Vissen mishandelen


Plaats reactie
Pat & Fa Hagman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-02-2011 21:39

26-10-2011 17:09

Wij zijn net terug van een geweldige week op Etang Loison. We hebben daar prachtige vissen gevangen. Helaas hebben we een spiegel gevangen waarvan een stuk van zijn staart was geknipt.
HOE HAALT IEMAND HET IN ZIJN HOOFD OM EEN STUK STAART O.I.D AF TE KNIPPEN???????? Je knipt van je vrouw/vriendin toch ook geen stuk van haar oor om haar te merken? Dat zijn in onze ogen geen echte karpervissers, maar dierenbeulen.
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

26-10-2011 17:20

Weet je zeker dat het er af is geknipt, ik heb vaker vissen gezien die hun staart kapot geklappert hebben en dat is soms ook recht.

De ovb deed dit vroeger ook met opvissingen dan zie je de volgende keer welke je al eens heb gehad in je zegen.
Bij de meeste vissen hersteld dit weer.
Gebruikersavatar
leen goudappel
Berichten: 6376
Lid geworden op: 09-07-2008 17:11
Locatie: Trakker Armo

26-10-2011 17:29

Of bewaarzakken.
.


Damp,zonnetje vogeltjes en de rust,dat is wat een mens belust
Gebruikersavatar
erwin oosterhoff
Berichten: 74
Lid geworden op: 19-07-2006 12:06
Locatie: kropswolde

26-10-2011 18:20

Bewust knippen om vissen te herkennen geloof ik niet in. Is bijna altijd het gevolg van het omknikken van een van de buitenste staartvinstralen (boven of onder). Hierdoor kan een overdwars scheurtje ontstaan. Later als de vis weer rondzwemt scheurt er dan in de lengte een stuk van de staartvin af. Zo lijkt er net een recht stuk te zijn afgeknipt.
Het omknikken kan inderdaad gebeuren bij klapperen (ook op de mat) of bij het uit het water tillen van de bewaarzak of bij het wegen.
Dus ik denk niet dat het echt knippen betreft. Het enige bewuste knippen waar ik weet van heb is van een oude beroepsvisser die de eerste rugvinstraal bij karper eraf knipte omdat die scherpe vinstraal z`n fuiken vermolesteerde. Heb op dat water inderdaad karper gevangen waarvan de harde eerste vinstraal mistte.

Groeten,
Erwin
Remember, the name of the game is fishing. Not posing.
Pat & Fa Hagman
Berichten: 12
Lid geworden op: 25-02-2011 21:39

26-10-2011 21:08

Dit was duidelijk af geknipt, door het onderste bot van de staart heen. Dat breekt niet zomaar.
mark berk
Berichten: 514
Lid geworden op: 23-03-2010 10:33

27-10-2011 12:02

In het verleden een ei als conculega gehad die met een perforator oid. gaatjes maakte in staartvin :evil: . Hier dus ook al..
Ik stel voor om dit soort figuren die hierop betrapt worden hun tackle-box af te pakken en elke aanwezige haak op willekeurige plaats in het lichaam te prikken. Daarna kan dit persoon aan alle haken worden opgehangen aan de hoogste aanwezige boom :wink:
Gebruikersavatar
nico offerman
Berichten: 383
Lid geworden op: 03-05-2004 20:50
Locatie: Schiedam

02-11-2011 20:46

Verminken die gasten.
Herkennen wij hun ook in het vervolg..

@Erwin.
dat knippen ed gebeurt wel degelijk.naar mijn weten tegenwoordig niet meer zo veel aangezien we tegenwoordig allemaal zo;n flitsding op zak hebben,maar die hadden ze toen de tijd niet allemaal.
groeten nico
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

02-11-2011 20:49

Voor 1900 dan?

Is natuurlijk niet te achterhalen of zoiets opzet van een karpervisser is of een ongelukje van de karper.

En sommige zaken hebben ook een natuurlijke oorzaak zoals ronde gaatjes in een vin.

Niettemin kan het niet de bedoeling zijn om een karper te beschadigen. Zoveel mag helder zijn.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Steintje Verheggen
Berichten: 289
Lid geworden op: 25-01-2008 18:12
Locatie: Hilvarenbeek

03-11-2011 13:06

Kan 2 voorbeelden geven:

Bij mij in het dorp op de vijvers zwemmen of zwommen nog een paar karpers die wij vroeger de Stiekstaarten noemden. De staartwortel is een heel eind ingesneden omdat iemand wilde herkennen welke vissen hij had gevangen en daarom er een elastiek om deed. Dit tot gevolg dat deze ingroeide en de staartwortel onder en boven enkele centimeters zijn ingesneden.

Iemand knipte van de rechter borstvin een stuk recht af. Groeide wel weer aan maar je zag de rechte littekenstreep op de borstvinnen.

Een voorbeeld dat volgens mij wel kan is onderstaande:

Heb weleens van knippen van staarten en vinnen gehoord omdat er vinrot heerste. Ze hebben toen de ontstoken stukken afgeknipt. Is wel al lang geleden dat ik dat heb gehoord en weet niet of dit werkt. Als dit werkt en er hierdoor geen besmetting meer is kan ik hier wel in komen maar ben geen deskundige. Misschien dat dit ook onverantwoord is maar als het niet is kan ik dit goed begrijpen.
Gebruikersavatar
Rick Boerboom
Berichten: 3459
Lid geworden op: 11-07-2002 02:00
Locatie: Doetinchem

03-11-2011 22:36

Kees Ouwendijk schreef:Weet je zeker dat het er af is geknipt, ik heb vaker vissen gezien die hun staart kapot geklappert hebben en dat is soms ook recht.

De ovb deed dit vroeger ook met opvissingen dan zie je de volgende keer welke je al eens heb gehad in je zegen.
Bij de meeste vissen hersteld dit weer.


Dit wordt inderdaad wel vaker gedaan bij visonderzoek. Met name bij onderzoek naar passeerbaarheid van vispassages. Vissen worden bovenstrooms gevangen, gemerkt via de staart en onderstrooms uitgezet om te kijken of ze de desbetreffende vispassage over kunnen.
Plaats reactie