zij het visrecht hebben.
Vandaar dat je bij de betreffende HSV of Federatie moet informeren of nachtvissen op een bepaald water wel of niet mogelijk is als het symbool daarvan ontbreekt in de Landelijke Lijst.
Dat geldt trouwens sowieso voor alle wateren die de HSV-en niet hebben ingebracht in de Landelijke Lijst van Nederlandse Viswateren 2013-2014-2015.
Gebruikersavatar
Henny Theune
Berichten: 34
Lid geworden op: 01-11-2010 22:39
Locatie: Deventer

09-12-2012 15:42

DUS, om de bekende knuppel te gebruiken...... zijn we er dan wel zo veel mee opgeschoten?

Gr Henny
_________________
Vangstenteller voor 2014:
11 Schubs zwaarste 29Pond
2 Spiegel 31Pond


Vang ik een keer niks... is niet erg... ik zit sowieso voor mijn plezier!
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

09-12-2012 20:47

Aart Lokhorst schreef:Martijn, de bepaling nachtvissen wettelijk toegestaan in juni, juli en augustus is wettelijk gezien gewijzigd vanaf 1-10 j.l. in nachtvissen het hele jaar door toegestaan.
Maar...iedere visrechthebbende kan op het bovenstaande beperkingen opleggen oftewel iedere HSV of Federatie mag daar vanaf wijken voorzover dit de wateren betreft waarvan zij het visrecht hebben.
Vandaar dat je bij de betreffende HSV of Federatie moet informeren of nachtvissen op een bepaald water wel of niet mogelijk is als het symbool daarvan ontbreekt in de Landelijke Lijst.
Dat geldt trouwens sowieso voor alle wateren die de HSV-en niet hebben ingebracht in de Landelijke Lijst van Nederlandse Viswateren 2013-2014-2015.


Hmm ok,

In mijn gemeente is het het hele jaar toegestaan om nacht te vissen. Dat staat niet in de federatievergunning. Als dit gehandhaafd blijft dan hoef ik evengoed niet te beschikken over de sticker met het maantje?

en ook zo de vraag over vissen met 3 hengels: dit kost nu in mijn gemeente 35 euro. Als ze dit handhaven kost het me dus 35 euro (gemeente) en 35 euro (landelijk), als ik dat wil natuurlijk.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

10-12-2012 13:47

Martijn, jij moet dan sowieso een schriftelijke toestemming van jouw gemeente hebben om er überhaubt te mogen vissen. En als daarin staat dat je het hele jaar door 's nachts mag vissen heb je verder voor die gemeentelijke wateren geen nachtvispasje/ icoontje nodig (in dit geval is de gemeente de visrechthebbende namelijk).
En, inderdaad kost het je 2x 35.- Euro als de gemeente dat handhaaft en je ook landelijk met 3 hengels wilt gaan vissen...
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

10-12-2012 20:15

Landelijke 3-hengel toestemming is landelijk geregeld op 25 euro.
Gebruikersavatar
ron crumbach
Berichten: 453
Lid geworden op: 05-11-2007 20:39
Locatie: landgraaf

10-12-2012 20:48

Dat landelijk moet dan tussen aanhalingstekens............
groetjes Ron
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

10-12-2012 20:54

Heren, goedenavond,

Na het doorlezen van het 'witte boekje' voor het jaar 2013, viel mijn mond open van verbazing. In de regio Amsterdam is het niet (volgens mij?) mogelijk om in de nacht te vissen, ook niet beschut in een tent of met drie hengels te vissen. Tenminste.. ik heb het niet gezien!

Daarnaast zie ik overal staan dat er niet in de bebouwde kom mag worden gevist met een elektronische beetmelder.. of heb ik dit ook verkeerd geïnterpreteerd?

Ik hoor graag van jullie,
Tom
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

11-12-2012 13:00

Wees niet gevreesd Tom,

Dit betekend dus dat de betreffende HSV zijn water niet voor het nachtvissen heeft opengesteld voor andere vissers behalve dan die van de eigen HSV. Je krijgt dus straks een apparte vergunning van je HSV waarin wel staat vermeld waar, en wanneer je mag nachtvissen.

Hetzelfde geld in al het water in Utrecht in de gezamelijke lijst 2013, maar via de AUHV mag je in Utrecht op veel wateren nachtvissen :).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-12-2012 13:22

al met al,ben je dus genoodzaakt om een hsv op te zoeken in jouw regio die wateren toestaat waar jij als visser je ding wil gaan doen.
dus je zult goed uit moeten zoeken wat je wil gaan bevissen.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

11-12-2012 13:42

Hoi Wouter en Rik,

Bedankt voor jullie antwoorden!

