Imago karpervissers


Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2011 19:37

Jan de leden dat zijn wij, zolang de organisatie zo geregeld is maken de leden de dienst uit.

Het moet veranderd worden bv naar voorbeeld van de voetbalbond.
Dus van boven af i.p.v. Onder af.
Vissen is een hobby, geen religie!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-10-2011 19:50

Leuk onderwerp heb je aangekaart, Klaas.

Je stellingen hebben de discussie goed op gang gebracht. Helaas (?) mag je bestanden niet koppelen, ivm de privacy, de wetgeving is daar heel duidelijk in.

De roep hier en daar om het omvormen van de SportvisserijNederland is interessant, omdat hier duidelijk een onvrede naar voren gebracht wordt. Als dit goed geformuleerd naar SVN wordt gestuurd, zouden ze er toch wat mee moeten doen lijkt mij, zeker als dit de steun van vele (karper) vissers heeft.

Het imago dat mijn omgeving heeft van karpervissers is niet overal positief. In mijn omgeving vist er nogal wat, en (dus?) heeft men daar wat meer begrip voor de onze hobby. Zij die mijn hobby niet kennen en het er niet mee ens zijn/negatief zijn, wil ik nog wel eens proberen om te praten, maar dat beeld is vaak negatief omdat ze zelf negatief benaderd zijn door (karper) vissers of zelf negatief naar (karper)vissers zijn.

Hondenbezitters bijvoorbeeld. Leg zo iemand uit hoe jij vist en er kan begrip gekweekt worden, dan kun je in goed overleg tot een goed besluit komen, zodat de hond toch waar jij vist in het water kan, nu of op een later moment.
Ook: Ouders met kinderen die het plastic zakje op de grond weggooien, nadat ze de eendjes brood hebben gegeven.
Ook: oude mensjes die belangstellend vragen of je wat gevangen hebt en dus niet afsnauwt, maar postieief uitlegt dat je er plezier in beleeft.
etc.

Breng een positieve boodschap over, begin bij je zelf. Jazeker, de maatschappij is veranderd, maar jij kan je eigen omgeving beinvloeden. Ook al is het vergeefse moeite, je hebt je best gedaan. Ik probeer dit althans altijd wel.
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

07-10-2011 20:37

Frenk SVN weet het, staat er ook wel voor open MAAR ook zij worden van onder af aangestuurd.

Teveel besturen willen het niet, zij verliezen dan hun macht en soms riante vergoedingen.

Ik zie het niet gebeuren in mijn tijd.
Vissen is een hobby, geen religie!
Frenk de Gruiter
Berichten: 2837
Lid geworden op: 12-03-2011 22:32
Locatie: Duiven

07-10-2011 21:12

Juist, van onder af dus. Wiens belang wordt nu behartigd denk ik dan.
Die van de visser of die van de vereniging.
Jammer, maar ik zou toch willen proberen de vereniging(en) op een ander idee te brengen.
Daar zijn wij als vissers weer verantwoordelijk voor... Zo voel ik me tenminste wel.
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

08-10-2011 00:25

Oké Douwe, dat was voor mij in 1e instantie niet duidelijk, je had namelijk ook de hsv kunnen bedoelen als leden.

Het moet veranderd worden bv naar voorbeeld van de voetbalbond.


Dat is het meest duidelijke maar ook tegelijkertijd het meest slechte voorbeeld wat je kunt geven, omdat daar echt alleen zakkenvullers zitten.

En ik zou ook niet willen dat SVN zoals ze nu opereren, de zeggenschap zou krijgen over mijn visrechten. Ik zou dan gaan voor een soort van democratisch gekozen mensen die landelijk onze rechten beheren.

Je gaat natuurlijk vragen waarom niet in de huidige vorm. Daar ga ik je antwoord op geven.

Ik vind dat SVN nu al misbruik maakt van alle sportvissers in Nederland, door al die extra passen teveel aan geld door te berekenen, dat kan veel goedkoper. Zeker als ik zie dat bij een vereniging waar ik lid van ben een nachtvispas gemaakt wordt die € 6,- kost en dan staat er nog een pasfoto op ook. En die velen malen minder passen maakt.

Ik heb nog wel een punt, maar dat hou ik voor me, omdat ik vindt dat ik op een openbaar forum geen mensen kan en mag beschadigen, door te zeggen wat ik van ze vindt.
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2011 00:42

Jan ik ga er verder niet op in, ben het ook niet met je eens over SVN.
De vorm waar je het over hebt moet dan zo wie zo veranderen.
Zakkenvullers heb je overal, als ze de kans maar krijgen.
Vissen is een hobby, geen religie!
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

08-10-2011 12:00

Ik vind dat SVN nu al misbruik maakt van alle sportvissers in Nederland, door al die extra passen teveel aan geld door te berekenen, dat kan veel goedkoper.



