nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Mitchel van der Linden
Berichten: 1720
Lid geworden op: 03-07-2006 18:57
Locatie: Den Haag

04-10-2012 15:00

Je zou zeggen: "Oefening baart kunst". :lol:
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

05-10-2012 12:52

KOPIE VAN AART LOKHORST MENSEN !! DUS REAGEER NIET OP MIJ :)

Mannen,

Hieronder het antwoord van Frans Boonstra, jurist bij SVN op mijn vraag hoe na 1-10 j.l. de situatie is geworden qua nachtvissen op o.a. alle Randmeren (Ketelmeer, Vossemeer, Drontermeer, Veluwemeer, Wolderwijd, Nuldernauw, Nijkerkernauw, Eemmeer en Gooimeer), waar tot 1-10 j.l. alleen maar de 2 zomermaanden 's nachts gevist mocht worden.
Hieronder zijn antwoord en dat lijkt mij duidelijkl!

Dag Aart,

De wetgever heeft het nachtvissen op de door jou genoemde wateren per 1 oktober 2012 vrijgegeven. Maar, zoals je hier (http://www.sportvisserijnederland.nl...ge=nachtvissen)

ziet, kan de visrechthebbende het nachtvissen toch verbieden of hieraan nadere voorwaarden stellen, bijvoorbeeld het bezit van een aanvullende toestemming, vaak Nachtvispas genoemd. Dit gold al voor de drie zomermaanden en geldt nu dus voor het hele jaar. Vele rechthebbenden hebben van deze mogelijkheid gebruik gemaakt, bijvoorbeeld om zaken goed te laten verlopen en/of vanuit het oogpunt van controleerbaarheid.

Wie de rechthebbende is, kan je zien op http://www.visplanner.nl/. Daar zie je bijvoorbeeld dat de visrechthebbende op het Vossemeer en het Ketelmeer Sportvisserij Oost Nederland is. Aan het begin van het federatiehoofdstuk in de Landelijke & federatieve Lijst van Viswateren kan je zien (onder voorwaarde 3) dat binnen het gebied van Sportvisserij Oost Nederland:

- alleen na één uur na zonsondergang mag worden gevist;
- in een aantal wateren;
- als je een NachtVISpas van deze federatie hebt;
- onder de voorwaarden van deze nachtVISpas.

Kortom, de landelijke regel is: behoudens de wateren waar het wettelijk is verboden, moet je altijd kijken naar de voorwaarden van de visrechthebbende en bij twijfel informeren bij de visrechthebbende (die vaak is te vinden op www.visplanner.nl).

Het feit dat hier (deels) sprake is van Natura 2000-gebieden is vooralsnog niet van belang. Omdat geen sprake is van significante verstorende effecten is voor het sportvissen geen Nb-wet vergunning nodig. Wel is het in principe mogelijk dat in de voor Natura 2000-gebieden op te stellen Beheerplannen zaken omtrent het nachtvissen worden vastgelegd. Dergelijke afspraken zijn er naar mijn weten echter nog nergens gemaakt.

N.b. uiteraard geldt altijd dat als de toegangsbepalingen van een bepaald terrein verbieden om daar na een bepaalde tijd nog aanwezig te zijn, je daar dan ook niet mag vissen na dat tijdstip.

Met vriendelijke groet,



Frans Boonstra

Juridisch medewerker
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2012 14:25

staat nog wel een foutje in: 2 zomermaanden moet uiteraard 3 zomermaanden zijn:)
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-10-2012 15:26

Dus een uitbreiding van 3 naar 12 maanden nachtvissen met nachtvispas?
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

05-10-2012 15:35

Inderdaad James. Maar iedere visrechthebbende (federatie of HSV) kan wel beperkingen opleggen, daardoor is het verstandig om eerst even bij de betreffende federatie of HSV te informeren, dit om boetes te voorkomen.
En...waar nachtvissen verboden was blijft het ook verboden.
In ieder geval kun je stellen dat in het algemeen gesproken het nachtvissen van 3 (met daarop ook al uitzonderingen d.m.v. een ontheffing van het nimisterie) naar 12 maanden een enorme stap vooruit is.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

05-10-2012 15:39

Inderdaad een flinke vooruitgang Aart. En ik hoop van harte dat de regels goed nageleeft gaan worden zodat er weer meer beperkingen worden opgelegd. De tijd zal het leren. Ik ga het er in ieder geval goed van nemen volgend jaar.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

22-10-2012 20:34

Na het lezen van alle berichten vroeg ik me het volgende af: wat gebeurd er met de wateren van de Amsterdamse hengelsport vereniging?

