De verkeerde weg...


Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-10-2011 09:50

Peter,

Leuk geprobeerd, maar dat was niet de insteek.

De insteek is de kwalijkheid van het systeem.

De happy few is aanwezig op een alv en de buts wordt geregeld. Na hen de zondvloed.


Enne Frankrijk vis ik voor eur 100 in een kleine 40 departementen, met 4 hengels. Kut land he?
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-10-2011 11:26

Nee, ga door met hier klagen waarbij je elke vorm van realisme uit het oog verliest.Om je eigenwoorden te gebruiken kut he.

Met een lachende groet,
Peter
Gebruikersavatar
dick spijker
Berichten: 377
Lid geworden op: 24-05-2004 21:05

12-10-2011 11:43

Och als er maar een tijd van leven is, dit gaat nu eenmaal niet van de ene op de andere dag geregeld worden naar een ieders goedvinden (als dit al mogelijk is).

Kreeg nog wel iets anders in gefluisterd wat me meer zorgen baart, dat er door een groot verpachter van wateren (aan in hoofdzaak Federaties) op directie niveau word nagedacht de ingebrachte wateren commerciëler te gaan uitbaten. Ook die liggen nu op de financiële pijnbank en zoeken naar alternatieven.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-10-2011 12:13

Wat probeer je nu te zeggen Peter?

Als jij denkt dat een pasjes systeem uitsluitend voor de happy few, zonder kans dat een ander er ooit mag vissen, een goed systeem vindt, en dat dit zomaar ongebreideld door jan en alleman overgenomen moet worden, zou je eens kunnen kijken voor een woningkje op een goelach of zo.

Klagen doe ik niet. Misschien gek hoor , maar mijn tijd duurt het wel en ik heb mijn spullen wel voor elkaar. Intresse is in principe niet verder dan dat iets me raakt. Tegenwoordig buk ik wel.

Aan de andere kant... het gaat mij meer voor het algemeen... kut he? Niet ike ikke?

Dick,

Ook is er serieuze druk van o.a beroepsvisserij. Oogsten willen de mannen. Desnoods voor betalen.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-10-2011 13:12

Als jij denkt dat een pasjes systeem uitsluitend voor de happy few, zonder kans dat een ander er ooit mag vissen, een goed systeem vindt, en dat dit zomaar ongebreideld door jan en alleman overgenomen moet worden, zou je eens kunnen kijken voor een woningkje op een goelach of zo.


Ha,ha. bedoel je nu het een of het ander wat je in bovenstaande zin stelt ??

Je moet wel gek zijn om niet voor een systeem te zijn waar vele aanbod komen. Heb je echter met een partij te maken die door schade en schande wijs geworden is zal het slecht kersen eten zijn. Federaties besteden de laatste jaren vele uren en vergaderingen om zaken die karpervissers verpesten recht te breien bij o.a. recreatie schappen. Het pasjes systeem is helaas veelal uit noodgeboren. Sociale controle zoals met het op Busloo toepast lijkt met een beperkt wisselend systeem van pasjes de enige weg om duurzaam te kunnen vissen. Wordt nu door een aantal goedwillende mensen gedragen zo heb ik begrepen. Moeten zij hun pas in leveren dan stort het systeem in elkaar. Een goed roelerend systeem van pasjes niet de taak is van federaties kan ik best inkomen. Iets voor de KSN?? Het systeem van vispasjes rammelt vanwege wetgeving prikkelingen helaas nog steeds. Waardoor Jan of Piet om maar een naam te noemen bij inname van een pas morgen weer een nieuwe kan halen. Blijft in mijn ogen dweilen met de kraan open.

Ook ik heb er persoonlijk niets mee te stellen zorg wel goed voor me zelf.

Wat HSV aangaat heb ik dit soort zaken te samen met een spiegelkarperproject of beperkte uitzetting op verschillende plaatsen hier kunnen realiseren. Is goed mogelijk als men de juiste weg maar kiest. Veel besturen hebben last van bloedarmoede dé kans om iets moois te realiseren. Je weet echter net als ik dat het daar moet gebeuren. Hier achter je PC wat op KWO te kalken is me nog steeds iets te gemakkelijk. Wat niet op jouw persoontje slaat voor je weer over me heen valt :lol:

Wat Dick aanhaalt baart ook mij me meer zorgen dan een pasjessysteem met al zijn voor en nadelen.

Nee in de Goelag Archipel is voor mij veel te koud blijf wel lekker in Spanje zitten.

Of je doelt op het uitgeven van nachtvispassen zoals men het in noorden toepast heb ik niet begrepen? Weet niet of het hier een eis is van de eigenaar of de visrechthebbenden? Komt het bedrag verder wat men moet betalen grotendeels rechtstreeks terug heb ik er geen moeite mee. Gaat het op aan de algemene middelen dan is het niet meer dan een melkkoe voor de federaties in kwestie.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-10-2011 14:14

vispas voor de happy few. Dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen? Slechts voor een paar gelukkigen, heel vaak vrindjes.

Nachtvis- en 3 hengelpas zoals deze nu in "de maak" en bij sommige feds al draait is een prima plan. Wat wel van de zotte is, dat je met je eigen inleg, je eigen visserij moet laten controleren, terwijl daar iedereen baat bij heeft.

Daarom is het voorstel om een substantieel deel tengoede te laten komen aan de karpervisserij een goed voorstel.

Voorgaande mag van mij zo breed mogelijk worden gedragen. Ik zou het bijv ook toejuichen indien elke vereniging, op verenigingsniveau aansluit.

Dus:

nachtvispas en 3 hengelpas van de federatie ZWNED. eur 35?

HSV huppeldepup: leden van hsv huppeldepup mogen het hele jaar... en met .... vissen, mits zij inbezit zijn van de federatiepas.. blabla etc. op een hoopenzovoort.


MI heb je dan de kraan redelijk dicht.
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
robert smith
Berichten: 725
Lid geworden op: 22-09-2009 23:06
Locatie: Rotterdam

12-10-2011 14:27

Klaas, naast die pas pas van de federatie zwn. , moet er dan ook rekening gehouden worden met, diverse sub- lidmaatschappen van diverse hsv. binnen die fedratie? Of komt er naast die pas een uitgebreide lijst wateren, zodat men niet bij elke hsv een sub- lidmaatschap hoeft af te sluiten?

mvg.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-10-2011 14:54

Wat er komt weet ik niet Robert.

Ik ben het met Douwe eens. Nog slechts 1 hok en niet meer allemaal kippenhokjes.

Niks meer elke greppel een hsv
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-10-2011 16:17

Ja hoor,
en alle kippen en haantjes hangen hun oortjes naar de haan die het hardste kraait.
Dat is de juiste weg en de essentie van het vissen??
Groet'n Henk..

still growing Old.
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

12-10-2011 16:34

essentie? Die begint met het beoefenen ervan... :lol:
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

12-10-2011 17:30

Henk sorry hoor maar de vissers zijn lid omdat het moet, anders zouden er echt geen hengelsportverenigingen zijn.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

12-10-2011 18:04

Henk,

Wie is hier de haan?

Groetjes,
Peter
Gebruikersavatar
Henk ter Maat
Berichten: 6499
Lid geworden op: 23-01-2002 01:00
Locatie: Didam

12-10-2011 18:37

Natuurlijk heb ik een vispas en ben lid van een vereniging, bovendien heb ik een derde hengel vergunning plus een nacht vispas van de federatie.
Ja Douwe, het gaat nog immer voorwaarts. :wink:

De essentie is vissen binnen de mogelijkheden en regels van die vispas.
Helemaal goed en geen enkel probleem mee.

Watertjes die daar buiten vallen en een pasjessysteem hanteren hoef je toch niet wakker van te liggen.
Het heeft zowel voor als nadelen..de essentie is zoek waar de extreme plaatjes geschoten worden.
De happy few lijken bevoorrecht, het zicht van de kraaiende haan is overduidelijk zeer beperkt want het zonnetje is alweer dalende.

((Meer en meer kom ik zogenaamde pasjes systemen tegen, waarbij alleen de happy few een pasje mogen hebben.)) Kukelekuuuuuuuuuuuuuuuuuu!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :lol:
Groet'n Henk..

still growing Old.
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

12-10-2011 18:56

Jo,

Henk ter Maat schreef:het zicht van de kraaiende haan is overduidelijk zeer beperkt want het zonnetje is alweer dalende.


Die Hank... 8)

Groet,
Willem :wink:
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-10-2011 20:10

Dit voorjaar had ik een soort prijs gewonnen ik mocht een nachtje op een syndicaatwater net over de grens vissen, voor dit water is er een wachtlijst van minimaal 10 jaar. Één z'n nachtje is natuurlijk een kraslot maar ik ging toch bollen halen dus een mooie combi. Ik reed er op een mooie zondag heen en ik had me al ingesteld op achteraan aansluiten, maar tot mijn grote verbazing was er niemand aan het vissen. Wat was nu het geval er werden slechts 50 verguinningen uitgegeven incl. wit en roofvissers. Sommige kwamen er maar een paar keer per jaar en er waren er ook bij die men het hele jaar niet zag. Er waren ook vissers die zoiets hadden van ik mag er nu vissen maar het water loopt toch niet weg dus dat komt nog wel eens. Er waren er ook op de wachtlijst die stonden te popelen om er aan de slag te gaan. Er kwamen die zondag div. vissers aan de beheerder vragen of ze er mochten vissen maar die werden allemaal met het wachtlijst verhaal weggestuurd. Zo kan het dus gebeuren dat z'n water vlak bij je huis ligt en dat men uit het (buiten)land er komt vissen maar jij niet aan de bak komt, dat lijkt me toch behoorlijk balen. Het is natuurlijk ook zo als je op z'n lijst staat ben je voor rouleren maar is dat nog steeds zo als je eenmaal aan de bak bent ? De beheerder vertelde dat hij er over na had gedacht om 2 jaarvergunningen per jaar te verloten. Maar hij was toch een beetje bang dat z'n iemand toch heel anders te werk gaat, alles moet dat jaar uit de kast om binnen dat jaar te scoren dus de tijdsdruk en het idee van ik ben hier dalijk toch weer vertrokken. Het lijkt mij zelf ook niets, heb en net je draai gevonden is het weer over. Misschien nog wel erger dan helemaal niet aan de bak komen.

ps Na net wat kwijl van het fotoboek afgeveegd te hebben kreeg ik een aanbeet en ving een .....schitterende zeelt(die stond er nog niet in). De beheerder kreeg s'morgens nog een run en na één glimp van de vis wist hij mij de naam en het gewicht te vertellen, dit had ik ook nog nooit meegemaakt. Haalt wel een stuk spanning weg hoor vindt ik. Maar ik heb het eens meegemaakt en voor mij is het genoeg zo.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Sven van Anrooy
Berichten: 7339
Lid geworden op: 26-01-2004 16:58
Contacteer:

12-10-2011 21:27

Een water van Pustjens?
Het juiste water, de juiste plek en dan het juiste aas...

Geniet van mijn afwezigheid..

WC-PB: 1kg+ / 76cm
Dennis Slagboom
Berichten: 2391
Lid geworden op: 12-01-2010 21:58
Locatie: poeldijk

12-10-2011 21:35

Yep, de Surf.
Let op slagboom !
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-02-2016 07:42

Toch even dit draadje tot leven wekken ,
Ik zie de laatste tijd toch meer en meer het woord syndicaat en waterbeheer opduiken ,
en minder het woord KSN( sinds ze opgegaan zijn in de SVN)

worden wij in Nederland alvast lekker gemaakt met de gedachte van syndicaat wateren onder beheer van de onafhankelijke :wink: KSN.

zomaar een gedachte
brrrrr brrrr
Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
Gebruikersavatar
Rik koster
Berichten: 5111
Lid geworden op: 26-09-2009 12:49
Locatie: zuid holland
Contacteer:

19-02-2016 09:39

Dat zou zomaar eens kunnen gebeuren Ja. Maar ik zal er in ieder geval niet aan mee werken. En zeker niet in mijn regio!

In mijn ogen is een syndicaat water gewoon een afgekapt woord van betaalwater, te gemaakt trekt mij gewoon niet, vlondertje, biljard laken voor je tent, bij de ander aan de overkant ze tent in kijken, nee moet er niks van hebben of weten. Ik heb liever echte natuur om me heen, een stek te klein en een tak tegen me tentje aan waardoor die niet helemaal lekker strak staat, met me laarzen door de blubber banjerend en ijsvogeltje die de dans ontspringt aan de lens.en als dat niet het zicht is dan zijn het de hoge golven basalt keien en ronkende diesels van grote vrachtschepen waar ik een enorme plassert van krijg.
robertino smith

19-02-2016 09:47

Het houdt wel de beroeps visserij van je waters af!

Groet.
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

19-02-2016 09:57

Beleidsnota 2011-2015 KarperStudiegroep Nederland


4.4 Verwerving en beheer of medebeheer van eigen wateren Daar onze zustervereniging de VBK in België een aantal viswateren in beheer of medebeheer heeft is door regelmatig onderling overleg deze materie voor onze vereniging niet onbekend. ‘Eigen wateren’ of wateren in medebeheer exploiteren brengt natuurlijk wel de nodige gevolgen met zich mee in de vorm van o.a. beheerder(s), registratie, onderhoud, controles zowel op de visserij alsmede de financiën. Per water zijn daarvoor dan ook een aantal KSN vrijwilligers nodig. Nederland en België zijn qua viswateren ook niet vergelijkbaar daar in België ongeveer 70% van de wateren privé bezit zijn en in Nederland van veruit de meeste wateren een HSV of Federatie de visrechthebbende is. Binnen de KSN is maar een voorbeeld van een soort van medebeheer en dat is dat de regeling van een beperkt aantal nachtvispasjes op Bussloo al een aantal jaren door de eigenaar en de Federatie Oost-Nederland in handen van de KSN regio Zwolle is gelegd. Anderzijds zijn er best mogelijkheden ter verwerving of beheer c.q. medebeheer van ‘eigen wateren’. Immers iedere karpervisser kent wel een water of meerdere wateren (meestal zandafgravingen) die soms omwille van de gevraagde huurprijs niet door een HSV of Federatie zijn gehuurd. Hierbij dient wel te worden beseft dat de prijs om op zo’n water te kunnen vissen in de meeste gevallen fors hoger is dan de prijs van de gemiddelde Vispas en de eerste jaren dergelijke wateren nog bepaald niet aantrekkelijk zullen zijn voor de meeste karpervissers. Ook zal de KSN dan verplichtingen moeten aangaan die niet interessant zijn voor een groot deel van de leden, dit gezien de ligging van een water en het feit dat maar een beperkt aantal leden per water kan worden toegelaten. De KSN onderzoekt in deze beleidsperiode de mogelijkheden voor het verwerven van visrechten en tenminste één proef nemen om een water in eigen beheer te krijgen
Gebruikersavatar
Henk Janssen
Berichten: 1249
Lid geworden op: 02-02-2002 01:00

19-02-2016 12:21

Ik vind het een bedenkelijke ontwikkeling ,
er wordt met het inbreng van fondsen uit onder andere de vispas(gemeenschappelijk geld) en god weet uit wat nog meer potjes ,

een situ gecreëerd waarbij uiteindelijk wateren worden ingebracht just for the happy few,
ik zie het al voor me wachtlijsten, ballotage commissies, lidmaatschappen die onder de bestuursleden worden vergeven.

Ik lees hierboven wateren in eigen beheer , geld uit algemene middelen en hogere prijskaartje vergunning
lees niet toereikend voor de onderkant van de samenleving ,
waren dat niet de mensen die dus nu het geld voor deze zogenaamde elite bij elkaar aan het sprokkelen zijn.

Maar je moet het wel genuanceerd brengen , wordt er dan verteld,

kijk maar eens hoe genuanceerd het aan toe gaat in Belgie en UK.

Nee je hebt dan idd geen last meer van beroepsvissers , maar verder zullen de uitzettingen ook niet meer plaats vinden , waarom?
heel simpel kost geld en de happy few zijn er niet mee gebaat.

Maar ik zal het allemaal veel te zwaar aan tillen,

Immers iedere karpervisser kent wel een water of meerdere wateren (meestal zandafgravingen) die soms omwille van de gevraagde huurprijs niet door een HSV of Federatie zijn gehuurd.

wat er niet bijstaat dat er ook wateren zijn die de fed niet wil , omdat deze moeilijk te exploiteren zijn.
En deze dus in de strot van de hsv blijven , lees hogere huurprijs van gemeente of provincie
dat afgezet tegen teruglopende inkomsten doordat het nu goedkoper is om bij de buren een vergunning te halen.

Henk
Ik ben en blijf een Leie-naar,tegendraads altijd beter wetend
robertino smith

19-02-2016 14:01

Henk Janssen schreef:Ik vind het een bedenkelijke ontwikkeling ,
er wordt met het inbreng van fondsen uit onder andere de vispas(gemeenschappelijk geld) en god weet uit wat nog meer potjes ,


Hoe wordt dat genoemd in Nederland, "FRAUDEREN" !!!

Groet.
robertino smith

19-02-2016 14:36

Uhm, misschien dat de heer Hoedemakers Mark het een en ander kan toelichten, met betrekking tot "syndicaat wateren"!!!

Henk Janssen schreef:een situ gecreëerd waarbij uiteindelijk wateren worden ingebracht just for the happy few,
ik zie het al voor me wachtlijsten, ballotage commissies, lidmaatschappen die onder de bestuursleden worden vergeven.


Is dat bij hun ook zo??? En ja ik heb het artikel op KWO ook bekeken. (Zag hem al enkele x online :wink: )

Groet.
Gebruikersavatar
Hoedemakers Mark
Berichten: 1157
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Kinrooi - België
Contacteer:

19-02-2016 15:13

Wel, heren, in België is de situatie totaal anders dan in Nederland. Bij ons is maar liefst 70 % van het totale wateroppervlak privaat bezit. Slechts 30 % valt onder het beheer van vadertje staat.

Openbaar water, privaat 'gesloten' clubwater (de zogenaamde syndicaten), privaat 'open' clubwater, betaalwater, ... het kan allemaal wat deze niet-openbare waters betreft. Welke vorm nu beter is dan de ander, dat laat ik in het midden.

Wel is het in heel wat gevallen zo dat privaat water pas bevisbaar wordt, wanneer individuen of clubs er in slagen een akkoord te bereiken met de eigenaar om het visrecht te pachten. Dat gaat is sommige gevallen niet zonder slag of stoot. Dat zij die veel moeite doen, nadien ook vruchten plukken, is een feit. Dat zij die nooit moeite doen, geen vruchten kunnen plukken maar wel als eerste staan roepen aan de zijlijn, is dat ook.

Ik zal hier even mijn mening geven van een aantal feiten. Summier, welteverstaan, want hier zou ik pagina's mee kunnen vullen.

Openbaar water in Vlaanderen.

*Beheer door de overheid.
*Toegankelijk voor iedereen.
*Betaalbare vergunning voor heel wat waters.
*Gebrekkige controle of amper controle.
*Moderne faciliteiten zoals nachtvisserij komen pas tot stand (of niet) na tientallen jaren lobbywerk door VBK en Sportvisserij Vlaanderen.
*Veel van die verworven faciliteiten worden dan weer stelselmatig teruggeschroefd of afgeschaft na wantoestanden door schorremorrie. (Gevolg van enerzijds de open toegankelijkheid en het gebrek aan controle.)
*Visstandbeheer in samenspraak en samenwerking met de overheid. Soms gaat dit vlot, soms gaat dit stroef.

Privaat gesloten clubwater / syndicaten.

*Beheer door een individu of club.
*Toegankelijk voor een beperkt aantal vissers. Soms is dit een gevolg van het beleid door de beheerder of club, soms is dit een eis van de eigenaar. In het geval van Heylakker (om maar een voorbeeld te noemen dat al in dit topic voorbij kwam) is het een overeenkomst tussen enerzijds de zeil- en surfclub die al voor de vissers actief was op dit water, de hengelclub en de gemeente (gemeentelijke sportdienst). Om ieders hobby te vrijwaren, is er een maximum van 50 leden afgesproken.
*Betaalbare jaarvergunning voor 1 water.
*Vaak goed beheer, veel mogelijkheden voor vissers.
*Veel (sociale) controle, weinig tot geen mistoestanden.
*Vaak een goed visstandbeheer.

privaat 'open' clubwater

*Beheer door een individu of club.
*Toegankelijk voor alle vissers.
*Betaalbare jaarvergunning voor 1 water.
*Veel (sociale) controle, weinig tot geen mistoestanden.

