nachtvissen wetenswaardigheden


Plaats reactie
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2011 13:43

Definitief hoort onderkomen niet per definitie bij het nachtvissen.
Daar is een aparte ontheffing voor nodig van de gemeente of andere beheerder eigenaar.
Als dat niet geregeld wordt zie ik daar problemen ontstaan omdat in de algemene verwachting het een bij het ander hoort.

Ik ben geen BOA dus niet beedigd maakt niet iets uit in de constatering van overtredingen omdat ik wel een certificaat van SVN heb.
Controleren doe ik om mij moverende redenen niet meer.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-11-2011 18:07

Derde HengelVISpas

dinsdag, 15 november 2011

Het wordt voor sportvissers mogelijk om met ingang van 2012 met de VISpas een ‘derde hengel’ vergunning aan te schaffen voor al het water in het federatiegebied (vijvers uitgezonderd). De vergunning ‘derde hengel’ kost € 25,- per jaar en vormt een aanvulling op de bestaande vergunning. Je vraagt de vergunning ‘derde hengel’ aan bij je eigen hengelsportvereniging. Die zorgt er dan voor dat je de pas ontvangt.

NOG GEEN VISPAS?
Heb je nog geen VISpas en wil je deze voor 2012 aanschaffen, dan vul je een zogenaamd Voorlopig Bewijs van Lidmaatschap (VBL) in. Dit kan via een hengelsportvereniging, maar ook bij de meeste hengelsportwinkeliers in de regio. Via het VBL kan ook direct een vergunning ‘derde hengel’ en een NachtVISpas worden aangevraagd. Met Sportvisserij Oost-Nederland is afgesproken dat men met de NachtVISpas en vergunning ‘derde hengel’ in elkaars wateren mag vissen. Voor Sportvisserij Friesland geldt dit vooralsnog alleen voor de NachtVISpas

Bron: Hengelsportfederatie Groningen Drenthe
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

15-11-2011 18:38

Er zijn wateren waar je helemaal geen vispas nodig hebt, ook water waar geen vereniging op zit. Deze 2 voorbeelden haal ik aan om het gejuig van in 2012 overal nachtvissen wat te dimmen.
Zoals ik het zie gaan er meer regeltjes komen en het gaat je veel geld kosten. Ook voor de 3e hengel gaat dit op.
En natuurlijk zijn er altijd mensen die het niet te duur vinden dat heb ik al eerder gezien.
Die nachtvisvergunning en 3e hengelvergunning zijn er alleen om extra geld naar binnen te graaien.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

15-11-2011 18:53

Geldt dit ook voor de openbare wateren? Aangezien men verplicht is een vispas te hebben via een vereniging.

Zeg ik heb een vispas van De watergeus te Brielle met 3e hengelpas kan ik hiermee dan ook oop de grote openbare wateren vissen? En rivieren? 3e hengelpas
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

15-11-2011 19:03

Ach Kees,

De een koopt ‘n mooi karperboek zaterdag en de tweede ’n extra nachtvisvergunning plus derde hengelvergunning. Komt dat geld voor een deel weer terug ten goede van de karpervisserij dan kunnen we er al helemaal geen moeite mee hebben toch?

Leen, heeft alleen betrekking op de federatie Groningen Drenthe

Groet,
Peter
Martijn Nederpel
Berichten: 4864
Lid geworden op: 28-02-2002 01:00
Locatie: leeuwarden

15-11-2011 20:06

Douwe Bijlsma schreef:Definitief hoort onderkomen niet per definitie bij het nachtvissen.
Daar is een aparte ontheffing voor nodig van de gemeente of andere beheerder eigenaar.
Als dat niet geregeld wordt zie ik daar problemen ontstaan omdat in de algemene verwachting het een bij het ander hoort.

Ik ben geen BOA dus niet beedigd maakt niet iets uit in de constatering van overtredingen omdat ik wel een certificaat van SVN heb.
Controleren doe ik om mij moverende redenen niet meer.



Ik kan het mis hebben maar sinds de wert open lucht recreatie is afgeschafd, mag je in princiepe overal je tent opzetten TENZIJ een gemeente daar aparte regels voor heeft opgesteld. Als ik het goed heb zijn dat hier in friesland welgeteld 2.... de anderen hebben tot op heden niks in hun apv opgenomen.

mvg martijn
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

15-11-2011 23:19

Helemaal correct Martijn.

Jammer is wel dat 90 tot 95 % van de gemeenten in de rest voor Nederland het verbod op kampeermiddelen of soortgelijke omschrijvingen inmiddels wel in de APV heeft opgenomen !
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

15-11-2011 23:22

In principe heb je gelijk, zie je wel het gaat en gewoonte worden. :wink:
Vissen is een hobby, geen religie!
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

16-11-2011 17:23

Ja meneer Otte dat boek is een zekerheid maar die regels die met gejuig worden gebracht niet.
In al die jaren dat ik vis is er voor mij behalve dan 3maanden nachtvissen nog nooit geen ene moer bereikt.

Dat wil niet zeggen dat ik degene die probeert wat voor elkaar te krijgen niet bewonder voor hun inzet.
En natuurlijk zijn er wateren waar je met 3 hengels mag en het gehele jaar nachtvissen ook maar dat zijn niet de wateren die ik fanatiek wil bevissen.
Dat drie hengels vissen dat kan je leuk vinden maar heeft weinig invloed maar geen nachtvissen dat kost je vis.

Wat ik ook niet begrijp is dat je er extra vergunningen voor moet kopen.
Als je wat voor je leden of mensen wil doen schrijf je dat gewoon op de vergunning. Ik vind het graaien of niet lullen zakken vullen.
Ik betwijfel ook ten zeerste of het extra geld tergunste voor de karpervisser word besteed.
Er zijn wateren waar je helemaal geen vispas nodig hebt die jagen je niet onnodig op kosten.
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

16-11-2011 17:59

Kees,

voor nachtvisvergunningen en/of derde hengelvergunningen wordt al jarenlang betaald hetzij direct aan federaties hetzij aan Hengelsportverenigingen.
Paar federatieve voorbeelden :

In Oost-Nederland sinds 01 01 2007 voor een federatieve nachtvispas en sinds 2009 is daar de 3e hengelpas bijgekomen.
In Groningen-Drenthe sinds 01 01 2009
In Zuidwest Nederland sinds 01 01 2009

De HSV-en In Hellevoetsluis en Brielle al een jaar of 12 -13.

Een federatief beleid dat landelijk wordt voortgezet en in overeenstemming is met hetgeen in beleidsplan 2010 -2015 van Sportvisserij Nederland http://www.sportvisserijnederland.nl/in ... sp?id=1821 op pagina 12 staat.

"-waar er behoefte aan bestaat tegen extra betaling aan een deel van de aangesloten
sportvissers extra bevoegdheden toe te kennen (bijv. toestemming tot nachtvissen, het
gebruik van drie hengels of het onttrekken van vis) moet dit waar mogelijk éénduidig via een
toegevoegde aantekening op de VISpas worden geregeld om een nieuwe wildgroei in
visdocumenten te voorkomen. Vanzelfsprekend blijven de federatieve inkomsten daaruit (minus kosten) dan toevloeien aan
betrokken federaties of verenigingen. "


Deze inkomsten worden nu gebruikt voor ( extra ) controle's en/of verdwijnen in de algemene middelen.

Omdat 99 % van de nachtvis 3e hengeltoestemmingen door karpervisser zullen worden aangeschaft heeft de KSN namens al die karpervissers gevraagt om 25 % van deze gelden terug te kiepen in de vorm van een karperuitzetfonds voor diezelfde federatiewateren
http://www.karperstudiegroep.nl/index.p ... Itemid=247 welke onder de Landelijke Toestemming Nachtvissen en 3e hengel zullen gaan vallen.

Lijkt mij niet te veel gevraagd en dat vond het bestuur van Sportvisserij Zuidwest Nederland onlangs ook. Alleen heet dan "Fonds ten gunste van de karpervisserij " ( Ken mij niet schelen hoe ze het noemen, hoor. :wink: )

Straks in 2013 kan ik met die landeljke Nachtvispas en landelijke 3e hengelvergunning op de ingebrachte federatieve nachtviswateren en federatieve 3e hengel wateren voor een extra bedrag van totaal € 35,-- mijn gang gaan. Volgens mij gaat jouw huidige favoriete water daar ook onder vallen.

Hopelijk gaan de HSV-en met hun aparte passen ook aansluiten. Nu moet je her en der aparte passen extra kopen.


m.vr.gr.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

16-11-2011 18:03

Kees den tiet zal het lerren.

Vraag me af hoeveel procent aan karper in ons land ooit uitgezet is die we op dit moment vangen. Iemand zal ze in het verleden betaald hebben.

Groet,
Peter
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

16-11-2011 21:19

heren, misschien heb ik het gemist maar,

Kan iemand duidelijk maken waarom een verruiming van de nachtvismaanden de visser geld moet kosten? Welke kosten zijn daar mee gemoeid?
Gebruikersavatar
Edward Klaver
Berichten: 137
Lid geworden op: 13-10-2009 17:18
Locatie: Noord Holland

16-11-2011 22:16

Prijzig stukje plastic idd.
Het grote graaien zullen we maar zeggen.