Welke wateren komen 'vrij'? Waar mogen we vanaf 01-01-2013 (legaal) met drie hengels zitten en waar mogen we nachtvissen, waar het nu nog niet mocht? Eventueel met tent!

Ik ben erg benieuwd,
Tom
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-10-2012 21:50

dit zal straks in je boekje 2013 duidelijk worden.

wateren waar je met 3 hengels mag vissen staat straks een 3 achter de naam van het water.
met een tent een tentje
en het hele jaar nachtvissen is een maantje.

best duidelijk te overzien dus !!

groetjes..
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

22-10-2012 21:57

Hoi Rik,

Bedankt, kan niet wachten om het boekje te krijgen, ben erg benieuwd of er veel verandert!

Betekent dit ook dat je wel weer gewoon een derde hengelvergunning moet kopen en een nachtvergunning voor het gebruik van een tent/shelter voor onder andere overdag?

Gr. Tom
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

22-10-2012 22:02

overdags heb je niks extra nodig voor een tentje,in de nacht wel.
derde hengel is 25 euro.
nachtpas is een 10 euro
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

22-10-2012 22:07

Ohh dat is mooi, dat scheelt niks, zeker die derde hengelvergunning wordt steeds goedkoper!

Op sommige wateren heb je nu wel degelijk een nachtvergunning nodig om overdag met een tent/shelter te gaan zitten, denk aan onder andere de bosbaan, de pracht sloten in de Bijlmer etc!

Gr. Tom
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

23-10-2012 08:07

Tom Roozeboom schreef:Na het lezen van alle berichten vroeg ik me het volgende af: wat gebeurd er met de wateren van de Amsterdamse hengelsport vereniging?

Welke wateren komen 'vrij'? Waar mogen we vanaf 01-01-2013 (legaal) met drie hengels zitten en waar mogen we nachtvissen, waar het nu nog niet mocht? Eventueel met tent!

Ik ben erg benieuwd,
Tom


Tom,

de landelijke extra toestemmingen nachtvissen en derde hengel zullen geldig zijn op de wateren waar de federaties het visrecht hebben en deze geschikt achten voor het nachtvissen en het derde hengelgebruik.

HengelsportVerenigingen zoals de AHV kunnen en zullen waarschijnlijk hun eigen regels en voorwaarden houden of instellen.

Vragen over de Amsterdamse wateren kan je dus het beste bij de AHV stellen.

m.vr.gr.
Tom Roozeboom
Berichten: 246
Lid geworden op: 27-12-2010 15:43

23-10-2012 14:02

Hoi Michel,

Ik ben benieuwd wat dit inhoudt voor de toekomst!

Gr. Tom
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

23-10-2012 15:54

Tom, dat bepalen de ca. 860 HSV-en zelf. Er is namelijk niemand die hen kan dwingen om hun water in te brengen in de Landelijke Lijst dan alleen hun leden. En die hebben daar kennelijk geen behoefte aan, gezien de zeer slechte opkomst bij de meeste HSV ALV-en. Maar zelf kun je dit in ieder geval bij jouw eigen HSV aanhangig maken...
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

27-10-2012 12:12

Ik weet niet of iemand zich al verdiept heeft in het nachtvissen na 1 oktober.

Ik wil namelijk volgende week een weekend vissen met een tent,
aangezien het wel wat kouder wordt.
Nu weet ik dat er een paar watertjes zijn omg. Den Haag waar je met een tent mag nachtvissen. ( Madestein, Delftsehoud. )

Maar weet iemand nog meer leuke watertjes niet te ver van Den Haag om te nachtvissen met een tent ?
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

27-10-2012 15:10

Kanalen en rivieren
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-10-2012 14:17

Rik koster schreef:Kanalen en rivieren


Wordt het vissen met een tent alleen daar gedoogd ?
Chris Haazebroek
Berichten: 34
Lid geworden op: 28-01-2002 01:00
Locatie: Den Haag
Contacteer:

28-10-2012 15:57

Wordt het vissen met een tent alleen daar gedoogd ?[/quote]

Ik kan trouwens op Visplanner alleen Delftsehoud vinden waar het hele jaar nachtvissen is toegestaan,
maar dit is toch niet het enige water in Nederland waar dit mag ?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

28-10-2012 16:27

Bel de HSV waar het water van is waar je wilt gaan vissen.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

08-11-2012 16:13

Van de website van Sportvisserij Zuidwest Nederland inzake de landelijke nachtvis en derde hengeltoestemming: voor de hele pagina http://www.sportvisserijbelangen.nl/spo ... e%5Fhengel

WAT GEBEURT ER MET DE VERKREGEN INKOMSTEN?

