nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

12-09-2012 19:38

Kenny, mag ik weten welk waterschap dit betreft?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

12-09-2012 20:34

Aart,

= Rijn en IJssel

ter info : http://www.wrij.nl/contents/pages/21889 ... jlage1.pdf

Op pagina 5 lees ik mogelijkheden.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

13-09-2012 07:39

Dankjewel Michel. Ik heb nu geen tijd om het helemaal te lezen. Maar wat ik mij herinner van een poosje geleden is dat het waterschap Rijn en IJssel ook t.a.v. Sportvisserij Oost-Nederland problemen had t.o.v de nachtvisserij. Maar toen SON verzekerde voor adequate controle te zullen zorgen t.a.v. de nachtvisserij door haar meer dan 30 BOA's is in het gebied van SON de nachtvisserij wel toegestaan door dit waterschap. Maar Frank Bosman van de federatie Miden-Nederand weet dit ook, vandaar dat het mij bevreemdt dat dit kennelijk niet voor het gebied van Midden-Nederland geldt.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-09-2012 08:13

Zoektermen " karper " , " nacht " en " visuitzet " afhankelijk van het specifieke doel op los laten. Dan hoef je nog geen 20 % te lezen. :wink:

Overigens staat er dit najaar nog een informeel overleg tussen De KSN regio's IJsselstreek en Nijmegen en de federatie Midden-Nederland in de planning.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

13-09-2012 13:04

T.a.v. dhr. Hollaar, vroeg mij af of er voor 2013 bij ons in de federatie/ regio, ook zo een concept op touw word gezet of in ieder geval naar gekeken word? ff geleend.
viewtopic.php?f=33&t=70657

http://www.hsvog.nl/bcwa

http://www.sportvisserijmidwestnederlan ... 3e_hengel/

mvg.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-09-2012 13:59

Hai Robert,

Ik zal het bij de federatie aankaarten.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

13-09-2012 16:46

Uhm wil niet zeuren hoor, het gaat mij eigenlijk hier om. Weet dat er vanuit de federatie ZWN. al een een aantal mensen mee bezig zijn, hoe, wat, waar mogelijk, hsv en die hun water wel of niet in brengen bij ZWN. en meegaan in de nieuwe ontwikkelingen van 2013. Ben nu lid van een hsv, eigenlijk op zoek naar een nieuwe hsv, die in samenwerking met gemeente en de nodige instanties wel het een ander kan verwezenlijken voor de hobby. Dus eigenlijk zo n hsv als Ons Genoegen Almere (bcwa), maar dan hier in de regio? Sta open voor eventuele opties.

mvg.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

13-09-2012 17:38

Weet er alles van Robert, ben 1 van die personen.

Je zal wat duidelijker moeten zijn. Welke gemeente, welke wateren ?

Rotterdam ? Zit je in principe met Groot Rotterdam opgescheept. Helaas brengt die HSV vooralsnog 0,0 aan wateren in de Landelijke lijst van Viswateren.

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

13-09-2012 18:30

Nou, dat ene water in Rotterdam wat ik graag bevis, heb aan een gemeente vergunning genoeg! Moet mij aan hsv verbinden vanwege het vissen met twee hengels (grote vergunning) toch! Specifieke wateren heb ik niet echt, het Haringvliet, West Maas, Brielse meer, lijken mij wel een uitdaging zal mij alleen moeten verdiepen over de mogelijkheden deze wateren vanaf de kant te bevissen. Eigenlijk het gebied tussen Numansdorp en zeg maar Brielle. Dit ter voorbeeld, wateren die ik opnoemde zijn als ik het goed heb verbonden aan de landelijke lijst. Zat te denken aan het svbDelfland, vroeg mij af of er meerdere opties zijn qua hsv, maar dan aan de andere kant van de Oude Maas, waardoor toch ook de mogelijk behoud om ook te kunnen vissen in het Rottemerengebied?

mvg.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

13-09-2012 19:09

:)
Michel Hollaar schreef:Rotterdam ? Zit je in principe met Groot Rotterdam opgescheept. Helaas brengt die HSV vooralsnog 0,0 aan wateren in de Landelijke lijst van Viswateren.
:roll:

Gelijk maar de opzegging gemaild! :)
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

13-09-2012 20:21

@Aart: Sorry maar wat is SON voor instantie? Ik ken niet alle afkortingen, helaas.