Maar ik heb het er graag voor over.
Never change a winning team!
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

16-11-2011 22:21

Al gaat het me straks 150 euro kosten om overal te kunnen vissen.
Het is iets waar vele vissers al jaren naar vragen.

Prima situatie momenteel die er gaande is,beweging zat in de hengelsport.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
Omar Maxim Bogerd
Berichten: 232
Lid geworden op: 16-04-2006 21:12
Locatie: Houten
Contacteer:

16-11-2011 23:10

sander van thiel schreef:Weet iemand hoe het met auhv zit?
Wat betreft nachtvissen?

Aangezien het permanent nachtvissen voor het water buiten de rondweg van Houten en wat water buiten de bebouwde kom van Utrecht nog in aanvraag was bij het ministerie, is dat hopelijk bij de voorgenomen wetswijziging ineens geregeld. Dat zou dan uitbreiding van het aantal wateren in de nachtvis/3 hengelpas van de AUHV opleveren.
Ik hoop trouwens dat de AMVB voor 1-3-2012 in de Tweede Kamer wordt behandeld (en aangenomen!); het zou ook zomaar later in het jaar kunnen worden (a.g.v. andere prioriteiten: Griekenland, de euro enzo...).
Geloven is mooi, controleren is beter.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-11-2011 08:00

Omar: een AMvB wordt niet in de 2e en 1e Kamer behandeld. Is een besluit van de regering en wordt zonder medewerking van de 1e en 2e Kamer gemaakt. Wel moet de regering altijd advies aan de Raad van State vragen inzake ieder AMvB.
Martijn: dat verreweg alle 'buitenlandse vissers' inmiddels hun papieren ook netjes voor elkaar hebben en met 2 hengels vissen is alleen maar te danken aan een goede controle.
René: het zal toch duidelijk zijn dat we, als KSN regio Zwolle, de nachtvispas en 3de hengelvergunning hebben bewerkstelligd bij Sportvisserij Oost-Nederland. Is ook niet bepaald zonder slag of stoot gegaan, daar zijn we een behoorlijke tijd mee bezig geweest. En langzaam maar zeker breidt zich dat uit over het hele land, is een kwestie van tijd en blijvende inzet
Michel: opbrengst federatieve gelden inzake nachtvispas en 3e hengelvergunning zijn bij Sportvisserij Oost-Nederland in eerste instantie naar uitbreiding controles (geleidelijk van 2 naar 38 BOA's) gegaan en noodzakelijke personeelsuitbreiding (met name de VBC's slokken nogal wat tijd op). De KSN regio Zwolle is in gesprek met het federatiebestuur inzake besteding extra gelden, met name om de vangst en verkoop van karper door het beroep (een aantal beroepsvissers binnen dit federatiegebied hebben voor sommige wateren ook de schubvisrechten, is dus op zich niet illegaal) tegen te gaan. Met geld is immers alles te koop...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-11-2011 08:36

Aart,

Precies mijn punt :

De karpervisser als melkkoe. IK mis in dit verhaal de ( extra ? ) bijdragen van de overige sportvissers.

Die kosten voor BOA's, VBC's en opkopen visrechten behoren toch hoofdzakelijk uit de algemene middelen, opgebracht door alle sportvissers, betaald te worden ?

Alle sportvissers worden toch extra gecontroleerd ? Alle sportvissers profiteren of lijden van hetgeen in de VBC's afgesproken wordt of nog gaat worden ? Alle sportvissers profiteren straks toch als de schubvisrechten van het beroep zijn opgekocht?

Of gaan we de karpers die we in eerste instantie al betaald hebben via bijvoorbeeld de loterij op Carp, weer terugkopen van het beroep ? Dezelfde spiegelkarper 2x betalen ?

Heeft F. Komen dan toch gelijk ? : "Geef dat geld van die Spiegelkarpers maar meteen aan mij "

m.vr.gr.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

17-11-2011 12:11

Michel de keuze is vrij voor de karpervisser, niemand die hen dwingt om de vergunningen te nemen.
Waarom zou ik en vele andere vissers dan gedwongen moeten mee betalen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-11-2011 12:42

Douwe,

Niemand dwingt je uberhaupt een schriftelijke toestemming aan te schaffen !

Als je wilt gaan vissen is dat ter voorkoming van een PV echter wel zo handig. Als je wilt gaan nachtvissen op bepaalde wateren moet je een nachtvispas aanschaffen. Als je wilt gaan vissen met 3 hengels ook.

Als de federatie dan algemene plannen maakt en uitvoert ten gunste en behoeve van alle sportvissers moet je die uit de algemene middelen bekostigen.

Als je dan geld tekort komt om die algemene plannen te financieren moet je de algemene middelen niet laten aanvullen door slechts 1 groep sportvissers.

Met het geld voor die extra ( de nadruk op extra) controle's kan ik leven. Meer nachtvissen betekend meer nachtelijke controle's tenslotte.

m.vr.gr.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

17-11-2011 12:47

waarom anders uberhaupt betalen voor iets wat mag
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Sander Janssen vd L
Berichten: 220
Lid geworden op: 25-07-2011 08:50
Locatie: Soest

17-11-2011 13:57

misschien een hele domme vraag van mijn kant
ik lees steeds extra kosten voor controle's maar dat zijn toch vrijwilligers ?
of is dat voor de opleiding die deze mensen moeten volgen ?
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-11-2011 14:12

Ook vrijwilligers kosten geld aan opleidings-, reis-, telefoon-, internet- kleding- en wat al niet meer aan vergoedingen.

Een vrijwilliger kan/mag tot maximaal € 1.500,-- per jaar aan belastingvrije vergoedingen ontvangen.

m.vr.gr.
Aart Lokhorst
Berichten: 8585
Lid geworden op: 03-01-2002 01:00
Locatie: Dronten

17-11-2011 15:34

Michel, wel een beetje een eenzijdig verhaal. Controle overdag is makkelijk te doen op de Vispas. Maar 's avonds, 's nachts en vooral in de weekends tref je "s avonds en 's nachts vrijwel alleen maar karpervissers aan, voor andere soorten vissers hoef je 's nachts niet te gaan controleren. Er is dus wel degelijk een directe link tussen meer controle in het donker / weekend en karpervissers. Het is dus ook niet zo dat alle sportvissers zoveel extra worden gecontroleerd.
In dit geval waren de algemene middelen niet toereikend voor zo'n enorme uitbreiding qua BOA's en direct bijbehorende kosten en ook niet voor de gedane en noodzakelijke personeelsuitbreiding. Opkopen visrechten is hier nog niet aan de orde geweest, is ook niet te verwachten dat zoiets binnen kortere of wat langere termijn wel aan de orde gaat komen.
Dat alle sportvissers profiteren of lijden wat in de VBC's wordt afgesproken is ook lang niet altijd waar. Uitzettingen van pootkarpertjes dienen door de VBC te worden goedgekeurd, andere soorten vissers profiteren of lijden daar niet van / onder. En nogal wat VBC's c.q. federaties hebben ook meebetaald aan uitzettingen.
Kortom, jouw verhaaltje is redelijk eenzijdig. Niemand die een nachtvispas of 3e hengel koopt is dat verplicht...
Gebruikersavatar
Michel Hollaar
† in memoriam †
Berichten: 2326
Lid geworden op: 06-02-2003 01:00
Locatie: Hellevoetsluis

17-11-2011 16:08

Aart,

Ik stel het graag zwart-wit. Dat maakt het een stuk duidelijker. ( Aan een bestuurstafel wordt het als vanzelf weer grijs. :wink: )

Overigens zeg ik ook dat
Met het geld voor die extra ( de nadruk op extra) controle's kan ik leven. Meer nachtvissen betekend meer nachtelijke controle's tenslotte.


Alle controle's worden vast ergens genoteerd en verzameld. Met deze gegevens is het vrij eenvoudig vast te stellen hoe de verhouding tussen dag- en nachtcontrole's ligt en een verdeelsleutel te maken.

Lijkt mij sterk dat in elke VBC de tijd wordt volgemaakt met het praten of het al dan niet toestemming verlenen voor een karperuitzetting. Ook dat is een stuk grijzer niet :wink: ? De benodigde personeelsuitbreiding t.b.v. de diverse VBC's is dan ook een post ten laste van de algemene middelen.

Dat visrechthebbende betalen voor visuitzet is niet meer dan normaal, in de statuten van elke HSV of federatie staat namelijk min of meer dat zij de o.a. volgende doelen hebben :

-Het bereiken, beheren en behouden van een gevarieerde, duurzame visstand waarop een duurzame sportvisserij mogelijk is;

-het behartigen van de belangen op hengelsportgebied in het algemeen van en de sportvissers in het bijzonder;


Het uitvoeren van een vastgelegd doel lijkt mij een normale gang van zaken.

m.vr.gr.