Met de inkomsten die verkregen worden uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming werkt Sportvisserij Zuidwest Nederland aan het verbeteren van de mogelijkheden voor de nachtvisserij. Gemeentes waar het nog niet is toegestaan om bij het vissen een schuilmiddel te gebruiken, zullen actief worden benaderd. Hetzelfde geldt voor gemeenten waar het onbekend is hoe zij om gaan met het gebruik van schuilmiddelen.

Daarnaast werken we aan verschillende uitzetprojecten van (spiegel)karper op de federatieve wateren van Sportvisserij Zuidwest Nederland. Zo ligt er een concreet voorstel voor de uitzet van spiegelkarper op de Brielse Maas en de Bernisse en wordt er hard gewerkt aan een project voor het volledige Benedenrivierengebied.

Verder zal controle en handhaving door de BOA’s van Sportvisserij Zuidwest Nederland voortgezet worden om de nachtvisserij in goede banen te leiden.


m.vr.gr.
Wouter Scherrenberg
Berichten: 137
Lid geworden op: 05-11-2012 18:16

11-11-2012 19:07

Als het goed is krijg je straks dus 2 stickertjes voor op je vispas. Hologram stickers met daarop een 3 (3e hengel) en een maantje voor nachtvissen.

Maar stel dat je 3 vispassen in bezit hebt? krijg je dan 3x de 2 stickers, of alleen voor op 1 vispas die dan geld voor de rest?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

11-11-2012 19:30

Je krijgt maar 1 sticker voor het nachtvissen en 1 sticker voor de derde hengel. Die plak je op je hoofdVISpas.
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-11-2012 03:18

Ik lees dat we de goede kant op zijn gegaan in dit land!

De inzet is lovend, het resultaat overweldigend!
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

16-11-2012 12:34

maar niet op gzh wateren Jordy,niet jouw regio maat :)
dus voor ons blijft het zoals het was,en zullen we alsnog ietsje verderop moeten zoeken voor onze visserij anno 2013 :evil:
Gebruikersavatar
jordyopthof
Berichten: 1606
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Zuid-Holland

16-11-2012 14:13

Rik idd he!

Waarom blijft deze instantie en hun beleidsmatig beheer van de wateren en hun regelgeving toch zo anders als de rest van Nederland. Voor mij dus ook echt een van de redenen geweest om hier (omgeving Plangebied) niet meer actief te vissen en het verder te zoeken. Overigens werken er in deze sector ten minste twee meinedige figuren, waarvan ik iedere keer dat ik aan het vissen was juist een van die tegen kwam!!! Die zou ik nu niet graag meer tegen komen bij een controle :evil: , gelukkig is er met dank aan de rechtbank van Den Haag, een intern onderzoek ingesteld naar de feiten en omstandigheden :wink: Verder zeg ik inhoudelijk maar niets hier over dit feit, maar ik weet dat iedereen juist zijn naam noemt bij bepaalde omstandigheden....het gevoel lijkt mij duidelijk! Zelfs in Frankrijk en Belgie heb ik controleurs leren kennen die hoofd en bijzaken beter kunnen scheiden en op hun manier zeer redelijk zijn in hun regelgeving en bejegening.

Nu lekker buiten de regio aan het vissen en voor 2013 nog twee zandwinningsputten op het oog.

Kijk uit naar 2013 en het feit dat e.e.a. nu voor zowel de vissers als de controlerende instanties eenduidig is en redelijk makkelijk controleerbaar d.m.v. de pas, de stickers en het boekje. Overigens vind ik de kosten voor het verkrijgen van de toestemmingen meer dan redelijk.
Geniet van alle vissen, klein en groot. Maar, zodra de het genieten van klein verdwijnt is het wellicht tijd om te stoppen...