@Aart en Michel: Wil best met de KSN gaan praten hoe dit aangepakt kan worden. Ik schrijf een mailtje naar
ijsselstreek@karperstudiegroep.nl en een CC aan de Nijmeegse tak.

Ik was al wel op de hoogte -wandelgangenverhalen- dat het waterschap dwars zat. Zijn er al eerder gesprekken
geweest met hen, zoja door wie en wanneer dan? Het resultaat is wel bekend,.....
Scheelt wel dit soort extra informatie.
Let wel, ik stel deze vragen om vooraf goed geïnformeerd te zijn, en ik niet bekend ben met deze materie,
wil wel proberen er iets aan te doen. Achtergrondinformatie is altijd handig. Tips ook trouwens.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-09-2012 11:27

Frenk, SON is een afkorting van Sportvisserij Oost-Nederland (v/h federatie Oost-Nederland). Ik zal 1 oktober (vergadering) eens vragen waarom voor het waterschap Rijn en IJssel de nachtvisserij in het gebied van federatie Midden-Nederland nog steeds zo moeilijk ligt...
Daniel Langeveld
Berichten: 73
Lid geworden op: 08-06-2010 06:41

14-09-2012 13:45

@Aart.

Bij wie kan ik met vragen terecht omtrent de nachtviszones in Dronten eo?
In feite is er in Dronten (althans, net er buiten, aan de HV) maar 1. Op de LV tussen Dronten en Lelystad zit ook een zone, maar wat ik heb begrepen is daar een natuurlijke oever van gemaakt, waardoor het nagenoeg onmogelijk is om een vis te landen. Nu zijn er in Dronten 'drukbeviste' gedeeltes, die volgens mij best interessant zijn om vrij te geven, zodat er niet altijd een stuk gereden moet worden naar de aantrekkelijke stukken in bijv. Almere.

Moet ik hiervoor contact opnemen met de HSVL oid?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-09-2012 13:46

Aart gaat ook met name om wateren die in beheer zijn van Recreatie Achterhoek Gelderland http://www.recreatieschap.nl/
Deze beheerders houden volgens mij niet zo van Hengelsport heb ik zoon vermoeden.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

14-09-2012 14:21

Hengelsport ansich hebben ze geen problemen mee. Ze houden niet van nachtvissers.

.
Vissen

Op al onze recreatiegebieden mag u vissen. Wel is er een zonering aangebracht, zo zijn er oevers waar wel mag worden gevist en oevers waar vissen niet is toegestaan. Kijk hiervoor op de informatiepanelen op het recreatiegebied. Op de meeste recreatiegebieden zijn voor de vissers speciale voorzieningen, zoals vissteigers, gerealiseerd. Ook kunt u tussen de begroeide oevers een rustig plekje zoeken.

Het vissen vanaf de stranden en het nachtvissen is op onze gebieden niet toegestaan.]


Ik zou eerst inventariseren hoeveel sportvissers er daadwerkelijk ( illegaal ) snachts vissen en hoeveel dat legaal zouden willen doen.

Met die getallen in de hand kan je eventueel het gesprek aangaan.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

14-09-2012 17:31

Heeft dus niets met het waterschap Rijn en Ijssel te maken als ik het goed begrijp...
Daniël: inderdaad met de HSV Lelystad en wellicht ook Sportvisserij MidWest-Nederland (de laatste is de visrechthebbende in Flevoland buiten de bebouwde kommen / gemeentegrenzen.
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

14-09-2012 19:25

Aart,

Bedankt voor de afkorting SON.
Kenny noemde: "ook" het recreatieschap. Waterschap Rijn en Ijssel is de andere.
Er zijn dus twee partijen die hier benaderd moeten worden. even kijken waar de ene ophoudt en de andere begint.
Michel Hollaar meldde dat de eventuele illegale nachtvissers benaderd moeten worden om de aantallen te kunnen
inschatten. Dat wordt lastig, maar wat moet, dat moet. Is dat ook zo gegaan in de rest van Nederland?
Gebruikersavatar
Kenny Willems
Berichten: 3415
Lid geworden op: 20-05-2006 15:46
Locatie: Duiven
Contacteer:

14-09-2012 22:23

Frenk neem van de week even contact met mij op als je tijd hebt. (behalve zaterdag)
Ik ben al bezig voor ons een plan op te zetten.