Beste Jan,

Moest effe lachen toen ik dit las. Waarschijnlijk weet je niet wat SVN daarvoor in rekening brengt.

Groet,
Peter
Gebruikersavatar
Douwe Bijlsma
Berichten: 8217
Lid geworden op: 01-01-2002 01:00
Locatie: Leeuwarden

08-10-2011 13:23

Zijn vereniging verdient in ieder geval meer aan de nvpas.
Vissen is een hobby, geen religie!
Ruben Lubbers
Berichten: 317
Lid geworden op: 13-05-2010 15:00

08-10-2011 17:06

Tja, je kan wel dweilen met de kraan open. Moet je wel zorgen dat die kraan boven een gootsteen hangt.....

M.a.w. Chapeau voor de inspanning van degenen die zich inzetten voor uitbreiding van rechten voor "ons allen" alleen een beetje zonde dat "ons allen" dan niet beperkt kan worden.

Moet wel frustrerend zijn lijkt mij.
Gebruikersavatar
leen snoek
Berichten: 607
Lid geworden op: 11-11-2010 22:19

08-10-2011 17:30

Eus Molewijk schreef:In de huidige samenleving zie je dagelijks hetzelfde gedrag, keer op keer. Op je werk, op de scholen, in het verkeer, etc. Beroving, verkrachting, openbare geweldpleging, etc. het is de orde van de dag.


Exact. Had vandaag nog een opa langs de lijn tijdens een wedstrijd van het 1 na laagste E-voetbalteam die stond te tieren over de trainer en vroeg wie dat was. Tja, als je dat na 5 wedstrijden nog niet weet moet je gewoon kijken en je kop houden toch. Toen ik vroeg of tie mee wou helpen met trainingen ed. zie tie dat tie niks aan mij verschuldigd was... Of wat te denken van een coordinator die een 9-jarige aanspreekt op een afwijkende kleur sokken en zeg dat tie die niet meer aanmag anders mag hij voortaan niet meer meedoen. Kind in diepe tranen, want die gast weet niet eens de reden ervan (veel te grote sokken die door de vereniging verstrekt worden).
Heeft allemaal niets met vissen te maken, maar wel met het fenomeen "mens". Nee, het was geen prettige sportdag vandaag. Gelukkig is die hummel zelf helemaal gek van vissen en vangt tie soms meer karper dan ik :-).
Kees Ouwendijk
Berichten: 487
Lid geworden op: 19-11-2007 19:20

09-10-2011 17:41

Imago van de Karpervisser ? Ik ben van mening dat iedereen voor zich eigen daden verantwoordelijk is.
Dus ik voel me maar gedeeltelijk aangesproken.

Wie zegt dat hij nooit in overtreding is kan heel goed liegen!

Er is bij mij 2 keer ingebroken en 2 maal geprobeerd in te breken dit is niet leuk je hele huis ligt overhoop en je bent een hoop spullen kwijt.
Ook kost het je vrije dagen om het allemaal te regelen (vistijd).
Mijn auto heeft ook al heel wat te voorduren gehad.
Als Feyenoord speelt ligt de hele straat vol teringzooi en alle parkeerplaatsen zijn bezet. Honden schijten voor je deur enz.

Als ik ga vissen neem ik de auto en onderweg kan ik 2 afleveringen van blik op de weg maken. Zit ik op het water met mijn bootje zie ik maar heel weinig watersporters rekening met mij houden terwijl zij geen last van mij hebben. Powerboten: de golven zijn zo hoog dat de spullen in de boot van tafel af vallen zo lig ik te stampen (kijk uit met thee en koffie).
Zeilboten moeten mij altijd als keerpunt hebben en de rest van de pleziervaart vaart haast de toppen van de hengels. Ik had pas een gesprek met een van de opruimers van afval in het gebied, soms hebben ze boten vol
(flinke polyesther 4,5 meter) matrassen ,kleding ,tuinstoelen, wijnflessen,computer schermen ? Tv, barbecue's enz en het was niet van vissers volgens HEM ook had Wilders er niets mee te maken. Tot slot mijn mede vissers er zijn toch heel weinig snoekers die rekening met mij houden terwijl zij het hele water opeisen !
Ik maak mij niet zo druk om mijn imago, ik ga ook geen papierruimen ik ruim gewoon mijn eigen rotzooi op.

mvg Kees (blankie boy) Ouwendijk
Gebruikersavatar
Lesley van Dinter
Berichten: 1642
Lid geworden op: 05-01-2002 01:00
Locatie: Twente

09-10-2011 17:59

Zo is dat Kees, ik vis ook voor mijzelf en ga ook echt niet de rotzooi van een ander op lopen ruimen. Ik ben het zat op steeds maar op mijn tenen te moeten lopen omdat misschien een ander wel een verkeerd beeld van mij als 'karpervisser' krijgt. Ik betaal gewoon mijn (verplichte) vergunning en doe gewoon mijn ding, val niemand lastig verder.