Maar! In het geval van open clubwater spreken we vaak over twee uitersten. Enerzijds heb je de volgestampte watertjes waar er jaarlijks tonnen witvis wordt gedumpt, anderzijds heb je plassen waar je nog kan en mag spreken van échte hengelsport.

VBK-waters zijn private waters, die toegankelijk zijn voor al die dat wenst. Visstandbeheer en waterbeheer zijn hier de twee speerpunten. In het Vlaams hengelsportlandschap durf ik met recht en rede te zeggen dat VBK-waters tot de best beheerde private waters behoren. Geen kwantiteit, maar kwaliteit.

Betaalwater

*U wel bekend. Meestal goed beheerd, maar (meestal) enkel op weekbasis tegen relatief dure vergunning te bevissen.
*Meestal erg goed beheer van oevers en omgeving, met veel faciliteiten.
*Visstandbeheer gebeurt in functie van inkomsten.


De gevoelige vraag m.b.t. vriendjespolitiek en happy few...

Ik kan enkel en alleen maar voor mezelf, en vanuit eigen ervaringen spreken. Het voordeel van private waters ten opzichte van openbaar water, is dat je klootzakkerij kan weren. Toestanden zoals op sommige openbare waters, maak je op privaat water eigenlijk niet mee, omdat je het kaf van het koren kan scheiden. Hier ligt natuurlijk ook een gevaar. Want er zijn heel wat vissers die een absolute meerwaarde betekenen voor de hengelsport. Aardige kerels met een juiste hengelethiek, die vaak niet op een gesloten privaat water terecht kunnen. Of het moet na vele jaren zijn.

Zelf beheer ik een water sinds 2010, waar ik een jaar eerder kon toetreden als vergunninghouder.
Dit water is eigendom van Natuurpunt, een organisatie zoals bijvoorbeeld Natuurmonumenten. Hier mocht tot 2012 slechts een club van 20 de lijnen nat maken.

Vanaf het moment dat ik het beheer van de club mocht overnemen, ben ik toegetreden tot het lokale Natuurpuntbestuur. Eerst terughoudend en met een beschermende reflex, maar ondertussen als volwaardig bestuurslid, met een andere kijk op sommige dingen dan de andere natuurpunters.

De club is ondertussen uitgebreid tot 30 (20 roof/witvissers, 10 karpervissers). Van die 30 mensen zijn er 28 vaste vergunninghouders. Bij de 10 karperkaarten zijn er 2 jaarkaarten, die elk jaar verder gaan naar de volgende op de wachtlijst. Sinds dit jaar kunnen ook vaste leden hun kaart een jaar inleveren, zodat er nog een extra visser een jaar de lijnen nat kan maken. Levert er een wit/roofvisser z'n kaart in, dan gaat die gewoon als 'vaste' vergunning door naar een volgende wit/roofvisser op de wachtlijst.

Alle vergunningen jaarlijks verder geven, zegt u? Nee, want de club is goed en stevig. Als er gewerkt moet worden staan we er met velen. Het water wordt goed bevist, maar niet té druk. Dat kan ook niet, want het is en blijft een water van Natuurpunt. En zij willen graag de gulden middenweg behouden. Door de goed mix van vaste leden en nieuwelingen, blijft alles beheersbaar en werkbaar. Dit jaar hebben er maar liefst 4 karpervissers een jaarkaart. Op deze wijze komen zelfs degenen die nu als laatste genoteerd staan op de wachtlijst binnen 10 jaar aan de beurt. Ga ze maar eens zoeken, de syndicaatwaters waar het zo werkt.

Helaas heb ik binnen 5 minuten les. Tot hier dan ook deze bijdrage. Ik kijk uit naar jullie replieken!