Dat is op zich wel positief, hierdoor 'sluit' je andere vissers uit, tenzij ze ook lid zijn van de AHV.

Het minpunt is dus dat de prijs van de derde-hengel-vergunning en de nachtvispas hetzelfde blijft (30 en 10 euro) voor de AHV-leden(dat is tenminste nu zo!). Dat valt op zich ook mee!

Gr. TOm
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

11-12-2012 16:12

Het is een beetje gemengd vind ik.

De ene HSV houdt nachtvissen exclusief voor haar leden, terwijl de ander het allemaal in de gezamelijke lijst zet. Als je als HSV al het nachtvissen opengooit voor iedereen kan je inderdaad meer/andere vissers verwachten, maar ook jij mag weer in totaal ander water nachtvissen van een andere HSV die dat ook heeft gedaan.

Ergens vind ik het openzetten van het water mbt nachtvissen wel positief. Het zou mooi zijn als alle HSV's dat zouden doen, en bv alleen de wat exclusieve watertjes puur voor eigen leden met nachtvissen vasthoudt.

-----------------
Ik ben ook lid van Wilnis, nachtvissen? Wat is dat? :( Voel me daar soms net een limburger :P
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

11-12-2012 22:49

ik ben bang dat de hsven hun wateren nooit gaan uitgeven in de algemene nachtviskaart,want dit betekent dat ze inkomen gaan verliezen lijkt me ?
wel zonde dat het zo geregeld is aan de ene kant,want straks zal alleen water wat spvn onder beheer heeft nog openstaan voor nachtvissen met de nieuwe nachtpas,maar ik wil toch ook op andere wateren gaan nachtvissen.dus dan zal me dat een leuk prijskaartje worden aan vergunningen lijkt me.

als ik iets zeg dat niet klopt hieraan hoor ik dat graag hoor,vind het nog steeds heel verwarrend allemaal.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

12-12-2012 08:39

Je hebt wel gelijk Rik,

Ondanks dat er aardig wat water is vrijgekomen in de gezamelijke lijst mbt het nachtvissen houden veel HSV's het nachtvissen voor eigen leden alleen. Daarbij word je dan geforceerd om van hun lid te worden wil je er gaan nachtvissen.

Aan de andere kant zou je, indien je er misschien maar 1 of 2x per jaar wil nachtvissen een dag/week vergunning van de betreffende HSV kunnen aanschaffen.

Maar vooralsnog (en weet niet hoeveel exact) is er wel veel water bijgekomen waar je mag nachtvissen. Waar dat voorheen niet mogelijk was :) ivm gebondenheid aan federatie of HSV.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-12-2012 09:01

Rik, nooit is een groot woord. Maar inderdaad zijn er nogal wat HSV-en die het nachtvissen exclusief voor de eigen leden houden en het zijn ook alleen die eigen leden die daar verandering in kunnen brengen.
Anderzijds neemt het inbrengen van water In de Landelijke Lijst toch ieder jaar weer wat toe.
Er zijn trouwens ook waterverhuurders die in het huurcontract hebben opgenomen dat een HSV het betreffende water niet in mag brengen in de landelijke lijst omdat ze anders bang zijn voor overlast (met name in de vorm van rotzooi achterlaten).
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-12-2012 11:57

Nu heb ik dan jog een vraag,de nachtvergunning voor de zevenhuizerplas,hennipsloot,lage hoge bergse bos,blijswijkse zoom koste me vorig jaar 40 euro.nu staan deze wateren niet in het boekje,dus dan moet ik weer 2 nachtvergunningen halen ??
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

12-12-2012 12:26

Hey Rik,

Nee, er is maar 1 nachtvistoestemming nodig voor het gehele land. Als het water niet in de gezamelijke lijst aanwezig is met nachtvissen dan zul je dus ook lid/vispas moeten hebben van de betreffende vereniging om daar te mogen nachtvissen.

Stel;

1 vispas met nachttoesteming geeft je recht op het water van je eigen HSV om daar te mogen nachtvissen.
Daarnaast mag je nachtvissen in al het water wat duidelijk met een maantje in de gezamelijke lijst word aangegeven.

voorbeeld:
* AUHV vispas met nachttoestemming (maantje hologram) ----> nachtvissen in AUHV water mogelijk ---> Nachtvissen in water wat met maantje word aangegeven in de gezamelijke lijkst mogelijk

* Ik wil nu nachtvissen in bv zeist ----> nachtvissen niet in de gezamelijke lijst ----> Lid worden van HSV Zeist ----> Nachttoestemming die op de AUHV vispas zit is hier geldig (deze hoeft maar 1 malig word gekocht en geldt landelijk)

Er mogen naar mijn weten geen afzonderlijke nachtvispassen / vergunning / stickers worden gemaakt behalve die van Sportvisserij nederland ---> Maan hologram. Dus enkel 10 euro, maar je moet wellicht lid zijn van de vereniging of de betreffende federatie om daar te mogen nachtvissen.
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

12-12-2012 12:45

thanx Wouter,als dat zo is dan heb ik er wel vrede mee en is het een hele vooruit gang !!
enkel nog een goede hsv opzoeken dan maar :lol:
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-12-2012 13:01

Rik,

http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=3623

pagina 239 Zevenhuizerplas en Hennipsloot met een maantje !
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-12-2012 13:19

* Ik wil nu nachtvissen in bv zeist ----> nachtvissen niet in de gezamelijke lijst ----> Lid worden van HSV Zeist ----> Nachttoestemming die op de AUHV vispas zit is hier geldig (deze hoeft maar 1 malig word gekocht en geldt landelijk)



Volgens mij heb je dan de nachttoestemming van de AUHV h elemaal niet nodig. En geen maantje ook.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

13-12-2012 18:34

Dit was een voorbeeld, maar de nacthvistoestemming is niet van een vereniging maar van Sportvisserij Nederland, en geld landelijk.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-12-2012 20:51

jawel, maar als in jou voorbeeld gesproken wordt over de landelijke nachtvistoestemming (verkregen via SVN en geplakt op de pas van AUHV) die nodig zou zijn om in Zeist te mogen nachtvissen, terwijl de HSV Zeist dat alleen aan eigen leden toestaat, dan klopt dat niet.
Die landelijke toestemming is voor Zeist niet nodig, alleen het lidmaatschap van Zeist.
Dus als je een vispas van Zeist hebt, mag je in de wateren van Zeist het hele jaar door nachtvissen.

of welke andere gemeente dan ook, die zo bepaald.
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

13-12-2012 21:18

Bovendien, zo lees ik nu in de lijst, mogen HSV-en ook hun eigen nachtpas gewoon nog uitgeven.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

14-12-2012 10:02

Weet je het zeker?

Bv tot 31dec 2012 moet je in AUHV water bv een nacthvispas hebben. Ondanks dat je lid bent van de AUHV. Daar komt juist die sticker voor, en die zal je naar mijn weten bij elke vereniging nodig hebben om te nachtvissen ondanks dat het voor eigen leden alleen is. Dus ook voor HSV zeist (als voorbeeld).

Stel dat ik ook in het water van HSV de vaart poscar wil nachtvissen (2013) dan zal ik eerst lid van ze moeten worden, en vervolgens ook de nachtvistoestemming moeten hebben. Ongeacht dat het nachtvissen voor puur en alleen HSV de vaart poscar leden is.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-12-2012 13:00

Martijn en Wouter, iedere HSV is een juridisch zelfstandige vereniging. Iedere HSV mag dus ook bepalen dat je voor hun water of wateren, een HSV nachtvispasje c.q. een HSV 3e hengelvergunning moet kopen.
Duidelijk moet zijn dat de landelijke symbooltjes (maantje en 3-tje) niet geldig zijn voor deze verenigingswateren!!!
Voorbeels: ik heb straks een maantje en een 3-tje op mijn Vispas (van Sportvisserij Oost-Nederland, een federatie dus) en daarmee kan ik in vrijwel alle Federatie wateren het hele jaar door 's nachts vissen en dat ook met 3 hengels.
Maar ik wil ook graag 's nachts en met 3 hengels op een stuk van de rivier de IJssel vissen bij Kampen. Echter van dit stuk IJssel heeft de HSV Ons Vermaak uit Kampen de visrechten. Om hier sowieso te mogen vissen moet ik dus lid zijn van deze HSV en om daar 's nachts te mogen vissen moet ik een papieren nachtvispasje bij deze HSV kopen, idem dito voor de 3e hengel!!!
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

14-12-2012 14:13

Aart, je zegt specifiek federatie oost nl. Moet ik daaruit opmaken dat maantjes federatiegebonden zijn? Of mag ik met mijn vispas uit alkmaar, met maantje en 3tje, in limburg op een water nachtvissen welke in de lijst wordt aangeduid met een 3 en een maantje