Gr.
©
martijn van den Haak
Berichten: 202
Lid geworden op: 11-08-2006 09:34

09-10-2011 20:57

rotzooi schoppers kijken niet naar de organisatievorm maar naar de pakkans.

controle, controle, controle. Dus morgen allemaal bellen naar de HSV en vertellen dat je wel controleur wilt worden. Kan je dinsdag beginnen. Dan help je je sport vooruit.
De rotzooi opruimen van een ander niet, leren ze niets van (als ze al wat leren). Want kan rotzooi schoppen niet aan het water? dan maar in het bos, in de wijk, op het strand.

overigens is het imago van een karpervisser in mijn omgeving die van diegene "die zonder dobber vist en maar de hele dag zit te wachten met een piepend kastje totdat ie beet heeft, dat is toch geen vissen!"
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

09-10-2011 21:24

ow zo irritant is dat he zulke opmerkingen.
oudere man tegen mij: vroeger viste we met een bamboehengel:
daar zakt zo me broek van af he.
ik tegen oudere man: ja en als er dan een karper toehapte brak je hengel #%!*& :D
Vis is vis
Gebruikersavatar
Kees Ouwehand
Berichten: 11597
Lid geworden op: 07-01-2002 01:00
Locatie: Nederland

09-10-2011 22:17

Ach, je kunt gewoon vriendelijk vertellen dat hij dan vast voor 1955 gevist heeft. En vragen hoe dat dan was in die tijd.

Het zit hem in hoe je mensen benaderd. Net zoals ik altijd vriendelijk glimlachend goedemorgen zeg tegen de buschauffeur. Ook al zit daar de grootste sjagerijn, blijven glimlachen. Na een paar keer veranderd dat humeur wel.

Maar ik vrees dat dit voor dovemansoren is. En het lijkt er in zijn algemeenheid niet beter op te worden. Lijkt mij niet iets dat specifiek voor karpervissers is. Wel zoveel prettiger voor jezelf om een beetje positief in het leven te blijven staan.

Je krijgt wat je verdient is het spreekwoord.

Groet, Kees
===== Zen en de kunst van het karperen ======
============Never too old============
======= http://www.karperbeheer.nl/ =======
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-10-2011 07:13

ben scholten schreef:ow zo irritant is dat he zulke opmerkingen.
oudere man tegen mij: vroeger viste we met een bamboehengel:
daar zakt zo me broek van af he.
ik tegen oudere man: ja en als er dan een karper toehapte brak je hengel #%!*& :D

Komt die man thuis: kut karpervissers

Ach, je kunt gewoon vriendelijk vertellen dat hij dan vast voor 1955 gevist heeft. En vragen hoe dat dan was in die tijd.


Komt de man thuis: aardige gast joh, helemaal uitgelegd hoe het werkt
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-10-2011 09:40

Klaas , Kees
waarom verbaast het me niet dat Jullie weer iets negatiefs maken van mijn post.
Was gewoon grappig bedoeld niks negatiefs aan.
Ik ben zelf buschauffeur en kom maar bar weinig mensen tegen die goedemorgen zeg ook al groet ik wel iedereen( op meerendeel schooljeugd na)
ik kan wel vriendelijk vragen aan die man hoe het vroeger was maar hè daar geen interesse in en vraag ook niet om contact.
Tuurlijk ben ik niet zo dat ik iedereen die langsloopt en iets vraagt afsnauw maar soms( en dat ligt ook aan de toon) schiet het in de verkeerde keelgat.
Maar het wordt al weer veels te serieus hier.
On topic maar weer.
Vis is vis
Gebruikersavatar
pj otte
Berichten: 3417
Lid geworden op: 16-09-2006 11:42

10-10-2011 09:57

Heb die 5 delige bamboestok uit die jaren als karperhengel hier nog staan. In die jaren wist je niets eens wat imago was laat staan dat het speelde in je visserij.