2 dingen moeten hier in Duiven nog regelen.
1: Gemeente
2: Waterschap/Recreatie

Laatste word erg lastig maar wie weet als nummer 1 het goedkeurt wil nummer 2 meewerken.
Overige wil ook wel bij helpen hoor.

Politie zelf vind het wel handig "onze" hulp bij ongeregeldheden.
Dus dat hebben we al in onze zak.
Jealousy is a motherfucker... A weak Jealous motherfucker... If you are jealous, you're just a weak motherfucker!!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

15-09-2012 00:56

Doe ik, word wel vanaf mijn vakantieadres (midweekje Zeeland met kids), mogelijk geen internet :S
Gebruikersavatar
Raymon Reterink
Berichten: 824
Lid geworden op: 28-06-2007 09:15
Locatie: Hoorn
Contacteer:

27-09-2012 15:24

Vandaag via de mail ontvangen

Per 1 oktober verandert een aantal wettelijke visserijregels
De Belangrijkste Wijzigingen:

De Europese meerval wordt uit de Flora- en faunawet gehaald en onder de werking van
de Visserijwet 1963 gebracht. Dit betekent dat er actief op de meerval mag worden
gevist. Om het bestand te beschermen, zal er wel het hele jaar rond een gesloten tijd
(=terugzetplicht) gaan gelden. Iedere gevangen meerval moet dus nog steeds direct
worden teruggezet.

De gesloten tijd voor de worm (1 april – 31 mei) wordt geschrapt. Dit is een belangrijke
wijziging voor onder andere wedstrijdvissers die op witvis vissen en straks het hele jaar
door de worm als aas mogen gebruiken.

Het nachtvissen met de hengel wordt in principe het hele jaar toegestaan tenzij het ter
plekke anders is geregeld. Informeer daarom altijd lokaal of nachtvissen is toegestaan
zonder extra toestemming. Uitgezonderd zijn in ieder geval de natuurgebieden waar het
nachtvissen nu ook al is verboden. Verder is het aldus het ministerie aan de
georganiseerde sportvisserij om een en ander in goede banen te leiden. Daarom zal het
nachtvissen vanaf 1 januari 2013 via een landelijke Nachtvistoestemming worden
geregeld. Deze is vanaf 1 januari te verkrijgen via de website van de federaties of de
website van Sportvisserij Nederland. Voor de federatiegebieden van Sportvisserij
Fryslân, Federatie Groningen Drenthe en Sportvisserij Oost-Nederland is ook nu (2012)
al een speciale nachtvistoestemming nodig. Belangrijk om hierbij op te merken is dat het
gebruik van een tentje of ander schuil- of kampeermiddel met deze wijziging niet wordt
vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente.

De gesloten tijd (= terugzetplicht) voor snoek loopt nu van 1 maart t/m 30 juni. Deze
gesloten tijd wordt ingekort tot de laatste zaterdag van mei. Hierdoor loopt de einddatum
van de gesloten tijd voor snoek
straks gelijk met de gesloten tijd voor het gebruik van slachtproducten, kunstaas, een
stukje vis of dood visje. De overige nieuwe gesloten tijden en minimum maten vind je in
de nieuwe Gezamenlijke
Lijst van Nederlandse Viswateren welke de sportvisser tegelijkertijd met de VISpas 2013
ontvangt.
Nieuwe regels
Nieuw is dat de minimummaten voor zeevissen ook van toepassing worden als de
betreffende soort wordt gevangen in het binnenwater. Hiermee wordt de handhaving van
het verbod op het bezit van ondermaatse
zeevis flink verbeterd. Ook komt er een wettelijk verbod voor alle sportvissers om hun
vis te verkopen.

Controle
Als controleur of BOA krijgt u vanaf 1 oktober mogelijk te maken met sportvissers die de
nieuwe regels toepassen. De Landelijke en Federatieve Lijst van Viswateren 2010-2011-
2012 voorziet uiteraard niet in deze nieuwe regels. Dit kan bij de visser voor
onduidelijkheid zorgen met name voor wat betreft het nachtvissen. Waar mag het wel en
waar niet. We vragen u als controleur of BOA deze laatste drie maanden van 2012
uiteraard te handhaven op eventuele misdragingen en passend om te gaan met vissers
die even niet meer weten hoe het zit.
Elke karper is er één is mijn motto

http://WWW.KARPEREN.NET
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

27-09-2012 15:33

Raymon Reterink schreef:Vandaag via de mail ontvangen

Per 1 oktober

Het nachtvissen met de hengel wordt in principe het hele jaar toegestaan tenzij het ter
plekke anders is geregeld. Informeer daarom altijd lokaal of nachtvissen is toegestaan
zonder extra toestemming. Uitgezonderd zijn in ieder geval de natuurgebieden waar het
nachtvissen nu ook al is verboden. Verder is het aldus het ministerie aan de
georganiseerde sportvisserij om een en ander in goede banen te leiden. Daarom zal het
nachtvissen vanaf 1 januari 2013 via een landelijke Nachtvistoestemming worden
geregeld. Deze is vanaf 1 januari te verkrijgen via de website van de federaties of de
website van Sportvisserij Nederland. Voor de federatiegebieden van Sportvisserij
Fryslân, Federatie Groningen Drenthe en Sportvisserij Oost-Nederland is ook nu (2012)
al een speciale nachtvistoestemming nodig. Belangrijk om hierbij op te merken is dat het
gebruik van een tentje of ander schuil- of kampeermiddel met deze wijziging niet wordt
vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente

Controle
Als controleur of BOA krijgt u vanaf 1 oktober mogelijk te maken met sportvissers die de
nieuwe regels toepassen. De Landelijke en Federatieve Lijst van Viswateren 2010-2011-
2012 voorziet uiteraard niet in deze nieuwe regels. Dit kan bij de visser voor
onduidelijkheid zorgen met name voor wat betreft het nachtvissen. Waar mag het wel en
waar niet. We vragen u als controleur of BOA deze laatste drie maanden van 2012
uiteraard te handhaven op eventuele misdragingen en passend om te gaan met vissers
die even niet meer weten hoe het zit.


Vergeet niet dat hier meer dan 10 jaar lobbyen vanuit De KSN aan vooraf is gegaan !

Ga als nachtvisser zorgvuldig om met deze nieuw verworven vrijheid !

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

27-09-2012 23:53

Helemaal top dit resultaat, dank voor de inzet en het lobbyen! Zit wel gelijk weer met een vraag,

Raymon Reterink schreef: Belangrijk om hierbij op te merken is dat het
gebruik van een tentje of ander schuil- of kampeermiddel met deze wijziging niet wordt
vrijgegeven. Dit is en blijft de bevoegdheid van de gemeente.


:roll: Geldt dit dan ook voor de Oval/ Plu, Rotterdam heeft namelijk een APV, uberhaupt openbaar overnachten verboden! Ik weet het, doen wat jezelf wil zouden sommigen zeggen, wil persoonlijk niet geschaard worden bij degenen die het voor dat dit mooie initiatief begonnen is, het alweer verziekt voor anderen :)? Zit eigenlijk toch met meer vragen ! :roll:

mvg.
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

28-09-2012 00:07

De nachtvistoestemming is geldig op de volgende wateren:
• De wateren in het plangebied Rottemeren, bestaande uit:
-de Zevenhuizer Plas
-de vijvers in het Lage Bergse Bos en het Hoge Bergse Bos
-de vijvers van de Bleiswijkse Zoom
-de Boezemtocht aan de westkant van de Rotte
-de Hennipsloot
• de wateren in het recreatiegebied Vlietland
• de Dobbeplas
• de Krabbeplas
• de Boonerlucht
• de wateren in het recreatiegebied De Reeuwijkse Hout
• het Valkensburgse Meer te Valkenburg

:roll: Gaat de wets wijziging ook hier gelden?

mvg.
Gebruikersavatar
James warner
Berichten: 1241
Lid geworden op: 23-09-2009 20:08
Locatie: Zuid West Nederland

30-09-2012 14:20

Toevallig logde ik net in om precies dezelfde vraag te stellen Robert. Ik ben erg benieuwd.
ONDER WELK SCHRIFT????

Hey babe, wanna come over to myspace and twitter my yahoo till I google all over your facebook?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

30-09-2012 14:43

@Robert en James,

helaas,

de GZH was niet te vermurwen en houdt strikt vast aan de gesloten tijd die nu ook van toepassing is.

In de maanden november december januari en februari is en blijft het nachtvissen op deze wateren ( zie posting Robert ) verboden.

m.vr.gr.
Laatst gewijzigd door Michel Hollaar op 30-09-2012 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.