Naar buiten toe valt het mee als we het over imago hebben. Is helaas veel meer een onderlingenstrijd geworden dat we elkaar niets gunnen in het leven en daarmee ook de karpervisserij. Rotzooi kom je tegenwoordig overal tegen dus niet alleen aan de waterkant. Norm vervaging noem ik dit alles maar.

Groet,
Peter
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-10-2011 10:09

Ben, ben bang dat er niets negatiefs aan mijn post was. Ik ben stikblij met de voorzet. Want zoals gezegd dit raakt precies de kern.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
ben scholten
Berichten: 3191
Lid geworden op: 10-02-2007 19:29
Locatie: den haag

10-10-2011 11:47

sorry klaas maar voordat ik het weer eens verkeerd bergijp(kan je posts niet altijd volgen)
ben ik de kern? :o
Vis is vis
Klaas vd Herik
Berichten: 2844
Lid geworden op: 29-03-2011 19:22

10-10-2011 11:52

Nee, maar het voorbeeld wat je gaf wel Ben.

Hoe benader je omstanders. Stel je je open op of blaf je ze af. Reken maar dat ik ook soms blaf hoor.

MVG

Klaas
It's okay 2 pay
Gebruikersavatar
Jan Witter
Berichten: 1989
Lid geworden op: 04-04-2002 02:00
Locatie: Hendrik Ido Ambacht

10-10-2011 12:15

Ben, over een jaar of 20 denk je veel genuanceerder over heel veel dingen, en zeker als je dan tegen iemand die nu jouw leeftijd heeft, zegt dat jij vroeger met een carbon hengel viste.
Afbeelding
De meeste computerfouten zitten tussen het toetsenbord en de rugleuning van de stoel...
Gebruikersavatar
Sander Schaaij
Berichten: 168
Lid geworden op: 24-07-2011 15:29

10-10-2011 15:40

Het blijft gewoon zo dat er altijd mensen zijn die het in de ogen van anderen niet goed doen, of anders zouden moeten doen.

Op mijn vaste stek in de buurt van een woonwijk ben ik ook vrij veel 'lastig' gevallen. Dat is nou eenmaal de keuze die ik maak, door daar te gaan vissen. Mensen lopen voorbij en stellen vragen, de ene kap ik snel af en de andere vertel ik (bijna) alles. Het gaat vaak wel om de manier waarop anderen mij benaderen.
Paar leuke en minder leuke dingen meegemaakt.
En net wat Lesley zegt, ik ruim mijn eigen rommel op.
Arjen Lans
Berichten: 411
Lid geworden op: 01-12-2009 14:29

10-10-2011 16:58

Ha Klaas,
Je stelling raakt me.

Tegelijk moet ik eerlijk bekennen dat ik door zal blijven gaan met vissen op wateren waar ik niet mag komen. Waarom raakt het me dan? Omdat ik in mijn blogs hier open voor uit kom en ik weet hoe beïnvloeding werkt.

Ik vind het heel lastig. Stoppen met "illegaal vissen" doe ik niet. Blogs schrijven vind ik leuk.

Zeg het maar.
Arjen
Gebruikersavatar
Wim Baans
Berichten: 1145
Lid geworden op: 10-10-2010 21:48
Locatie: Friesland

10-10-2011 17:45

Klaas,

Het imago van karpervissers wordt bepaald door het feit dat er gegeneraliseerd wordt op basis van het feit dat veel karpervissers een door onnatuurlijke belangen vernauwde geest hebben, ondanks dat er veel geblowd wordt langs de waterkant.

Arjen,

Schaam je niet! Je bent gewoon op zoek naar iets moois en wat je vindt deel je ook nog met andere vissers/liefhebbers. Dat is toch fucking klasse? Jij kunt er toch niks aan doen dat anderen de boel vergallen? Dat doen zij zelf, niet omdat jij er een mooi verhaal over schrijft. We mogen toch wel vertrouwen op het gezonde verstand van de mens en dat ze een beetje gevoel en waardering hebben voor wat er om hen heen te zien is?

Alsof Robin Hood een klootzak was! Kom op hé...

Maar ik ben echt heel naïef hoor! :lol:

Nou, ik ken 'beheerders', vogelaars, 'onderzoekers' en andere liefhebbers die daar niets fouts aan kunnen zien. Niks geen pasje of vergunning of handtekening uit Den Haag, maar gewoon gepast gedrag.

Heel arrogant inderdaad, dus knal er maar op los Klaas. Ik kom echter niet meer in Zwolle, ouwe. :wink:

Groet,
Willem :wink: